PAGE
▼
Jumaat, September 19, 2008
Mohon dihindari kufur selepas dikurniakan nikmat
Tidak dapat kita nafikan, ada manusia yang dapat rezeki banyak jadi bakhil, kikir dan menjauhkan diri daripada beribadah. Kita dianjurkan bersyukur bila berhasil dalam setiap perkara yang kita lakukan dan seharusnya bersabar bila perkara yang kita lakukan, tidak/belum berhasil. Inilah sebaik-baik sifat orang mukmin yang dituntut agama Islam.
Dalam kitab hadis sahih Muslim, dari Shuhaib r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh mengagumkan orang-orang mukmin kerana pekerjaannya semuanya baik. Yang demikian tidak akan terdapat pada orang lain kecuali hanya pada orang mukmin. Kerana apabila dia berhasil (berjaya) dia bersyukur. Dan apabila ditimpa kesulitan dia sabar itulah (rahsia) Kebaikannya." (Shuhaib r.a., Bab - Zuhud (Suci dari kotoran dunia) No Hadis – 2515)
Mari kita lihat dilihat sejarah hidup sahabat Rasulullah SAW bernama Sya'labah bin Hathib. Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita semua. Sya'labah bin Hathib sangat rajin beribadat dan berjemaah di masjid bersama baginda. Akan tetapi, akhirnya beliau menjadi munafik, mungkir janji, meninggalkan Jumaat dan tidak membayar zakat hingga menjadi seorang yang ingkar.
Allah telah berfirman yang bermaksud, “Dan di antara mereka ada orang yang telah berikrar kepada Allah: "Sesungguhnya jika Allah memberikan sebahagian karunia-Nya kepada kami, pastilah kami akan bersedekah dan pastilah kami termasuk orang-orang yang saleh. Maka setelah Allah memberikan kepada mereka sebahagian dari karunia-Nya, mereka kikir dengan karunia itu, dan berpaling, dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi (kebenaran). Maka Allah menimbulkan kemunafikan pada hati mereka sampai kepada waktu mereka menemui Allah, karena mereka telah memungkiri terhadap Allah apa yang telah mereka ikrarkan kepada-Nya dan (juga) karena mereka selalu berdusta. Tidakkah mereka tahu bahwasanya Allah mengetahui rahasia dan bisikan mereka, dan bahwasanya Allah amat mengetahui segala yang ghaib?” - (Surah at-Taubah, ayat 75-78)
Disebutkan dalam al-Quran dalam ayat di atas, bermaksud: “Dan antara orang munafik itu, adalah seseorang yang berjanji kepada Allah, dengan ucapannya: Sesungguhnya jika Allah memberi rezeki padaku, nescaya aku akan bersedekah, akan tetap patuh beribadat kepada Allah terutama akan mengorbankan harta bendaku ke jalan amal yang baik.”
Bagaimanapun, setelah mendapat rezeki dari Allah, dia menjadi bakhil, kikir dan menjauhkan diri daripada beribadah. Akhirnya ia dijadikan Allah seorang yang munafik dan penyakit nifak itu tertanam kuat dalam hatinya hingga akhir hayat disebabkan mungkir janji.
Sejarah hidup Sya'labah bin Hathib pernah dihuraikan ahli tafsir, Ahmad bin Muhammad Syamwi: Sya'labah seorang yang rajin solat jemaah dengan Rasulullah SAW di masjid akan tetapi dilihat oleh Rasulullah SAW, dia sering cepat pulang ke rumahnya sebaik selesai solat. Rasulullah SAW bertanya kepadanya: Kenapa kamu lekas pulang, sebagai kebiasaan orang munafik? Dia menjawab: Aku hidup miskin, kain yang kupakai solat ini dinantikan oleh isteriku di rumah untuk dipakainya bagi mengerjakan solat pula, kerana kain kami hanya sehelai ini saja, dipakai solat berganti-ganti. Ya, Rasulullah, doakanlah kepada Allah supaya melapangkan rezekiku.
Rasulullah SAW bersabda kepadanya: Aneh sekali kamu, wahai Sya'labah. Sesungguhnya harta benda yang sedikit, dengan penuh kesyukuran lebih baik daripada harta yang banyak, tetapi tidak sanggup melakukan kesyukuran.
Sya'labah yang sengsara hidupnya berkali-kali datang kepada Rasulullah SAW dengan permintaan sama, supaya Nabi SAW memohon doa kepada Allah dilapangkan rezekinya. Nabi pun menjawab seperti mana sabdanya di awal tadi juga.
Akhirnya Sya'labah meminta, melafazkan janji bersumpah. Dia berkata: Demi Allah, Tuhan yang telah mengurus engkau dengan sebenarnya, aku berjanji, bahawa jika aku diberi rezeki oleh Allah nescaya akan aku penuhi segala kewajipan yang bersangkut dengan harta benda itu.
Maka Rasulullah SAW pun mendoakan dengan ucapannya: Ya Allah, berilah Sya'labah rezeki dengan harta benda.
Maka Sya'labah mulai berternak kambing, dengan kudrat Allah ternakannya berkembang-biak seperti ulat. Akibatnya ia menjadi lebih sibuk, ia hanya pergi solat berjemaah dengan Rasulullah SAW pada waktu Zohor dan Asar saja, sedangkan Maghrib, Isyak dan Subuh, beliau solat di desanya.
Semakin hari ternakannya semakin banyak, sehingga terpaksa ia berpindah ke lain tempat yang jauh dari kota Madinah. Keadaan demikian membuat dia sibuk, tidak dapat lagi solat berjemaah dengan Rasulullah SAW, hanya sempat sekali seminggu saja pergi solat Jumaat bersama Rasulullah SAW.
Ternakannya semakin hari semakin berkembang-biak, sehingga ia terpaksa pindah lebih jauh lagi, Akibatnya ia tidak dapat lagi solat Jumaat, sekalipun hanya sekali seminggu.
Pada suatu hari Jumaat, Rasulullah SAW bertanya kepada orang ramai, bagaimana Sya'labah. Orang menjawab: "Wahai Rasulullah, Sya'labah sudah mempunyai ternakan kambing yang sangat berkembang-biak sehingga sudah kesempitan tempat. Rasulullah SAW mengucapkan: Celaka Sya'labah, celaka Sya'labah."
Setelah datang perintah wajib berzakat, Rasulullah SAW mengutus dua orang utusannya, seorang daripada Bani Sulaiman dan seorang lagi daripada suku Bani Jahinah untuk memungut zakat ke desa di luar kota Madinah, dengan membawa surat perintah berzakat.
Kedua utusan itu lebih dulu datang kepada Sya'labah, meminta zakat ternakannya, membacakan surat perintah Rasulullah SAW. Maka Sya'labah berkata: "Ternakan ini hanya pajakan, bukan kepunyaanku. Pergilah kamu keduanya terlebih dulu kepada orang lain dan jika sudah selesai, kembali lagi kepadaku."
Kedua utusan Rasulullah SAW pergi kepada seorang yang menternak unta daripada golongan Suku Bani Sulaim. Orang itu setelah mendengar perintah Rasulullah SAW lalu diserahkannya zakat daripada ternakannya. Kemudian kedua utusan itu pergi kepada orang lain yang layak mengeluarkan zakat.
Akhirnya, kedua utusan itu kembali menemui Sya'labah, Sya'labah minta surat perintah Rasulullah SAW dan dibacanya. Lalu katanya: "Ini hanya pajakanku. Pulanglah kamu keduanya, nanti aku fikir dulu."
Kedua utusan itu kembali kepada Rasulullah SAW. Belum mereka menyampaikan berita mengenai Sya'labah, Rasulullah SAW bersabda: “Wah, celaka Sya'labah. Wah, celaka Sya'labah.”
Lalu Rasulullah SAW mendoakan untuk kaum Bani Sulaim yang memilih unta yang baik sebagai zakat ternakan mereka, dengan doa kebaikannya. Kemudian kedua utusan itu menyampaikan berita penolakan Sya'labah sehingga turunlah ayat surah at-Taubah, ayat 75-78.
Kemudian Sya'labah datang kepada Rasulullah SAW menyerahkan zakatnya. Rasulullah SAW menjawab, al-Quran melarang untuk menerima zakat daripada Sya'labah. Maka Sya'labah berasa amat susah hati dan sedih sehingga dia siram kepalanya dengan tanah.
Rasulullah SAW bersabda: Inilah akibat perbuatan kamu sendiri, saya selalu perintahkan dulu, tapi hari itu kamu menolak, tidak mahu menurutinya. Tidak lama kemudian Rasulullah SAW wafat. Maka Sya'labah pergi kepada Abu Bakar, khalifah pertama untuk menyerahkan zakatnya. Abu Bakar menjawab, oleh kerana Rasulullah SAW menolak, ia tentu tidak dapat pula menerimanya.
Selepas Abu Bakar wafat, Sya'labah berulang-ulang menyerahkan zakatnya kepada Umar dan Usman. Kedua-dua khalifah itu pun menolak untuk menerima zakatnya, seraya berkata: Rasulullah SAW dan Abu Bakar sudah menolak, tentu kami tidak dapat pula menerimanya.
Begitulah Sya'labah yang mungkir janji sesudah berharta, berlimpah-ruah dan mewah, akhirnya dia meninggal di zaman khalifah Usman. Panjangnya umur Sya'labah kerana hidup di zaman Rasulullah SAW, zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq, Khalifah Umar Ibnu Khattab dan meninggal di zaman Khalifah Usman.
Biarpun umurnya dipanjangkan, hartanya banyak berlimpah-ruah, tetapi kekayaan itu tidak diredai Allah. Maka, setiap insan beriman dianjurkan berdoa: “Jika Engkau panjangkan umurku berilah umur yang Engkau reda (umur yang engkau sukai), dan jika Engkau beri kekayaan berilah kekayaan yang Engkau reda.”
Renung-renungkan, dan selamat beramal!
Assalamualaikum bawanggoreng,
BalasPadamramai muhadith mengatakan riwayat tentang sya'labah ni palsu. Antara yang mengkritik riwayat ini ialah Ibn Hazm, Imam As-Sayuti, Imam Ibn Hajar Al-Asqolani. Termasuk jugak Imam Az-Zahabi, Syeikh Al-Albani dan juga Dr Yusof Al-Qaradawi.
Niat bawang baik tapi adalah lebih baik jika apa yang ingin kita sampaikan itu berdasarkan sumber yang shohih. Riwayat dibawah itu sengaja direka untuk memburuk2kan sahabat dan Rasulullah sendiri.
sya'labah tu siapa?
BalasPadamJangan jadi tikus pebaiki labu dah ler... Kisah tentang Tha`labah tu popular Tha`labah dizaman Rasulullah ramai, bukan seorang
Dengan sebab saudara mengkritik orang lain saudara hendaklah buktikan kata-kata saudara ini, "Riwayat dibawah itu sengaja direka untuk memburuk2kan sahabat dan Rasulullah sendiri."
Terima kasih