Seorang guru bertanya kepada pelajarnya yang berusia tujuh tahun, “Kalau cikgu bagi kamu satu biji epal, satu biji lagi emal dan satu lagi epal, berapa biji epalkah yang kamu dapat?”
Sepantas kilat pelajar itu menjawab dengan yakin, “Empat.”
Guru itu kecewa dengan jawapan yang diberikan kerana mengharapkan jawapan yang diberikan ialah ‘tiga’.
“Mungkin dia tidak mendengar dengan baik,” bisik guru itu.
Guru tersebut mengulangi soalan yang sama sambil meminta muridnya itu mendengar dengan teliti.
Murid tersebut yang dapat membaca kekecewaan pada wajah gurunya itu, mula mengira dengan jari. Kali ini dihitung lama-lama, dengan harapan agar jawapan yang diberikan dapat membuatkan gurunya gembira, bukan bertujuan mencari jawapan yang tepat. Tanpa ragu-ragu, diulang jawapan yang sama, “Empat, cikgu!”
Gurunya sekali lagi kecewa dengan jawapan kedua yang masih lagi salah. Kemudian dia teringat bahawa muridnya itu amat menggemari strawberi, maka diubah sedikit soalan itu.
“Kalau cikgu berikan kamu sebiji strawberi, sebiji strawberi dan sebiji lagi strawberi, berapakah jumlah strawberi yang kamu miliki?”
Murid tersebut mengira lagi dengan jarinya, “Tiga, cikgu!”
Kali ini jawapannya tepat. Wajah guru tersebut berseri-seri.
“Bagus. Tepat sekali jawapan kamu itu.”
“Sekarang, kalau cikgu bagi kamu satu biji epal, satu biji lagi epal dan satu lagi epal, berapa epalkah yang kamu dapat?”
Soalan awal diulangi lagi buat kali ketiga, namun jawapan yang diebrikan tetap ‘empat’.
Kali ini si guru sudah hilang sabar. Ðisoalnya murid itu dengan marah, “Macam mana kamu dapat jawapan empat pula ni?”
Ðengan suara perlahan dan teragak-agak, murid itu menjawab, “Sebab saya dah ada sebiji epal di dalam beg saya, cikgu.”
Pengajaran: Mungkin kita memahami sesuatu dari sudut yang berbeza, tetapi jangan sesekali mendengar dengan satu tanggapan yang sudah dijangka. Jadi, dengarlah dengan mata hati. Malah jika berbeza pendapat, tidak bermakna satu pihak betul dan satu pihak salah. Boleh jadi kedua-dua pihak betul atau kedua-duannya salah.
Sumber: Solusi ISU#32