PAGE

Ahad, April 17, 2011

Hak isteri melawat ibu bapa tanpa izin suami


Assalamualaikum warahmatullah,

Anda masih ingat lagi entry Hubungan ibu, anak kekal selepas nikah? Sayugia diingatkan, perkahwinan seorang anak perempuan dengan seorang lelaki pula tidak memutuskan hubungannya dengan ibu bapa dan tidak pula menghilangkan tanggungjawab anak kepada ibu bapa.

Ramai yang lupa, perkahwinan adalah penambahan kepada tanggungjawab yang sedia ada bagi lelaki dan perempuan, dan bukan pengurangan. Yang kekal ialah prinsip menunaikan tanggungjawab ikut kemampuan kita. Islam tidak menuntut kita lakukan sesuatu lebih dari kemampuan. Bagi lelaki yang telah berkahwin, kebajikan ibu bapa mertua juga menjadi tanggungjawabnya sebab status ibu bapa mertua adalah sama dengan ibu bapa sendiri.

Entry kali ini pula mengupas lebih lanjut tentang hubungan anak perempuan dengan ibu bapa, setelah dia berkahwin. Sebenarnya, entry ini telah lama terperam dalam draft Laman-Seri. Baru hari ini saya teringat dan berpeluang untuk menitipkannya di sini kerana terlihat carian 'taat kepada suami atau Allah' dalam statistik belog.

Kita semua sedia maklum, apabila seorang wanita dinikahi maka keutamaan baginya ialah mentaati suaminya tanpa berbelah bagi selagi mana suaminya tidak menyuruhnya melakukan kemungkaran terhadap Allah SWT. Mentaati suami perlu diutamakan tanpa menafikan kewajipan mentaati kedua-dua ibu bapa. Tidak kira ibu bapa itu daripada pihak suami mahupun daripada pihak isteri. Berkahwin bukan sekadar mengikat tali hubungan antara seorang lelaki dan perempuan malah perkahwinan itu ialah jambatan bagi membina persaudaraan antara keluarga lelaki dan perempuan.

Perkahwinan dalam Islam tidak menghilangkan identiti perempuan kepada keluarga suami. Sesetengah agama/bangsa lain yang non-Muslim, apabila seorang perempuan itu berkahwin, dia tidak lagi dibenarkan mempunyai hubungan dengan keluarganya, malah namanya juga ditukarkan kepada nama keluarga suaminya. Perempuan muslim dalam perundangan Islam apabila dkahwinkan, tidak sekali-kali akan bertukar corak, khususnya namanya seperti yang berlaku dalam masyarakat Eropah yang ditiru oleh perempuan-perempuan Islam hari ini dengan menghilangkan namanya sendiri digantikan dengan menjadi Mrs (so and so). Perempuan Islam tetap dengan nama asalnya, dinasabkan ke atas bapanya, tanpa perlu digantikan dengan nama suami yang cuma mendatang dalam hidupnya.

Berbalik kepada persoalan di atas, sebenarnya tidak timbul soalan siapa yang perlu diutamakan jika kedua-dua belah pihak memahami bahawa keluarga isteri adalah keluarga suami juga, dan keluarga suami adalah keluarga isteri.

Ketaatan seorang isteri kepada suaminya adalah perintah Allah SWT. Dalam hadis Baginda Rasulullah SAW ada menegaskan yang bermaksud: Sekiranya aku boleh (diberi kuasa untuk menyuruh makhluk sujud kepada makhluk yang lain) menyuruh seorang itu sujud kepada seorang yang lain pastinya aku menyuruh si isteri sujud kepada suaminya. (Hadis riwayat al-Baihaqi, Sunan al-Kubra, jld:7, hlm:291, Abu Daud, Sunan Abi Daud, jld:2, hlm:605, al-Tarmidzi, Sunan al-Tarmidzi, jld:4, hlm:323).

Dalam hadis ini Baginda Rasulullah SAW memperlihatkan akan kedudukan suami yang sepatutnya dihormati, sekali gus tidak ingkar kepada perintahnya. Dalam maksudnya yang lain menggambarkan bahawa suami mesti dimuliakan, dan kemuliaan itu bukan kerana Islam ingin memberi darjat yang berbeza antara lelaki dan wanita tetapi adalah untuk melihat kepada pengorbanan dan kesanggupan dia menjadi suami dan menjaga kehormatan isterinya.

Persoalan yang sering kali menjadi dilema seorang wanita yang bergelar isteri : Bolehkah seorang isteri menziarahi ibubapa (atau keluarganya) tanpa izin suami? Malah, ramai yang berfahaman, “Ketaatan seseorang isteri kepada suami lebih dituntut” berbanding dengan “Ketaatan isteri kepada ibu bapanya”. Sebagai contoh, saya petik kata-kata ini, “....bila dah berumahtangga, syurga suami masih di bawah tapak kaki ibu kandungnya ..... dan syurga isteri dah bertukar ke bawah tapak kaki suaminya ..... hatta ada dalam sejarah Islam yg merujuk kepada ketaatan isteri hendaklah sepenuhnya pada Allah dan suami sehinggakan kalau suami tak benarkan isteri berjumpa dengan mertua (ibu bapa isteri) sekalipun, isteri hendaklah taati suaminya...” [sila rujuk : bincang.net]

Status syurga bertukar tapak kaki, ya? Jika ada prasa yang mengatakan syurga di bawah tapak kaki, tidak kira tapak kaki siapa pun, frasa itu tidak tepat. Syurga adalah tempat yang tinggi darjatnya, mengapa pula hendak diletak-letakkan di bawah tapak kaki...? Hemmm.... adakah ini ajaran Islam yang sebenarnya? :( [Rujuk : Syurga di tapak kaki? dan Syurga di tapak kaki? - Part 2.]

Bagaimanapun, saya hanya ingin mengupas persoalan hak isteri dalam menziarahi ibubapa tanpa izin suami ini, saya samakan dengan taat suami vs taat ibubapa, bukan hak suami vs hak isteri.

Saya difahamkan, seorang isteri tidak boleh keluar menziarahi ibu bapa (walaupun ibu bapanya sakit atau meninggal dunia) jika tiada keizinan suami. Ini berdasarkan dua kisah yang berbeza seperti di bawah :

Kisah 1 – Petikan 3permata.itgo.com.

Dalam sebuah riwayat diterangkan; sesungguhnya telah terjadi di zaman Rasulullah SAW seorang suami pergi berperang meninggalkan isterinya. Ketika hendak meninggalkan rumah dia berpesan kepada isterinya, “Janganlah kamu meninggalkan rumah sehingga aku pulang dari berperang.” Pada waktu si suami sedang tiada di rumah, ibu si isteri jatuh sakit.

Maka si isteri tersebut mengutus seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Jawab Rasulullah, “Tunggulah suamimu pulang, janganlah keluar rumah.” Akhirnya orang tua si isteri meninggal dunia. Lalu si isteri mengutus lagi seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Lalu Rasulullah menjawab, “Tunggulah hingga suamimu pulang.” Setelah itu Rasulullah SAW mengutus seseorang kepada si isteri tersebut untuk memberikan berita bahawa Allah SWT telah mengampuni dosa ibunya disebabkan ketaatannya kepada suaminya.

Jadi seorang wanita yang solehah itu ialah wanita yang telah sanggup meletakkan sesuatu pada tempat yang benar. Ertinya, jika ia sudah bersuami, maka yang peling berhak terhadap dirinya adalah suaminya, melebihi diri ibu dan bapa serta keluarganya yang lain.

Kisah 2 – Petikan Suami larang isteri ziarah keluarga.

Tidak dikira sebagai dosa jika tidak menziarahi ibu bapa disebabkan tidak mendapat keizinan dari suami. Perkara ini disandarkan kepada satu hadis dengan sanad yang agak lemah, iaitu hadis berikut;

“Seorang lelaki yang keluar bermusafir. Dia telah berpesan kepada isterinya bahawa jangan turun dari tingkat atas kepada tingkat bawah. Bapa isterinya itu tinggal di tingkat bawah. Bapanya ditimpa sakit. Isterinya itu telah mengutuskan seorang perempuan kepada Rasulullah SAW agar memberi keizinan kepadanya turun untuk menziarahi bapanya yang sedang sakit. Nabi SAW bersabda; “Taatilah suami kamu.” Kemudiannya, bapanya meninggal dunia, lalu dia mengutuskan lagi kepada Rasulullah. Nabi SAW bersabda, “Taatilah suami kamu.” Jenazah bapanya dikebumikan. Lalu Rasulullah SAW mengutuskan seseorang kepada si isteri untuk diberitakan bahawa Allah telah mengampunkan dosa bapanya disebabkan ketaatannya terhadap suaminya[5]” [5] Takrij Ahadis Al-Ihya’ li Al-Iraqi : 1551.

Saya bukanlah seorang yang arif tentang hadis, namun saya lihat hadis pertama tiada perawi mahupun periwayat dan hadis kedua dikatakan sanadnya lemah, juga tiada perawi dan riwayat daripada siapa. Kisah 1 berkenaan ibu yang sakit dan kisah 2 pula si ayah yang sakit. Apakah status hadis-hadis ini? Jika sanadnya lemah, adakah statusnya ‘hadis daif’? Betulkan saya jika tersilap.

Bolehkah kita beramal dengan hadis daif? Sedangkan, para ulama sendiri berkhilaf pendapat dalam penggunaan hadis dhaif. (rujuk : Hukum beramal dengan hadis dhaif)

Dari sumber di atas, ada tiga golongan ulama yang khilaf pendapat iaitu :

Golongan pertama - Hadis dhaif tidak boleh digunakan walaupun untuk tarqib (galakan), tarhib (menakut-nakutkan), fadhail amal (kelebihan beramal) ataupun untuk langkah berjaga-jaga. Ini merupakan pendapat Imam Bukhari dan Muslim, yang disokong oleh Abu Bakar al-Arabi (Mazhab Maliki), Abu Syamah al-Maqdisi (Syafie), Ibnu Hazmin (Zahiri) dan lain-lain.

Golongan kedua - Harus (boleh) menggunakan hadis dhaif jika tidak ada sandaran-sandaran lain tentang sesuatu perkara sama ada daripada al-Quran, hadis, qias, ijma, istihsan dan lain-lain. Ini adalah pendapat Imam Ahmad, Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim. Kata Imam Ahmad: “Hadis dhaif lebih kami sukai daripada fikiran seseorang.”

Golongan ketiga - Hadis dhaif boleh digunakan sebagai hujah dalam fadhail amal, peringatan, kisah-kisah, galakan dan sebagainya. Namun begitu secara umumnya tidak boleh digunakan dalam soal akidah dan hukum-hakam. Ini adalah pendapat yang muktamad bagi para ulama muhaqqiqin dengan syarat-syarat yang tertentu. Antara tokoh yang berpegang dengan panangan ini ialah Imam Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar.

Saya lebih cenderung kepada golongan pertama, kerana saya pernah membaca artikel di utusan, sahih Imam Bukhari dan Muslim hampir/dekat dengan al-Quran. Jadi, saya guna-pakai pendapat Imam Bukhari dan Muslim dalam bab hadis dhaif juga.

Hasil carian di internet lagi, menemukan saya dengan info di bawah :

Sumber 1 – utusan menyebut :

Peruntukan dalam feqh Prof Dr. Mahmud Ali al-Syarthawiy di dalam kitab Syrah Qanun al-Ahwal al-Syaksiyyah menegaskan harus si isteri ziarah ibu bapanya walaupun tidak mendapat izin suami seminggu sekali, sekiranya kedua ibu bapanya sakit harus baginya menziarahi mereka setiap hari kalau dia mahu.

Harus juga bagi si isteri menziarahi sanak saudaranya dalam sebulan sekali, namun ditegaskan oleh para ulama itu sekiranya suasana aman, sekiranya suasana tidak aman maka tidak harus bagi si isteri keluar tanpa izin suaminya, yang demikian ialah demi menjaga keselamatannya (hlm:162).

Sumber 2 – kias.edu.my/nushus pula menyebut :

Mengenai keluar rumah kerana menziarahi dua ibu bapa walau pun tanpa izin tidak termasuk dalam perbuatan nusyuz mengikut setengah pandangan, malah mereka berpendapat isteri mempunyai hak menziarahi dua ibu bapa lebih kerap sekiranya dua ibu bapanya sakit dan tidak ada orang lain yang menjaganya. Ini tanpa mengira samada di izin atau tidak oleh suami kerana manusia dituntut oleh Islam membuat kebaikan sedaya yang mampu kepada dua ibu bapa ,samada sebelum atau selepas kahwin dan samada ibu bapa Islam atau tidak.

Hanafi hanya membolehkan isteri menziarahi dua ibu bapa tanpa izin sekirnya mereka sakit sahaja. Dengan lain perkataan menziarahi dua ibu bapa tanpa izin tidak termasuk dalam perbuatan nusyuz sekiranya mereka sakit.

Ada pandangan lain menyatakan makruh suami tidak mengizin isteri menziarahi dua ibu bapanya. Alasannya membuat kebaikan kepada dua ibu bapa dan menghubung tali silaturrahim adalah kewajipan yang dituntut oleh agama. Menghalang mereka menziarahi dua ibu bapa menyebabkan berlaku kerenggangan hubungan dan mendorong mereka melaku perbuatan derhaka. Sedangkan melaku kebaikan dan menghubung silaturrahim adalah satu tuntutan Syara'. Firman Allah, (al-Isra’ : 24), maksudnya, “Allah telah memfardukan kepada kamu supaya kamu jangan mengabdikan diri melainkan terhadapNya dan kepada dua ibu bapa hendaklah kamu melaku ihsan.”

Persoalan yang banyak berlegar di sekeliling kita :

1. Apakah hak seorang suami dalam melarang/menegah isteri daripada menziarahi ibubapanya?
2. Apakah peruntukan undang-undang Islam Negeri dalam hak isteri menziarahi ibubapa/keluarga (tanpa izin suami)?
3. Bukan sedikit isteri dalam dilema terpaksa taat kepada suami sehingga mengabaikan ibubapa. Benarkah ajaran Islam ada menyatakan ketaatan isteri berpindah kepada suami bila dia berkahwin?
4. Bukan sedikit anak perempuan membelakangkan ibu bapa, atas alasan sudah bersuami, malah ramai yang beranggapan isteri adalah hak mutlak suaminya.
5. Bagaimana pula jika ibu bapa yang hanya mempunyai anak perempuan, adakah mereka hilang hak diziarahi anak (jika suami tidak membenarkan)?

Akibat dilema inilah, ada isteri yang menyangka Islam sangat zalim kerana perkahwinan memisahkannya dengan ibu bapa dan keluarganya. Mereka merasakan Islam tidak adil dan banyak memihak kepada suami. Akibat dilema ini juga, ada ibu bapa merasa, rugi sungguh jika mendapat anak perempuan kerana apabila dia bersuami, dia sudah jadi hak suami dan ibu bapa tak dipedulikan lagi. Adakah ini ajaran Islam yang sebenarnya?

Mengikut fahaman saya, taat kepada siapa pun kita harus melihat kepada keadaan/situasi seseorang isteri. Kalau suami halang isteri daripada menziarahi atau menjaga ibubapa yang sakit, apakah isteri perlu taat hanya kerana takut masuk neraka kalau tidak taat?

Ada suami yang beri kata dua kepada isteri, contohnya “Kalau kamu balik kampung ibubapa kamu, jatuh talak satu!”, atau isteri diugut begini, “Sekarang awak sudah menjadi isteri saya, jadi awak kena taat pada saya. Bukan taat kepada ibubapa awak. Kalau saya tidak benarkan awak ziarah ibubapa awak, awak tak boleh ziarah.”

Dalam situasi di atas, apakah pilihan isteri? Sejauh manakah ketaatan kepada suami mengatasi ketaatan kepada ibu bapa? Apakah jatuh haram isteri (berdosalah) yang langgar perintah suaminya yang melarang dia menziarah ibubapa sakit (contohnya)?

Teringat saya satu kisah suami diktator di slot cerekarama TV3 yang bertajuk 'Dosa Serupa'. Suami diktator begini layaknya diberi fasakh/khulu' sahaja! Jika sudah terang-terangan diktatornya, lebih baik suami itu tinggalkan sahaja. Ini adalah kerana, hilang berkah Allah di situ. Lalu apa yang hendak kita bawa balik ke kampung akhirat nanti? Mengapa pilih neraka dunia, kalau di akhiratpun tidak pasti dapat mengelak neraka akhirat? Pada masa itu sudah tidak boleh 'undo'. Seorang suami tidak sepatutnya zalim kerana menafikan hak isteri dan derhaka pula kepada ibu bapa mertua.

Suami patut ada IHSAN dan EMPATI terhadap isteri, sebab itulah Allah SWT perintah suami agar bergaul dengan isteri dengan cara yang baik, seperti dalam firman Allah SWT di dalam al-Quran, yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah an-Nisaa’ ayat 19)

Dalam ayat al-Quran yang dipetik di atas, Ibn Kathir berpendapat bahawa ayat ini, “… dan hendaklah kamu bergaul baik dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang baik…” bermaksud : para suami hendaklah memperelokkan bicara mereka bersama isteri, hendaklah memperelokkan tingkah laku kepada mereka serta menjaga penampilan yang baik mengikut kemampuan kamu seperti mana yang kamu harapkan daripada mereka iaitu isteri-isteri kamu, maka hendaklah kamu melakukan yang baik-baik itu terhadap mereka seperti yang kamu mahukan daripada mereka. (Ibn Kathir, jld:1, hlm: 466)

Maka jelas lagi terang bahawa hukum bergaul baik dengan isteri adalah WAJIB. Malangnya, berapa ramai yang ikut perintah Allah yang ini? Akibat mengabaikan perintah Allah yang ini, natijahnya amat teruk sekali. Bila suami tidak ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, maka, tidak hairanlah isteri tidak taat kepada suami. Iyalah, jika suami ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, secara automatiknya tentu dia juga menjaga hak-hak isterinya. Bila dia menjaga hak-hak isterinya, agak MUSTAHIL isterinya tidak taat kepadanya dan agak MUSTAHIL pula isteri tidak hormat kepada suaminya. Selalunya orang perempuan ini amat tinggi dengan tahap ketaatan dan kesetiaan mereka. Belas ihsan dan empati mereka lebih tinggi (dibanding lelaki), tetapi jika masih ada isteri yang tidak taat walaupun suaminya memenuhi tanggungjawap, adalah silap ‘wayarnya’ di mana-mana...

Bagi suami yang gagal menggauli isterinya dengan baik sedangkan dia taat kepada suaminya adalah berdosa. Rasulullah SAW juga menganjurkan agar setiap suami menggauli isteri dengan cara yang baik/maaruf. Ini jelas dapat dilihat dalam hadis baginda yang bermaksud, “Lelaki yang paling sempurna imannya ialah lelaki yang paling sempurna akhlaknya, dan sebaik-baik kamu (baik akhlak) ialah mereka yang baik dengan isteri-isterinya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Dalam hadis yang lain pula disabda baginda yang bermaksud, “Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya, dan aku adalah sebaik-baik lelaki kepada isteriku.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Boleh saja ada yang berkata, “Suami tak patut halang isteri ziarah ibu bapa, akan tetapi jika suami halang, isteri wajib taat. Ini kerana menjalinkan silaturahim bukan hanya dengan berziarah, banyak cara lain lagi.”

Ziarah perkataan Arab bererti berkunjung ke~ atau pergi menengok, ada makna 'perjalanan' di situ. Ziarah tidak boleh disamakan dengan talipon/email/surat. Zaman Nabi dulu juga ada cara berhubung juga, saya tak tahu. Mungkin ada yang guna burung merpati, atau surat juga mungkin sudah ada. Saya kurang arif. Walau bagaimanapun ziarah adalah sunnah Nabi, tidak kiralah ziarah ibubapa, ahli keluarga, saudara mara dan saudara semuslim yang lain. Ziarah kubur pula tidaklah boleh disamakan dengan melihat gambar kubur. Feeling itu berbeza. Tidak sama. Hikmah ziarah memanjangkan silaturrahim, sepertimana dalam sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: “Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Jika ziarah disamakan dengan talipon/email/surat, konsepnya sama dengan tengok aje laksa yang lazat dan ambil bau saja, TAK BOLEH makan ya...

Kesimpulan

Suami hendaklah berusaha supaya isteri dapat berbuat baik kepada ibu bapanya sendiri. Isteri pula hendaklah menjalankan tanggungjawab kepada suami dan rumahtangga dengan sebaiknya. Suami tidak boleh mementingkan dirinya sendiri sekiranya isteri telah berusaha sedaya upayanya memenuhi tanggungjawabnya. Adalah tidak wajar seorang suami menghalang isteri daripada menziarahi ataupun berbakti kepada ibu bapanya. Dengan kata lain, seorang isteri ada tanggungjawab kepada Allah, diri, suami, anak dan ibu. Memutuskan hubungan antara anak dan ibu adalah perbuatan zalim dan berdosa. Islam tidak pernah menyuruh mana-mana orang berbuat perkara sedemikian.

Ketaatan kepada suami hanya terdapat melalui hadis, tiada ayat dalam al-Quran yang jelas memperincikannya. Ketaatan kepada suami juga BUKAN MUTLAK tanpa kompromi. Sebaliknya, ketaatan kepada ibu bapa banyak disebut dalam al-Quran. Allah SWT menyuruh kita berulangkali supaya berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Arahan cukup jelas selepas mentaati Allah tiada ketaatan yang lebih tinggi melainkan mentaati kedua-dua orang tua.

Firman Allah SWT berkenaan berbuat baik kepada kedua ibu bapa yang bermaksud, “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Isra', ayat 23-24).

Baginda Rasulullah SAW telah banyak berpesan agar setiap anak melakukan kebaikan terhadap kedua ibu bapanya di antara hadis Baginda daripada Anas bin Malik yang bermaksud: Sesungguhnya Nabi SAW apabila menaiki mimbar berkata: “Amin, Amin, Amin," lalu ditanyakan kepada Baginda atas perkara apa tuan ungkapkan amin? Baginda menjawab: Telah datang kepadaku Jibril lalu berkata: “Wahai Muhammad kecelakaanlah bagi seseorang itu apabila disebut namamu yang mendengar tidak berselawat ke atas engkau, katakanlah wahai Muhammad, “Amin” , maka aku pun kata “Amin” , kemudian Jibril berkata lagi, kecelakaanlah seseorang itu yang memasuki bulan Ramadan tetapi pertemuannya tidak mendapat keampunan, katakanlah “Amin” , aku pun kata “Amin” , kemudian Jibril berkata: “Kecelakaanlah bagi seseorang itu dia bertemu dengan kedua orang tuanya, tetapi pertemuannya dengan kedua orang tuanya tidak melayakkan dia memasuki syurga.” (Ibnu Kathir, Tafsir al-Quran al-'Azim, jld:3, hlm: 50 ).

Di samping itu, banyak lagi hadis-hadis Rasulullah SAW yang menyuruh kita berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Keingkaran seseorang dalam mentaati ibu bapa boleh membawa kemurkaan Allah SWT. Tidak kurang banyak riwayat yang mengisahkan balasan ke atas golongan yang menerima balasan segera dan tunai daripada Allah SWT.

Ingatlah, dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Setiap anak yang derhaka akan dilaknat oleh Allah SWT, amalan dan ibadah mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya akan sia-sia. Oleh itu Islam menitikberatkan keredaan kedua-dua ibu bapa agar hidup sentiasa diberkati Allah.

Renung-renungkan...




Capaian entry berkaitaan :
# Q&A: Taati suami selagi tidak menyuruh kepada mungkar
# Mentaati kedua ibu bapa
# Derhaka terhadap ibu bapa hampiri dosa syirik

15 ulasan:

  1. Hati-hati dlm perbuatan, perkataan & lintasan hati...

    BalasPadam
  2. Ibu bapa dan suami semuanya penting...
    Hubungan baik dengan mereka semua perlu dijaga dan dipelihara...
    Agar tiada yang tersinggung...

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Hamden [mrlabiu@yahoo.com]4 Jun 2011 pada 10:18 PG

    Setiap ANAK wajib berbakti kepada IBU-BAPA. Bukan lah sunat. Apabila bernikah, status ANAK ini kekal sampai akhirat. Jika ANAK tidak berbakti,ertinya beliau berdosa besar. Fikirlah, ALLAHswt tegah ANAK berkata walaupun sekadar AH...pada IBU-BAPA.

    Jika SUAMI tegah ISTERInya berbakti pada IBU-BAPA, maka ISTERI terlepas dosa tapi SUAMI mengganti ISTERI dan tanggong dosa besar isteri. MENANTU juga sebenar berstatus ANAK kepada MERTUA. Sebagai ANAK, menantu tetap derhaka jika berkata AH pada mertua. Apatah engkar.

    BalasPadam
  5. UstazInsani [insaniyy@yahoo.com.my]4 Jun 2011 pada 10:19 PG

    Kenyataan-kenyataan tu tak selari dengan quran dan hadis juga ajaran Islam yang diajarkan oleh para ulamak yang muktabar.

    BalasPadam
  6. @UstazInsani [insaniyy@yahoo.com.my]

    Jika setakat membangkang dengan menulis sebaris ayat, apa yang dapat dicerahkan? Maaf cakaplah, saya lihat akauntabiliti anda semakin jatuh menjunam. Lepas ini bolehlah bidas komen saya dengan menyatakan "buang masa saja melayan komen sebegini". Anda sekadar membaling batu, kemudian sembunyi tangan. Inilah sikap seorang daie yang akan dipersoal di hari pembalasan kelak.

    Saya lihat tiada salahnya komen yang diberi Hamden MrLabiu. Jika ia tidak benar, anda wajar terangkan secara terperinci, bukan hanya bangkang tanpa beri penjelasan. Terlalu banyak yang dibangkang tapi tak mahu kongsi apa yang dikatakan salah. Anda sering melempar komen yang seolah-olah semua orang salah. Anda saja yang benar. Harap-harap anda tak tersungkur dalam kategori riak/ujub.

    Mungkin anda tidak mengetahui kisah ini : Diarah sara ibu bapa sepanjang hayat. Ini kisah benar, bukan direka-cipta oleh BawangGoreng, ya.

    Saya tidak fikir hakim mahkamah syariah tersebut terlalu 'bangang' dan tidak tahu menjatuhkan hukum berdasarkan syariat.

    Dengan berlakunya peristiwa di atas, masyarakat mendapat teladan :

    1. Berbuat-baik kepada orang tua dituntut sepanjang hayatnya, TANPA mengira anda anak lelaki atau perempuan ataupun menantu lelaki/perempuan.

    2. Menyara ibu bapa bukan hanya tanggungjawab anak lelaki. Defenden dalam kes anak kelima dalam lapan adik-beradik, yang saya baca, dia juga mempunyai adik-beradik lelaki. Walau bagaimanapun, hakim tetap mengarahkan dia menyara ibu bapanya. Mengapa? Kesimpulan yang boleh dibuat, tanggungjawab anak perempuan tidak terhapus kerana perkahwinannya.

    3. Perkahwinan seorang anak perempuan TIDAK menamatkan tanggungjawabnya untuk taat kepada ibu bapa. Ramai anggap bila sudah berkahwin, cuma taat pada suami, tidak lagi pada ibu bapa. Tidak hairanlah ramai yang menghadapi kemelut rumahtangga, mungkin disebabkan dosa derhaka kepada ibu bapa (secara tidak sedar). Ada pula yang dimomokkan dengan hadis-hadis daif dan hadis-hadis palsu supaya taat kepada suami, hingga sanggup membuang/mengabaikan ibu bapa sendiri, walhal hubungan dengan ibu bapa adalah hubungan sepanjang hayat. Darah mereka mengalir dalam badan kita. Takkan putus sampai bila-bila. Sementara hubungan dengan suami/isteri cuma hubungan di atas kertas, yang tertakluk kepada hak-hak yang bertimpal balik, selagi tidak dilafazkan talak dan tidak diberi fasakh/khuluk.

    4. Jangan jadi anak derhaka, tidak kiralah kepada ibu bapa mahupun mertua.

    Jika Hakim yang arif dalam kes ini tersilap menjatuhkan hukum, apa kata anda perbetulkan dengan ilmu yang anda ada?

    BalasPadam
  7. alhamdulillah..bagus penjelasan anda..perlu di ingatkan bahawa Islam perlu diletakkan pd kedudukan yg tertinggi,xkesahlah suami atau isteri..pd pndpt sy sekiranya kedua ibu bapa menyuruh/mengajar/mengajak kpd yg tidak diredhai Allah/perkara mungkar,kita sebagai anak WAJIB INGKAR dengan kedua ibu bapa kita..bila sy kata wajib,sy xbermksd meninggalkn je mak ayah terkontang kanting,tp perlulah INGKAR dengan berhemah,bukannya meninggi suara atau sehingga mengguris prsaan mereka..kalau mengguris perasaan mereka sbb xikut prkara mungkar yg diorg nk kita buat tu,tu lain cter sbb bkn mudah nk mengubah pndirian dan mentaliti orang tua. namun tggjwb sbg anak ttp kena jalankan..kebajikan mak ayah perlu dijaga,baik isteri mahupun suami..

    dan sy ingin menegur kepada bawang goreng,jgn guna hadis sahih spt “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi) di akhir penulisan tanpa sebarang penjelasan,kerana hadis tersebut VALID hny utk ibu bapa yg mengikut/memegang/mentaati/beriman dengan agama Allah dan ibu bapa yg sememangnya tahu hukum hakam agama..ibu bapa tetap manusia,mereka tak mksum,mereka juga kadang kala melakukan kesilapan..sy sbg parent juga rsau sekiranya anak2 sy mengikut jejak lgkh sy yg xbtol ble mana kdg2 sy terlalu mengikut prsaan atau tdk brfkr wrs mengikut lnds Islam..jgn pula kerana hadis tersebut anak2 terpksa mengikut khndak ibu bapa shgga prkara haram pn mrk lakukan atas nama mncari redha ibu bapa krn bukan semua ank2 dtg dari latr belakang keluarga yg baik2..sbg cth pmbzrn dlm brblnja,membuka aurat,bersanding dll..ibu bapa kt Malaysia ni khususnya bknnya sume ade pndidikan agama yg btol,kdg kala mereka byk mengikut adat resam shj dan masih tidak dpt menerima Islam yg syumul..

    namun begitu,tggjwb sbg anak ttp prlu anak tunaikn biarpun ibu bapanya tidak mengikut Islam sbnr..bg sy semua ni lbh kpd tggjwb,bkn ketaatan..knsep ketaatan ni hny VALID tuk Allah dan rasul-Nya shj kerana konsep ketaatan ini TIADA SYARAT/PERSOALAN DALAM MENUNAIKANNYA,TETAPI KONSEP TGGJWB SNTIASA ADA SYARAT DAN LIMIT IAITU SELAGI TIDAK BERCANGGAH DENGAN PERINTAH ALLAH DAN RASUL-NYA,xkesahlah sesiapa sekalipun..

    mohon ampun sekiranya ada terkasar bhs dan tersilap bicara,sekiranya ada salah dan silap mohon dprbtolkan..sy hny melontar pendapat,jikalau salah mintak pnjelasan dari sesiapa sahaja yg membaca..

    jzkk

    BalasPadam
  8. @....

    Harap jangan salah faham. Hadis “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi) digunakan untuk kesimpulan kepada kes-kes suami yang menegah isteri berjumpa dengan ibubapanya atau suami yang cuba memutuskan hubungan isteri dengan ibubapanya. Melawat ibubapa bukan satu bentuk maksiat yang wajar dihindari dan tidak perlu ditaati.

    Setiap hamba Allah patut maklum, Rasulullah SAW bersabda “Tidak ada ketaatan kepada siapa pun dalam maksiat kepada Allah, ketaatan hanyalah dalam perkara yang baik menurut syariat.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    BalasPadam
  9. bagaimana pula soalnya jika ibu bapa sendiri yg menegah anak perempuannya(isteri)dr hidup sebumbung dgn suaminya(berjauhan)?adakah dikira menderhakai ibabapa atau mertua jika si suami mahukan si isteri untuk mengikutnya tinggal bersama sedangkan ibu bapa si isteri membantah dan sanggup mengeluarkan kata2 yg tidak sepatutnya kepada anaknya sendiri.(si isteri)

    BalasPadam
  10. @yant

    Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Saidatina Aisyah yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda, “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya.” Kemudian aku bertanya lagi, “Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” (Hadis riwayat Bazar dan al-Hakim)

    Tempat isteri di sisi suami. Jika ibu bapa sendiri yang menegah anak perempuannya (isteri) dari hidup sebumbung dengan suaminya (berjauhan), maka perintah itu tidak wajar ditaati. Walau bagaimanapun, anak perempuannya (isteri) dan suaminya perlu berhemah dalam membuat penolakkan.

    BalasPadam
  11. saya ade satu masalah berkaitan dengan isu ini. mak sy pernah mengeluarkan kenyataan saya lupa tugas sy sebagai seorang anak perempuan hanya kerana tidak dpt blk beraya dengan mereka... alasan sy tdk dpt blk beraya dengan mereka selama 3 tahun ini adalah kerana ibu mertua sy sendiri adalah keseorangan sekarang ini. suami sy pula adalah anak bongsu dr 6 beradik... ibu mertua sy tdk meletakkan harapannya kepada abg ipar sy malah byk kpd suami sy.... kdg2x sy terasa juga... tp hendak buat mcm mana? setiap bln sy tdk lupa kirimkan wang belanja kepada kedua org tua saya.... kalau nak berjmpa.. agak sukar kerana sy berada di perak, mereka di jhr... kekdg budget lari... cth bln ni... gaji kakitgn awam hanya akan dpt pd 24 sept nanti.... apa yg harus sy lakukan supaya sy tak jd anak derhaka? tolong lah....................

    BalasPadam
  12. Kelakar bila penulis seolah merendahkan taraf hadis dengan pemikiran penulis tetapi dlm masa yg sama penulis sendiri mendasarkan hujahan berdasarkan hadis hadis nabi juga...nasihat saya usah terlalu cepat membuat kesimpulan atau meremehkan hadis2 nabi hanya kerana kita merasakan kandungannya zalim atau tidak berkenan dengan pendapat kita.hati2la dlm berbicara agar tidak tergol9ng dlm golongan yg menolak kenyataan melalui pemikiran logik semata2 kerana boleh jadi apa yg disampaikan melalui hadis-hadis yg dipertikaikan itulah kebenarannya.sbg hamba bukan kah kita harus menerimanya walau kita merasakan ia zalim didunia ini. Ingat islam sesuatu yg diwahyukan bukanlah yg direka atau dicipta oleh manusia. Saya melihat dlm perbahasan juga seolah ada perbahasan terpilih nelalui hadis dan ayat quran yg diambil secara separuh2 untuk menguatka hujjah sdgkan hadis dn ayat yang tidak nenyokong pendapat anda tidak pula anda nyatakan atau sebut. Begitulah juga dengan pendapat dari ulama2 yg dilihat diambil dr org dn bahagian yertentu sahaja yg menyokong pendapat anda.

    BalasPadam
  13. Jawapan bawang goreng sendiri telah jelas menyatakan bahawa suami lebih berhak ke atas isteri sepertimana ibu lebih berhak ke atas suami....seperti dinyatakan melalui hadis di atas. Maknanya hubungan dengan ibu bapa mgla tak tepisah tetapi hati dan keizinan suami perlu diambil berat. sekurangnya berbincanglah dengan suami jgn main langgar je atau menjadikan ia alasan untuk tidak yaat dengan suami.atau sebab telah hilang berkah dan redha allah maka bawang goreng mendapat suami yg diktator. Boleh jadi isteri mendapat pasangan yg keras dan kurang empati kerana kerap membelakangkan suami dlm pelbagai hal atas nama perjuangan wanita?

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...