“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Januari 09, 2008

Bismillahillazi in arabic

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiun fil ardhi wala fis sama'ie wa huas sami'ul 'alim


Hadis:

رَسُولَ اللَّهِ يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

Maksud ayat:

Rasulullah SAW didengari berkata sesiapa yang berdoa,
"Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." sebanyak tiga (3) kali, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika waktu subuh sebanyak tiga (3) kali, dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan Ahmad)

Fadhilat ayat:
  1. Seelok-eloknya dibaca tiga kali (3x), setiap kali selepas solat. Tujuannya untuk sebatikan ayat dengan diri kita (dalam badan).
  2. Boleh juga dibaca setiap masa sebelum makan/minum di gerai atau restoran. Jika ada sekiranya orang hantar santau kepada kita pada waktu itu, dengan izin Allah cawan/pinggan yang mengandungi santau itu akan pecah.
  3. Setiap ayat yang kita amalkan, ada 'khadam' yang menjaga kita, insya Allah.
Sumber: Arwah opah saya, Hajjah Hindun Ngah Abd Rani. Sila rujuk juga Takziah, Syafaat Anak & Doa Pelindung sebagai tambahan.


5 ulasan:

  1. salam.terima kasih untuk post ni.cuma sy confius bacaan part "huas sami'un alim" sbb klu dibaca "huas sami'ul alim".
    Harap dpt fixkan bacaan disitu sbb takut lain plak maknanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih. Bacaan sudah dibetulkan.

      Padam
  2. trime kasih atas perkongsian =)

    BalasPadam
  3. mas/mbak bukan khodam yang menjaga kita tapi gusti allah yang menjaga kita mas/mbak
    kareana kalau kita percaya akan khodam menjaga kita maka gusti allah akan melaknat seseorang tersebut mas/mbak soalnya uda termasuk menyekutuhkan gusti allah/ jdi mending yang nomer 3
    sampean bnerin dlue
    di banding nti bnyak orang yang slah paham mas/mbak

    trimakasih

    sesama muslim harus saling mengingatkan

    BalasPadam
  4. Salam.., Ana mohon share Syukran...

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails