“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Oktober 20, 2011

Kebal hadapi provokasi cinta


Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Begitu cepatnya hati berkata tidak cinta lagi, padahal masih digelar pasangan pengantin baru, tidak cukupkah persediaan dan keterampilan diri menghadapi pasangan? Ada yang baru sebulan berkahwin, sudahpun memukul isteri kononnya tidak tahan dengan sikap isteri yang tidak menghormati suami.

Isteri zaman sekarang yang berstatus professional tidak akan sanggup jadi hamba suami dengan membongkok-bongkok taat, diam jika dimarahi, mengalah dan bersabar setiap masa, melayani segala hajat suami tanpa menghiraukan hajatnya sendiri.

Mungkin disebabkan sikap isteri yang mahu dipandang sama taraf menyebabkan para suami tertekan. Tidak siap menerima dugaan persaingan dengan isteri sendiri? Manakan tidaknya, gajipun sama banyak, pendidikan sama tinggi, jawatan sama kukuhnya, cantik dan segak sama padan. Jadi, apabila isteri mahu dilayan sama taraf sesekali akan muncul konflik apatah lagi bila hubungan tidak didasari toleransi dan komunikasi yang baik. Tetapi masih ramai isteri yang sanggup mengalah demi cinta, kerana terlalu cintakan suami dan takut wanita lain mengambil tempat di hati suami.



Kuasa bertahan ketika konflik

Begitulah cinta, pahit dan sakit tetapi tidak dinafikan kemanisannya sanggup membuat isteri mengalah. Kuasa apakah yang memberi kekuatan kepada isteri untuk mendampingi suami yang ego? Kuasa apakah yang membuatkan isteri sanggup bertahan menghadapi provokasi suami saat terjadinya konflik?

1 – Kuasa Tuhan

Tidak kira wanita atau lelaki jika mereka bersabar menjaga hubungan kemanusiaan yang diwajibkan Tuhan mereka menjadi kuat. Walaupun ketika pasangannya menyerang maruahnya dengan hinaan dan kekasaran bahasa, kurang menghargai dan menyakiti hati, dia tidak akan melepas liar hawa nafsunya untuk menyerang balik.

Tidak dinafikan rasa sakit itu ada, tetapi dia amat bijak memujuk hati sendiri dengan banyak mengingati Allah SWT. Semua itu disebabkan hatinya tidak kosong dari ilham-ilham ilmu Allah SWT dan teladan Rasul-Nya SAW, lisannya sentiasa berzikir walau tanpa gerak dan hatinya sibuk memuji Allah SWT yang telah memilihnya menjalani ujian sebegitu.

Ðia tidak merasa bersendirian ketika sedih dan kecewa oleh sikap suami kerana dia percaya di antara mereka berdua hadir juga Tuhan yang Maha Mendengar, sesuai dengan firman-Nya yang bermaksud, “Tidakkah kamu perhatikan, bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi? Tiada pembicaraan rahsia antara tiga orang melainkan Ðia-lah keempatnya. Ðan tiada (perbicaraan antara) lima orang, melainkan Ðia-lah keenamnya dan tiada (pula) pembicaraan antara jumlah yang kurang dari itu atau lebih banyak, melainkan Ðia berada bersama mereka di manapun mereka berada. Kemudian Ðia akan memberitahukan kepada mereka pada hari kiamat apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Surah al-Mujadilah : 7)

2 – Kuasa muhasabah diri

Untuk mengalihkan kesakitan dibuli suami, dia meneliti seinci demi seinci kekurangannya, bertanya dalam hati apakah silapnya? Bukan merajuk, melayan kesedihan dengan mengungkit kembali dosa suami terhadapnya. Kemaafannya lebih melimpah dari kemarahannya, jika bersemuka wajah yang paling cerialah yang dipamerkan kepada kekasihnya.

Wajah yang bersedia menerima cinta, bukan wajah yang penuh provokasi. Ðisebabkan isteri mudah memaafkan, suami pula akan mudah melupakan konflik meraka. Kebaikan yang anda beri akan mendapat balasan yang baik, cinta dibalas cinta.

Lagi pula pasangan yang mudah memaafkan, tidak berdendam akan menganggap konflik itu sebagai lumrah kehidupan. Pagi ketika turun kerja suami marah-marah, petang nanti dengan selambanya gelak-gelak. Ðalam telefon maca tidak mahu melayan, dah jumpa malam nanti dia pula yang beriya-iya melayan anda.

3 – Kuasa sabar

Bandingkanlah diri anda dengan wanita yang menderita lebih teruk di luar sana. Jika anda tidak tahan dengan provokasi suami, anggaplah penderitaan itu suatu syarat untuk mendapatkan cinta Allah SWT. Boleh jadi sikap anda pun lebih menyakitkan hati suami jika ditimbang di atas mizan di akhirat nanti.

Berwaspadalah dengan hasutan syaitan di antara anda dan suami. Bertenang dan banyakkan berfikir tentang aib diri dan jasa-jasa suami yang mungkin kita tidak nampak kerana kesalahannya yang setitik.

Ingatilah janji Allah SWT bagi mereka yang sabar, hal ini dinyatakan di dalam surah al-Baqarah ayat 214 yang bermaksud, “Apakah kamu menyangka kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta diguncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.”

Isteri yang impikan syurga dunia dan akhirat tegas menepis segala hasutan jahat dalam hatinya yang menyuruh untuk terus-menerus berdendam dengan suami sendiri. Jika suami melancarkan provokasi untuk bergaduh, dia telah bersedia dengan hati kebalnya yang dijaga oleh Tuhannya Yang Maha pengasih. Ðia akan bertemu Allah sebelum menghadap suami dengan wajah paling gembira kerana hatinya sudah pun diberkati. Wajah yang bersedia untuk dicintai dan hati yang paling kebal untuk disakiti.




Sumber : Ðr Juanda Jaya MW#1444

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails