“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Mei 31, 2010

Haram berkabung lebih tiga hari kecuali wanita kematian suami


AL-BUKHARI dan Muslim meriwayatkan daripada Zainab binti Abu Salamah, beliau berkata: “Aku pernah masuk ke rumah Ummu Habibah isteri Nabi, ketika bapanya, Abu Sufyan bin Harb meninggal. Ummu Habibah lalu meminta diambilkan minyak wangi yang diperbuat daripada adunan za’faran dan lainnya atau lainnya lagi.

Seterusnya, Ummu Habibah mengusapkannya ke pipi seorang anak kecil dan kedua-dua pipinya (untuk menghilangkan rasa kesedihan). Dia lalu berkata: Demi Allah, tiada yang menghalangiku untuk memakai wangi-wangian sebelum ini, melainkan aku pernah mendengar Rasulullah bersabda di mimbar: Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat untuk berkabung (dengan meninggalkan wangi-wangian dan perhiasan) kerana meninggal seseorang lebih dari tiga hari, kecuali atas kematian suaminya, iaitu selama 4 bulan 10 hari.”

Zainab berkata: “Setelah itu, aku masuk ke rumah Zainab binti Jahsy yang sedang berduka atas kewafatan saudaranya. Dia juga meminta diambilkan minyak wangi, lalu diusapkan ke wajahnya, lalu berkata: Demi Allah, tiada yang menghalangiku untuk memakai wangi-wangian sebelum ini, melainkan aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda di mimbar: Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhir untuk berkabung atas meninggal seseorang lebih dari tiga hari, kecuali atas kematian suaminya, iaitu selama 4 bulan 10 hari.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sumber : Sumber: Buku Ringkasan Riyadhus Solihin (BHarian 31/05/2010)


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails