“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Julai 30, 2011

Wanita banyak pilihan



Jumlah lelaki lebih ramai

PUTRAJAYA: Penduduk Malaysia kini berjumlah 28.3 juta, pertumbuhan dua peratus untuk tempoh 10 tahun lalu dengan bilangan lelaki mencecah 14.56 juta orang, iaitu lebih tinggi berbanding 13.77 juta wanita.

Data muktamad Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 itu diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, pada sidang media Pemakluman Laporan Taburan Penduduk dan Ciri-Ciri Asas Demografi Banci 2010 di sini, semalam.

Berdasarkan data itu, bilangan lelaki melebihi perempuan dengan nisbah 106:100. Mengikut negeri pula, Pahang mempunyai paling ramai lelaki (113), diikuti Johor (112), Negeri Sembilan (107), Sabah (107), Selangor (107), Labuan (107) dan Sarawak (106), manakala bilangan lelaki kurang daripada perempuan untuk Putrajaya (89) dan Perlis (97).

Mengulas perkembangan terbaru itu, Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr mansor Mohd Noor berkata, bilangan lelaki yang ramai akan memberi ruang pilihan lebih luas kepada wanita dalam mencari pasangan.

“Pada masa sama, wanita juga memiliki keupayaan dari segi kewangan dan kelayakan pendidikan yang tinggi, sekaligus membuka lebih banyak peluang untuk mereka membuat pilihan pasangan yang difikirkan terbaik,” katanya ketika dihubungi.

Dalam konteks ini, beliau berkata, amat penting untuk meneliti semula dasar sosial sedia ada bagi mewujudkan model baru bagi menangani perubahan semasa dan mewujudkan program khusus membentuk kefahaman sistem kekeluargaan yang bersesuaian perkembangan terkini.

Pensyarah kanan di Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Lee Yok Fee pula berkata, keadaan sedemikian juga dijangka melebarkan lagi jurang kedudukan antara kedua-dua gender dalam aspek kerjaya dan juga pendidikan jika trend wanita mendominasi kecermelangan pendidikan serta kemasukan ke institusi pengajian tinggi (IPT) berterusan.

“Senario itu akan berlaku jika prestasi lelaki tidak meningkat seiring dengan pertambahan bilangan mereka dan masih gagal menyaingi pencapaian wanita dari segi kecemerlangan keputusan peperiksaan untuk memasuki IPT, sekaligus memberi kesan kepada kelayakan mereka berebut jawatan tinggi dalam pasaran kerjaya,” katanya.

Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM), Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din berkata, bilangan penduduk lelaki yang lebih ramai akan memberi kesan psikologi kepada wanita untuk bekerja lebih keras menyaingi golongan Adam terutama dalam bidang kerjaya.

“Ini kerana apabila bilangan lelaki lebih ramai, mungkin wujud ‘dasar tersembunyi’ atau ‘dasar diam’ yang memberi peluang luas kepada lelaki untuk menjawat jawatan tertentu,” katanya.

Sementara itu pada sidang media, Nor Mohamed berkata, negeri mencatatkan kadar pertumbuhan tertinggi bagi 2000~2010 ialah Putrajaya (17.8%), diikuti Selangor (2.7%), Melakaa (2.6%) dan Sabah (2.1%). Negeri mengalami kadar pertumbuhan rendah ialah Terengganu (1.4%), Perak (1.4%), Labuah (1.3%) dan Perlis (1.2%).

Antara lain, perangkaan itu menunjukkan terdapat 2.3 juta warga asing di negara ini sedangkan warga negara berbangsa India yang juga kumpulan etnik ketiga terbesar di sini hanya 1.9 juta. Jumlah penduduk berbangsa Cina ialah 6.4 juta manakala penduduk Bumiputera berjumlah 17.5 juta seta 200,000 daripada bangsa lain.

Namun, kadar lelaki dan perempuan berkahwin adalah hampir sama, masing-masing 59.8% dan 59.4%. Umur minimum perkahwinan pertama bagi lelaki menurun kepada 28.0 tahun berbanding 28.6 tahun pada 2000, manakala umur bagi peremmpuan meningkat kepada 25.7 tahun berbanding 25.1 tahhun pada 2000.

Laman-Seri : Jadi, tang mana kata wanita lebih ramai daripada lelaki? Hemmmm....




Sumber : BHarian 30/07/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails