“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mei 12, 2010

Syurga di tapak kaki? - Part 2


Assalamualaikum warahmatullah,

Lama saya tak masukkan entry untuk dikongsi di sini... Jangan terpedaya ek! Entry yang hari-hari keluar di sini telah diset (auto publish), jadi jika entry yang tiada komen peribadi daripada saya, ia hanyalah entry untuk tatapan dan simpanan serta rujukan akan datang untuk diri saya sendiri dan untuk anda yang sudi membacanya juga... :)

Beberapa hari dalam minggu lepas, saya sibuk berhujah di al-Falaah egrup, tentang ketaatan isteri kepada suami vs ibubapa. Apa yang dibahaskan itu sudahpun masuk ke mailbox Pejabat Mufti Negeri Selangor dan masih dalam proses menunggu jawapan dari MUIS. Insya Allah, jika jawapan Tuan Mufti Selangor sampai ke mailbox saya, saya akan kongsikan di sini untuk manafaat bersama.

Sebelum ini, dalam Part 1, saya telah memberi hujah tentang 'syurga di tapak kaki suami'... kali ini saya kongsikan pula 'syurga di tapak kaki ibu'. Dalam jalan-jalan mencari bahan, saya bertemu dengan rujukan ini : Media.isnet.org - Silsilah Hadits Dha'if dan Maudhu'Jilid 2. Katanya :



Hadis : Syurga Berada di Bawah Telapak Kaki Ibu
"Syurga berada dibawah telapak kaum ibu. Barangsiapa dikehendakinya maka dimasukkannya, dan barangsiapa dikehendaki maka dikeluarkan darinya."

STATUS : Hadits maudhu' (palsu). Telah diriwayatkan oleh Ibnu Adi (I/325) dan juga oleh al-Uqaili dalam adh-Dhu'afa dengan sanad dari Musa bin Muhammad bin Atha', dari Abul Malih, dari Maimun, dari Abdullah Ibnu Abbas r.a. Kemudian al-Uqaili mengatakan bahwa hadits ini mungkar.

Bahagian pertama dari riwayat tersebut mempunyai sanad lain, namun majoriti rijal sanadnya majhul. Untuk mengetahui makna yang shahih dari kandungan makna hadits tersebut, saya kira cukuplah dengan riwayat shahih yang dikeluarkan oleh Imam Nasa'i dan Thabrani dengan sanad hasan. Yaitu kisah seorang yang datang menghadap Rasulullah SAW seraya minta izin untuk ikut andil berjihad bersama Baginda SAW, maka baginda bertanya, "Adakah engkau masih mempunyai ibu?" Orang itu menjawab, "Ya, masih." Bagindapun kemudian bersabda, "Baik-baiklah dalam bergaul dengannya, karena sesungguhnya surga itu berada di bawah kedua kakinya."


Tentu ada yang tertanya-tanya, mengapa saya masukkan entry yang 'pelik' begini, ya? BUKANLAH hendak menyuruh kita semua tidak hormat atau hentikan berbakti kepada ibu kita, tetapi ia cuma satu makluman terdapat banyaknya hadis-hadis berstatus maudhu' (palsu) yang berlegar dan sebati dengan kita. Saya difahamkan, terdapat kira-kira 14,000 hadis palsu yang sengaja direka, atas tujuan apa, hanya Allah Taala dan yang menciptanya dahaja yang tahu tujuannya.

Kita memang dituntut berbuat baik kepada ibubapa, banyak dalilnya yang dapat kita lihat daripada al-Quran sendiri, tidak hanya yang dipelajari daripada hadis-hadis Nabi. Cuma pada pendapat saya, syurga itu amat amat amat tinggi darjatnya, agak tidak sesuai dikatakan terletak bawah tapak kaki... tidak kiralah kaki ibu apatah lagi kaki suami...

Mungkin orang-orang dahulu (sebelum saya dan anda lahir lagi) menyatakan syurga itu dikatakan terletak di bawah tapak-tapak kaki para ibu ada diterangkan melalui hadis yang diriwayatkan dari Ibn 'Abbas dan Anas r.a. Ada juga yang mengatakan sanad hadis ini dikatakan sebagai dhaif dan hasan. Sebab apa syurga dikatakan terletak di bawah tapak kaki ibu? Mungkin ia adalah perumpamaan yang menunjukkan betapa agung atau tingginya darjat seorang yang bergelar ibu.

Pada zaman Rasulullah SAW, baginda ditanya oleh seorang pemuda, “Siapakah orang yang paling perlu untuk saya berbuat baik?” Rasulullah menjawap, “Ibumu.” Bertanya pemuda itu lagi, “Selepas itu?” Rasulullah menjawap, “Ibumu. Selepas itu, ibumu, selepas itu, bapamu.” Ada juga pendapat mengatakan dua pertiga daripada khidmat bakti anak adalah untuk ibu dan hanya satu pertiga untuk bapa. Terutama apabila ibu sudah lanjut usia. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya, “Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Apa-apa pun, cuba-cubalah jika kita dapat elakkan daripada mengungkapkan 'syurga di tapak kaki'... sebab tak berapa sedap benar rasanya telinga kita mendengarnya dan tak berapa sedap juga mata kita membacanya...

Renung-renungkan!




Sumber rujukan : Media.isnet.org - Silsilah Hadits Dha'if dan Maudhu'Jilid 2

Capaian entry berkaitan :

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails