“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mac 04, 2012

Wanita dan handbag – bab 7


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Entry ini mungkin entry yang terakhir berkisar tentang handbag. Takut pula ada yang MUAK mengunjung Laman-Seri... tak habis-habis bercakap fasal handbag... heh heh...

Lihatlah di sekeliling kita. Seorang wanita takkan terlepas ‘ditangkap’ membawa barangan wajib mereka, iaitu handbag. Pernahkah anda terfikir, mengapa wanita membawa handbag? Adakah tuntutan biologi menjadi jawapannya? Atau, pernahkah anda terfikir ia sebenarnya berkait rapat dengan genetik wanita atau mungkinkah ia cuma satu pilihan?

Handbag (beg tangan) telah menjadi salah satu keperluan hidup bagi setiap wanita sejak sejarah berkenaannya direkodkan. Handbag adalah salah satu item penting yang sangat rapat dengan kaum wanita dan barangan yang sering ditemui dalam handbag adalah gunting jahit berhias (abad ke-17) sehinggalah telefon bimbit, purse, tissue, ipod, ipad dan lain-lain lagi (abad ini). Ya, handbag dan wanita sememangnya ‘sahabat’ sejak dulu lagi kerana ada yang mengatakan wanita tidak boleh keluar rumah atau ke mana-mana tanpa membawa handbag.

Mengapa kaum wanita sering membawa barang-barang ke sana sini, sedangkan kaum lelaki cuma memerlukan dompet kecil yang boleh dimuatkan dalam poket sahaja? Pernahkah anda meluangkan sedikit masa melakukan kajian tentang hal ini?

Sesuatu yang mungkin tidak pernah terlintas dalam fikiran kita selama ini, keperluan untuk membawa sesuatu seperti barang-barang keperluan asas, berakar umbi dalam biologi wanita. Ya, disebabkan kaum wanita telah menjadi ‘caregiver of the family’ atau penjaga utama keluarga sejak zaman prasejarah lagi, maka wanita tidak dapat dipisahkan dengan handbag. Ðisebabkan peranan tradisional inilah, kaum wanita berasa adalah satu tanggungjawab mereka memastikan setiap ahli keluarganya mempunyai apa sahaja yang mereka perlukan, pada bila-bila masa.

Ðari segi biologi, seorang wanita mengambil berat keperluan anak-anaknya dan akan memastikan semua keperluan anak tidak tertinggal jika mereka tidak berada di rumah. Saya percaya disebabkan inilah, kaum wanita akan membawa handbag bagi memastikan setiap barangan yang diperlukan dibawa bersama, ini termasuklah barangan keperluan sendiri dan juga barangan yang mungkin diperlukan oleh ahli keluarganya yang lain.

Sebagai contoh, seorang ibu yang mempunyai anak kecil pula akan ‘berkorban’ membawa handbag besar atau baby bag yang berisi barangan keperluan bayinya seperti lampin pakai buang (diapers), tisu basah, tisu kering, krim rengsa, tuala kecil, sabun, susu, botol susu, flask air panas, botol air masak, teether, mainan kecil (soft toy), sepasang baju untuk tukaran, dan segala barangan yang dirasakan perlu untuk seorang bayi. Naluri keibuan yang dikurniakan Allah Taala akan membuatkan si ibu akan sentiasa memastikan anaknya berada dalam keadaan selesa seperti berada di rumah!

Contoh yang lain pula, jika anda keluar dan katakan anda tiba-tiba memerlukan sebatang pen dan kertas untuk menulis sesuatu atau sehelai tisu umpamanya, adakah anda memintanya daripada pasangan anda (lelaki)? Tentu tidak, bukan? Jika barangan yang anda perlukan ini tiada, anda tidak akan bertanya kepada spesies yang lain, selain daripada yang sama dengan anda juga.

Sememangnya, kaum wanita telah dilahirkan sebagai penjaga utama keluarga (jika bukan penjaga dunia) dan telah berkurun lama dipercayai dapat melakukan peranan ini dengan cukup sempurna sejak manusia turun ke bumi. Tidak keterlaluan jika dikatakan secara fizikal dan psikologi, kaum wanita mahu memastikan kesempurnaan dan setiap suatu perkara di dunia ini teratur mengikut kesempurnaan di matanya. Memanglah mustahil untuk mengendalikan seluruh dunia ini dengan sempurna mengikut kehendak kita, tetapi sekurang-kurangnya kaum wanita telah, sentiasa dan tetap akan melakukan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang-orang sekeliling yang dikasihi.

Naluri ‘caregiving’ kaum wanita adalah sesuatu yang semulajadi dan tidak memudaratkan orang lain. Adalah sesuatu yang ‘tidak betul’ dan ‘pelik’ jika ada kaum wanita yang melawan ‘fitrah’ ini. Jadi, janganlah rasa malu dan segan hendak membawa handbag anda, tidak kiralah sekecil atau sebesar manapun handbag anda.

Akhirkata, jemput cuci mata di LiTTLE-KiOSK ~ Handbag idaman dan... ‘enjoy carrying your handbag and know that you are making our global community a better place for all!’




Capaian entry berkaitan :
Wanita dan handbag
Wanita dan handbag - bab 2
Wanita dan handbag - bab 3
Wanita dan handbag - bab 4
Wanita dan handbag - bab 5
Wanita dan handbag - bab 6

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails