“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mei 07, 2010

Kenali pasangan menerusi makanan

Keperibadian dan watak pasangan anda boleh dilihat menerusi makanan yang diambilnya.


Assalamualaikum warahmatullah,

Alhamdulillah kita bertemu lagi di pagi Jumaat yang ceria ini. Hari ini saya kongsikan tips-tips mengenali pasangan anda menerusi makanan yang diambilnya.

MEMANG terdapat banyak cara untuk menilai keperibadian pasangan. Ia boleh dilakukan menerusi penelitian dan pemerhatian. Proses tersebut pula bukanlah mudah. Justeru sifat pasangan anda semasa tempoh bercinta atau berbulan madu tidak boleh dijadikan ukuran untuk menilai keperibadiannya yang sebenar.

Tapi salah satu cara untuk anda mengenali keperibadian pasangan ialah dengan memerhati apa yang menjadi makanan kegemarannya. Ia mudah dan boleh memberi banyak gambaran jelas tentang sifat sebenar pasangan anda itu.

Berdasarkan kaji selidik yang dilakukan seorang penyelidik di Barat, Baxters, terhadap rakyat Inggeris dan Scotland mendapati bahawa kebanyakan lelaki atau wanita yang gemar memakan sayuran jenis wortel atau sayuran jenis umbi akar atau bulb seperti bawang, kentang, karot, lobak putih (radish), umumnya memiliki sifat pengasih dan berfikiran luas. Tapi sayangnya juga, orang yang suka memakan sayuran jenis ini, juga memiliki sikap ekstrovert (peramah) dan agak bersifat bossy (suka mengarah).

Bila pasangan anda seorang yang amat suka makan ayam goreng, ayam kuah opor dan berbagai masakan dari ayam, maka dia adalah jenis orang yang selalu bersikap realistik. Dia juga seorang yang berfikiran logik dan boleh mempertimbangkan sesuatu perkara dengan rasional. Pasangan jenis ini amat jarang melibatkan perasaan dalam menilai sesuatu perkara.

Jika pasangan anda jenis yang setia pada ubat-ubatan seperti multi vitamin, jamu dan sebagainya, maka anda janganlah merasakan dia seorang yang begitu cerewet. Ini kerana, menurut kajian yang telah dijalankan oleh Baxters, golongan seperti ini sebenarnya mempunyai tahap kesetiaan yang tinggi. Buktinya, sebanyak 92% orang Inggeris dan Scotland yang memang mendisiplinkan diri dengan pengambilan vitamin tambahan juga adalah seorang yang terbukti setia pada pasangannya.

Apabila pasangan anda gemar makan makanan dari jenis mee sama ada mee segera atau yang telah dibuat kuah seperti mee sup, dia sebenarnya berkecenderungan memiliki personaliti berdikari. [NB : Tips menarik nih!] Mengikut kajian Baxters lagi, golongan yang banyak mengambil makanan jenis mee terutama mee segera ialah golongan mahasiswa. Golongan ini memang biasanya boleh hidup dengan sendiri tanpa bergantung pada orang lain.

Lain pula halnya dengan golongan yang suka makan minestrone, sejenis sup yang disertai mi yang diperbuat daripada gandum yang dipotong kecil, golongan ini kata Baxters amat suka kepada kesempurnaan (perfectionist).

Adakah pasangan anda suka makan buah tomato? Anda bertuah kerana pasangan anda itu sebenarnya mempunyai sifat berani dan bersemangat tinggi. Tapi ada juga yang berpendapat bahawa mereka yang gemar makan sup tomato pula adalah dari jenis yang mudah tergoda dengan rayuan.

Apa lagi cuba perhatikan pasangan anda, apakah makanan kegemarannya?




Artikel asal dipetik dari sumber : Noor FazRina KamaL di Utusan 04/05/2010

1 ulasan:

  1. suka makan mee adalah gologan mahasiswa..?? boleh gak tuh... :-)

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails