“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Julai 31, 2011

Ramadhan menggamit lagi...


Assalamualaikum warahmatullah,

Setahun berlalu, Ramadhan datang lagi. Ya, pejam celik pejam celik, tidak terasa haruman Ramadhan kembali menjengah lagi. Bulan Ramadhan bulan untuk mencuci dosa. Bulan yang penuh dengan keberkatan, kerana itu terlalu banyak hikmah dan rahmat yang Allah turunkan untuk menyempurnakan kemuliaan Ramadhan.

Kedatangan Ramadan juga memberi peluang kita bermuhasabah diri dengan lebih mudah kerana setiap perlakuan atau tindakan kita ketika berpuasa adalah bukti tahap keimanan kepada Allah yang begitu pemurah terhadap hamba-Nya yang bersedia berkorban untuk mencari keredaan-Nya. Maklumlah, selain berlapar dan menahan dahaga banyak kebajikan digalakkan kita lakukan dengan ganjaran pahala berganda, mahu atau tidak, kita juga yang menetapkannya. Pada bulan ini kita disarankan memperbanyakkan membaca al-Quran, berzikir, menunaikan solat sunat dan bersedekah.

Bukanlah bulan lain amalan baik itu tidak dianjurkan, tetapi keistimewaan Ramadan semua orang tahu dan sentiasa ingin mengambil peluang untuk memanfaatkannya kerana seperti yang selalu kita dengar orang berkata, tidak pasti apakah kita masih diberi peluang bertemu Ramadan akan datang. Kita yang berpeluang menghirup rahmat bulan mulia ini, seharusnya menadah tangan kerana bukan semua daripada kita yang terpilih.

Pada bulan Mei yang lepas, pembantu rumah saya telah pergi menghadap Tuhannya. Sebetulnya, arwah telah bercadang untuk pulang ke kampungnya di Medan, Indonesia setelah 5 tahun meraikan Ramadhan dan Syawal bersama saya sekeluarga di sini. Sebelumnya, saya telahpun menyediakan beberapa helai kain untuk dibuat baju bagi meraikan Syawal di kampung halamannya. Tiada siapapun menyangka, hajat arwah tidak kesampaian. Bila tiba masanya, usahkan Syawal, haruman Ramadhan juga tidak sempat dirai. Al-fatihah untuk allahyarhamha Suriyani Md Ali.

Kita yang masih bernafas ini, sepatutnya bersyukur dan gunakan peluang ini untuk mengumpul pahala sepanjang Ramadhan dengan bersungguh-sungguh. Di kesempatan lain belum tentu kita dapat mengulangi lagi kemuliaan Ramadhan ini. Hidup mati kita dalam ketentuan-Nya.

Bulan Ramadhan diturunkan ALlah SWT untuk menjadikan manusia lebih berhati mulia. Ketika itu, huluran sedekah amat dinanti-nanti oleh mereka yang tiada kemampuan. Ketika ini juga Allah menguji kesetiaan kita kepada-Nya, sejauh mana kita mampu menahan diri daripada pancaroba hawa nafsu. Jika selama ini tiada hidangan enak memenuhi meja, Ramadhan inilah kita diuji untuk terus tabah menahan diri daripada terjebak sama dalam kancah pembaziran.

Di kesempatan ini, Laman-Seri mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pengunjung sahabat yang sudi berkunjung ke belog ini. Mohon maaf maaf jika ada yg terasa, tersinggung, terperli, terkecik hati, rasa tak diendahkan dan segala rasa -ve yg dibisikkan syaitan atau kerana kesilapan saya sebagai manusia. Mudah-mudahan puasa kita tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya dan mudah-mudahan puasa ini akan memberatkan timbangan amal kita.

Semoga Ramadhan ini membawa barakah ke dalam kehidupan kita semua sehingga ke Ramadhan yang akan datang. Dan tidak lupa juga, semoga bulan Ramadhan ini membawa kesihatan rohaniyah dan jasmaniyah untuk kita semua.

Amiin.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails