“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Oktober 09, 2011

ISU : Lelaki berubah lepas berkahwin

Layanan buat isteri makin kurang

“Mengapa suami saya tidak berbual-bual dengan saya?” Ia antara satu keluhan biasa. Namun ia berbeza apabila ada suami yang berkata, “Mengapa isteri tidak berbual-bual dengan saya?”

Hakikatnya, ia bukan isu baru dan bukan juga isu basi untuk diperkatakan kerana ia terus berlangsung dalam kehidupan berkeluarga hari ini. Layanan yang didambakan seorang isteri sering tidak mendapat perhatian daripada suami.

Bukan sekadar di atas katil sebagai menunaikan tanggungjawab sebaliknya seorang isteri mahukan suami terus mengekalkan sikap keprihatinan sebelum perkahwinan; pandai mengambil hati, memahami perasaan, bergurau senda dan menjadi pendengar yang setia mahupun berkongsi cerita. Sayangnya lelaki berubah setelah bergelar suami.

Mereka lebih ‘berkira’ untuk meluangkan masa bersama isteri seterusnya enggan menzahirkan kasih sayang dalam pelbagai cara. Ikuti pendapat perunding motivasi dan wanita mengenai isu ini. Stigma, isteri perlu melayan Dr Robiah Hamzah - Perunding motivasi di RKH Motivation & Services.

Menyentuh perihal suami yang tidak pandai melayan, Dr. Robiah berpendapat ia sebagai satu stigma yang telah diwarisi sejak sekian lama. Dalam kehidupan suami isteri, isu layanan tidak seharusnya dipandang enteng bagi memastikan kemesraan setiap pasangan berterusan. “Isu tidak melayan isteri ini sudah menjadi satu kefahaman yang lama. Stigma masyarakat kita ialah tugas melayan terletak di bahu isteri.

Suami adalah kononnya raja

“Di pihak suami pula, mereka berpendapat mereka bukan melayan, sebaliknya menerima layanan dan secara tradisinya, isteri juga menganggap perkara yang serupa. Tidak kurang juga yang menobatkan lelaki sebagai penerima layanan dan tidak mengetahui cara untuk melayan isteri. “Perkara ini berlaku kerana suami berpendapat tugasnya sebagai ketua keluarga adalah untuk mencari nafkah bagi menyara keluarga. Begitu juga dengan ego seorang lelaki.

Dari generasi ke generasi, ini yang telah tersemat dalam diri setiap lelaki, lalu menjadi diwarisi. Isu layanan ini tidak dibincangkan secara khusus atau terbuka kerana masyarakat menganggapnya sebagai isu tabu. Konsep melayan tidak terlalu subur dan tidak terbuka dalam budaya kita menjadikan orang ramai menganggapnya sebagai satu yang sulit dan harus difahami oleh pasangan suami isteri itu sahaja.

Malah, dalam budaya kita juga, kita tidak diajar untuk menyenaraikan jenis layanan antara suami dengan isteri. Tidak ada diskusi atau perbincangan mengenai layanan, termasuklah cara layanan yang mahu atau diharapkan oleh suami atau isteri menyebabkan perkara ini terpinggir.

Bantuan penasihat

Tambah Dr. Robiah Hamzah perkara ini boleh menjadi salah satu faktor punca berlakunya penceraian. Sama ada perkahwinan tersebut berlangsung dalam tempoh yang singkat mahupun pasangan yang telah hidup bersama 30 tahun lalu hanya kerana tidak mahu berfikiran terbuka.

Isu ini akan terus terbiar sedangkan layanan suami terhadap isteri begitu penting dan perlu dititikberatkan. Kerana malu, ia tidak diangkat menjadi satu perbualan. Masyarakat harus didedahkan perkara yang bakal berlaku jika tidak mendapat layanan yang sepatutnya daripada seorang suami atau isteri.

Sebenarnya pelbagai bentuk layanan boleh berlaku. Konsep mengambil berat, memahami tentang diri dan perasaan, mempercayai, menerima seadanya dan berfikiran positif kepada pasangan merupakan contoh layanan yang boleh diberikan oleh setiap pasangan. Jika bentuk layanan seperti ini tidak diangkat, bermakna tidak akan berlaku perkongsian, kasih sayang dan percintaan.

Akibatnya, pasangan tersebut akan melalui kehidupan secara langsung tanpa berlakunya sebarang perubahan. Pasangan tersebut akan melakukan perkara yang diketahui sahaja sama ada ia memberi keselesaan kepada satu pihak atau tidak.

Tidak ada salahnya jika mendapat bantuan penasihat seperti orang tua, adik-beradik atau rakan-rakan yang mempunyai pengalaman untuk membantu anda. Jika tiada tindakan, isteri akan terus kecewa kerana tidak memperoleh layanan yang diharap-harapkan.

Sebenarnya dalam perkongsian hidup, suami perlu cuba melakukan perubahan sikap dan memberikan layanan sewajarnya untuk menggembirakan hati isteri. Bagaimanapun, masyarakat kita pula melihatnya sebagai satu yang negatif apabila percubaan suami menggembirakan isteri dilihat sebagai mengikut telunjuk isteri.

Selain itu, layanan dalam bentuk lisan dan bukan lisan perlu digabungkan untuk memperoleh hasil yang lebih baik. Dalam satu kajian mendapati, wanita tidak akan berhenti bercakap dan dianggap tidak sihat, jika berhenti bercakap. Namun bagi lelaki pula, jika mereka yang tidak berhenti bercakap, ia akan dianggap sebagai tidak sihat. Logiknya, lisan perlu diiringi dengan amali. Ia tidak berlaku jika hanya bercakap tanpa mempraktikkan.

Contoh dan ikutan terbaik ialah Rasulullah SAW yang begitu menghargai isteri. Nabi Muhammad SAW melayan kehendak isterinya tanpa menjatuhkan martabatnya sebagai seorang suami yang wajib dihormati isteri. Ini menunjukkan pada masa tertentu, suami mesti pandai mengambil hati isteri.




Sumber : MW

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails