“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, April 11, 2011

Hubungan ibu, anak kekal selepas nikah


Assalamualaikum warahmatullah,

Anda masih ingat entry Tanggungjawab anak terhadap ibu bapa? Entry ini mendapat 922 hits dalam statistik Laman-Seri. Walaupun statistiknya tidaklah begitu tinggi, namun saya percaya, setiap daripada kita masih terus mahu berusaha menambahkan ilmu dengan membaca hal-hal yang berkaitan.

Dalam entry berkenaan, saya ada menyentuh sedikit tanggungjawab anak perempuan setelah mereka berkahwin. Sama ada perempuan mahupun lelaki, masih ramai yang tidak mengetahui bahawa perkahwinan seorang anak perempuan dengan seorang lelaki pula tidak memutuskan hubungannya dengan ibu bapa dan tidak pula menghilangkan tanggungjawab anak kepada ibu bapa. Perkahwinan adalah penambahan kepada tanggungjawab yang sedia ada bagi lelaki dan perempuan, dan bukan pengurangan. Yang kekal ialah prinsip menunaikan tanggungjawab ikut kemampuan kita. Islam tidak menuntut kita lakukan sesuatu lebih dari kemampuan. Bagi lelaki yang telah berkahwin, kebajikan ibu bapa mertua juga menjadi tanggungjawabnya sebab status ibu bapa mertua adalah sama dengan ibu bapa sendiri.

Pernahkah anda mendengar kenalan anda, atau mungkin anda sendiri pernah menyatakan kepada ibu anda, “Kini setelah saya bersuami, syurga berada di bawah tapak kaki suami bukan lagi di bawah telapak kaki ibu”? Dapatkah anda bayangkan jika ibu anda sendiri mendengar anda mengucapkan ayat yang sungguh mengguris perasaan dan menyayat hati seperti di atas? Anda mungkin tidak akan dapat memahami perasaan seorang ibu yang terguris, sehinggalah anda sendiri menjadi seorang ibu dan anak anda pula mengguriskan hati anda.

Saya kurang pasti, dari manakah datangnya dan siapakah yang menyebarkan ‘ajaran’ sebegini. Setahu saya, fahaman sebegini sebenarnya salah dan jauh menyimpang. Mengapa dikatakan salah? Seperti yang dijelaskan di atas, perkahwinan seorang anak perempuan dengan seorang lelaki pula tidak memutuskan hubungannya dengan ibu bapa dan tidak pula menghilangkan tanggungjawab anak kepada ibu bapa. Hubungan keluarga dengan ibu bapa tidak putus dengan sebab perkahwinan. Malah, perkahwinan itu sendiri me ngeratkan hubungan kedua-dua keluarga termasuk hubungan antara mentua, menantu, ipar, kerabat dan sebagainya.

Adalah SALAH menyatakan perkahwinan menyebabkan hubungan antara ibu dengan anak perempuan terputus dan isteri hanya mempunyai hubungan dengan suami dan keluarga suami semata-mata. Dalam Islam, seorang isteri tetap mempunyai status peribadinya, iaitu anak perempuan kepada ibu bapanya dan tidak sekali-kali dinasabkan kepada keluarga suami. Anak dan menantu perlu menyedari bahawa di antara asas utama Islam ialah suruhan Allah supaya berbuat baik kepada ibu bapa tidak kira Islam atau bukan Islam.

Allah berfirman yang bermaksud, “Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Isra'il (dengan berfirman): “Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu-bapa, dan kaum kerabat, anak yatim, serta orang miskin dan katakalah kepada sesama manusia perkataan yang baik...”” (Surah al-Baqarah ayat 83)

Mengenai ayat keempat surah an-Nisaa’ bermaksud: “Dan berikanlah kepada perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka iaitu (isteri yang dikahwini) dengan suka hati memberikan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.”

Ia berkenaan dengan pemberian mahar wajib kepada isteri. Apabila isteri secara sukarela mengembalikan sebahagiannya kepada suami, Islam membenarkan suami untuk menerimanya. Dalam ayat ini, tiada langsung disentuh bahawa isteri terputus hubungan dengan ibunya selepas kahwin. Berbuat baik kepada ibu bapa termasuk semua anak wajib melakukan kebaikan kepada ibu bapa sepanjang masa dan ketika, patuhi mereka dalam semua perkara yang baik, menghormati mereka, sentiasa bersyukur dengan jasa ibu bapa dan menjaga mereka sepenuhnya apabila tua.

Ibu bapa perlu diberi perhatian sepenuhnya, sebagaimana dijelaskan dalam al-Quran, bermaksud, “Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka per kataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu kepada ke duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah: Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku ketika kecil. Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di hatimu; jika kamu orang yang baik, maka sesungguhnya Ia adalah Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat.” (Surah al-Isra' ayat 23-25)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud, “…dan kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapa, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya.” (Surah al-Ahqaf, ayat 15)

Bagi pasangan suami isteri yang masih mempunyai ibu bapa, mestilah menunaikan suruhan Allah untuk berbuat baik kepada ibu bapa. Ia adalah nilai akhlak terbaik yang akan dicontohi oleh anak. Anak akan mendapat contoh yang baik daripada ibu bapa. Kita hendaklah memberikan contoh ini kepada anak agar apabila mereka dewasa akan berbuat perkara yang sama kepada kita nanti. Apabila ibu bapa tidak memberikan contoh baik, bagaimana anak dapat melakukan perkara yang sama. Anak perlu berbuat baik kepada ibu bapa sementara mereka masih hidup.

Suami hendaklah berusaha supaya isteri dapat berbuat baik kepada ibu sendiri. Sekiranya isteri tidak berkereta hendaklah dihantar ke rumah ibu. Isteri pula hendaklah menjalankan tanggungjawab kepada suami dan rumahtangga dengan sebaiknya. Dengan kata lain, seorang isteri ada tanggungjawab kepada Allah, diri, suami, anak dan ibu. Memutuskan hubungan antara anak dan ibu adalah perbuatan zalim dan berdosa. Islam tidak pernah menyuruh mana-mana orang berbuat perkara sedemikian.

Ingatlah, Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Renung-renungkan, semoga bermanafaat.




Diubah-suai dari : HMetro 08/04/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails