“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Mac 03, 2012

Sifat inkuiri anak, bagaimana menghadapinya?


“Hujan datang dari mana ibu?”... “Kenapa Allah turunkan hujan?”

Persoalan-persoalan seperti ini dan banyak lagi berlegar-legar di minda si kecil. Langit yan gluas terbentang, padang yang menghijau semuanya mencuri perhatian si manja untuk menghampiri dan mengetahui asal usul kejadian yang maha hebat ini.

Sifat inkuiri bermaksud sifat ingin tahu dan keterujaan untuk mempelajari dan mendalami sesuatu perkara. Sifat ini akan terus menjalar dalam diri seseorang seiting dengan peningkatan usianya.

Inkuiri bermula seawal usia kelahiran anak-anak di muka bumi. Mereka belajar mengenal orang-orang di sekeliling, persekitaran, mengenal anggota badan sendiri dan beberapa pergerakan dilakukan untuk mendapatkan jawapan kepada perasaan ingin tahu mereka. Anak-anak kita sering melakukan eksperimen secara tidak langusng tanpa kita sedari.

Contohnya, pada peringkat umur dua hingga lima bulan, mereka cuba membalikkan badan dalam proses meniarap, mencapai sesuatu dengan tangan, menggunakan lidah untuk merasa sesuatu dan pelbagai lagi.

Pendek kata, semua yang ada di tangannya ingin dimakan. Seiring usia meraka menginjak ke 1-5 tahun, persekitaran mereka dirasakan lebih besar dan keinginan untuk mengetahui semakin meluap-luap. Kanak-kanak pada tahap ini sangat aktif untuk mengeksplorasi dunia mereka. Pelbagai persoalan mula timbul pada peringkat ini.

Terkadang mengalahkan soalan penemuduga lagaknya, kering idea dibuatnya. Tempat mereka meluahkan rasa ingin tahu ialah kepada orang yan paling hampir dengan diri mereka iaitu ibu dan bapa. Bagaimana untuk emnghadapi situasi ini...?


Awalnya kita perlu faham bahawa sikap anak-anak kita yang ingin tahu tentang sesuatu perkara adalah perkara yang normal dan merupakan suatu perkembangan yang positif. Perkembangan ini memberi gambaran bahawa mindanya beropreasi dengan baik.

Anak-anak tidak hanya akan bertanya tentang sesuatu perkara yang ingin diketahuinya, malah mungkin merefleksi perasaan tersebut dengan perbuatan. Contohnya, air panas, mereka intin tahu apa itu air panas, bagaiman rasanya dan apa akibatnya.

Perkenalkan anak dengan Pencipta

Minda anak-anak kita sentiasa berkembang dan data-data di dalamnya sentiasa mengalami proses penambahbaikan (update). Mungkin sewaktu dia ingin merasa air panasi itu, dia tidak tahu mengenainya tetapi sebaliknya apabila telah mengetahui, mereka akan simpan data tersebut di dalam minda mereka dan membentuk persepsi bagaimana rasa air panas, apa akibat jika air tertumpah ke atas tangannya atau terkena di mana-mana anggota badannya.

Perkara ini boleh diajarkan kepada anak dengan pelbagai cara. Ðemonstrasikan akibat di hadapan anak, dengan berpura-pura kesakitan setelah terpegang cawan yang berisi air panas, tunjuk berulang-ulang kali supaya mereka dapat merasakannya.

Ucapakan dengan perkataan, contohnya, “air ini panas sayang, sakit kalau kena tangan, nanti sudah sejuk kita minum, ya”. Ungkapkan dengan gaya yang menggambarkan maksud perkataan yang diucapkan serta berikan perumpamaan-perumpamaan yang mudah difahami.

Pemerhatian kanak-kanak cukup hebat. Kanak-kanak juga turut belajar daripada contoh yang ditunjukkan oleh orang di sekeliling mereka. Sebagai ibu bapa yang prihatin kepada perkembangan minda anak-anak, raikanlah soalan anak-anak kita. Persoalan yang bermain di minda mereka bakal membentuk persepsi dalam kehidupan mereka. Sebolehnya gunakanlah fakta yang betul dan mudah difahami oleh mereka. Soalan tidak semestinya dijawab dengan jawapan malah boleh juga dengan ajukan soalan kembali untuk mengetahui sejauh mana mereka tahu tentang sesuatu perkara itu.

Perkembangan sosial yang begitu pesat dewasa ini membolehkan anak-anak mengetahui sesuatu yang tidak kita sangkakan. Ðorong anak-anak untuk membaca bahan-bahan yang berfaedah untuk mengasah daya ingin tahunya, sulamkan bahan bacaan tersebut dengan asas agama yang kuat supaya anak-anak sentiasa dalam trek yang betul.

Persekitaran keluarga yang positif dan penuh dengan kedamaian beragama akan merangsang minda anak-anak kita ke arah yang positif. Apabila anak-anak mula bertanya itu dan ini, sebaiknya, kita perkenalkan dia dengan pencipta alam. Beritahunya, tentang kehebatan ciptaan-Nya dan tujuan penciptaan alam ini. Apabila perkara ini terus diperdengarkan kepada anak acap kali akan menyerap roh Islami dalam diri dan mindanya.

Seterusnya, tugas kita ialah memberi pandu arah kepada anak-anak kita untuk membina minda dan personaliti Muslim yang hebat berdasarkan persepsi atau tasawur Islam yang sedia melingkari ruang lingkup kehidupannya. Hadapi perasaan ingin tahu anak-anak dengan sulaman wahyu dan pengetahuan Islam seupaya title Islam dan seisi kandungannya tidak menjadi sesuatu yang jagon kepada fikiran dan pemikiran anak-anak kita.




Sumber : Nurul Asiah Fasehah Muhammad, Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia di MW#1438

Capaian entry berkaitan :
* Menangani karenah anak
* Jadikan anak sebagai amanah
* Mendidik anak mengawal ego
* Hati-hati berkata ‘jangan’ kepada anak
* Berhemah didik anak degil

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails