SOALAN
:
Saya
mempunyai seorang kekasih yang sudah berkahwin dan mempunyai sepasang cahaya
mata. Setelah tiga tahun berkawan, akhirnya dia melamar saya untuk menjadi
isterinya. Keluarga saya dan keluaarganya amat menentang perhubungan ini.
Namun, demi cinta saya kepadanya, saya sanggup berkorban walaupun terpaksa
menyisihkan keluarga sendiri.
Baru-baru
ini, kekasih saya mencadangkan agar kami ‘kahwin lari’ dengan menggunakan
khidmat agen pernikahan di Kuala
Lumpur. Menurutnya, kami boleh bernikah mengikut
mazhab Hanafi yang tidak mensyaratkan wali dalam pernikahan. Saya lebih selesa
jika melangsungkan di Thailand
sahaja. Saya mohon pencerahan ustaz dalam hal ini.
Cinta
terlarang,
Bandar
Puteri Puchong, Selangor.
JAWAPAN
:
Sebagai
asas perbincangan, perlu saya nyatakan kepada saudari bahawa cadangan
untuk bernikah dengan menggunakan agen pernikahan merupakan satu tindakan yang
bakal mengundang banyak kesulitan.
Sebagai
makluman, nikah menggunakan agen atau sindiket tidak boleh diistilahkan sebagai
‘kahwin lari’. Mengikut amalan di Jabatan Agama Islam, ‘kahwin lari’
ditakrifkan sebagai perkahwinan yang dibuat dalam jarak jauh daripada wali,
iaitu melebihi dua marhalah (kira-kira 92km). adapun dalam kes saudari yang
ingin menggunakan khidmat agen atau sindiket pernikahan, kami menggelarkannya
sebagai ‘kahwin koboi’. Istilah ‘kahwin koboi’ kebiasaannya merujuk kepada
pernikahan yang dilakukan dalam lingkungan wilayah dan kuasa wali.
Ðalam
kes ini, saudari dan juga keluarga menetap di Puchong, sementara sindiket
pernikahan di Kuala Lumpur.
Jarak dari Puchong ke Kuala Lumpur
lebih kurang 29.3 km sahaja. Nasihat saya, elakkan daripada melaksanakan kahwin
koboi.
Kahwin
Sindiket
Kebiasaannya,
kahwin koboi atau kahwin sindiket sebegini merujuk pada perkahwinan yang
dijalankan di kawasan sempadan Thailand atau di mana-mana kawasan lain di
Malaysia oleh satu kumpulan atau orang perserorangan yang tidak mendapat
kebenaran menjalankan upacara pernikahan daripada pihak berkuasa kerajaan.
Kebiasaannya, kumpulan atau orang perseorangan ini akan menyediakan segala
kemudahan untuk pasangan melangsungkan perkahwinan termasuk menyediakan saksi
dan wali bagi pihak perempuan.
Masalah
akan timbul kerana perkahwinan ini diragui kesahihannya dan tidak dapat
didaftarkan kerana surat
perakuan nikah yang dikeluarkan adalah palsu. Sebagai contoh, perkahwinan
dijalankan di Kuala Lumpur,
namun sijil perakuan yang dikeluarkan ialah sijil dari negeri Perak.
Implikasi
Kahwin Sindiket
Terdapat
dua kesan yang berbeza berkaitan kahwin sindiket ini, iaitu :
1
– Kegagalan melakukan pendaftaran
Sekiranya
perkahwinan itu melibatkan wali yang sah, maka perkahwinan tersebut dianggap
sah di sisi syarak. Perkahwinan ini hendaklah didaftarkan di unit Nikah, Cerai
dan Rujuk di pejabat agama yang berdekatan.
Kegagalan
melakukan pendaftaran ini boleh menyebabkan implikasi yang lebih buruk pada
masa hadapan terutamanya jika berlaku perceraian. Sebagai contoh, isteri tidak
berhak menuntut sebarang hak daripada suaminya kerana tiada rekod pendaftaran
perkahwinan antara mereka.
2
– Ðiragui kesahihannya
Sekiranya
perkahwinan itu dilaksanakan dengan berwalikan seseorang yang diragui sah, maka
perkahwinan tersebut juga diragui kesahihannya. Apabila keadaan ini berlaku,
akan timul masalah utnk mendaftarkan perkahwinan tersebut. Satu siasatan
terperinci terpaksa dijalankan oleh pihak berkuasa bagi mendapatkan kepastian
sama ada perkahwinan tersebut sah atau tidak.
Jika
didapati perkahwinan itu sah, maka pendaftaran akan dijalankan dan denda akan
dikenakan kepada pasangan terlibat. Sebaliknya jika dibuktikan perkahwinan itu
tidak sah, maka perintah ‘faraq’ (pengasingan antara suami dengan isteri
terlibat) akan dikeluarkan. Pasangan ini hanya akan disatukan semula melalui
akad nikah baru yang pasti kesahihannya.
Perbezaan
Kahwin Sindiket dan Kahwin Biasa
Kahwin
Sindiket
|
Kahwin
Biasa
|
Wali
dan saksi telah disediakan secara pakej oleh agen pernikahan.
|
Pasangan
pengantin perlu menyediakan wali dan saksi sendiri.
|
Kos bayaran bagi kahwin sindiket agak
tinggi iaitu mencapai RM3,000.00
|
Menelan
belanja antara 1% hingga 5% daripadanya. Contohnya di Selangor, kos yang
dikenakan ialah sekitar RM150.00 sahaja.
|
Tidak
melibatkan sebarang urusan dengan Pejabat Agama Islam daerah.
|
Perlu
didaftarkan di Pejabat Agama Islam.
|
Wali
dalam Mazhab Hanafi
Berkenaan
hujah kekasih saudari yang ingin bernikah menggunakan mazhab Hanafi, dalam
ruangan yang singkat ini saya akan berikan beberapa penjelasan ringkas. Saya
telah banyak menjelaskan persoalan wali ini dalam isu-isu yang lepas.
Secara
ringkasnya, berdasarkan hadis sahih (riwayat al-Khamsah), jumhur
fuqaha berpendapat bahawa nikah tanpa wali tidak sah di sisi syarak.
Bagi anak dara, wali mujbir (bapa dan datuk) berkuasa penuh untuk menikahkan
anak dara tersebut walaupun tanpa persetujuan daripadanya. Manakala bagi janda,
hendaklah diminta keizinannya terlebih dahulu.
Namun
begitu, tidak dinafikan terdapat perbezaan pendapat dalam mazhab Hanafi yang
mengatakan bahawa nikah tanpa wali itu masih sah hukumnya. Walau bagaimanapun,
pendapat ini mestilah difahami secara keseluruhan dan mendalam demi
mengelakkannya diputar belit secara semberono bertujuan untuk mengetepikan
terus peranan serta kuasa wali.
Menurut
mazhab Hanafi, perkahwinan tanpa wali adalah harus, TETAPI ini tidak bermakna
mengetepikan hak dan kuasa wali untuk membatalkan perkahwinan tersebut. Ini
dijelaskan dengan lebih lanjut oleh Muhammad Hasan al-Shaybani yang mengatakan
bahawa nikah tanpa wali sah, sekiranya mendapat keredhaan daripada wali. Tambah
beliau lagi, nikah tanpa wali mesti mendapat keizinan wali dan sekiranya tidak,
persetubuhan antara pasangan tersebut dihukum sebagai haram.
Justeru,
dapat dirumuskan bahawa perkahwinan tanpa wali yang dilaksanakan dengan niat
untuk menafikan atau mengetepikan hak serta kuasa wali tidak sah di sisi syarak
secara ijmak.
Cadangan
bernikah di Thailand
Terdapat
dua kes yang berbeza berkaitan kahwin atau nikah lari di Thailand ini:
1
– Sekiranya nikah tersebut dilakukan oleh mereka yang telah ditauliahkan oleh
kerajaan Malaysia,
maka permohonan tersebut kelak boleh dipanjangkan semula ke pejabat agama
daerah terdekat dalam tempoh enam bulan dari tarikh perkahwinan untuk tujuan
pengesahan dan pendaftaran. Sejumlah denda akan dikenakan atas kesalahan
bernikah di luar negara tanpa kebenaran.
2
– Perkahwinan yang melibatkan mereka yang tidak bertauliah disebut sebagai
kahwin sindiket. Ia juga akan merumitkan keadaan untuk mendapatkan pengesahan
pihak berkuasa di Thailand
kerana dibimbangi pernikahan tersebut tidak sah. Apabila keadaan ini berlaku,
maka ia akan dikendalikan oleh bahagian penguatkuasa di Jabatan Agama Islam
yang berkenaan.
Berfikir
semula
Sebagai
nasihat kepada saudari, elakkan dari melaksanakan perkahwinan yang melanggar
undang-undang terutamanya yang melibatkan nikah di sempadan atau menggunakan
agen. Ia akan membawa kesan yang buruk di kemudian hari. Undang-undang dibuat
bukan untuk menyekat atau menyusahkan, tetapi untuk memastikan keadilan kepada
semua pihak.
Tataplah
wajah isteri dan anak-anak kekasih saudari itu. Pandanglah redup mata kedua ibu
bapa dan keluarga di rumah. Betapa hancurnya hati mereka andai mengetahui orang
yang mereka kasihi selama ini sanggup membuang keluarga demi mengejar cinta.
Kekasih boleh dicari, namun tiada yang dapat menggantikan tempat ibu bapa. Ðan
ingat, kumbang bukan seekor dan Allah telah menetapkan jodoh yang terbaik buat
saudari.
Renung-renungkanlah…
Sumber
: Ustaz Badli Shah Alauddin (Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan, Jabatan
Agama Islam Pahang) di Solusi Isu # 42, hlm 76-77.
Alhamdulillah... TQVM for sharing d ilmu.... Amat bermanfaat untuk pembaca 2 di luar sana
BalasPadam