“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Ogos 13, 2011

Usaha terancang cabar Perlembagaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ada dua isu utama yang boleh diselak dalam kontroversimengenai tindakan Jabatan Agama Islam Slangor (JAIS) membuat pemeriksaan sebuah gereja di Damansara Utama, Petaling Jaya, 3 Ogos lalu.

Pertama, isu pelanggaran Perkata 11(4) Perlembagaan dan Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 serta Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1998.

Isu kedua, pihak manakah yang boleh dikenakan tindakan mengikut undang-undang yang termaktub dalam perlembagaan, adakah JAIS, umat Islam yang menyertai program itu atau pengajur?

JAIS pada masa rencana ini ditulis, belum menyiapkan laporan hasil tindakan mereka memerikasa penganjur program Makan Malam Kesyukuran di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).

Namun, jika mengikut logik perundangan dan perlembagaan, JAIS melaksanakan tanggungjawabnya sebagai penguatkuasa agama Islam dan pemeriksaan dibuat mengikut prosedur, termasuk bersama polis.

Pemeriksaan dibuat mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 iaitu 'Menghina atau Mempersendakan Ibadat Agama Islam di Kalangan Penganut Agama Islam Sendiri'.

Mengenai tindakan umat Islam berada pada majlis itu, hak mereka sah mengikut perkara 10 Perlembagaan iaitu hak dan kebebasan bercakap dan bersuara, berhimpun secara aman dan tanpa senjata, serta membentuk persatuan..

Namun, program yang dihadiri mereka itu bertentangan dengan Perkara 11(4) kerana mempunyai unsur penyebaran dan pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam. Mengikut Perkara 11(4), kerajaan Persekutuan dan negeri boleh mengawal atau menyekat pemengembangan kepercayaan agama antara orang menganuti agama Islam.

Seluruh negeri di Malaysia kecuali Sarawak dan Perlis mempunyai undang-undang khusus untuk menyekat atau mengawal pengembangan agama bukan Islam. Ini bermakna Selangor antara negeri yang mempunyai undang-undang khas yang boleh mengawal dan menyekat usaha penyebaran atau pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam.

Sekali lagi, program yang diadakan itu bertentangan dengan Perkara 11(4) kerana ia dihadiri orang Islam adn jumlahnya mengikut JAIS adalah 20 orang, masing-masing 3 lelaki, 9 wanita dan 8 kanak-kanak.

Bagi penganjur program pula, jelas sekali majlis makan malam yang diadakan itu bertembung dengan Perkara 11(4) kerana mempunyai unsur penyebaran dan pengembangan agama bukan Islam kepada orang Islam. Ia dibuktikan menerusi pemeriksaan JAIS yang menemui tentatif program tercatat nyanyian 'Alhamdulillah' dan 'Allah Akbar' dengan alasan penganjur menggunakan kalimah itu tidak dilarang kerajaan.

Tuan Musa Awang

Mengulas kontroversi ini, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie, Musa Awang, berkata tindakan JAIS memeriksa premis berkenaan sebagai selari dengan Enakmen Jenayah Syariah Selangor kerana ia menyentuh kepentingan Islam dan umat. Namun yang menyedihkan, tindakan JAIS dipadang serong dan mendapat kecaman banyak pihak.

Jika ditinjau dalam konteks percakapan undang-undang, kontroversi ini JELAS sekali membabitkan pelanggaran Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan. Pihak penganjur secara terang-terangan mencabar Perlembagaan.

Polis boleh dakwa pengajur di mahkamah kerana mereka mencabar Perlembagaan, namun persoalannya, adakah pihak berkuasa berani bertindak?




Sumber : Anwar Patho Rohman di BHarian 13/08/2011

Capaian entry berkaitan:
* Usaha terancang cabar Perlembagaan
* Isu murtad bongkar kepincangan agensi kebajikan, Baitulmal
* Konspirasi gereja pesong akidah tak boleh dibiar
* Ahli politik perlu hormat tugas penguat kuasa
* Implikasi buruk cabar ketetapan Islam agama bagi Persekutuan
* Gerakan berani Kristian, salah siapa?
* Rumah perlindungan pesong akidah
* Perbaiki cara dakwah elak umat dipedaya
* 12 soalan kuiz antara bukti diperoleh JAIS
* ‘Banyak usaha pujuk umat Islam murtad’
* Awas dengan pertubuhan yang memurtadkan umat Islam
* Kisah seorang lelaki soleh dan gangguan syaitan
* Kemiskinan membawa kekufuran

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails