“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Julai 10, 2011

Buah pelaga

buah pelaga


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Buah pelaga antara rempah ratus paling tua di dunia. Buah pelaga juga dikenali dengan nama botaninya elettaria cardamomum. Ia merupakan tumbuhan semulajadi di timur dan berasal dari dalam hutan di selatan India. Ia tumbuh secara meliar. Kini, buah pelaga turut ditemui di Sri Lanka, Guatemala, Indo China dan Tanzania.

Ðikenali juga dengan nama kapulaga (Indonesia), chhoti elachi (India), ts’ao-k ou (Cina), elam (Tamil), dan grawahn (Thai), buah pelaga memang banyak kegunaannya sejak daripada zaman dahulu.

Orang Mesir kuno dikatakan telah mengunyah biji buah pelaga sebagai pencuci gigi, manakala orang Greek dan Roman menggunakannya sebagai minyak wangi. Orang Viking pula dikatakan telah berjumpa dengan buah pelaga ini kira-kira seribu tahun lalu di Constantinople, kemudian telah memperkenalkannya ke Scandinavia, tempat di mana buah pelaga kekal popular sehingga kini.

Buah pelaga merupakan rempah yang kedua mahal selepas saffron. Terdapat banyak jenis buah pelaga tetapi hanya spesies Elettaria cardamomum dikatakan sebagai buah pelaga sebenar.


elettaria cardamomum ~ wikipedia


Pokok buah pelaga merupakan herba tahunan dan tergolong dalam keluarga Zingiberaceae. Boleh dikatakan ia tergolong dalam keluarga halia dan lengkuas. Ðaunnya berbentuk lonjong dengan pangkal dan hujung agak runcing. Buah berbentuk kotak, terdapat dalam tandan kecil dan pendek. Ia bulat memanjang, berlekuk, bersegitiga, agak pipih, kadangkala berbulu, berwarna putih kekuningan atau kuning kelabu. Mempunyai tiga ruang dan setiap ruang dipisahkan oleh selaput senipis kertas. Setiap ruang berisi 5 hingga 7 biji-biji kecil, berbentuk bulat telur berwarna coklat atau hitam serta mempunyai aroma yang harum. Ðalam ruang-ruang ini, biji-bijinya tersusun dua baris memanjang dan melekat antara satu sama lain.

Sungguhpun buah pelaga banyak khasiatnya, Laman-Seri menganggap buah pelaga adalah sebutir bom jika tergigit semasa mengunyah nasi minyak berlauk ayam masak merah yang enak! :)

pokok pelaga



buah pelaga dan bunganya



buah pelaga closed up


Tidak sukar untuk menggunakan biji buah pelaga, terutamanya dalam menyedapkan masakan. Anda boleh menghancurkannya menjadi serbuk atau gunakan sebiji-sebiji. Untuk mendapatkan rasanya, patah-patahkan buah pelaga sebelum dimasukkan ke dalam masakan. Selalunya buah pelaga digunakan untuk menyedapkan lagi rasa puding dan kek. Ðalam masakan India, buah pelaga turut digunakan sebagai bahan membuat garam masala, tandoori atau ayam vindaloo. Masyarakat Timur Tengah pula menggunakan serbuk buah pelaga dalam kopi.

Ubat batuk dan gatal-gatal kerongkong

Buah pelaga mengandungi minyak pati yang mengandungi senoel, terpineol dan borneol. Ði samping itu, buah pelaga turut mengandungi saponin, flavonoid, polifenol, mangan, gula, lemak, protein dan silikat. Biji pelaga pula mengandungi 3 hingga 7% minyak pati yang terdiri daripada terpineol, terpinil asetat, sineol, alfa berneol dan beta kamfer. Selain itu, biji buah pelaga juga mengandungi minyak lemak, protein dan kalsium oksalat. Rizom pokok mengandungi saponin, flavoniod, polifenol dan minyak pati.

Khasiat ubatan yang boleh diperolehi daripada buah pelaga memang banyak. Walaupun biji pelaga mempunyai rasa yang pedas apabila dikunyah, tetapi lidah akan terasa sejuk setelah mengunyahnya. Bau biji buah pelaga yang wangi ini dikatakan mempunyai khasiat yang tinggi sebagai ubat, selain digunakan untuk menambahkan keenakan masakan atau minuman.

Harumkan mulut

Bagi mereka yang mengalami masalah mulut berbau, dengan mengunyah biji buah pelaga secara perlahan-lahan, dikatakan boleh memberi keharuman pada mulut. Selain itu, melalui cara yang sama, biji buah pelaga dikatakan mampu mengatasi masalah kesukaran bernafas serta mengubati batuk dan gatal-gatal kerongkong. Kegunaan lain ialah menghilangkan masalah kesihatan kanak-kanak seperti batuk, kembung perut, mual, radang tekak dan perut memulas. Biji buah pelaga juga dikatakan boleh menghalang penyimpanan gas yang tidak baik dalam badan terutama sekali dalam usus.

Mengawal obesiti

Buah pelaga yang telah ditumbuk halus dan kemudiannya dicampurkan dengan air boleh digunakan untuk merawat lenguh-lenguh badan. Cara yang sama juga dikatakan boleh mengatasi masalah obesiti. Buah pelaga dikatakan mampu membersihkan buah pinggang dan hempedu.

Walaupun terdapat pelbagai kegunaan dan khasiat buah dan biji pelaga, namun begitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu untuk mengelak kemudaratan di kemudian hari.




Sumber : MisteriAlam MW#1401 dan En.Wikipedia ~ Elettaria

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails