“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, April 26, 2010

Syaitan boleh menjelma pelbagai rupa


Assalamualaikum warahmatullah,

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan (ingatlah) ketika Syaitan menjadikan mereka memandang baik pekerjaan mereka (hingga yang salah dan buruk, dipandang elok dan diteruskan) dan seterusnya menghasut dengan mengatakan: “Tidak ada seorang manusia pun yang dapat menang (mengalahkan) terhadap kamu pada hari ini, dan sesungguhnya aku ini adalah penolong dan pelindung kamu.” Maka tatkala kedua-dua puak bersengketa itu telah dapat saling lihat melihat (berhadapan), syaitan itu berundur ke belakang seraya berkata, “Sesungguhnya aku berlepas diri daripada kamu, kerana sesungguhnya aku dapat melihat apa yang kamu sekalian tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat berat azab seksa-Nya.” (Surah al-Anfal [8], ayat 48)

Dalam Tafsir al-Qurtubi, terdapat kisah yang antara lain menyebut, syaitan pada hari itu menampakkan diri kepada mereka dalam bentuk Suraqah bin Malik bin Ju’syam. Dia berasal dari Bani Bakr bin Kinanah. Orang-orang Quraisy sangat takut apabila Bani Bakr mengejar mereka, kerana mereka telah membunuh salah seorang daripada Bani Bakr. Ketika dia menjelma kepada mereka, lalu dia berkata bahawa dia berasal daripada Tuhan.

Al-Dahhak berkata, pada perang Badar, Iblis datang beserta pengikut-pengikutnya kepada kaum Musyrikin, lalu membisikkan ke dalam hati mereka bahawa mereka tidak akan dikalahkan, disebabkan mereka berperang membela agama nenek moyang mereka.

Ibn Abbas mengatakan; Allah SWT membantu Nabi-Nya dengan seribu malaikat. Jibril membawa 500 malaikat yang mendampingi pasukan beliau di kiri dan kanan. Disebutkan bahawa Jibril dn pasukan merupakan satu platun ang menghadang di salah satu hujung jalan, manakala Mikail dengan 500 malaikat yang dipimpinya mendampingi pasukan tersebut.

Kemudian muncul Iblis di tengah-tengah pasukan syaitan, dengan membawa bendera. Dia menjelma dalam bentuk seorang lelaki dari Bani Mudlij dan syaitan dalam rupa Suraqah bin Malik bin Ju’syam. Syaitan itu berkata kepada kaum musyrikin : “Hari ini tidak akan ada yang mengalahkan kalian sebab aku akan mendampingi kalian.”

Ketika pasukan itu berbaris, Abu Jahal berkata, “Tuhan, bantulah kami dalam membela kebenaran dan bantulah dia.”

Di pihak lain, Rasulullah SAW mengangkat kedua-dua tangannya dan berdoa, “Tuhanku, sesungguhnya jika Engkau hancurkan pasukan ini, maka Engkau tidak akan lagi disembah di muka bumi ini untuk selama-lamanya.”

Apabila Jibril mendengarnya, beliau berkata, “Ambillah segenggam debu.” Lalu Rasulullah SAW pun meraup segenggam tanah, lalu dituipkannya ke arah kaum musyrikin, sehingga tidak ada seorang pun di antara mereka yang mata, keorngkong dan mulutnya terkena serangan debu. Akibatnya, mereka lari lintang pukang.

Kemudian Jibril a.s. menemui Iblis. Ketika Jibril melihatnya, maka saat itu Iblis sedang menggandingkan dirinya dengan salah seorang di antara kaum Musyrikin. Kemudian dia melepaskan diri dan lari bersama pengikut-pengikutnya. Lelaki yang digandingkan dengan Iblis (yang serupa Suraqah) berteriak kepadanya. “Wahai Suraqah, bukankah engkau telah mengatakan untuk membantu kami?”

Iblis menjawab, “Aku berlepas tangan daripada kalian. Sesungguhnya aku melihat apa yang tidak kamu lihat.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)

Dalam kes yang lain, iblis pernah menjelma dalam rupa seorang lelaki dari Hajd, pada waktu orang Quraisy berkumpul di Dar-al-Nadwah. Ia berlaku sebelum Hijrah, di mana mereka membincangkan persoalan yang berkaitan dengan Rasulullah SAW dan mengatur strategi menghalang Baginda daripada berhijrah. Iblis yang berupa lelaki dari Najd itulah yang mencadangkan agar mereka mengumpulkan pemuda-pemuda yang gagah brani dari setiap kabilah untuk mengepung Muhammad SAW dan membunuhnya beramai-ramai.

Bagaimanapun ada yang mengatakan bahawa yang menyampaikan saranan itu adalah Abu Jahal, manakala iblis adalah makhluk pertama yang menyokongnya seraya berkata, “Pendapat terbaik adalah apa yang dikatakan orang ini (Abu Jahal).” (rujuk Ibn Hisyam, Sirah al-Nabawiyah, Jld. II)

Sumber : Dato’ Ismail Kamus, Solusi Isu#11




Capaian entry berkaitan :

  1. Renungan di pagi Jumaat
  2. Tazkirah: Strategi syaitan profesional
  3. Kisah si Iblis Menggoda Manusia - Part 1
  4. Kisah si Iblis Menggoda Manusia - Part 2
  5. Kisah si Iblis Menggoda Manusia - Part 3
  6. Iblis Datang Mengganggu Ketika Sakaratul Maut
  7. Iblis Dengan Ahli Neraka
  8. Mata dan Bahaya Pandang Memandang
  9. Syaitan musuh utama umat Islam
  10. Penipuan iblis di syurga
  11. Part 1 - Iblis kunjungi Rasulullah
  12. Part 2 - Iblis gentar
  13. Part 3 - 70,000 anak bantu iblis
  14. Part 4 - Pendusta sahabat iblis
  15. Part 5 - 10 permintaan iblis

1 ulasan:

  1. salam sahabat..
    bercerita mengenai iblis mmg rasa naik bulu roma saya. sb ia memang diciptakan utk menyesatkan gologan manusia di muka bumi ini..

    kejahatan mrka mmeg tiada tandigannya..dan mmg benarlah janji Allah ia akan menperdayakan kita sampi ke dunia akhir zaman..

    terima kash sahabat atas kisah di atas ia mat menrik sekali ;)

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails