Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh...
Segala puji-pujian kehadrat Allah subhanahu wata'ala, kepada-Nya kita menyembah. Salam serta selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.
Kesedaran untuk kembali kepada Allah SWT setelah melakukan sesuatu kesalahan merupakan suatu anugerah. Bukan semua orang boleh berbuat demikian, melainkan dengan satu kesedaran yang digerakkan oleh Allah SWT yang penuh dengan sifat kasih sayangnya. Tanpa perlu mengira apa kesalahan yang dilakukan, kesedaran penyesalan dan taubat ini harus disuburkan tanpa rasa jemu.
Tidak salah untuk menyebutkan bahawa setiap insan ada buat salah. Rasulullah SAW sendiri berpesan bahawa setiap manusia ada melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang sentiasa bertaubat kepada Allah SWT.
Pernahkah anda melakukan kesilapan? Jika anda sedar yang anda telah melakukan sesuatu kesilapan, pernahkah timbul rasa kesal dalam diri dan bertaubat kepada Allah? Walaupun anda telah bertaubat, namun rasa gelisah masih menghantui diri, takut penyesalan tidak diterima. Kegelisahan itu sedikit sebanyak mengganggu rutin hidup seharian. Di bawah ini dipaparkan dua peristiwa yang boleh dijadikan pedoman oleh semua insan yang sedar tentang kelemahan diri serta ingin kembali kepada Allah SWT demi mengharap keampunan dan redha-Nya.
Seorang sahabat bernama Said bin Khudri menyebutkan bahawa Rasulullah SAW menceritakan kisah bagaimana seorang pembunuh kejam telah dibalas dengan balasan baik setelah bertaubat bersungguh-sungguh daripada perbuatan kejinya. Lelaki itu sangat kejam. Dia telah membunuh 99 orang. Selepas membunuh mangsanya yang ke 99, timbul rasa kesal dan ingin bertaubat dan meninggalkan kekejaman yang dilakukannya itu.
Bagi mendapat kepastian sama ada taubatnya akan diterima atau tidak, dia berjumpa dengan seorang alim bagi mendapatkan penjelasan lanjut tentang hasrat murninya itu. Dengan penuh pengharapan, dia bertanya kepada orang alim itu, “Tuan, saya telah membunuh sembilan puluh sembilan orang. Bolehkah saya bertaubat?”
Orang alim itu terkejut mendengar pengakuan lelaki itu. Dengan suara marah, orang alim itu menjawab, “Apa kamu membunuh 99 orang, baru sekarang hendak bertaubat?”
Apabila mendengar kata-kata orang alim itu, lelaki itupun mengeluarkan pedang lalu membunuhnya. Maka genaplah seratus orang telah menjadi mangsa perbuatan kejamnya. Namun hasrat ingin bertaubatnya masih terus membara. Dia meneruskan perjalanan mencari orang alim bagi mendapatkan penjelasan. Akhirnya beliau bertemu dengan seorang alim yang lain pula.
Pintu taubat sentiasa terbuka
Dia bertanya, “Tuan, saya telah membunuh seratus orang. Bolehkah saya bertaubat daripada kesalahan saya itu?” orang alim itu dengan tenang menjawab, “Siapakah yang dapat menghalang saudara daripada bertaubat? Keluarlah saudara daripada kampung di mana saudara tinggal sekarang kerana ia kampung yang rosak. Pindahlah ke kampung yang lebih baik.”
Mendengar nasihat orang alim itu, lelaki itupun berhijrah dari kampung asalnya dan pergi ke kampung yang dimaksudkan. Namun, semasa dalam perjalanan, dia menemui ajalnya. Waktu itu dia belum pun sampai ke tempat yang hendak ditujuinya. Maka malaikat pembawa rahmat datang berebut-rebut untuk mengambil rohnya. Tiba-tiba datang iblis dan berkata, “Aku lebih berhak atas roh lelaki ini kerana dia tidak pernah ingkar kepadaku ketika melakukan dosa-dosanya.”
Malaikat rahmat menjawab, “Dia sudah bertaubat daripada semua kesalahannya itu.”
Dalam perebutan itu akhirnya keputusan memihak kepada malaikat pembawa rahmat. Ini kerana apabila diukur jarak antara tempat dia menemui ajal dengan kampung yang rosak dan kampung yang baik, dia berada pada jarak yang lebih hampir dengan kampung yang baik daripada jarak dengan kampung yang rosak. Dengan itu Allah SWT telah mengampunkan dosa-dosanya yang terdahulu.
Amalan taubat amatlah dituntut. Pintu taubat sentiasa terbuka. Oleh itu bersegeralah bertaubat atas segala kesilapan yang telah dilakukan. Dengan sifat Maha Pengampun-Nya, insya Allah permohonan hamba-hamba-Nya yang ikhlas dan bersungguh-sungguh akan diperkenankan-Nya.
Itu kes yang berlaku di zaman dahulu ; diceritakan oleh Rasulullah SAW. Pada zaman hidup Rasulullah, ada juga berlaku peristiwa yang hampir serupa. Ada seorang wanita yang hidupnya bergelumang dengan dosa berzina dan membunuh. Dia akhirnya sedar akan kesalahannya dan ingin kembali kepada cara hidup yang diredhai Allah SWT. Sungguhpun begitu, dia berasa bingung sama ada dirinya akan diampuni Allah SWT ataupun tidak. Dia sedar dosa-dosanya terdahulu amat berat dan takut-takut taubatnya tidak diterima. Perasaan itu bermain-main dalam pemikirannya sehingga hidupnya tidak tenteram.
Pada suatu malam, ketika sedang duduk mengenangkan nasib dirinya, wanita itu ternampak seorang sahabat karib Rasulullah SAW iaitu Abu Hurairah. Abu Hurairah dalam perjalanan pulang ke rumahnya dari masjid. Tanpa berlengah, wanita itu pergi mendapatkan Abu Hurairah dan bertanya kepadanya, “Wahai Abu Hurairah, saya telah melakukan dosa besar kepada Allah. Adakah pintu taubat masih terbuka bagi orang seperti saya?” Abu Hurairah bertanya, “Apakah dosa besar yang kamu lakukan?” wanita itu menjawab, “Saya pernah berzina sehingga melahirkan anak lelaki, kemudian saya bunuh anak itu kerana malu.”
Mendengar jawapan itu, Abu Hurairah terus berkata, “Habislah kamu, tidak ada pengampunan bagi orang seperti kamu, kesalahan kamu amat besar.” Mendengar kata-kata sahabat baik Rasulullah SAW itu, wanita itu amat sedih mengenangkan nasib dirinya. Betapa besar dosanya kepada Allah SWT hingga tidak akan diampunkan lagi.
Tiba-tiba Abu Hurairah terfikir, “Aku telah menjatuhkan hukum kepada wanita tadi, sedangkan Rasulullah SAW masih hidup. Mengapa aku tidak merujuk masalah itu kepada baginda dahulu.”
Pada keesokkan harinya, Abu Hurairah mendapatkan Rasulullah SAW dan mengadu apa yang berlaku malam sebelumnya. “Wahai Rasulullah, malam tadi saya bertemu dengan seorang wanita yang datang meminta fatwa daripadaku tentang kesalahan dirinya. Dia banyak melakukan dosa besar dan ingin bertaubat. Lalu saya mengatakan bahawa dosa-dosanya tidak akan diampunkan Allah SWT.”
Tebus kesalahan
Mendengar kata-kata Abu Hurairah itu, Rasulullah SAW bersabda, “Di manakah pertimbangan kamu tentang firman Allah SWT: Dan mereka tidak menyembah selain Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan kecuali atas alasan yang betul dan tidak pula berzina. Barang siapa melakukan perkara yang ditegah, mereka akan mendapat balasan atas kesalahannya. Akan digandakan untuknya azab seksa pada hari kiamat dan mereka kekal di slam azab itu dengan penuh kehinaan, kecuali orang-orang yang menyesal dan memohon ampun dan percaya serta taat kepada Tuhan dan mengerjakan amalan kebaikan, makan Tuhan akan menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan. Tuhan itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (QS al-Furqaan [025], ayat 68~70)
Selepas mendengar teguran Rasulullah SAW, Abu Hurairah rasa bersalah pada dirinya. Dia bertindak secara melulu tanpa usul periksa hingga menghampakan wanita itu untuk kembali ke jalan Allah SWT. Dia rasa bersalah terhadap wanita itu dan ingin menebus kembali kesalahannya semalam.
Abu Hurairah beredar bagi mendapatkan wanita itu. Dia pergi ke bandar Madinah, bertanyakan orang awam yang lalu-lalang. Akhirnya dia bertemu dengan wanita itu setelah seharian mencari, lalu menyampaikan pesanan Rasulullah SAW bahawa pintu taubat sentiasa terbuka untuknya dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Apabila wanita tersebut mendengar penjelasan Abu Hurairah, hatinya terharu sambil menitiskan air mata tanda kegembiraan. Dia berkata, “Saya ada sebuah dusun dan saya ingin dermakan dusun itu kepada fakir miskin.”
Sesungguhnya kasih sayang Allah dan sifat pengampunan-Nya maha luas. Mohonlah keampunan tanpa perlu ada rasa ragu dan jemu. Basahi lidah dengan kalimah istighfar berserta amal soleh demi mencari keredhaan-Nya. Mudah-mudahan kita kembali kepada-Nya dalam keadaan ‘putih bersih’ seperti mana dulu kita dilahirkan.
Renung-renungkan!
Sumber : RMJ-MW
“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”
“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”
Jumaat, Ogos 14, 2009
Kembalilah kepada Allah SWT
Khamis, Ogos 13, 2009
Apa erti saya menganut islam - Bab 2
Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh...
Segala puji-pujian kehadrat Allah subhanahu wata'ala, kepada-Nya kita menyembah. Salam serta selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.
Sambungan Apa erti saya menganut Islam - Bab 1
Bab 2 - Saya Mestilah Muslim Di Sudut Ibadah
Ibadah di dalam Islam merupakan kemuncak bagi sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah dan ia juga adalah kemuncak betapa ia merasai keagungan Tuhan yang disembah. Ia menjadi anak tangga pertatehan di antara si hamba dengan Tuhannya. Ibadah ini juga memberi kesan yang mendalam di dalam perhubungan manusia dengan makhluk lainnya. Begitu juga dengan ibadah-ibadah dalam rukun Islam seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji serta amalan-amalan lainnya yang dilaksanakan untuk mendapat keredaan Ilahi dan dalam mengamalkan Syariat-Nya adalah termasuk dalam pengertian 'ibadah. Bertitik tolak dari pengertian inilah Islam menetapkan supaya seluruh hidup manusia dipelihara agar menjadi 'ibadah dan taat kepada Allah s.w.t seperti yang dinyatakan oleh Allah:
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya. (Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)
Firman Allah seterusnya:
Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah Al-An'am 6: Ayat 162)
1- Saya mestilah memastikan 'ibadah saya mempunyai hubungan dengan Tuhan yang disembah. Inilah apa yang dikatakan martabat "keihsanan dalam 'ibadah". Rasulullah s.a.w sendiri pernah ditanya (oleh malaikat Jibril) tentang martabat "ihsan" ini, lalu baginda menjawab:
"Baha engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya, jika engkau tidak melihatnya (sekalipun) sebenarnya Ia melihat engkau." (Hadis Muttafaqun 'Alaih).
2- Saya mestilah melakukan 'ibadah dengan penuh khusyuk sehingga saya dapat merasai kelazatan serta kemanisannya malah mendatangkan kekuatan kepada saya untuk berterusan mengerjakannya.
'Aisyah r.a mengatakan:
"Adalah Rasulullah s.a.w berbicara dengan kami dan kami juga berbicara dengannya tetapi bila tiba sahaja waktu sembahyang ia seolah-olah tidak mengenali kami dan kami pula tidak mengenalinya." (Hadis diriwayatkan oleh Al-Azdi)
Kekhusyukan inilah yang diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w:
"Berapa ramai orang yang mengerjakan sembahyang, habuan yang ia terima hanyalah penat dan lelah." (Hadis Riwayat Al-Nasa'i)
"Berapa ramai orang yang berpuasa, ia tidak memperolehi apa-apa ganjaran kecuali lapar dan dahaga.
3- Saya mestilah beribadah dalam keadaan hati saya merasai kehadiran Allah, membuang dan melupakan kesibukan dunia dan hiruk-pikuknya. Beribadat dalam keadaan seperti inilah yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya:
"Allah s.w.t tidak memandang kepada sembahyang seorang lelaki yang mengerjakan tanpa kehadiran hati berserta gerak badannya."
Berkata 'ulama':
"Sembahyang itu adalah urusan akhirat, maka kamu masuk menunaikannya (bererti) kamu telah keluar dari dunia."
Al-Hassan Al-Basri meriwayatkan:
"Setiap sembahyang yang tidak disertai kehadiran hati, maka
ia adalah lebih hampir kepada seksaan."
4- Saya mesti beribadat dalam keadaan sentiasa ingin menambahnya, tidak merasa cukup dan tidak kenyang. Saya perlu menghampirkan diri kepada Allah dengan amalan-amalan sunat sebagai menyahut seruan Allah, di dalam sebuah hadis qudsi:
"Sesiapa yang memusuhi kekasihku (waliKu), maka Aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidak ada satu perbuatan mendekatkan diri (taqarrab) kepada Aku oleh hambaKu yang lebih Aku cintai selain daripada kewajipan-kewajipan yang Aku fardukan ke atasnya. Hamba Ku akan terus beramal menghampiri diri kepadaKu dengan melakukan amalan-amalan sunat sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya maka Aku (menjadikan) pendengarannya yang dengannya dia mendengar, penglihatannya yang dengannya dia melihat, tangannya yang dengannya dia memukul dan kakinya yang dengannya dia berjalan. Jika dia memohon sesuatu dari Aku nescaya Aku berikannya. Dan jika dia memohon perlindungan Aku (dari sesuatu) nescaya Aku akan melindunginya. Aku tidak pernah ragu dari sesuatu yang Aku lakukan seperti Aku ragu (hendak mengambil) nyawa hambaKu yang Mukmin, di mana dia membenci maut sedang Aku tidak menyakitinya." (Hadis oleh Al-Bukhari)
5- Saya mestilah mengambil berat terhadap ibadat qiamullail (sembahyang malam) serta melatih diri melakukannya sehingga ia menjadi satu kebiasaan. Ini adalah kerana qiamullail itu adalah sumber kekuatan yang memantapkan iman. Sungguh benar firman Allah:
Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya. (Surah Al-Muzammil 73: Ayat 6)
Allah s.w.t juga menerangkan sifat hamba-hambanya yang mukmin:
Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: Masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. 18- Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun). (Surah Al-Zariat 51: Ayat 17-18)
Firman Allah seterusnya:
Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya) dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka. (Surah Al-Sajdah 32: Ayat 16)
Di antara amalan-amalan sunat yang dikerjakan antara lain qiamullail, sembahyang dhuha, sembahyang tarawih, puasa pada hari Isnin dan Khamis, puasa pada Hari Arafah, puasa pada Hari Asyura, puasa enam hari dalam bulan Syawal, tiga hari di setiap pertengahan bulan (13,14 dan 15) dan beriktikaf di masjid.
6- Saya mestilah meluangkan waktu tertentu untuk membaca Al-Quran dengan cara merenungi maksud dan pengajarannya terutama di waktu dhuha kerana Allah berfirman:
Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) sembahyang subuh sesungguhnya sembahyang subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya). (Surah Al-Isra' 17: Ayat 78).
Saya mesti membacanya dengan penuh tadabbur, berfikir, merenunginya dengan khusyuk dan sedih kerana sabda Rasulullah s.a.w:
"Sesunguhnya Al-Quran diturunkan dalam keadaan dukacita, maka apabila kamu membacanya hendaklah kamu merasakan kedukacitaan tersebut." (Diriwayatkan oleh Abu Ya'la dan Abu Nu'aim).
Demikian juga saya mestilah sentiasa ingat peringatan Allah dalam firmanNya:
Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah). (Surah Al-Hasy-r 59: Ayat 21).
Rasulullah s.a.w bersabda:
"Tidaklah beriman dengan Al-Quran oleh orang yang menghalalkan apa yang diharamkan oleh Al-Quran." (Diriwayatkan oleh Al-Tirmizi)
Sabdanya lagi:
"Ibadah yang paling utama bagi umatku ialah membaca Al-Quran."
(Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di dalam Fadha'ilul-Quran)
Di dalam sebuah hadis dari 'Abdullah bin Mas'ud Rasulullah bersabda:
"Sesungguhnya Al-Quran ini adalah hidangan Allah, oleh itu hendaklah kamu menyebutnya sekadar yang terdaya oleh kamu menyebutnya. Sesungguhnya Al-Quran ini adalah tali Allah, cahaya yang terang benderang dan penawar yang berguna. Penjaga kepada siapa yang berpegang kepadanya, jaminan kejayaan bagi yang mengikutinya. Ia tidak salah yang menyebabkan ia tercela, ia tidak bengkok yang menyebabkan ia perlu diperbetulkan, keajaibannya tidak kunjung habis dan ia tidak menjadi cacat sekalipun banyak (kandungannya) ditolak orang. Bacalah Al-Quran kerana Allah akan memberi ganjaran ke atas setiap huruf dari bacaanmu dengan sepuluh kebaikan. Aku tidak mengatakan kepadamu Alif, Lam, Mim itu satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf." (Riwayat Al-Hakim)
Dalam satu wasiat kepada Abu Zar Rasulullah berkata:
"Kamu wajib melazimkan dirimu membaca Al-Quran kerana ia adalah cahaya untuk kamu di bumi dan perbendaharaan untuk di langit." (Riwayat Ibnu Hibban)
7- Saya mestilah menjadikan doa sebagai perantaraan dengan Allah di dalam setiap urusan hidup kerana doa adalah otak bagi segala 'ibadah. Untuk itu saya mestilah memilih doa-doa yang ma'thur dari Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya benar firman Allah bila Ia mengatakan:
"Mintalah doa kepadaku, nescaya aku akan memperkenankan permintaanmu."
1. Doa ketika hendak tidur.
"Dengan nama-Mu wahai Tuhanku, aku baringkan pinggangku dan kerana Engkau aku mengangkatnya; jika Engkau tahan jiwaku (Kau ambil jiwaku) ampunilah diriku, jika Engkau lepaskan ruhnya, maka peliharalah diriku sebagaimana Kau pelihara hamba-hambaMu yang salih." (Hadis riwayat Jama'ah).
2. Doa ketika bangun dari tidur.
"Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami setelah kami mati. Dan kepadaNya kami kembali." (Hadis riwayat Bukhari)
3. Doa ketika memakai pakaian dan menanggalnya.
"Ya Allah aku memohon kepadaMu kebaikan pakaian ini dan kebaikan yang ada padanya. Aku berlindung padaMu dari kejelikan pakaian ini dan kejelikan apa yang ada padanya." (Hadis Riwayat Ibnus Sunni)
4. Doa ketika keluar dari rumah dan memasukinya.
"Dengan nama Allah aku bertawakal kepadaNya; tidak ada daya, tidak ada kekuatan kecuali kerana Allah." (Sunan Tirmizi)
5. Doa ketika berjalan ke Masjid.
نُورًا وَخَلْفِي نُورًا وَاجْعَلْ لِي نُورًا
"Ya Allah, jadikanlah dalam hatiku cahaya, dalam pandanganku cahaya, pada pendengaranku cahaya, sebelah tangan kananku cahaya dan pada sebelah tangan kiriku cahaya, di atasku cahaya, di bawahku cahaya, di mukaku cahaya dan di belakangku cahaya dan jadikanlah bagiku cahaya." (Hadis riwayat Bukhari)
6. Doa ketika memasuki masjid.
"Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu-pintu rahmatmu."
7. Doa ketika keluar dari masjid.
"Ya Allah, aku memohon kepadamu kurniaanMu."
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Nasa'i)
8. Doa ketika hendak makan.
"Ya Allah, berkatilah kami pada apa-apa yang Kamu rezekikan kepada kami dan jauhkanlah kami dari seksa neraka, dengan nama Allah." (Hadis riwayat Ibnu Sunni)
9. Doa setelah selesai makan.
"Segala puji bagi Allah yang telah memberikan makanan kepada kami, memberi minuman kepada kami dan menjadikan kami dari golongan Muslim." (Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)
10. Doa ketika memasuki tandas.
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari khubuth dan khaba'ith." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
11. Doa ketika keluar tandas.
"Segala puji bagi Allah yang telah memberikan aku mengecap kelazatannya dan menjauhkan aku dari kesakitannya." (Hadis riwayat Ibn Sunni dan Al-Tabarani)
12. Doa sebelum bersetubuh.
"Dengan namaMu, ya Allah jauhkanlah dari kami syaitan dan jauhkan syaitan daripada apa yang Kau kurniakan kepada kami." (Hadis riwayat Bukhari).
Jika ditakdirkan bagi mereka memperolehi anak, syaitan tidak akan memudaratkannya selama-lamanya.
13. Doa ketika tidak dapat tidur.
"Ya Allah, sudah terbenam bintang-bintang sudah terkatup banyak mata sedangkan Engkau hidup dan jaga, tidak tidur. Wahai Yang Tegak, Yang Hidup dan Yang Jaga, tenteramkanlah mataku."
14. Wirid selepas sembahyang.
مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَحَمِدَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبَّرَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَقَالَ تَمَامَ الْمِائَةِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
Sesiapa yang bertasbih kepada Allah (membaca Subhanallah) sesudah setiap sembahyang 33 kali, membaca tahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan membesarkan Allah (Allahuakbar) 33 kali.
Dan digenapkan menjadi seratus dengan membaca:
"Tidak ada Tuhan kecuali Allah Yang Maha Esa, yang tidak ada sekutu bagiNya, kepunyaanNya segala kekuatan dan kepunyaanNya segala pujian dan Dia berkuasa atas segala sesuatu." (Hadis riwayat Muslim)
15. Doa ketika selesai majlis.
"Maha suci Engkau ya Allah dengan segala pujiMu aku bersaksi tidak ada Tuhan kecuali Engkau, aku bermohon ampun kepadamu dan kau bertaubat kepadaMU."
16. Doa ketika menaiki kenderaan.
"Segala puji bagi Allah yang menggerakkan bagi kami kenderaan ini, padahal kami tidak sanggup melakukannya, dan sesungguhnya kami semuanya kembali kepada Tuhan kami."
17. Doa ketika bermusafir.
اللهم بك أصول وبك أجول وبك أسير اللهم إني أسألك في سفري هذا البر والتقوى ومن العمل ما ترضى اللهم هون علينا سفرنا هذا واطوعنا بعده اللهم أنت الصاحب في السفر والخليفة في الأهل اللهم إني أعوذبك من وعثاء السفر وكآبة المنظر وسوء المنقلب في المال والأهل والولد
"Ya Allah kerana Engkau aku berusadan kerana Engkau aku berjalan dan kerana Engkau pula aku berpergian. Ya Allah, aku bermohon kepadaMu dalam perjalanan ini kebajikan dan ketakwaan dan berupa amal yang Engkau redai. Ya Allah, ringankanlah bagi kami perjalanan kami ini dan dekatkanlah bagi kami yang jauhnya. Ya Allah, Engkaulah sahabat dalam perjalanan dan Wakil di tengah-tengah keluarga. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kepayahan perjalanan, dari kesedihan penglihatan, dari kejelekan saat kembali pada harta, keluarga dan anak-anak."
18. Doa ketika hujan turun.
"Ya Allah, turunkanlah hujan yang bermanfaat (dua kali atau tiga kali)." (Hadis riwayat Ibnu Syaibah dari hadis Aisyah).
19. Doa ketika mendengar guruh.
"Ya Allah, jangan Engkau bunuh kami dengan murkaMu dan jangan Engkau binasakan kami dengan siksaMu dan selamatkan kami sebelum itu." (Hadis riwayat Tirmizi, Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dari hadis 'Abdullah bin 'Umar)
20. Doa ketika melihat anak bulan.
"Allah Maha Besar, ya Allah, muncullah bulan ini bagi kami dengan penuh berkat dan iman, keselamatan dan keIslaman, taufik pada apa-apa yang Engkau cintai dan Engkau redai, ya Tuhanku dan Tuhanmu, Allah."
21. Doa kepada pengantin.
"Semoga Allah memberkati engkau dan memberkati atas kau dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan empat ahli hadis dari Anas dan Abu Hurairah).
22. Doa ketika melihat kanak-kanak.
"Aku bermohon perlindungan untukmu dengan kalimat Allah yang sempurna dari setiap syaitan dan racun, dan dari setiap mata yang membawa kejelikan." (Hadis riwayat Bukhari dari hadis Ibnu 'Abbas)
23. Doa ketika menziarahi orang sakit.
"Ya Allah, hilangkanlah penyakit ini, wahai yang memelihara manusia. Sembuhkanlah, sesungguhnya Engkaulah yang meyembuhkan. Tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan yang diberikan olehMu, kesembuhan yang tidak disertai rasa sakit."
24. Doa ketika dukacita.
"Tidak ada Tuhan yang berhak menyembuhkan melainkan Engkau, sesunggugnya aku termasuk di kalangan orang-orang yang zalim."
25. Doa takziah kematian.
"Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang Ia ambil dan kepunyaanNya apa yang Ia berikan dan segala sesuatu pada sisiNya sampai waktu yang ditentukan. Hendaklah kamu bersabar dan mengharapkan ganjaran." (Hadis riwayat Bukhari dari hadis usamah).
26. Doa dalam sembahyang jenazah.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ
"Ya Allah, maafkanlah dia dan berilah rahmat ke atasnya, selamatkanlah dia dan ampunilah dia, muliakanlah tempatnya, luaskan tempat masuknya dan bersihkanlah dia dengan air salju dan air dingin. Sucikanlah dia dari kesalahan sebagaimana Engkau bersihkan pakaian yang putih dari kotoran, gantikanlah baginya rumah yang lebih baik daripada rumahnya, keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangan yang dimilikinya. Masukkanlah dia ke syurga dan lindungilah dia dari azab kubur dan azab neraka."
Capaian entry berkaitan :
Sumber : al-Islam
Jumaat, Ogos 07, 2009
Siapalah kita di sisi Allah?
“Apa hal aku nak pergi tempat dia? Aku lebih tua daripada dia, jadi dialah yang kena datang jumpa aku. Lagipun aku lebih kaya daripada dia, jatuhlah standard aku kalau aku yang pergi menghadap dia.”
Selalu benar kita dengar ungkapan ini, jika pun tidak terlahir secara nyata, ia sekadar berbisik dalam hati. Walaupun sekadar berbisik dalam hati, tetapi kenyataan ini jelas menyerlahkan sifat takbur, bongkak, sombong dan angkuh individu. Ini sudah tentunya bukan sifat yang harus menjadi cermin peribadi seorang muslim. Sifat takbur, bongkak, sombong dan angkuh jelas asalah sifat yang dibenci dan diharamkan Allah SWT seperti firman-Nya yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah tidak suka orang yang sombong takbur.” (Surah an-Nahl [016], ayat 23)
Rasulullah SAW juga memperingatkan umatnya agar tidak bersifat takbur melalui hadis-hadis baginda. Antara sabda Rasulullah daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. bahawa baginda SAW bersabda yang maksudnya, “Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari kesombongan dan tidak akan masuk neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman.” (Hadis riwayat Muslim, Ibnu Mas’ud dan Ibnu Majah)
Dari Abu Salmah bin Abdur Rahman, Abdullah bin Amr dan Abdullah bin Umar berjumpa di Shafa. Kedua-dua bergandingan lalu Ibnu Amr Berlalu dan Ibnu Umar berdiri menangis, mereka bertanya, “Mengapa engkau menangis, hai Abi Abdurrahman?” Dia berkata, “Itu!”, yakni Abdullah bin Amr. Ia mengira dia telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa yang hatinya ada kesombongan sebesar biji sawi, Allah akan membanting mukanya ke Neraka.”
Firman Allah SWT yang bermaksud, “Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang menyombongkan dirinya (takbur) di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan-Ku. Mereka (yang bersifat demikian) jika melihat tiap-tiap ayat (Ku), mereka tidak beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk (hidayah), mereka tidak mahu menempuhnya (tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui), tetapi jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus menempuhnya (mengambilnya sebagai jalan yang dilalui). Yang demikian itu, adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka selalu lalai daripadanya.” (Surah al-A’raaf [007], ayat 146)
Juga sabda Rasulullah SAW lagi dalam hadis Qudsi yang bermaksud, “Allah berfirman, sifat kesombongan itu kain selendang-Ku dan sifat kebesaran itu kain sarung-Ku. Maka sesiapa merampas dari-Ku salah satu daripada kedua-duanya, nescaya Aku lemparkan dia ke dalam neraka jahanam dan tidak Aku pedulikan dia lagi.” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan lain-lain)
Kita seharusnya menjauhi sifat-sifat tercela kerana Islam amat melarang umatnya bersifat seperti sombong, takbur, riak, keras kepala, suka tamak dan sebagainya kerana semua sifat-sifat ini boleh menyeret seseorang itu ke dalam neraka. Seperti yang disabdakan Rasulullah SAW yang bermaksud, “Bukankah aku telah memberitahu kamu tentang ahli-ahli neraka? Mereka itu ialah orang-orang yang keras kepala, sombong, suka mengumpul harta tetapi tidak suka membelanjakannya untuk kebaikan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sombong! Memang tidak seharusnya kita sebagai hamba Allah SWT memiliki sifat sombong di hadapan Allah SWT kerana kita adalah ciptaan-Nya. Sungguh tidak ada apa-apa kehebatan pun pada kita jika hendak dibandingkan dengan kebesaran Allah SWT. Cukuplah seseorang itu dikatakan sombong jika menolak kebenaran dan suka merendahkan orang lain.
Cerita tentang kesombongan, takbur, selalu membanggakan diri adalah sebuah kisah yang lebih tua jika dibandingkan dengan permulaan kehidupan manusia di muka bumi ini. Ia berlaku ketika Iblis enggan bersujud pada makhluk bernama Adam disebabkan rasa penciptaan dan statusnya yang lebih baik. Allah melihat tingkah dan sikap Iblis ini dengan firman-Nya, “Hai Iblis, apakah yang menghalang mu untuk bersujud kepada yang telah Ku ciptakan. Apakah kamu menyombongkan diri (takbur) atau kamu merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi?” Iblis terus menjawab, “Ya Allah, aku (memang) lebih baik jika dibandingkan dengan Adam. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan Adam, Engkau ciptakan dari tanah.” Mendengar jawapan Iblis yang sombong, Allah berfirman, “Keluarlah kamu dari syurga. Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang diusir.”
Lahir batin
Ulama berpendapat, sifat takbur terbahagi kepada dua, iaitu takbur batin dan takbur lahir. Takbur batin adalah perilaku seseorang yang digerakkan oleh hati. Tidak kelihatan dari luar, kadangkala diperlihatkan melalui lisan atau mungkin dalam jelingan mata yang ber‘nada’ menghina. Contohnya, orang yang rasa dirinya serba pandai akan menutup dirinya daripada sebarang pandangan dan kritikan, malah pendapat orang lain tidak dipandang sebelah mata pun. Orang lain pada matanya semuanya bodoh belaka.
Apabila takbur batin bersarang di dalam hati, tidak mustahil akan terbentuk takbur lahir. Ini dilahirkan melalui perbuatan dengan kalan mendongak, menghentak kaki atu tangan bercekak pinggang. Apabila bercakap, dia sahaja yang betul. Kalau hendak menegur orang, hanya dengan orang yang dirasakan setaraf atau lebih tinggi daripadanya.
Sifat orang takbur dan sombong :
- Tidak sanggup untuk merendah diri
- Tidak dapat meninggalkan perasaan hasad dengki dan dendam
- Tidak selalu benar kata-katanya
- Tidak sabar dan pemarah
- Tidak mahu dengar nasihat, suka mengumpat, ejek dan menghina orang
Punca takbur
Seseorang itu jadi takbur kerana rasa dirinya lebih tinggi, lebih ilmu, lebih pandai dan lebih mulia daripada orang lain. Dia merasakan dirinya sempurna dalam segala hal. Ulama berpandangan terdapat tujuh keadaan yang membawa pada takbur, iaitu kerana dirinya banyak ilmu, kuat beribadat, takbur kerana keturunan, kerana kecantikan yang dimilikinya, kerana harta, kerana memiliki kekuatan dan kerana ramai pengikut.
Orang yang banyak ilmu memang biasa terdedah pada sifat takbur kerana dia diperdaya syaitan apabila dia mengaku dirinya lengkap dan berilmu tinggi. Mungkin kerana ilmu itu bukan ilmu yang hakiki. Ilmu hakiki adalah ilmu yang benar yang dapat mendekatkan diri dengan tuhan dan sedar bahaya jika ilmu tidak diamalkan. Jika dia berilmu benar, dia sepatutnya rasa takut, rendah diri, bukan angkuh dan sombong di muka bumi Allah SWT.
Ilmu pengetahuan yang dapat menolak dan menghilangkan sifat takbur adalah dengan mengenali diri sendiri dan mengenali Allah SWT. Jiwa belum bersih walaupun diri penuh berilmu, jadi langkah seterusnya untuk membersihkan hati adalah dengan menerima nasihat, bertaubat, tingkatkan ilmu dan ketakwaan. Jangan jadi seperti orang jahil yang menerima ilmu, tidak sekadar menghafaz dan menambah takbur dalam hati.
Kuat ibadat
Orang yang banyak beribadat juga sering diuji sehingga menjadi takbur. Antaranya mereka beribadat untuk mendapatkan perhatian atau pujian dan merasa dirinya seorang saja yang mendapat hidayah Allah dan menganggap orang lain semuanya jahil dan akan masuk neraka.
Sakit hati kerana diri dianiaya atau disakiti? Lazimnya, kita akan mendoakan keburukan pada orang berkenaan, biar Allah timpakan dia azab padanya! Cubalah bersikap sebaliknya, contohi Rasulullah SAW yang sering mendoakan orang yang bersikap sombong terhadapnya agar orang itu diampuni dan beroleh hidayah Allah SWT. Kadang-kala apabila orang yang sombong itu ditimpa malapetaka selepas dia menganiaya kita, mulut kita langcang berkata, “Itulah sombong sangat. Baru padan muka, dia ingat dia boleh main-main dengan aku!” Orang sombong yang mendapat pembalasan itu sudahlah pasti keadaannya, sekarang kita pula hendak mengikut jejak langkahnya? Itu sama sekali bukan sikap yang terpuji!
Tawaduk
Lawan kepada sifat takbur, sombong adalah merendah diri, disertai dengan hormat-menghormati, tiada perasaan tinggi rendah, hina atau mulia. Sifat tawaduk sudah ditunjukkan Rasulullah SAW melalui amalan baginda dalam kehidupan sehariannya. Antaranya, Rasulullah SAW begitu sederhana dalam makan minum, berpakaian, berkenderaan dan lain-lain. Di rumah, baginda uruskan sendiri kerja rumah seperti memerah susu, menampal kasut, menjahit pakaian yang koyak dan makan bersama-sama pembantu.
Bagaimana untuk menghilangkan sifat takbur? Caranya adalah dengan ilmu pengetahuan dan mengamalkannya sekali. Ilmu pengetahuan yang dapat menilai dan menghilangkan sifat takbur adalah dengan mengenali diri sendiri dan mengenali Allah SWT. Apabila sudah kenal diri sendiri dan kenal Allah, itu akan menyedarkan dirinya bahawa dia layak sama sekali untuk memiliki sifat takbur. Sebaliknya dia akan rasa diri wajib merendah diri kerana insaf bahawa dirinya begitu kecil, kerdil di sisi Allah SWT, dan sifat kebesaran itu hanya layak untuk Allah semata-mata.
Panduan Imam Al Ghazali supaya kita tidak bersifat sombong dan angkuh
- Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak-kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita.
- Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat.
- Jika berjumpa dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.
- Apabila melihat orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.
- Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya.
- Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan didalam hati bahawa mungkin pada suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah dan akan memeluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah.
Cermin diri membentuk keperibadian mulia
- Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.
- Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.
- Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.
- Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.
- Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.
- Orang yang sudah hilang sifat marah - dayus, cepat melahirkan sifat marah - lemah mujahadah. Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.
- Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.
- Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.
- Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan Allah SWT, ini adalah hak-Nya pula.
- Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.
Milik Dia
Fahami dan hayati firman Allah SWT yang bermaksud, “Binasalah hendaknya manusia (yang engkar) itu; betapa besar kekufurannya? (Tidakkah dia memikirkan) dari apakah Allah menciptakannya? Daripada setitis air mani, Allah menciptakannya lalu dilengkapkan keadaannya dengan persediaan untuk bertanggungjawab. Kemudian jalan (baik dan buruk) dipermudahkan Dia kepadanya (untuk menimbang dan mengambil masa satu yang ia pilih). Kemudian Dia mematikannya dan memasukkannya ke dalam kubur, kemudian apabila Dia menghendaki, Dia membangkitkannya kembali (hidup semula).” (Surah ‘Abasa [080], ayat 17-22)
Daripada firman Allah SWT itu, difahami bahawa manusia bermula daripada tiada, kemudian Allah ciptakan dia daripada bahan yang kotor (tanah), kemudian air mani, lalu menjadi pula segumpal darah, kemudian menjadi seketul daging, dicipta pula tulang-belulang yang dibungkus oleh daging itu. Ayat ini menggambarkan kejadian manusia berlaku secara bertahap, tidak terus jadi sempurna sebaliknya dengan proses, sehingga Dia sempurnakan bentuk manusia dengan nyawa dan kehidupan.
Kesimpulannya, manusia ini asalnya tiada. Apabila hidup, manusia masih miskin dan kekurangan. Allah yang memberikan segala-galanya; ilmu, harta, kekuatan dan segala nikmat lain. Nikmat itu bukanlah percuma, sebaliknya mesti ‘dibayar’ dengan berkhidmat semula kepada Allah dan berbuat baik kepada semua makhluk Allah yang lain.
Oleh itu jika ada niat mahu menyombong diri, takbur, angkuh dan bosan tidak tentu fasal, ingatlah semula; siapalah kita di sisi Allah SWT. Segala yang kita miliki ini adalah milik Dia yang abadi.
Capaian entry berkaitan :
- Hanya sifat tawaduk mampu kikis sombong, takbur
- Sifat sombong atau takbur
- Menjaga hati dari sifat sombong
Khamis, Ogos 06, 2009
Bersederhana dalam hidup
Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh...
Segala puji-pujian kehadrat Allah subhanahu wata'ala, kepada-Nya kita menyembah. Salam serta selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.
Kalau kita menyusuri perjalanan hidup Rasulullah SAW, sejak kecil sehinggalah saat wafatnya, ternyata baginda tidak pernah mengecap hidup mewah. Dalam segenap sudut kehidupan baginda, sama ada cara berpakaian, perhiasan, dalam soal makanan dan sebagainya, berada di paksi kesederhanaan. Pada hal baginda memang mampu untuk hidup bermewah, namun keimanan yang jitu di dada baginda justeru mengalahkan segala-galanya. Sila ikuti kesederhanaan-rasulullah, secebis sirah teladan tentang kesederhanaan Rasulullah SAW.
Dalam menjalani bahtera kehidupan, Islam memberi garis panduan yang cukup sempurna bagi manusia mencapai puncak kesejahteraan. Hidup menurut ukuran Islam ialah menikmati kesejahteraan di dunia dan di akhirat nanti. Demi merealisasikan harapan yang murni itu, setiap orang Islam haruslah mengamalkan sifat kesederhanaan dalam segenap segi kehidupannya. Sifat ini dipraktikkan Nabi Muhammad SAW dan juga para sahabat baginda, sehingga mereka muncul di permukaan sebagai insan yang sewajarnya diteladani, yang cemerlang dan dirahmati Allah SWT.
Suasana sekarang, kenaikan harga barang keperluan harian yang sepertinya tidak terbendung mampu meletakkan masyarakat dalam kerisauan. Apa lagi bagi golongan berpendapatan rendah. Namum kemelut ini boleh dihadapi dengan lapang dada sekiranya ada kesedaran orang Islam mengambil kebijaksanaan bagaimana mengurus kewangan agar supaya dapat menepati konsep kesederhanaan. Antaranya berjimat cermat dan hanya membeli barang yang diperlukan saja (tidak mengikut kehendak hawa nafsu yang merosakkan), serta yang paling utama ialah tindakan yang diambil menepati jalan Allah. Dengan itu, ia dapat mengelak kemurkaan Allah dan sebaliknya memperoleh tambahan nikmat-Nya yang menjanjikan kesejahteraan sejati.
Perhatikan saja firman Allah SWT berikut yang mafhumnya, “Sesungguhnya jika mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), nescaya Kami curahkan kepada mereka air yang lebat (akan memberi minum kepada mereka air yang segar atau rezeki yang banyak). Untuk Kami beri cubaan kepada mereka padanya. Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan Tuhannya (al-Quran), nescaya akan dimasukkan-Nya ke dalam azab yang amat berat.” (Surah al-Jin [072], ayat 16~17)
Jangan kedekut
Orang boros sebenarnya tidak tahu untuk merancang, tidak ada wawasan, tidak gerun dengan masa depannya yang bakal hadir nanti terbiar begitu saja. Akhirnya ditimpa penyakit miskin dan muflis, sebagai modal untuk menjadi orang yang suka berhutang, meminta-minta dan pada pandangan masyarakat pula jelas menjadi hina dan tidak dihormati. Ekoran itu, akan jadi orang yang dibelenggu seribu masalah dan jiwa pun tidak mungkin disentuh ketenangan lagi. Meskipun digalakkan supaya berhemah, namun janganlah pula sampai ke tahap sifat kikir atau kedekut. Sebagaimana termaktub dalam ayat yang bermaksud, “Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan janganlah kamu terlalu mengulurkannya kerana itu kamu menjadi tercela dan menyesal.” (Surah al-Israa’ [017], ayat 29)
Dari Abu Hurairah r.a. katanya, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Perumpamaan orang yang kedekut dengan orang yang pemurah seperti dua orang yang memakai baju besi yang menutupi dadanya sampai ke leher. Orang yang pemurah, bajunya lapang dan sempurna menutupi badannya hingga ke anak-anak jarinya dan menghapus jejaknya (dosanya). Sedangkan orang yang kedekut disebabkan ia tidak mahu menafkahkan hartanya, maka tiap-tiap cantuman bajunya sendat di tempatnya; ia berusaha mahu melonggarkannya tetapi tidak pula longgar.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Memang telah dinyatakan di dalam Al-Quran bahawa Allah akan sentiasa merahmati dan memberi kesenangan kepada hamba-Nya yang berhati mulia dan bersikap pemurah sesama manusia. Manakala sesiapa yang mementingkan diri sendiri (kedekut) di muka bumi ini akan mendapat kehidupan yang tidak berkat dan tidak tenteram dalam hidupnya yang semakin hari menjadikan dia bertambah tamak dan tidak takut melakukan perkara yang salah dan berdosa sehingga sanggup menipu dalam berniaga, makan riba, menerima rasuah, menindas orang lain, dengki dan khianat. Allah menjadikan dunia ini sebagai syurga untuk mereka manakala bila di akhirat nanti neraka akan menjadi balasannya. Sesungguhnya harta merupakan ujian Allah SWT kepada umatnya dan kemewahan semata-mata bukanlah kayu pengukur kebahagiaan. Oleh itu tidak kira banyak atau sedikit rezeki yang kita dapati, apa yang penting adalah keberkatan dan limpahan rezeki itu adalah dengan cara yang halal dan diredhai.
Terbinanya jurang
Ayat [017:29] dan hadis di atas membawa maksud janganlah menahan tangan daripada berbelanja serta memberi nafkah untuk tujuan kebaikan yang mana diumpamakan tangan yang tidak dapat bergerak kerana terbelenggu di leher. Ini adalah kiasan kepada sifat bakhil (Buku Ayat-ayat Hukum: Abdul Latif Muda). Kita perlu ingat dengan larangan Rasulullah SAW terhadap orang kedekut ini sebagaimana maksud hadis, “…dan takutlah kamu dari sifat kikir, kerana sesungguhnya sifat kikir itu telah membinasakan umat sebelum kalian, yang mendorong mereka melakukan pertumpahan darah dan menghalalkan semua yang diharamkan Allah.” (Hadis riwayat Muslim)
Gambaran hadis di atas begitu jelas sekali, kerana kikir menyebabkan timbulnya golongan miskin disisihkan oleh golongan berada. Terbinalah jurang antara kedua golongan tadi (yang itdak seharusnya wujud dalam sebuah masyarakat). Perasaan hasad dengki, marah, tidak puas hati di kalangan orang itdak bernasib baik terhadap orang yang berharta boleh mencetuskan api perbalahan. Di samping itu, orang yang berharta menjadi semakin sombong dna tamak. Sepanjang masa terisi dengan aktiviti menimbunkan harta. Cinta kepada harta bertambah menebal dari sehari ke sehati. Lalu tidak mustahil, mereka ini menjadi orang yang enggan mengeluarkan zakat. Namun sesungguhnya orang yang beriman tidka pernah menghidap penyakit kedekut sebagaimana sabda Rasulullah, “Tidak boleh berkumpul antara iman dan kikir di dalam hati orang yang beriman selama-lamanya.” (Hadis riwayat Ibn Adiy)
Buruknya sikap boros
‘Curahan air yang lebat’ itu bermaksud rezeki yang banyak, yang melengkapi segala keperluan hidup manusia. Islam dengan tegas menegah seseorang membeli barang melebihi keperluan hidup atau berbelanja mengatasi jarum penunjuk pendapatan, lantaran akibatnya akan menimbulkan pembaziran yang dibenci Allah SWT.
Jika berbelanja melampaui batas untuk tujuan bermegah-megah, sehingga berlaku pembaziran hanya saja akan menggambarkan tingkah laku orang yang itdak tahu bersyukur dengan nikmat Allah.
Menyedari betapa buruknya akibat boros dan kedekut, maka orang Islam hendaklah berada di tengah-tengahnya iaitu bersederhana sebagaiman disuruh syarak, Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan orang-orang yang apabila membelanjakan harta mereka tidak berlebih-lebihan (melampaui batas atau tidak boros) dan tidak pula kikir (bakhil), tetapi (sebaliknya) perbelanjaan itu di tengah-tengah antara yang demikian (dalam keadaan betul dan sederhana antara kedua-dua cara tidak boros dan kedekut).” (Surah al-Furqaan [025], ayat 67)
Kesimpulan
Islam menggalakkan umatnya hidup dalam kesederhanaan dari semua aspek. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemah dan menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya.” (Hadis riwayat al-Ibn an-Najjar)
Pengawalan terhadap keinginan dan desakan hati adalah amat perlu sebagai satu cara untuk mengawal nafsu boros. Rezeki dan kemewahan hidup semuanya datang dari Allah SWT. Oleh itu sikap berlumba-lumba mengumpul harta dan kemewahan harus dielakkan kerana ia menunjukkan sikap rakus dan boleh memberikan risiko yang tidak baik dalam perhubungan sehingga menyebabkan berlakunya permusuhan sesama sendiri.
Cara membelanjakan harta menentukan hidup seseorang itu berkat atau tidak di mana kehidupan tidak akan menjadi tenang jika harta disalurkan atau digunakan pada perkara-perkara yang haram dan tidak halal. Bersederhana dalam berbelanja bermaksud bahawa seseorang itu apabila berbelanja dia tidak berlebih-lebihan dan tidak pula kedekut tetapi berada di tengah-tengah antara dua keadaan tersebut, seperti perintah Allah SWT dalam surah al-Furqaan [025], ayat 67.
Renung-renungkan!
Sumber : Mohd Huzairi Zainuddin dan tambahan sendiri
Ahad, Ogos 02, 2009
Manfaat berjalan kaki
Oleh Siti Nur Almizan Aripin
snur@nstp.com.my
Senaman melangkah laju beri kesan kesihatan serta kecantikan
RAMAI wanita yang beranggapan senaman di gimnasium saja sudah memadai untuk mendapatkan badan yang sihat serta cergas. Tanggapan sedemikian menenggelamkan satu lagi amalan senaman yang bukan saja mudah dibuat, tetapi tidak membabitkan sebarang kos.
Inilah keistimewaan aktiviti atau senaman berjalan kaki laju yang memberi lebih banyak manfaat kepada kesihatan dan kecantikan berbanding berjalan kaki secara santai.
Ini bukan sekadar andaian, tetapi terbukti menerusi beberapa kajian termasuk kajian di Belanda membabitkan 5,209 responden dalam tempoh 46 tahun. Hasil kajian yang disiarkan Archives of Internal Medicine mendakwa amalan berjalan kaki 30 minit sehari, dapat menambah kira-kira 1.3 tahun kepada hayat seseorang.
Malah, amalan berjalan kaki laju itu mempunyai sembilan manfaat iaitu:
Amalan berjalan kaki laju juga meningkatkan metabolisma tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang, lebih banyak lagi kalori akan terbakar apabila metabolisma tubuh meningkat sehingga peningkatan berat badan sukar berlaku.
Selain mampu menstabilkan berat badan, mereka yang mengalami pertambahan berat badan disarankan supaya melakukan senaman berjalan kaki laju secara rutin.
Seperti yang kita semua tahu, otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras supaya ia sentiasa berfungsi dengan normal. Justeru, berjalan kaki laju mempercepatkan aliran darah ke dalam koroner jantung.
Selain itu, kelenturan pembuluh darah menguncup dan mengembang ketika berjalan laju juga cenderung menyebabkan tekanan darah menjadi lebih rendah selain dapat mengurangkan risiko berlakunya darah beku di pembuluh darah ke jantung.
Walaupun masih tiada bukti kukuh mampu mengaitkan senaman berjalan kaki laju dengan strok namun kajian dilakukan terhadap 70,000 pesakit di Sekolah Kesihatan Awam Harvard, Amerika Syarikat, yang sering berjalan kaki iaitu purata 20 jam seminggu, risiko mereka diserang strok menurun sebanyak 2 daripada 3 kes.
Dengan membiasakan berjalan kaki laju sekitar 6 kilometer sejam dipercayai mampu mencegah masalah diabetes Tahap 2 terutama di kalangan individu bertubuh gempal. (Sumber: Institut Diabetes dan Masalah Hati Kebangsaan).
Gula di dalam darah juga dapat dikawal dengan cara berjalan kaki (brisk walking), justeru ubat tidak diperlukan. Ia bermakna, berjalan kaki laju sama manfaatnya dengan mengambil ubat anti diabetes.
Pergerakan badan yang aktif dan berjalan kaki laju boleh memperkuatkan otot badan serta tulang. Individu yang sering melakukan senaman dan cukup sumber kalsium di dalam badan boleh terhindar daripada ancaman kereputan tulang sehingga usia 70 tahun.
Lebih sepertiga mereka yang lanjut usia di Amerika Syarikat mengalami masalah sakit lutut atau osteoarthiris. Dengan membiasakan diri berjalan laju atau berjalan di dalam kolam renang mampu meredakan masalah itu.
Bagaimanapun, untuk penghidap osteoarthiris, mereka disarankan melakukan senaman berjalan kaki berselang-seli supaya sendi tidak terjejas.
Pergerakan badan terjadi ketika berjalan kaki laju juga sebenarnya dapat membantu pesakit yang mengalami tekanan perasaan. Berjalan kaki laju dapat menggantikan ubat anti tekanan yang harus diambil secara rutin. Kajian terhadap kaitan antara masalah tekanan perasaan dan berjalan kaki sudah dilakukan sejak 10 tahun lalu.
Pembunuh nombor satu ini dikatakan mampu dijauhkan jika anda rajin berjalan kaki, setidak-tidaknya kanser usus besar. Seperti yang anda semua maklum, pergerakan badan membantu melancarkan penghadaman usus. Kajian juga ada menyebut mengenai peranan berjalan kaki di dalam mengurangkan risiko terkena kanser payudara.
Tip jalan laju
Sumber : BHarian 2009/07/19
Sabtu, Ogos 01, 2009
Persediaan sebelum melangkah ke hospital
Apa persediaan yang perlu dilakukan ibu hamil sebelum melangkah ke hospital? Walaupun anda mungkin berada di hospital hanya untuk dua hari, sekurang-kurangnya keperluan harian untuk ibu dan bayi baru perlu dipenuhi dengan sebaik-baiknya.
Tidaklah nanti terkejar-kejar ke sana ke mari untuk mencari keperluan yang tidak lengkap. Senarai di bawah barangkali dapat membantu ibu hamil untuk menghadapi saat-saat selepas bayi dilahirkan. Jangan lupa untuk mendapatkan pandangan daripada doktor yang memeriksa anda mengenai kemudahan yang disediakan oleh pihak hospital untuk ibu bersalin. Hal ini kerana sesetengah hospital menyediakan keperluan untuk ibu-ibu yang baru melahirkan seperti tuala wanita, selimut untuk bayi ataupun lampin pakai buang.
Perlu dibawa oleh ibu hamil
- Kad klinik yang menyimpan segala maklumat dan data mengenai kehamilan anda sepanjang sembilan bulan
- Kad insurans bagi wanita yang telah mengambil insurans yang meliputi kos rawatan bersalin
- Bagi yang biasa memakai kanta sentuh, barangkali selepas melahirkan anda lebih memerlukan kaca mata untuk melakukan aktiviti harian bersama bayi baru anda.
- Barangan keperluan diri yang mungkin diperlukan sepanjang anda berada di hospital. Misalnya berus gigi, ubat gigi, sikat dan lain-lain. Jika pihak hospital tidak menyediakan kemudahan mandian, jangan lupa untuk membawa sabun, syampu dan losen yang bersesuaian.
- Ingatkan diri untuk menyimpan selipar dan beberapa helai stoking untuk kegunaan seharian. Basanya di hospital kerajaan anda akan dibekalkan dengan pakaian sedia ada yang terdapat di hospital. Berbeza halnya dengan hospital swasta, ada yang menyediakan pakaian untuk anda dan ada pula sebaliknya. Jika memakai pakaian sendiri, pilih baju yang selesa dan longgar. Ia untuk memudahkan anda keitak menyusukan bayi kelak.
- Sebaiknya bawa bersama kain sarung dan cuba elakkan memakai seluar. Ia memudahkan doktor untuk membuat pemerikasaan pada bahagian servik sebaik sahaja selesai bersalin.
- Bagi anda yang beragama Islam, tidak salah membawa bekalan buku-buku yang mengandungi amalan yang boleh dilakukan oleh wanita mengandung dan selepas bersalin. Lebih-lebih lagi jika anda terpaksa ditahan di hospital lebih awal atau bedrest sebelum anda boleh melahirkan disebabkan komplikasi yang tidak dapat dielakkan.
- Bawa pakaian dalam yang sesuai digunakan selepas melahirkan seperti coli menusu dan seluar dalam yang selesa.
Persediaan suami
- Bagi pasangan pula, bawa juga wang saku yang mencukupi, terutama wang itu akan digunakan untuk membayar duit parkir atau wang kecil untuk membayar mesin air.
- Bawa juga beberapa perkara asas untuk membersihkan badan seperti berus gigi, ubat gigi dan penwangi. Baju anda untuk keesokan hari janga pula dilupakan.
- Boleh juga membawa makanan ringan dan bahan bacaan untuk anda mengisi waktu sementara menanti bayi anda dilahirkan.
- Bawa juga kamera video lengkap kad memori dan bateri untuk merakamkan detik bersejarah semasa bersalin mahupun selepas kelahiran (kerja-kerja merakam ini juga boleh dilakukan atas kebenaran pihak hospital).
Peralatan untuk bayi
Pakaian bayi yang sesuai dan selesa. Bayi memerlukan fabrik yang lembut, apatah lagi kulitnya cukup sensitif dengan permukaan yang kasar termasuklah stoking bayi, barut dan kain bedung. Jangan lupa membawa selimut untuk membalutnya ketika berada di hospital pada malam hari.
Tidak perlu dibawa
- Barang kemas. Dibimbangi ketika anda tidak dapat melahirkan secara normal, anda perlu melalui saat-saat kecemasan bersalin secara pembedahan. Sekurang-kurnagnya ia memudahkah kerja-kerja ketika berada di dewan bedah.
- Elakkan membawa wang yang banyak, kad kredit ataupun barangan berharga.
- Jangan membawa tugasan anda ke hospital. Apatah lagi, menjawab panggilan telefon yang berkaitan dengan kerja atau menghantar email menerusi komputer riba terutama ketika berada di dalam bilik bersalin.