“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mei 09, 2010

Kaunselor Anda : Demi poligami

Demi poligami ~ gambar hiasan

SOALAN :

SAYA berusia 20-an, anak perempuan tunggal harapan ibu bapa, berpendidikan dan berjawatan tinggi serta ada rupa. Saya kini dilema, apakah wajar saya menuruti kehendak hati dan kekasih untuk bernikah di sempadan? Untuk pengetahuan Umi, kekasih saya sudah beristeri dua dan sudah pasti ibu bapa saya tidak mengizinkan kami berkahwin.

Pada masa sama, saya tidak mahu terjebak ke kancah maksiat. Kami bercadang mahu bernikah di sana kerana mahu merahsiakan perkahwinan ini sehinggalah usia saya mencecah 30-an iaitu apabila ibu bapa mengizinkan saya berkahwin. Ketika itu, kami akan berpura-pura nikah semula di Malaysia.

Penanti Jodoh

JAWAPAN :

SALAM kesabaran buat Penanti Jodoh, syukur dipanjatkan kepada Allah SWT kerana anda anak perempuan tunggal. Anak yang sudah dihantar ke dunia untuk menjadi permata hati dan harapan orang tua bergantung kasih di saat mereka tidak berdaya menunggu. Ini terbukti apabila anda dilahirkan sempurna walaupun ibu terpaksa melalui berbagai kesulitan fizikal, pening-pening, muntah-muntah dan berjuang antara hidup dan mati menghadirkan anda ke dunia ini tetap juga di anggap membahagiakan.

Akibat sulitnya tugas mengandung dan melahirkan anak maka dinobatkan ada syurga di kaki ibu. Tidak cium bau syurga jika melukakan hati ibu dan tidak akan dapat ampunan Allah SWT jika belum dapat keampunan ibu, malah reda Allah SWT ada dalam redanya Ibu. Tidakkah anda berasa terhutang budi dan jasa yang tidak akan mampu anda balas dengan apa-apa pun selain kasih sayang dan rasa cinta yang tidak berbelah bagi? Tidakkah anda berasa terhutang budi terhadap pengorbanan insan yang menyayangi dan mendidik anda sehingga berjaya seperti sekarang?

Jika inilah hadiah cinta ibu yang sanggup bergadai nyawa membawa anda ke dunia sehebat ini sekarang, maka sanggupkah anda membalas segala cinta agung itu dengan melawan dan membantah kemahuan serta sanggup merancang membelakangkan keluarga dalam urusan hidup anda dengan orang yang anda temui selepas berusia 20-an ini? Apa yang anda temui selepas memiliki semua hadiah daripada Allah SWT yang namanya kecantikan, kepandaian, kejayaan dan kedewasaan? Orang yang sudah mengheret anda ke neraka dengan cinta nafsu syahwat yang pantang melihat gadis cantik pasti jadi mangsa nafsu serakah yang tidak kenal puas, walaupun sudah ada dua isteri, bermodalkan status kekayaan dan status ahli perniagaannya yang dimilikinya.

Orang sama yang turut mengajar anda melakukan maksiat melawan Allah SWT dan Rasulullah, kini mengajar anda melawan ibu bapa yang selama ini bersusah payah menjadikan anda insan berjaya seperti sekarang. Manusia apa itu? Yang pasti bakal pasangan anda menjual cinta untuk membeli tiket ke neraka di dunia dan mungkin neraka di akhirat. Apa hebatnya cinta berbalut nafsu serakah hinggakan hilang hormat kepada anda sebagai anak yang masih ada keluarga, hilang hormat kepada anda sebagai gadis yang perlu dijaga kehormatan sebelum nikah dan berani menyentuhi anda tanpa rasa bersalah kepada Tuhan dan keluarga.

Lelaki sama yang kini mengajak anda melakukan satu lagi penghinaan kepada diri anda, keluarga dan undang-undang negara ini untuk memuaskan nafsunya dengan anda dengan bertopengkan alasan tidak mahu berada dalam maksiat lagi sedangkan dia sudah menghina anda dan keluarga dengan menarik anda jadi umpan nafsunya terlebih dulu! Dia memperlakukan anda tidak lebih daripada barangan di pasar malam, boleh saja diperlakukan mengikut telunjuknya tanpa segan silu bermodalkan cinta. Jika dia orang baik dia tidak akan berkahwin lebih daripada seorang dengan hanya bermodalkan ‘mampu.’ Sebenarnya orang kahwin ramai pada zaman ini hanya menggambarkan mereka tidak mampu merasa indahnya perkahwinan yang diredai Allah SWT. Mungkin semua perkahwinan kekasih anda itu pun menggunakan cara sedemikian.

Maka nasihat Umi, belajarlah mencintai Allah SWT terlebih dulu, kemudian mencintai diri sendiri dan mencintai keluarga sebelum menghargai cinta orang lain. Mengapa anda sanggup mengenepi malah merancang untuk menipu ibu bapa malah melawan ibu bapa secara senyap dan tersembunyi. Mahukah anda diperlakukan sedemikian oleh anak anda sedemikian rupa, kerana Allah SWT menentukan apa yang anda semai itulah yang anda tuai.

Sebelum menempah perkahwinan yang tidak direstui, belajarlah mendapat restu Allah SWT dan kedua orang tua dulu kerana jika anda hilang hidayah Allah SWT maka pasti anda tidak akan bertemu bahagia yang diimpikan biarpun anda bertilamkan harta benda. Jika bakal suami boleh berkahwin dua, tidak tidak mustahil dia akan berkahwin empat dan anda akan menjadi seperti isteri-isterinya yang lain.

Belajarlah menjadi anak yang tahu mengenang jasa walaupun tidak mampu membalas jasa. Jika selama ini diberi susu janganlah berusaha membalasnya dengan tuba. Renungkanlah selagi ada kesempatan untuk membuat pilihan.

Bagi pembaca yang ingin berkongsi masalah dan pendapat dengan Dr Rubiah K Hamzah, anda boleh menghantar soalan anda ke alamat Ruangan Kaunselor Anda, Berita Minggu, 31, Balai Berita, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau e-mel bminggu@bharian.com.my

Sumber : Dr Rubiah K Hamzah di BHarian 09/05/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails