SOALAN:
SAYA adalah saudara Muslim. Baru-baru ini ibu saya (Kristian) meninggal dunia. Sayangnya saya tidak sempat mengajaknya memeluk Islam. Saya amat sedih.
Adakah saya boleh mendoakan ibu saya sebagai mana anak-anak Muslim boleh mendoakan ibu bapa yang telah meninggal dunia?
JAWAPAN:
Niat anda sangat murni sebagai seorang anak yang secara fitrahnya menyayangi ibu bapa yang telah membawanya ke dunia ini. Malangnya, harapan yang sama juga tidak dapat direalisasikan, hatta para nabi atas titah perintah daripada Allah SWT yang lebih berhak ke atas kita para makhluk-Nya.
Al-Quran merakamkan kisah Nabi Ibrahim a.s. dengan ayahandanya di dalam surah al-Mumtahanah ayat 1-9 yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (SAW) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Mekah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalan-Ku dan untuk mencari keredaan-Ku. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul. [1] Jika mereka dapat menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yang membahayakan kamu, dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka terhadap kamu dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka). [2] Kaum kerabat kamu dan anak-anak kamu (yang tidak menurut kamu beriman) tidak sekali-kali akan mendatangkan sebarang faedah kepada kamu pada hari kiamat; Allah akan memisahkan di antara kamu semua (pada hari itu). Dan (ingatlah), Allah Maha Melihat segala yang kamu kerjakan. [3] Sesungguhnya adalah bagi kamu pada perwatakan Nabi Ibrahim (a.s) dan pengikut-pengikutnya - contoh ikutan yang baik, semasa mereka berkata kepada kaumnya (yang kufur ingkar): "Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dan daripada apa yang kamu sembah yang lain dari Allah; kami kufur ingkarkan (segala penyembahan) kamu dan (dengan ini) nyatalah perasaan permusuhan dan kebencian di antara kami dengan kamu selama-lamanya, sehingga kamu menyembah Allah semata-mata", tetapi janganlah dicontohi perkataan Nabi Ibrahim kepada bapanya (katanya): "Aku akan memohon kepada Tuhanku mengampun dosamu, dan aku tidak berkuasa menahan (azab seksa) dari Allah sedikit juapun daripada menimpamu". (Berdoalah wahai orang-orang yang beriman sebagaimana Nabi Ibrahim dan pengikut-pengikutnya berdoa ketika mereka memusuhi kaumnya yang kafir, dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Kepada Engkaulah sahaja kami berserah diri, dan kepada Engkaulah kami rujuk bertaubat, serta kepada Engkaulah jua tempat kembali! [4] Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana". [5] Demi sesungguhnya! Adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim dan pengikut-pengikutnya itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah dan (balasan baik) hari akhirat. Dan sesiapa yang berpaling daripada mencontohi mereka, (maka padahnya akan menimpa dirinya sendiri), kerana sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. [6] Semoga Allah akan mengadakan perasaan kasih sayang antara kamu dengan orang-orang yang kamu musuhi dari kerabat kamu itu (dengan jalan menjadikan mereka insaf dan memeluk Islam). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa (atas tiap-tiap sesuatu), dan Allah Maha pengampun, lagi Maha Mengasihani. [7] Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. [8] Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. [9]
Satu lagi kisah yang hampir sama diriwayatkan oleh Muslim (No. 976) dalam satu hadis dari Abu Hurairah Abu Hurairah berkata: Rasulullah SAW bersabda: Aku telah meminta izin Tuhanku agar aku boleh meminta ampun untuk ibuku tetapi Dia tidak mengizinkan untukku. Aku juga telah meminta izin-Nya agar aku dapat menziarahi kuburnya lalu Dia mengizinkannya untukku.
Malahan al-Quran juga merakamkan larangan mendoakan orang kafir ini dalam surah al-Taubah, ayat 113-114: Tidaklah dibenarkan bagi nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka. [113] Dan bukanlah istighfar Nabi Ibrahim bagi bapanya (dibuat) melainkan kerana adanya janji yang dijanjikan kepadanya; dan apabila ternyata kepada Nabi Ibrahim bahawa bapanya musuh bagi Allah, ia pun berlepas diri daripadanya. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu lembut hati lagi penyabar. [114]
Status 'orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka' dalam ayat di atas tidak mengecualikan hatta bapa Rasulullah SAW sendiri di mana dalam satu hadis riwayat Muslim (No. 203) yang sanadnya daripada Anas r.a. bahawa seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah, di manakah ayahku?" Nabi menjawab: "Di dalam neraka". Apabila lelaki itu berpusing untuk pergi, baginda memanggilnya lalu berkata: "Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di dalam neraka.
Menurut al-Imam al-Nawawi r.a.: "Berdasarkan hadis ini, sesiapa yang mati dalam keadaan kafir maka dia akan berada di dalam neraka dan dia tidak akan dapat disyafaatkan oleh hubungan kekeluargaan ahli keluarganya yang terdekat."
Kesimpulannya, tidak dibenarkan orang Islam untuk mendoakan kepada orang kafir keampunan atau rahmat atau berusaha menyedekahkan pahala dalam apa jua bentuk untuk bekalan Akhirat mereka.
Doa yang dibenarkan ialah semoga Allah memberi hidayah kepada mereka semasa mereka masih hidup.
Wallah u'alam.
Sumber : Utusan 16/04/2010
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Kongsikan komen anda di sini...