“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mei 02, 2010

Kaunselor Anda : Suami selera songsang


Wanita risau pasangan ada kekasih sama jantina, tak minat bersama


SOALAN :

Saya seorang isteri dalam lingkungan 30-an dan mempunyai seorang cahaya mata. Usia perkahwinan saya baru menjangkau lebih dua tahun.

Suami saya seorang yang sangat baik bukan saja kepada saya dan anak tetapi juga orang lain. Semakin lama saya rasakan kian kurang mengenali dirinya. Suami pernah bertugas di luar negara dan ada ramai kenalan. Biarpun sebumbung, dia jarang ‘bersama’ saya iaitu sekali dalam masa dua bulan. Alasannya, dia menuduh saya letih. Telefon seakan sudah tidak dapat dipisahkan daripada hidupnya. Setiap masa ada saja bunyi yang menandakan khidmat pesanan ringkas (SMS) baru masuk. Saya ada memeriksa telefon bimbit itu dan terkejut mendapati SMS berbau lucah selain kata-kata sayang dan rindu. Bukannya daripada wanita tetapi lelaki! Saya takut untuk bertanyakan kepadanya dan kian lama menjadi buntu.

Isteri Buntu

JAWAPAN :

Salam rahmat buat Isteri Buntu, semoga Allah SWT menemukan jalan untuk memecahkan kebuntuan yang membelenggu dirimu. Kita sebagai manusia sememangnya terdedah kepada setiap ujian Allah SWT selaku hamba-Nya. Maka mari kita berkongsi ikhtiar dan bermunajat dengan Allah SWT agar perkongsian kita ini dapat meringankan kebuntuan yang anda hadapi.

Berpandukan senario yang puan paparkan jelas menunjukkan ada beberapa hal yang boleh dikaitkan dengan kecelaruan emosi yang dialami dan mungkin juga kecelaruan seksual hinggakan dia terlalu rendah minat dan dorongan seksual untuk bersama anda dari segi seksual, sedangkan secara normalnya lelaki biasa yang sehat selera seksualnya paling minimum sekali seminggu.

Antara penyebabnya mungkin kerana dia terlalu sibuk membina hubungan dengan orang lain, termasuk melayan menerusi telefon atau SMS sehingga kesibukan itu menutup pemikirannya dan tanggungjawab sebenarnya sebagai suami. Ada juga kemungkinan pengalaman bertugas di luar negara memberinya pengalaman bersama dengan rakan lelaki sehinggakan terjebak dengan gejala cinta sejenis dan pelbagai jenis.

Buktinya, dia mampu bernikah dengan anda dan mendapat anak, di samping menyambung kebiasaannya dengan aktiviti cinta sejenis, yang dibuktikan melalui panggilan telefon dan SMS cinta dan lucah dikirim oleh lelaki. Jika dia masih sibuk dengan emosi kepada rakan sejenis maka kemungkinan besar minat seksual terhadap wanita semakin kurang dan akhirnya hilang jika minat seksualnya pada lelaki dipenuhi.

Berdasarkan pengalaman Umi mengendalikan kes lelaki yang memiliki cinta sebegini, mereka menggunakan perkahwinan dengan wanita sebagai perisai untuk mereka tidak disyaki oleh keluarga dan rakan mereka yang mereka sebenarnya ada rahsia iaitu mengamalkan sikap hidup berminat dan bernafsu kepada kaum sejenis.

Anda bernasib baik kerana mempunyai anak. Ada pasangan sebegini yang tidak memiliki anak dan suami memberi kebebasan kepada isteri untuk balik ke kampung sekerap mungkin supaya mereka ada kesempatan untuk bersama kekasih lelaki mereka. Umi tidak tahu sama ada suami anda termasuk sepenuhnya sebagai lelaki yang sedemikian atau separa. Maka nasihat Umi, anda perlu menjadi lebih terbuka dengan sikap suami dari segi hubungan dengan lelaki yang berbau seksual dan kekasih sebagai mana yang anda lihat menerusi SMS. Mereka memang baik melayan isteri dan semua orang yang bersama mereka kerana mereka sangat ceria dan peramah.

Malah ada yang pandai memasak dan menghias rumah dan sangat suka menjemput rakan-rakan makan di rumah sebab mereka sangat suka dengan perhatian orang lain tidak termasuk keluarga rapat seperti isteri dan ibu bapa. Sikap mereka ini tidak menunjukkan sebarang keganjilan kepada diri dan perlakuan harian di tempat kerja atau dengan keluarga, malah mereka menunjukkan kemanjaan berlebihan kepada ahli keluarga terdekat sehingga mereka jadi sebutan. Mereka pandai melayan dan ringan tulang, sangat pemurah, ambil berat dan bertimbang rasa, malah sanggup berkorban masa dan wang ringgit untuk menyenangkan hati ahli keluarga di sekitarnya.

Mereka ini tidak cacat dari mata kasar, sehingga kita tidak tergamak untuk menerima hakikat bahawa mereka sebenarnya bermasalah kecelaruan emosi dari segi seksual. Oleh itu selain berdoa kepada Pencipta kerana Dia yang Maha Tahu dan Maha Berkuasa, belajarlah jadi sahabat setia pada suami, anda juga harus selami dan belajarlah berkongsi perasaan secara jujur, telus dan tulus.

Luahkan semua perasaan anda secara santun, jujur dan rendah hati kepadanya dengan tujuan mendapat hak anda sebagai isteri sejati, terutama dari segi layanan seksual dan lihatlah apa reaksi dirinya.

Terima dan layanlah pandangannya secara objektif, tanpa prasangka, tanpa membuat andaian awal sebelum mendapat bukti yang jelas dan benar daripadanya. Berbual dengan penuh sungguh-sungguh, dengan rasa simpati tetapi tujuan yang jelas sehinggakan dia berasa anda tidak marah padanya malah mahu mengetahui dan membantunya.

Nyatakan juga anda sedia menerima apa saja keadaannya dan mahu bersama-samanya sepanjang hayat. Jangan ada perasaan takut dia marah, takut dia tersinggung dan sebagainya. Nyatakan secara tulus anda hanya ingin mengetahui sebab kenapa selera seksual dia menurun sangat sehingga anda berasa terbiar dan tersisih sebagai isteri. Dengan cara begini mungkin dia akan lebih mudah menjelaskan masalah yang dihadapinya dan anda nyatakan anda sedia untuk membantu merawatnya jika masalah itu benar-benar dihadapinya. Selamat mencari punca dan berkongsi rasa dengan penuh rasa dengannya.

Bagi pembaca yang ingin berkongsi masalah dan pendapat dengan Dr Rubiah K Hamzah, anda boleh menghantar soalan anda ke alamat Ruangan Kaunselor Anda, Berita Minggu, 31, Balai Berita, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel bminggu@bharian.com.my

Sumber : Dr Rubiah K Hamzah (Pakar Motivasi) di BHarian 02/05/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails