“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Februari 05, 2008

Lengkapkan jadual imunisasi cegah beguk


SEJAUH mana kebenaran tentang kepercayaan ibu bapa kita dahulu bahawa campuran nila dan cuka boleh mengubati beguk atau mumps, sehingga kini tidaklah diketahui.

Ini kerana sehingga ke hari ini tidak ada kajian secara saintifik membuktikan fungsi sebenar kedua-dua bahan itu kepada penyakit yang dikatakan berpunca daripada jangkitan virus beguk, iaitu paramyxovirus.

Konsultan Kanak-Kanak di Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Dr. Roliza Ibrahim berkata, ada kemungkinan apabila kedua-dua bahan itu disapu pada bahagian yang bengkak, ia memberi kesan psikologi kepada pesakit kerana sifat bahan itu yang sejuk dan mampu mengurangkan kesakitan.

Menerangkan lebih lanjut, kata Roliza, beguk adalah antara masalah biasa dialami kanak-kanak membabitkan jangkitan pada kelenjar air liur terutamanya kelenjar parotid yang terletak di bawah telinga dan melepasi tulang rahang.

Penyakit berjangkit ini bukan sahaja disebarkan secara terus oleh pesakit menerusi air liur, bersin dan batuk, tetapi juga apabila kita berkongsi cawan minuman.

Bagaimanapun kata beliau, beguk tidak lagi menjadi masalah besar kepada kanak-kanak abad ini kerana ibu bapa semakin sedar untuk melengkapkan jadual imunisasi anak.

Ini kerana beguk boleh dicegah dengan suntikan vaksin MMR (beguk, campak dan rubella) yang merupakan suntikan tiga serangkai ketika kanak-kanak berusia satu tahun.

Kata Roliza, berbanding sebelum vaksin beguk diperkenalkan, penyakit tersebut adalah salah satu daripada penyakit kanak-kanak yang sukar dielak kerana ia amat mudah berjangkit dan dijangkiti.

Di Malaysia sendiri katanya, apabila vaksin MMR mula diperkenalkan pada pertengahan tahun 90-an dan diberi kepada kanak-kanak yang berusia antara 12 - 15 bulan, insiden penyakit beguk didapati semakin berkurangan.

Bagaimanapun, Roliza tidak menolak masih terdapat kalangan kanak-kanak yang menghidap penyakit tersebut di negara ini.

“Mereka biasanya datang daripada komuniti tertentu yang masih tidak percayakan vaksin dalam pencegahan penyakit beguk.

“Selain itu faktor kesibukan ibu bapa menyebabkan mereka terlupa untuk membawa anak-anak mendapatkan imunisasi MMR pada usia satu tahun,” ujarnya.

Terdapat juga kanak-kanak yang sering dilanda demam atau selesema menyebabkan imunisasi mereka tertangguh dan ini juga menyebabkan ibu bapa terlupa untuk mendapatkan vaksin MMR ini.

Menerangkan bagaimana beguk boleh merebak katanya, apabila seseorang itu bersin atau batuk, puing-puing cecair akan cepat merebak melalui udara.

Apabila berjangkit, tempoh inkubasi virus tersebut adalah di antara 14 dan 21 hari. Gejala-gejala awal akan muncul antara 14 dan 21 hari selepas seseorang itu terdedah kepada virus.

Ia akan dimulai dengan demam, keletihan, tubuh menggigil serta kelenjar parotid atau kelenjar air liur yang lain membengkak dan terasa sakit.

Katanya, kelenjar yang bengkak akan menyukarkan pesakit untuk membuka mulut, bercakap atau makan dan minum. Biasanya bengkak pada kelenjar itu sama sahaja di antara pesakit menyebabkan ia mudah dikenali.

“Selalunya hanya satu kelenjar sahaja akan membengkak dan kadang kala kedua-duanya. Ketika itu kanak-kanak mungkin akan mengadu susah untuk makan atau minum, sakit di bahagian telinga, sakit perut dan sebagainya.

“Oleh itu, ketika kanak-kanak diserang beguk mereka digalakkan memakan makanan yang lembut seperti bubur yang tidak perlu dikunyah terlalu lama dan ini secara tidak langsung mengurangkan kesakitan.

“Makanan atau minuman yang masam seperti limau atau pengambilan cuka dalam makanan harus dielak kerana ini akan menyebabkan kelenjar berasa lebih sakit. Pengambilan makanan yang masam akan merangsang kelenjar air liur, apabila ia terangsang secara tidak langsung akan menyebabkan bahagian tersebut berasa lebih sakit,’’ ujarnya.

Gejala lain termasuk sakit kepala, bahagian tengkuk berasa tegang, muntah dan tidak suka melihat cahaya.

Katanya, bengkak pada kelenjar parotid selalunya akan membesar dengan pantas dalam tempoh dua atau tiga hari dan akan mula surut selepas itu dan demam dengan suhu yang tinggi juga akan mula menurun.

Beliau menambah dengan semua gejala dan komplikasi, kebanyakan kanak-kanak yang pulih sepenuhnya daripada beguk tidak akan berhadapan dengan masalah tersebut untuk jangka masa panjang.

Berbanding kanak-kanak, kata Roliza, orang dewasa akan lebih menderita jika diserang beguk. Beguk di kalangan remaja atau dewasa lelaki misalnya, mungkin boleh menyebabkan orchitis atau radang pada buah zakar (testis). Kira-kira 10-20 peratus remaja atau dewasa yang dijangkiti beguk akan mengalami orchitis.

Kebiasaannya, kata beliau salah satu buah zakar akan membengkak dan sakit antara tujuh hingga 10 hari selepas kelenjar parotid bengkak. Ini diikuti dengan demam dengan suhu yang tinggi, menggigil, sakit kepala, sakit perut dan muntah.

Bagaimanapun, selepas tiga hingga lima hari, bengkak dan kesakitan pada buah zakar serta demam akan hilang.

Orchitis yang menyerang akan menyebabkan buah zakar yang dijangkiti menjadi lebih kecil berbanding dengan yang tidak dijangkiti. Walaupun buah zakar ini menjadi kecil, ia jarang sekali menyebabkan kemandulan, namun risiko untuk menjadi mandul tetap ada.

Menurut Rozliza, disebabkan beguk adalah jangkitan virus tiada ubat spesifik yang boleh digunakan untuk merawat jangkitan tersebut sebaliknya kanak-kanak boleh diberi ubat untuk melegakan demam dan kesakitan dan boleh dirawat di rumah.

Katanya, anak-anak yang dijangkiti beguk perlu banyak berehat dan diet mereka perlu diubah suai untuk mengurangkan proses mengunyah.

Penyakit beguk ini selalunya akan pulih tanpa banyak kesan sampingan. Namun, ia juga boleh menyebabkan komplikasi yang merbahaya seperti meningitis atau encephalitis atau radang di bahagian otak.

Oleh itu, ibu bapa dinasihatkan agar segera merujuk kepada doktor atau membawa anak ke hospital jika berlakunya simptom meningitis atau radang otak seperti muntah keterlaluan atau sawan.

APA YANG PERLU ANDA TAHU TENTANG BEGUK ATAU MUMPS

- Melibatkan jangkitan virus pada kelenjar air liur.

- Boleh diatasi dengan suntikan pelalian MMR.

- Selalunya, beguk akan didahului dengan keletihan badan dan sakit sendi yang seterusnya bengkak di bahagian kelenjar air liur (parotid) di bawah telinga dan rahang.

- Untuk lelaki dewasa, kadangkala ia boleh menyebabkan komplikasi jangkitan pada zakar (orchitis) serta kemandulan.

Oleh Roslah Othman
Sumber: UtusanOnLine 05/02/2008



0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails