“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Julai 31, 2011

Puasa si kecil

Ibu bapa lebih arif membimbing anak memulakan latihan berpuasa.

Tip latih anak menahan lapar, dahaga serta sajian juadah seimbang

RAMADAN akan menjelma kira-kira seminggu saja lagi. Seperti lazimnya, ibu bapa sibuk membuat pelbagai persediaan terutama jika anak-anak baru hendak belajar menjalani ibadat berpuasa.

Bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya, usah hingga tiba usia akil baligh baru hendak berjinak-jinak berpuasa.

Bagi ibu bapa, usahlah terlalu bercita-cita tinggi melihat si kecil berpuasa hingga lupa batas-batas kemampuan anak anda. Sebaik-baiknya, tanyalah pengalaman adik beradik, rakan taulan dan jiran tetangga mengenai pengalaman mereka mendidik anak-anak berpuasa.

Bukan itu saja, ibu bapa juga boleh menjalankan penyelidikan dan bacaan di internet untuk mendapatkan garis panduan terbaik serta manfaat dari segi kesihatan kepada anak-anak berpuasa.

Perunding Paediatrik Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Fadzillah Ghazali berkata, tiada batas usia tertentu bagi kanak-kanak untuk mula melatih diri berpuasa. Malah, menurutnya, ibu bapa adalah individu yang lebih arif memulakan latihan berpuasa mengikut kemampuan anak-anak.

Dr Fadzillah berkata, ibu bapa boleh melatih anak berpuasa secara berperingkat iaitu seperti beberapa jam sehari, separuh hari dan seterusnya beberapa hari mengikut kemampuan anak. Rutin ini seeloknya ditambah atau dipertingkatkan setiap tahun tibanya bulan Ramadan.

“Pastikan anak-anak sudah mampu mendisiplinkan diri dan boleh berfikir dan membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Pengambilan makanan ketika berbuka puasa pula janganlah berbeza dengan hari-hari biasa dan paling penting pastikan makanan yang dihidangkan seimbang dan berkhasiat.”

“Pengambilan makanan perlu dilakukan dengan lebih berhati-hati, cuba elakkan berlakunya masalah pencernaan dan kekurangan air dalam badan dengan melebihkan hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan serta makanlah secara sederhana,” katanya kepada kolum Sihat & Selamat.

Dr Fadzillah berkata, bersahur adalah amalan yang sangat penting untuk membekalkan tenaga kepada kanak-kanak sepanjang hari. Minum lebih banyak air dan elakkan makanan yang pedas dan berminyak.

Ada beberapa panduan untuk menggalakkan anak anda bersahur seperti menyediakan makanan panas yang baru dimasak, masak makanan kegemaran anak dan mempelbagaikan variasi hidangan dan jenis makanan. Selain itu, galakkan anak-anak mengambil buah-buahan dan memperbanyakkan minum air semasa bersahur.

Jelas Dr Fadzillah lagi, kanak-kanak masih boleh menjalankan aktiviti harian seperti biasa mengikut kemampuan mereka.

“Bagaimanapun, bagi kanak-kanak yang mengidap kencing manis, masalah buah pinggang atau masalah kesihatan kronik lain, mereka perlu mendapatkan nasihat doktor sebelum berpuasa. Selain itu, kesihatannya perlu dipantau dengan lebih kerap dan mengubahsuai pengambilan ubat mengikut keperluan,” katanya.

INFO:
* Luangkan masa berbuka bersama di rumah. Hidangkan makanan yang digemari anak anda kerana ia menimbulkan keseronokan.
* Selepas berbuka, amalkan niat berpuasa bersama keluarga.
* Kejut anak anda untuk bersahur. Bangun pagi untuk menikmati makanan adalah sesuatu yang baru bagi kebanyakan kanak-kanak.
* Jangan biarkan anak terlalu aktif, ini akan memenatkan mereka.
* Jika ada anak kecil berusia kurang empat tahun, jangan biarkan mereka makan di hadapan anak yang sedang berpuasa.
* Kurangkan menonton televisyen kerana ada banyak iklan makanan yang mungkin boleh ‘menggugat’ fokus anak-anak.
* Latih sedikit demi sedikit amalan berpuasa.




Sumber : BHarian 23/07/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails