“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Oktober 27, 2011

Akta khas benteng utama halang umat Islam daripada murtad


Assalamualaikum warahmatullah,

Isu murtad dan cadangan diwujudkan Akta Murtad adalah ujian hebat terbaru yang dihadapi dan perlu ditangani umat Islam secara berhikmah. Ia adalah satu isu yang sebenarnya bukan saja menyentuh kesucian agama Islam dan akidah umat, ia turut menyentuh isu kebebasan beragama yang diamalkan di negara ini yang dibenarkan di dalam Perlembagaan.

Dalam membincangkan undang-undang berkaitan murtad, isu pokok yang harus diberi perhatian ialah perlunya satu peraturan khas atau akta khusus diwujudkan bagi mencegah penganut agama lain mengembangkan agama mereka kepada orang Islam.

Isu ini sudah dijawab dalam Perkara 11(1) Perlembagaan yang menetapkan tiap-tiap warga Negara berhak menganuti dan mengamalkan agamanya tetapi tertakluk kepada Fasal (4) dalam mengembangkannya. Seharusnya, perkara ini sudah lama disedari penganut agama bukan Islam bahawa gerakan pengembangan dan dakwah kepada orang Islam adalah dilarang mengikut Perlembagaan.

Namun, Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria mendakwa gerakan penganut agama lain mengembangkan agama mereka kepada orang Islam yang wujud sejak dulu, kini semakin agresif dan berani. Justeru, beliau mencadangkan supaya Akta Murtad perlu diwujudkan segera kerana gejala itu kini seperti virus berbahaya terhadap bangsa Melayu.

Jika dikaji perundangan negara mengenai gejala murtad, setakat ini tidak ada peraturan khusus bagi menghalang bukan Islam mengembangkan agama mereka kepada orang Islam kecuali di Negeri Sembilan. Negeri Sembilan mempunyai peraturan menghalang bukan Islam mengembangkan ajaran agama mengikut Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama-Agama Bukan Islam Di Kalangan Orang islam) 1991.

Sementara itu, enakmen jenayah syariah pada peringkat negeri juga hanya mempunyai hukuman terhadap orang Islam yang mahu menukar status agama. Menurut enakmen itu, hukuman maksimum yang boleh dikenakan terhadap orang Islam yang hendak menukar status agama adalah penjara tiga tahun atau enam sebatan atau denda RM5,000 atau kombinasi mana-mana hukuman.

Jelas sekali, bidang kuasa jenayah syariah negeri juga terhad, hanya boleh dikuatkuasakann terhadap orang Islam saja tetapi tidak kepada bukan Islam yang menyebarkan agama dan berdakwah kepada orang Islam. Istilah permohonan murtad juga tidak digunakan di dalam mana-mana enakmen negeri kerana kebanyakannya menggunakan istilah permohonan perisytiharan status agama.

Persoalan yang timbul ketika ini ialah rasionalnya di sebalik cadangan mewujudkan Akta Murtad. Dari sudut positifnya, ia dapat menghalang orang Islam daripada keluar dari agama Islam. Ia juga menunjukkan yang kesedaran umat Islam di negara ini terhadap bahaya murtad dan gejala memurtadkan orang Islam semakin meningkat.

Akan tetapi, konflik yang akan timbul nanti ialah adakah kewujudan Akta Murtad itu akan dapat menangani gejala ‘murtad secara sukarela’ dalam kalangan umat Islam itu sendiri. Inilah persoalan utama yang harus diteliti, ditangani dan diberi pertimbangan utama umat Islam dan pihak berkuasa agama Islam di negara ini.

Adakah dengan adanya satu undang-undang sah, maka masalah murtad dalam kalangan umat Islam akan dapat diatasi atau dicegah? Dibimbangi, dengan diwujudkan akta itu, peluang untuk orang Islam keluar dari Islam akan lebih mudah kerana ada peraturan khas bagi ‘menghalalkan’ tindakan mereka murtad.

Akhirnya, tujuan suci mewujudkan Akta Murtad bagi menghalang bukan Islam memnyebarkan agama kepada orang Islam terpesong daripada landasan, merugikan umat Islam dan menguntungkan agama lain. Mengulas perkara ini, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie, Musa Awang berkata, jika Akta Murtad hendak diwujudkan, ia tidak boleh bertentangan dengan Perkara 11(1) Perlembagaan.

Katanya, akta itu juga perlu mengandungi perkara asas yang penting iaitu menghalang bukan Islam melakukan apa saja dakwah dan pengembangan agama kepada umat Islam dan yang kedua, menjadi banteng utama bagi menghalang umat Islam daripada murtad.

“Kita perlu meneliti kandungan akta itu kerana jika hendak menghalang terus orang Islam menukar agama, ia akan bertentangan dengan kebebasan beragama yang ditetapkan Perlembagaan. Apa yang penting, akta itu perlu menjurus kepada aspek pencegahan dan menghalang orang Islam keluar daripada Islam,” katanya.

Beliau juga mengakui, Akta Murtad boleh diwujudkan di Parlimen walaupun sekadar mendapat majoriti mudah.

“Namun, kita bimbang jika akta ini diwujudkan, ia akan lebih menggalakkan orang Islam untuk keluar Islam secara automatik, negara sudah mempunyai prosedur atau tatacara untuk masuk dan keluar Islam. Apabila sudah ada prosedurnya, ia akan lebih mudah dimanipulasi pihak bukan Islam untuk menggalakkan umat Islam murtad dan mempertahankan mereka yang hendak keluar Islam,” katanya.

Justeru, beliau mencadangkan, akta berkenaan mempunyai peruntukan yang mewajibkan orang islam yang bercadang untuk murtad supaya dikehendaki menjalani proses pemulihan akidah. Peruntukan lain yang wajar ialah hukuman setimpal terhadap mana-mana pihak bukan Islam yang didapati terbukti cuba berdakwah dan mengembangkan agama mereka kepada orang Islam.




Sumber : Anwar Patho Rohman (wananwar@bharian.com.my) di BHarian 27/10/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails