“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mei 26, 2010

Kaunselor Anda : Silap berkasih


Gadis sengsara gara-gara cintai guru sudah beristeri

SOALAN :

Saya berusia 17 tahun berkawan rapat dengan A, seorang guru sejak tiga tahun lalu. Dia sudah berkahwin tetapi saya sayangkannya kerana dia baik. Isterinya mengetahui perhubungan kami dan menuduh saya pengacau rumah tangganya. Akibatnya, kami renggang. Saya putus harapan biarpun ibu sering memberi dorongan. Saya jadi sensitif, malas dan pelajaran turut terjejas. Apa saya harus lakukan untuk kembali tenang?

Insan Berharap

JAWAPAN :

Salam kasih sayang Insan Berharap. Ingatlah pesanan ini - orang yang bercita-cita besar dan mahu berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat adalah mereka yang berakhlak mulia, bersemangat dan berazam untuk hidup hari ini tanpa kesedihan, keresahan, kemarahan, hasad dengki, benci atau kecewa.

Apa yang anda alami ini adalah antara babak yang harus ditempuhi dalam perjalanan menjadi dewasa. Dan, apa yang berlaku adalah pengalaman yang harus dijadikan modal bagi menerjah rintangan mendatang. Seharusnya, langkah terbaik yang paling wajar anda lakukan adalah berpisah dengan guru itu.

Dalam soal ini, bagi Umi, anda tidak wajar dipersalahkan kerana sebagai insan yang meniti usia remaja, anda pasti mencari perhatian dan seterusnya cinta. Sayangnya, anda bertemu lelaki dan guru yang bukan saja mahir melatih anda menjadi pelajar yang baik tetapi terbukti tidak cukup matang mengurus emosi anda dan dirinya. Guru yang matang fikiran dan emosi mahu melihat anak muridnya sihat minda, matang, bahagia dan berjaya tanpa keliru.

Dia melatih anda untuk hilang hormat pada status guru yang dia pegang sehingga anda hilang keyakinan dan perasaan hormat pelajar kepada seorang guru yang diganti perasaan cinta yang tidak bermatlamat. Apatah lagi dia sudah berkeluarga. Jika dia gagal mengurus fikiran, perasaan dan tindakannya kepada seorang pelajarnya maka dia belum layak dipanggil pendidik yang sebenarnya. Dia baru ada sijil guru tapi belum sesuai menjadi contoh pada pelajar.

Mana mungkin guru mengajar anak didik mencintainya sebagai kekasih dan pada masa sama sudah bergelar suami orang? Mana mungkin guru mengheret anak didiknya menjadi musuh kepada isteri dan membiarkan isterinya menderita. Lebih malang lagi, guru yang sepatutnya membimbing anak didik memberi tumpuan sepenuhnya memburu cita-cita dibebankan dengan selera sesat cinta gurunya sedangkan dia tahu anda bakal menduduki peperiksaan SPM.

Maka, wahai gadis yang matang dan bijak, anda tidak boleh bergantung harap dengan orang yang sedari awal lagi sanggup menduakan cinta isterinya, untuk membina hidup bahagia. Jangan terlalu bimbang dengan perasan guru yang tidak seimbang emosinya itu untuk bertindak memutuskan hubungan anda.

Jika tidak, anda akan terus tenggelam dalam perasaan yang hanya meletihkan perasaan dan merugikan masa dan kehidupan masa depan anda selain terus melukakan hati orang tua. Adakah ini yang anda mahukan? Sampai bilakah anda mahu putus harapan seperti sekarang? Justeru, bertindaklah demi masa depan anda. Berpisah adalah jalan terbaik. Jangan hiraukan keadaan dirinya yang bahagia di samping isterinya, tetapi utamakan masa depan anda yang masih belum pasti tenggelam atau timbul itu.

Kasihankan kedua ibu bapa yang bersusah payah berkorban tenaga tulang empat kerat menanggung anda dan mendoakan anda berjaya. Lepaskan semua ikatan perasaan sebagai kekasih dengan guru dan layan dirinya sebagai guru, tidak lebih daripada itu. Jika tidak anda akan terus dibenci isterinya dan orang lain yang tahu kisah percintaan terlarang anda dengan dirinya. Biarlah berdiri menjaga maruah dan duduk menjaga tuah. Kesempatan yang ada harus direbut demi kejayaan pelajaran, masa depan dan diri sendiri bukannya memenuhi keinginan orang lain.

Info: Bagi pembaca yang ingin berkongsi masalah dan pendapat dengan Dr Rubiah K Hamzah, anda boleh menghantar soalan anda ke alamat Ruangan Kaunselor Anda, Berita Minggu, 31, Balai Berita, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel bminggu@bharian.com.my

Sumber : Dr Rubiah K Hamzah di BHarian 25/04/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails