“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mei 06, 2010

Sepuluh kes penderaan suami terhadap isteri setiap hari di Perak



IPOH 5 Mei - Sekurang-kurangnya 10 kes membabitkan penderaan suami terhadap isteri berlaku di Perak setiap hari.

Presiden Persatuan Wanita Perak Untuk Wanita (Pww), Dr. Sharifah Halimah Jaafar yang mendedahkan mengenai perkara tersebut berkata, daripada statistik itu, hanya empat atau lima kes dilaporkan kepada pihak polis. Beliau mendakwa, perkara tersebut berlaku kerana sikap segelintir pihak termasuk polis dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang lepas tangan dalam menangani isu keganasan terhadap wanita.

"Setiap hari Pww menerima antara empat hingga lima panggilan mengenai masalah keganasan rumahtangga. Kalau yang tidak dilaporkan, angkanya mencapai 10 kes dalam sehari. Perkara ini telah kita perjuangkan selama 25 tahun, tetapi tetap juga berlaku. Ini adalah satu penindasan dan golongan wanita pula takut untuk membuat laporan kerana bimbang tidak mendapat pembelaan," katanya.

Tegas Sharifah Halimah, birokrasi dan kaunter khidmat pelanggan menjadi masalah utama kepada wanita mangsa dera menyebabkan laporan mereka diabaikan. Tegas beliau, perkara tersebut berlaku kerana masalah keganasan rumah tangga dilihat bukan satu isu yang perlu dipeduli dan dititikberatkan.

"Kebanyakan wanita yang terlibat dalam masalah keganasan rumahtangga iaitu didera suami sukar untuk mendapatkan perlindungan walaupun telah membuat laporan polis. Ini kerana ramai menganggap keganasan terhadap wanita adalah isu peribadi dan tidak boleh ada campur tangan. Bila buat laporan, mereka disuruh balik rumah dan berbincang kerana anggota keselamatan lebih menumpukan kes-kes seperti rompak dan rogol. Seolah-olah kes ini tidak serius," katanya.

Beliau berkata kepada pemberita dalam satu sidang akhbar di sini hari ini. Tegas Sharifah Halimah, walaupun Akta Keganasan Rumah Tangga 1994 wujud untuk membantu golongan wanita yang teraniaya, kes-kes keganasan rumah tangga terus meningkat.

Ditanya alternatif untuk membantu golongan wanita daripada menjadi mangsa dera ujar Sharifah Halimah, Pww dengan kerjasama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Wanita UMNO Perak akan mengadakan 'Kempen Lelaki Menentang Keganasan' Ogos ini.

Pada masa sama katanya, Pww akan menjalankan kempen pendidikan bagi memberi kesedaran kepada golongan wanita mengenai hak mereka. Tujuan utama katanya, adalah supaya wanita yang menjadi mangsa dera tahu hak mereka dan tidak takut untuk tampil mendapatkan pembelaan.

Ujarnya, mereka yang ingin mendapatkan khidmat nasihat dan bantuan boleh menghubungi Pww di talian 05-5469715 atau e-mel ke perakwomenforwomen@gmail.com.

Sumber : Utusan 06/05/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails