“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Julai 17, 2011

Pil pencegahan kehamilan – mitos dan fakta perlu diketahui wanita


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terdapat pelbagai mitos berkaitan pengambilan pil pencegah kehamilan. Jika anda masih ragu-ragu lagi berkaitan pengambilan pil pencegah kehamilan, diharapkan penerangan ini mampu merungkaikan persoalan di minda anda.

Berikut adalah mitos dan fakta berkaitan pil pencegahan kehamilan yang perlu diketahui oleh wanita.

Mitos 1 – pil pencegah kehamilan penyebab kanser
Fakta : Pil pencegah kehamilan melindungi wanita daripada kanser ovari dan kanser pada uterus (rahim).

Mitos 2 – Pil pencegah kehamilan memyebabkan kecacatan bayi
Fakta : Kira-kira 100 juta wanita di seluruh dunia mendapat kebaikan daripada penggunaan pil pencegah kehamilan. Kualiti gaya hidup mereka telah bertambah baik dan banyak penyelidikan telah dilakukan terhadap pil pencegah kehamilan. Sehingga kini, tidak terdapat sebarang bukti yang mengaitkan pengambilan pil pencegah kehamilan dengan kecatatan bayi.

Mitos 3 – Pil pencegah kehamilan memberi kesan pada kesuburan
Fakta : Kebanyakan wanita dengan segera akan kembali semula ke tahap kesuburan yang sama sebaik menghentikan pengambilan pil pencegah kehamilan. Ramai wanita mengambil pil pencegah kehamilan sebagai kaedah pencegahan semasa muda. Apabila mereka mengambil keputusan tidak mahu menggunakan pil pencegah kehamilan, usia yang bertambah telah mengurangkan peluang mereka untuk hamil.

Perkara inilah yang menyebabkan salah anggap bahawa pil pencegah kehamilan memberi kesan kepada kesuburan. Sebenarnya, pil pencegah kehamilan melindungi wanita daripada kehamilan ektopik dan fibroid, keadaan yang memberi kesan pada kesuburan. Bagi wanita yang menghadapi masalah haid tidak tetapi sebelum pengambilan pil pencegah kehamilan, mereka memerlukan jangka masa pendek sebelum tahap kesuburan itu kembali semula.

Mitos 4 – Pil pencegah kehamilan hanya digunakan untuk mencegah kehamilan
Fakta : Selain untuk tujuan pencegah kehamilan, pengambilan pil pencegah kehamilan amat berkesan dalam mengurangkan sakit ovulasi, kejang otot semasa haid (sengguggut) dan gejala-gejala prahaid.

Ia boleh mengurangkan risiko anemia, satu keadaan yang biasa berlaku pada wanita yang mengalami haid banyak. Pil pencegah kehamilan juga melindungi wanita terhadap kehamilan ektopik, osteoporosis, sista ovari dan kanser ovari.

Mitos 5 – Pil pencegah kehamilan amat berkesan bermula daripada hari pertama kitaran haid wanita, dan kemudiannya diambil setiap hari sebagaimana yang diarahkan. Jika tidak, kaedah tambahan untuk pencegah kehamilan seperti kondom perlulah digunakan.

Bagi sesetengah wanita jika lebih satu masa diperlukan untuk memastikan hormon semulajadi wanita untuk mencegah ovulasi, maka pil pencegah kehamilan lebih berkesan selepas rawatan satu kitaran haid yang sepenuhnya.

Mitos 6 – Pengambilan pil pencegah kehamilan akan menangguhkan menopaus
Fakta : Pengambilan pil pencegah kehamilan tidak akan menangguhkan menopaus. Usia menopaus seorang wanita adalah 51 tahun.

Mitos 7 – Pil pencegah kehamilan secara automatik menyebabkan keguguran
Fakta : Pengambilan pil pencegah kehamilan tidak menyebabkan keguguran secara automatik. Adalah dinasihatkan untuk berjumpa doktor bagi mengesahkan kehamilan. Berkaitan dengan terlupa mengambil pil pencegah kehamilan sebelum melakukan hubungan kelamin, terdapat pil pencegah kehamilan kecemasan (dikenali sebagai ‘pil selepas waktu pagi’) boleh digunakan. Jika diambil dengan cara yang betul, ia berkesan dalam mengurangkan peluang kehamilan.

Mitos 8 – Semua pil pencegah kehamilan oral (dimakan) adalah sama
Fakta : Terdapat banyak jenis pil pencegah kehamilan yang boleh diambil oleh wanita. Setiap satunya mempunyai kebaikan tersendiri. Selain membantu mencegah kehamilan, pil pencegah kehamilan dos rendah baru telah menambah kebaikan termasuklah pengurangan dalam gejala-gejala berkaitan dengan haid seperti sakit kepala, kekejangan dan rasa sakti pada payudara berikutan dengan jarak bebas hormon yang telah dipendekkan.

Adalah penting untuk berbincang dengan pengamal perubatan atau doktor apabila anda bercadang mengambil produk dan kaedah yang anda fikir sesuai dengan keperluan dan kesihatan anda.

Mitos 9 – Pil pencegah kehamilan boleh menyebabkan jerawat atau akne
Fakta : Pil pencegah kehamilan moden atau pil pencegah kehamilan kombinasi tidak menyebabkan sebarang jerawat. Hakikatnya, terdapat beberapa pil pencegah kehamilan dos rendah baru yang terbukti mampu merawat jerawat sederhana.

Mitos 10 – Pil pencegah kehamilan oral (dimakan) tidak selamat
Fakta : Semenjak diperkenalkan 50 tahun lalu, pil pencegah kehamilan telah menjadi satu daripada ubat yang paling banyak menjalani penyelidikan dan dipreskripsikan. Seperti ubat-ubat lain, terdapat juga beberapa risiko kepada kesihatan tetapi kesan sampingan serius adalah jarang berlaku apabila pil ini diambil mengikut preskripsi doktor.

Mitos 11 – Pil pencegah kehamilan tambah berat badan
Fakta : Apabila memulakan pengambilan pil pencegah kehamilan yang baru, ada wanita yang akan rasa badan dan muka mereka sembab. Tetapi keadaan ini akan hilang seiring dengan masa. Banyak kajian klinikal telah mendapati tidak ada kaitan antara pil pencegah kehamilan dos rendah moden dan berat badan.

Penjelasan yang boleh diberikan terhadap berat badan yang dialami adalah kebanyakan wanita mula mengambil pil pencegah kehamilan semasa muda. Apabila tubuh mereka dewasa, pertambahan berat badan menjadi perkara biasa.

Mitos 12 – Pil pencegah kehamilan menghentikan haid sepenuhnya
Fakta : Ada wanita yang diberi pil pencegah kehamilan oleh doktor untuk membantu mengawal kitaran haid. Pil pencegah kehamilan yang asal telah dicipta untuk meniru semula kitaran haid semulajadi wanita.

Sementara itu, beberapa regimen (tatacara pemberian ubat secara menyeluruh) pil pencegah kehamilan baru dicipta untuk mengurangkan atau menyekat haid sepenuhnya. Kebanyakan pil pencegah kehamilan dos rendah yang baru tidak menghentikan haid dan menyediakan kawalan kitaran haid yang bagus. Namun begitu, jangka masa dan jumlah pendarahan mungkin boleh dikurangkan.

Mitos 13 – Wanita yang mengambil pil pencegah kehamilan dalam satu jangkamasa yang panjang perlu untuk menghentikan penggunaan pil pencegah kehamilan dan berehat seketika
Fakta : Tidak ada alasan untuk wanita sihat untuk berehat daripada menggunakan pil pencegah kehamilan. Pil pencegah kehamilan merupakan satu daripada pilihan pil pencegah kehamilan efektif yang boleh diperolehi. Berehat daripada mengambil pil akan meningkatkan risiko wanita aktif dalam hubungan kelamin untuk mendapat kehamilan tanpa dirancang.

Mitos 14 – Pil pencegah kehamilan melindungi diri daripada penyakit berjangkit akibat hubungan kelamin atau STÐ
Fakta : Pil pencegah kehamilan tidak menawarkan sebarang perlindungan menentang HIV/AIÐS atau sebarang penyakit berjangkit akibat hubungan kelamin (STÐ). Cara terbaik bagi mencegah STÐ adalah menggunakan kondom atau penahanan diri daripada melakukan hubungan kelamin.

Mitos 15 – Antibiotik memberi kesan kemujaraban pil pencegah kehamilan
Fakta : Kemujaraban pencegah kehamilan dan tahap plasma steroid pil pencegah kehamilan tidak berubah dengan kehadiran setentak kebanyakan antibiotik yang diberikan oleh doktor.

Mitos 16 – Pil pencegah kehamilan tidak begitu berkesan dan efektif
Fakta : Apabila diambil denganbetul dan berterusan, pil pencegah kehamilan berkesan 99% dalam mencegah kehamilan. Jika terlupa untuk mengambil pil pencegah kehamilan, ia menjadi kurang efektif, sebagai contohnya, terdapat kira-kira 8% ‘kadar kegagalan pengguna’ dan kehamilan boleh terjadi.

Mitos 17 – Pil pencegah kehamilan membunuh sperma
Fakta : pil pencegah kehamilan mengandungi hormon yang menyekat ovulasi dan menghentikan telur daripada dilepaskan daripada ovari dan sekaligus mencegah kehamilan. Pil pencegah kehamilan tidak membunuh sperma.




Sumber : Bayer Healthcare di MW#1438 & MW##1439

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails