“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Oktober 30, 2011

Laporan khas: Ejen punca nikah Siam popular


Tawar pakej ikut kemampuan mudahkan pasangan kahwin di Songkhla

SONGKHLA (Thailand): Urusan pernikahan ‘mudah’ dikendalikan kumpulan ejen nikah di negara ini dikesan menjadi penyumbang peningkatan kes pernikahan membabitkan warga Malaysia di sekitar wilayah ini.

Difahamkan, ejen terbabit sama ada bergerak secara individu atau berkumpulan menyediakan pelbagai pakej tertentu mengikut kemampuan pelanggan, sekaligus membantu memudahkan urusan pasangan melangsungkan pernikahan di wilayah ini.

Daripada lima daerah di wilayah ini, Songkhla mencatat angka tertinggi dengan purata 200 kes pernikahan membabitkan rakyat Malaysia direkodkan setiap bulan.

Walaupun Majlis Agama Islam Songkhla menarik balik kebenaran melangsungkan pernikahan kepada 30 imam yang diberikan tauliah di sekitar wilayah ini sebelum ini, perangkaan terbabit bukan saja tetap mencatat angka sama, malah turut meningkat.

Ini secara tidak langsung membuktikan kumpulan ejen memainkan peranan penting dalam usaha meneruskan populariti Selatan Thailand, khusus Songkhla sebagai destinasi nikah Siam paling popular kepada rakyat Malaysia. Malah, arahan Majlis Agama Islam Songkhla yang menetapkan pernikahan membabitkan rakyat Malaysia hanya boleh dilangsungkan di pejabat Majlis Agama Islam ditetapkan, seolah-olah memberi ‘tauliah’ kepada operasi ejen terbabit terutama dalam meyakinkan pelanggan operasi mereka sah serta bebas daripada cengkaman sindiket nikah Siam palsu.

Sumber majlis itu ketika dihubungi mengesahkan wujudnya kumpulan tertentu dari Malaysia yang memainkan peranan sebagai ejen, membuka jalan kepada pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan di Selatan Thailand.

Katanya, ramai ejen dari Malaysia mencari makan melalui kegiatan itu, tetapi rekod menujukkan dianggar tidak kurang 20 ejen dikenal pasti aktif membantu rakyat Malaysia melangsungkan perkahwinan di sekitar wilayah ini, terutama di Majlis Agama Islam Songkhla sendiri.

“Ejen biasanya menetap di negeri bersempadan dengan Thailand, termasuk Kelantan, Kedah, Perlis, Perak serta Pulau Pinang. Malah, ada ejen turut mempunyai jaringan sehingga Kuala Lumpur. Kumpulan ejen ini tidak menjalin apa-apa perjanjian atau memorandum persefahaman (MoU) dengan Majlis Agama Islam Songkhla, apatah lagi diberi tauliah oleh majlis atau kedutaan Malaysia di sini bagi menguruskan pasangan Malaysia yang ingin berkahwin di negara ini,” katanya.

INFO

Perangkaan nikah Siam membabitkan rakyat Malaysia (2001-2010)

Tahun

Jumlah

2001

73

2002

67

2003

98

2004

55

2005

314

2006

845

2007

1,944

2008

2,342

2009

2,172

2010

3,260

JUMLAH

11,170

Data : Pejabat Konsul Besar Malaysia di Songkhla

http://laman-seri.blogspot.com



Bayar RM1,500 dapat kahwin secara sah

Kangar : Golongan yang sering menggunakan khidmat ejen nikah Siam majoritinya membabitkan pasangan yang ingin kahwin lari dengan pelbagai alas an tertentu, terutaama berkaitan isu wali.

Selain tidak mendapat restu ibu bapa, ada juga pasangan yang memilih untuk berkahwin bagi menutup malu terutama dalam kes membabitkan pasangan terlanjur, termasuk pasangan pelajar institusi pengajian tinggi.

Seorang pelanggan yang ingin dikenali dengan nama Miera, 34, dari utara Semenanjung mengaku poernah menggunakan khidmat ejen dari Perlis dua kali bagi melangsungkan pernikahan di Negara jiran. Katanya, kali pertama dia menggunakan khidmat ejen terbabit ketika melangsungkan perkahwinan pada 2004 di rumah seorang jurunkah di sekitar Klongget, di Selatan Thailand, dengan dikenakan bayaran sekitar RM1,000.

“Bagaimanapun, selepas empat tahun berkahwin saya dan suami tidak lagi tinggal sebumbung sebelum saya berpisah. Bagaimanapun, hasrat saya itu tidak mendapat persetujuan suami. Justeru, saya terus menghubungi ejen untuk membantu menguruskan permohonan fasakh di Selatan Thailand yang mana mampu diselesaikan dalam tempoh hanya beberapa jam saja. Sejurus itu, saya kemudian dikahwinkan pula dengan pilihan hati saya,” katanya.

Menceritakan mengenai pakej ditawarkan Miera berkata, dia hanya dikenakan caj RM1,500 oleh ejen terbabit yang hanya ingin dikenali dengan nama Die, termasuk RM500 yang perlu dijelaskan kepada jurunikah sebelum pernikahan dilangsungkan.

INFO – Prosedur nikah Siam

1. Dokumen perlu dibawa :
* Kad pengenalan
* Passport antarabangsa atau pas sempadan bagi penduduk Perlis, Perak, Kedah dan Kelantan
* Surat cerai atau surat kematian suami bagi perempaun (jika berkenaan)
* Kad/surat pengesahan mualaf (jika berkenaan)

2. Pakej ditawarkan ejen (RM1,250 – RM1,500).

3. Bertolak dari Bukit kayu Hitam ke Majlis Agama Islam Songkhla (MAIS) di Jalan Konghae, Hatyai (pengangkutan disediakan ejen).

4. Akad nikah dilangsungkan jurunikah MAIS (sebagai wali hakim) dan saksi daripada kalangan naib kadi MAIS.

5. Surat nikah dikeluarkan terus MAIS, diikuti surat pengesahan nikah ditujukan kepada Konsulat Malaysia di Songkhla, serta dokumen sokongan lain seperti salinan surat nikah.

6. Pasangan terus dibawa ke Konsulat Malaysia di Songkhla yang mana surat pengesahan nikah serta dokumen sokongan lain termasuk salinan kad pengenalan dan salinan passport/pas sempadan diserahkan kepada Konsulat Malaysia untuk diproses.

7. Selesai urusan di Konsulat, pasangan dan pengiring (jika ada) dibawa makan tengahari sebekum mendaftar masuk ke hotel.

8. Keesokkan hari, pasangan dijemput ejen sebelum dibawa ke Konsulat Malaysia di Songkhla bagi mengambil surat pengesahan nikah yang akan diserahkan kepada Pejabat Agama Islam di Malaysia.

9. Pasangan bertolak balik ke Bukit Kayu Hitam.

10. Sekembalinya ke Malaysia, pasangan perlu mendaftar perkahwinan di Jabatan Agama Islam berhampiran dan perlu menghadiri perbicaraan di mahkamah syariah dan mungkin didenda sebelum pendaftaran dibenarkan.




Sumber : BHarian 27/10/2011

Capaian entry berkaitan :
* Hitam putih nikah di Siam
* Nikah sindiket rosakkan nasab
* Kahwin lari boleh jejas institusi kekeluargaan Islam
* Kahwin lari guna sindiket tanpa daftar semula menyusahkan waris
* Pantau ejen tawar kahwin di luar negara
* Ejen nikah boleh didakwa bersubahat
* Laporan khas: 10 positif HIV setiap hari

1 ulasan:

  1. PERNIKAHAN DI THAILAND / SIAM / POLIGAMI
    menawarkan pakej pernikahan di Thailand SERENDAH RM1,500( PROMOSI BOOKING 1 BULAN AWAL ). Ini adalah termasuk: 1) Kos pengangkutan pergi dan balik DI THAILAND. 2) Kos penginapan untuk pasangan. 3) Dokumen lengkap termasuk video dan gambar. 4) Bayaran kepada Majlis Agama Islam Songkhla/Patthalung. 5) Bayaran kepada Imam Jurunikah (Qadhi). 6) Bayaran kepada 2 orang saksi jurunikah (Naib Qadhi). 7) Khidmat nasihat daftar nikah luar negara.
    CALL 0133311606 / 0333745230

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails