“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Mei 10, 2010

La Haula Wala Quwwata Illa Billah



Assalamualaikum warahmatullah,

Hari ini saya kongsikan lagi satu doa atau zikir yang elok dijadikan amalan sehari-hari.

Rasulullah SAW bersabda : “Perbanyakkanlah membaca La Haula Wala Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan.” (Riwayat Al-Uqaili melalui Jabir r.a.)

La Haula Wala Quwwata Illa Billah bermaksud tidak ada daya dan kekuatan kecuali kekuatan Allah. La Haula Wala Quwwata Illa Billah juga boleh mengubati penyakit lupa. Syaitan juga memainkan peranan dalam membuatkan manusia lupa. Berzikirlah untuk mengingati Allah, ucaplah kalimah La Haula Wala Quwwata Illa Billah agar Allah melindungi kita daripada gangguan syaitan yang menyebabkan kita lupa.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka, sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati (ajaran dan amaran) Allah....” (Surah al-Mujaadilah 58:19)

Semasa peristiwa Israk Mikraj, kepada Rasulullah SAW, Nabi Ibrahim a.s. bersabda, “Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu La Haula Wala Quwwata Illa Billah.

Bahkan Allah jugalah yang memperjalankan Rasulullah SAW pada malam itu. Tidak ada daya dan kekuatan melainkan daripada-Nya.

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud, “Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Israa' 17:1)

Semasa menjawab azan, pada perkataan “hayya alas-solah” (marilah mengerjakan sembahyang), maka pada kalimah ini, hendaklah kita mengatakan La Haula Wala Quwwata Illa Billah (tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah). Orang yang mendengar azan pun tidak mampu ke masjid sekiranya tidak ada pertolongan dari Allah.

Oleh itu mintalah pertolongan darinya dengan menyebut La Haula Wala Quwwata Illa Billah....

Selamat beramal...




Capaian entry berkaitan :
  1. Doa menghadapi tekanan
  2. Doa mohon dicukupkan keperluan
  3. Doa pelembut hati
  4. Doa memohon kesabaran dan mati dalam iman
  5. Doa Nabi Nuh mohon ampun
  6. Doa Nabi Yunus
  7. Doa memohon diberi kemudahan dalam segala urusan dan hajat

1 ulasan:

  1. mam Ghazali = Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
    Murid 1 = Orang tua
    Murid 2 = Guru
    Murid 3 = Teman
    Murid 4 = Kaum kerabat
    Imam Ghazali = Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI.
    Imam Ghazali = Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
    Murid 1 = Negeri Cina
    Murid 2 = Bulan
    Murid 3 = Matahari
    Murid 4 = Bintang-bintang
    Iman Ghazali = Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU.

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails