“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mei 20, 2010

Al-Biruni pakar geologi pertama dedah rupa asal benua India


INDIA dengan pengertian benua kecil yang dikelilingi pergunungan Himalaya di sebelah utara dan Lautan Hindi di selatan tidak terlepas daripada pemerhatian ilmuwan Islam pada zaman keemasan kerajaan Islam abad ke-11 Masihi yakni 10 abad atau 1,000 tahun lalu. Dalam pengamatannya tanah Hind sekarang iaitu Pakistan, India dan Bangladesh awalnya adalah lautan.

“Jika anda melihat tanah India dan mengamati alamnya, sebenarnya daratan India pada awal adalah laut,” katanya. Ini dibuktikan dengan kerang dan fosil di wilayah negeri Hindustan yang menunjukkan kawasan itu adalah lautan yang kemudian meningkat menjadi daratan kering.

Pengamatan ini ditulis dalam Book of Coordinates oleh Abu Raihan Al-Biruni, ilmuwan antara 1017 Masihi dan 1030 Masihi ketika beliau berada di sana selama 13 tahun untuk menimba ilmu.

Beliau mengkaji mengenai selok-belok India sehingga melahirkan indologi (kajian mengenai India). Di negeri Hindustan itu, Al-Biruni mengumpulkan pelbagai bahan bagi penelitian monumental yang dilakukannya. Beliau mengorek dan menghimpun sejarah, kebiasaan, keyakinan atau kepercayaan di subbenua India.

Hasil kajiannya itu dibukukan yang kemudian disampaikan dalam pelbagai pertemuan ilmiah. Penjelajahan al-Biruni bersama Sultan Mahmoud al-Gezna pada masa itu juga menghasilkan pembukaan kawasan India di timur sebagai pusat baru dakwah Islam al-Biruni.

Beliau yang pertama memperkenalkan permainan catur cara India ke negara Islam. Al-Biruni menterjemahkan dua karya India ke dalam bahasa Arab iaitu Sankhya (asal-usul dan kualiti benda yang memiliki kewujudannya) dan Patanial (Yoga Sutra – berhubungan pembebasan jiwa.

Nama al-Biruni ialah Abu Raihan Muhammad ibn Ahmad al-Biruni dilahirkan pada 362 Hijrah/973 Masihi di Khath iaitu ibu negara Khawarizm, Turkmenistan ( Kiva, Uzbekistan). Beliau meninggal dunia pada usia 75 tahun pada 439 Hijrah/1048 Masihi di Gazna, Afghanistan sekarang.

Al-Biruni ertinya asing kerana ia dinisbahkan kepada wilayah tempat tanah kelahirannya yakni Turkmenistan. Pada masa itu, wilayah ini dikhususkan menjadi pemukiman bagi orang asing.

Dilahirkan dalam keluarga taat beragama, al-Biruni membesar dalam lingkungan yang mencintai ilmu. Meskipun tidak banyak diketahui mengenai masa mudanya termasuk pendidikan formal, ilmuwan yang tawaduk ini amat menyintai ilmu serta gemar membaca dan menulis sejak remaja.

Tidak hairanlah apabila pada usia masih muda beliau sudah tersohor sebagai ahli ilmu antaranya astronomi, ahli fizik, ahli matematik, geologi dan sejarah.

Semua yang dilakukannya dilandaskan pada prinsip Islam serta meletakkan sains sebagai saranan menyingkap rahsia alam. Hasil kajian dan penelitiannya selalu bermuara pada pengakuan keberadaan al-Khaliq, Allah SWT.

Dalam A1-Jamahir fi Ma’rifah al-Jawahir mengenai perlombongan yang ditulis pada 1041 Masihi, al-Biruni menegaskan: “Penglihatan menghubungkan apa yang kita lihat dengan tanda kebijaksanaan Allah dalam ciptaan-Nya. Daripada penciptaan alam kita menyimpulkan kewujudan Allah.” Prinsip ini dipegang teguh dalam setiap penyelidikannya.

Beliau tetap bersifat kritis dan tidak menganggap mutlak metodologi dan hasil penelitiannya. Pandangan al-Biruni ini berbeza dengan saintis Barat moden yang melepaskan sains daripada agama dan berusaha menafikan keberadaan Allah sebagai pencipta.

Al-Biruni juga penulis dan pemikir produktif. Menurut sumber sahih, karya al-Biruni lebih daripada 200 buah, namun hanya 180 yang diketahui. Antara buku tersohornya ialah Al-Atsar al-Baqiyah li al-Qurun al-Khaliyah (Peninggalan Bangsa Kuno) yang ditulisnya pada 998 Masihi dan Tarikh al-Hind (Sejarah India) yang ditulis pada 1030 Masihi. Ia adalah huraian paling lengkap dan terbaik mengenai agama Hindu, sains dan adat istiadat India.

Berdasarkan penemuannya mengenai geologi India, al-Biruni menyatakan bumi berterusan mengembang dan memperkuatkan pandangan Islam yang menyatakan bumi tidak kekal. Al-Biruni menyatakan bumi juga memiliki usia dan ia berakhir dengan kehancuran gunung-ganang seperti gunung Eyjafjallajokull, di Iceland yang baru saja meletus.

Teori bumi tidak kekal yang dilontarkan al-Biruni itu berlawanan dengan keyakinan ilmuwan Yunani Kuno yang berpendapat bumi kekal.

Al-Biruni menyatakan bumi juga memiliki usia dan ia akan berakhir dengan bermulanya kehancuran gunung-ganang seperti gunung Eyjafjallajokull, di Iceland yang baru saja meletus.

Sumber : BHarian 02/05/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails