“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Mei 31, 2010

Gula Malaysia melambak di Pattani

~ sekadar gambor hiasan ~

Aisey... baru saja saya masukkan entry fasal gula, terbaca pula 'Gula Malaysia melambak di Pattani!'. Apa sudah jadi? Rujuk Utusan 31/05/2010.

PATTANI (Thailand) 30 Mei – Meskipun beberapa negeri di Malaysia dilaporkan mengalami masalah kekurangan bekalan gula, bahan itu begitu mudah diperoleh di wilayah Pattani di sini.

Penduduk tempatan mendakwa, bekalan gula keluaran sebuah kilang di Malaysia itu boleh dibeli di merata-rata tempat termasuk di kedai runcit di kawasan perkampungan.

Seorang pekedai runcit, Maehya Waesame, 73, dari Kampung Chabang Tiga di sini berkata, dia sudah lama menjual gula keluaran sebuah kilang di Malaysia itu. Katanya, bekalan bahan berkenaan diperoleh daripada orang tertentu yang bertindak sebagai perantara apabila bekalan gula berkurangan di kedainya.

‘‘Kami amat mudah mendapat bekalan gula dari Malaysia. Ada orang yang akan menghantar apabila bekalan gula tidak ada lagi di kedai. Bagaimanapun, harga gula itu terpaksa dijual lebih tinggi untuk mendapatkan sedikit keuntungan iaitu sekitar RM2.50 sekilogram berbanding harga belian RM2.20,” katanya.

Menurut Maehya, selain kedai-kedai runcit, gula juga dapat dibeli dengan mudah di pasar malam berhampiran rumahnya pada setiap hari Isnin dan Khamis.

Seorang penduduk di Kampung Masjid Raja Pattani, Wan Harun Wan Abdullah, 45, pula berkata, dia sendiri tidak mengetahui bagaimana bekalan gula dari Malaysia begitu mudah diperoleh di sekitar kampungnya.

‘‘Saya selalu terdengar cerita bekalan gula agak sukar diperoleh di Malaysia. Memanglah sukar, kalau tidak ada gula. Namun, kami di sini tidak pernah mengalami masalah seperti itu. Gula ada di mana-mana,” katanya.

Tambahnya, kebanjiran bekalan gula dari Malaysia di wilayah Pattani itu mungkin juga disebabkan oleh aktiviti penyeludupan.

‘‘Sebagai pengguna, kami perlu membeli barangan itu untuk kegunaan harian,” katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat lawatan selama tiga hari di Yala dan Pattani berakhir semalam.

Lawatan anjuran Persatuan Wartawan Melayu Malaysia Cawangan Negeri Kedah itu disertai oleh 20 wartawan.

Terdahulu, rombongan diketuai Che Saad Nordin selaku pengerusi persatuan itu mendengar taklimat daripada Timbalan Ketua Polis Daerah Yala, Leftenan Kol. Warit Jehdo mengenai keadaan keselamatan di Yala dan Pattani. – Bernama


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails