“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Oktober 31, 2009

Kekenduran Rahim (Prolapse)

Prolapse rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang-kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligamen dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran. Justeru itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.

Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat, di peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa, peringkat kedua di mana pintu rahim jatuh sampai ke permukaan faraj dan peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj (satu keadaan yang biasa digelar ‘tombong’.

Di antara kesan-kesan kekenduran faraj dan otot rahim adalah seperti berikut :

1. Gangguan perkencingan.

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah perkencingan seperti kerap kencing, sukar hendak mula kencing tetapi apa yang ketara sekali sukar untuk mengawal kencing khususnya apabila ia batuk, bersin ataupun apa-apa perbuatan yang menyebabkan tekanan dalam perut meningkat seperti ketawa berdekah-dekah, semput dan ketika hendak berdiri daripada sujud ketika sembahyang, maka air kencing akan keluar dengan sendiri tanpa boleh dikawal. Keadaan ini digelar dengan nama Stress Incontincence dan sangat menyusahkan dan mengganggu tugas harian seseorang wanita khususnya dalam menjalankan amal ibadah seperti sembahyang kerana ia mudah batal daripada wuduk.

2. Gangguan hubungan kelamin

Oleh sebab berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang biasa digelar dengan nama Pelvic Floor Muscle, maka kekuatannya untuk mencekam atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu sedikit. Ini boleh mengurangkan kepuasan dan kenikmatan seks khususnya pada pihak suami. Ramai wanita serta suami mengadu tentang kekurangan nikmat atau kepuasan seks selepas kelahiran bayi dan perkara ini memang berpunca daripada berbagai faktor tetapi di antaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot di sekeliling faraj.

3. Ketidak-selesaan dan sakit pinggang

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada prolapse rahim ialah rasa tidak selesa kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada farajnya. Ini berlaku ketika ia berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab rahim jatuh ia menarik otot dan sering-kali urat di bahagian pinggang juga agak tertarik menyebabkan ramai di antara mereka yang mengadu sakit pinggang.

4. Gangguan kesihatan

Dalam kes prolapse yang teruk atau peringkat ketiga di mana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam menyebabkan luka atau erosion. Luka ini seringkali dijangkiti kuman menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka panjang ada juga kes di mana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeresan yang berpanjangan. Malah ada setengah kanser pangkal rahim timbul daripadanya.
Apakah punca-punca kejadian prolapse?

Terdapat beberapa faktor yang mungkin menyebabkan terjadinya prolapse. Di antaranya adalah seperti berikut:

1. Faktor keturunan/baka

Setengah wanita akan mengalami masalah ini jika ada di kalangan saudara-mara mereka khususnya ibu, ibu-saudara atau nenek mengalami masalah yang sama. Bagaimana penyakit ini diturunkan tidaklah diketahui, mungkin baka menentukan kelemahan atau kekuatan tisu, otot dan ligamen pada peranakan. Kekenduran atau kelemahan otot dan tisu ini boleh juga dipengaruhi oleh tahap pemakanan dan tahap kesihatan kita yang agak rendah berbanding dengan mereka yang sihat dan makanannya seimbang dan mencukupi dari segi semua zat seperti protin dan vitamin.

2. Exercise

Proses kehamilan dan kelahiran memang melemahkan dan melonggarkan tisu-tisu dalam badan khususnya tisu ligamen dan otot yang memegang faraj dan rahim. Ini satu perkara yang tidak dapat dielakkan tetapi pemulihan boleh dicapai walaupun tidak seratus-peratus jika seseorang wanita itu mengamalkan gerak tubuh atau exercise untuk menguatkan otot-otot di sekeliling faraj dan lantai punggung. Amalan exercise waktu hamil dan selepas kelahiran adalah sangat penting untuk mencegah prolapse. Oleh itu kelalaian atau tidak melakukan exercise ini adalah satu daripada faktor yang boleh menyebabkan kekenduran atau prolapse rahim.

3. Kehamilan dan Kelahiran

Kehamilan dan kelahiran memanglah satu proses yang menyebabkan berlakunya kekenduran atau kelemahan pada semua tisu di sekeliling peranakan khususnya otot lantai punggung yang biasanya memegang faraj dan mendokong rahim. Kelahiran normal atau secara forceps atau vacuum memang dianggap satu kecerderaan yang merosakkan ligamen-ligamen dan otot di sekeliling faraj. Sering-kali mereka yang melahirkan di rumah mengalami kekoyakan tetapi tidak dijahit dan ini salah satu faktor yang menimbulkan kelemahan atau kekenduran otot peranakan. Kelahiran yang memakan masa yang lama atau prolonged labour, kelahiran yang sukar yang memerlukan ibu meneran dengan kuat dan begitu lama, kelahiran yang memerlukan kegunaan alat seperti vacuum atau forceps adalah faktor-faktor yang mungkin menyumbangkan kepada berlakunya prolapse di kemudian hari. Lagi punca prolapse :

  • kerap bersalin dan melahirkan (bersalin terlalu rapat, rahim tak cukup rehat), sebab itulah ibu disarankan menjarakkan anak (berehat) sekurang-kurang selama 2 tahun
  • salah teknik meneran semasa proses melahirkan
  • penjagaan dalam pantang yang dibuat ala kadar

4. Menopaus

Keadaan menopaus atau kekurangan hormon sama ada yang berlaku secara natural iaitu ketika umur 50 tahun ke atas, ataupun ekoran daripada pembedahan oleh sebab-sebab penyakit yang mana ovari dibuang boleh menyebabkan keadaan kekurangan hormon dan seterusnya menimbulkan kelemahan pada otot dan ligamen peranakan. Proses atrophy atau kekecutan pada tisu, ligamen dan otot dalam jangka panjang akan menyebabkan prolapse. Nyata sekali prolapse yang teruk sering berlaku pada wanita-wanita yang berumur 60 ke atas akibat daripada ketandusan hormon ekoran daripada menopaus. Kegunaan hormon sebagai rawatan menopaus nyata dapat mengurangkan berlakunya prolapse.

5. Tumbuhan dalam rahim

Pada wanita yang mengalami tumbuhan seperti fibroid yang tidak menimbulkan masalah lain seperti pendarahan atau kesakitan dan jika berlaku dalam umur empat puluhan ke atas ataupun selepas putus haid apabila otot dan ligamen rahim telah lemah, mempunyai risiko berlakunya prolapse kerana tumbuhan fibroid yang kecil juga merupakan satu tekanan kepada rahim untuk jatuh ke bawah. Tetapi fibroid ini biasanya yang berukuran besarnya adalah sederhana dan tidak melebihi saiz bola golf.


Rawatan dan Pencegahan

Langkah yang terbaik bagi wanita ialah mencegah setelah mengetahui punca atau faktor-faktor yang mungkin menyebabkannya. Di antara langkah-langkah tersebut ialah :

1. Jaga kesihatan dan kawal berat badan

Kegemukan adalah salah satu faktor yang bukan sahaja yang menjadi satu gangguan terhadap kecantikan seseorang wanita, malah ia mempunyai banyak kesan-kesan yang buruk terhadap wanita seperti menyebabkan masalah prolapse di kemudian hari. Oleh itu eloklah jaga berat badan dengan mengawal makanan dan membuat exercise.

2. Amalan exercise

Amalan untuk menguatkan otot perut dan lantai punggung ketika hamil dan selepas bersalin belum menjadi satu amalan harian di kalangan wanita-wanita Malaysia. Tetapi tabiat ini sering dilakukan oleh wanita wanita Barat khususnya mereka yang terpelajar. Banyak video- video yang memberi panduan tentang kaedah exercise ini dapat di pasaran. Panduan untuk melakukan exercise atau gerak tubuh khas untuk otot lantai punggung juga boleh dipelajari pakar physiotherapist atau juru-pulih anggota di hospital atau di klinik swasta.

Ini sangat penting kerana jika ia dilakukan pada waktu hamil dan selepas bersalin, pemulihan pada bentuk badan status tubuh badan yang asal seperti sebelum hamil akan dapat dicapai dan ia boleh mencegah masalah kegemukan, kekenduran otot perut dan lain lain gangguan yang dikaitkan dengan prolapse rahim. Gerak tubuh ini boleh dilakukan sejurus selepas bersalin, tidak perlu menunggu selepas pantang. Malah dalam pantang adalah waktu yang tepat untuk mencapai pemulihan yang terbaik dengan menentukan makanan yang seimbang, yang berkhasiat, melakukan penyusuan bayi serta melakukan exercise yang tertentu.

3. Exercise kemut atau ‘grip’

Exercise untuk mengemut atau grip adalah bertujuan untuk menguatkan otot lantai punggung, otot sekeliling faraj, otot-otot yang mengawal perkencingan. Cara melakukannya ialah kita bayangkan seperti melakukan persetubuhan dan ketika itu kita menggemut atau mencengkam alat zakar suami. Jika ini dilakukan berulang-ulang kali untuk beberapa saat, misalnya dua-tiga minit sekali dalam waktu pantang dan seterusnya menjadi satu tabiat dalam kehidupan seharian. Insya-Allah otot di sekeliling faraj akan menjadi lebih kuat seperti sedia-kala.

4. Alat PSX

Terdapat satu alat yang digelar dengan nama PSX, (lihat dalam gambar ini dibawah) yang bertujuan untuk membantu wanita melakukan exercise ini. Pada asasnya alat ini mengandungi bahagian yang berbentuk seperti zakar yang dimasukkan ke dalam faraj ketika sebelum melakukan exercise dan eloknya ia disarungkan dengan kondom ataupun jika tidak berkongsi dengan orang-orang lain tidaklah perlu menyarongkan dengan kondom tetapi perlu menggunakan pelincir seperti KY Jelly untuk memasukkan ke dalam saluran faraj.

alat PSX

Seterusnya ia juga mempunyai satu alat meter bagi mengukur kekuatan kemutannya. Setelah memasukkan alat tersebut dalam faraj, kemutan dilakukan dan ia boleh melihat kekuatan kemutan tersebut daripada meter. Kemutan dilakukan berulang-ulang dan dari ukuran tekanan pada meter alat tersebut, seseorang wanita akan dapat menilai kekuatan otot faraj. Jika amalan ini dilakukan selalu, insya-Allah kekuatan otot faraj dan lantai punggung akan pulih seperti sedia-kala dan seterusnya dapat mengelakkan dari pembedahan.

5. Pembedahan

Berbagai jenis pembedahan yang boleh dilakukan bagi mengatasi masalah kekenduran faraj dan prolapse. Di antaranya ialah pembedahan untuk membuang rahim serta membetulkan saluran faraj atau vaginal repair (Vaginal Hysterectomy and Repair). Pembedahan ini dilakukan dalam kes-kes yang teruk ‘prolapse’nya dan di kalangan wanita yang telah meningkat umur.

Tetapi bagi mereka yang lebih muda dan masih bercadang untuk meneruskan zuriatnya, kekenduran faraj boleh diatasi dengan pembedahan hanya untuk menguatkan atau membetulkan saluran faraj (vaginal repair). Ini pun hanya dilakukan jika lain-lain usaha seperti exercise atau ‘physiotherapy’ dan penggunaan alat PSX telah gagal mengatasi masalahnya.

Pembedahan juga kadang-kala dilakukan ke atas wanita yang tidak dapat mengawal kencing. Biasanya ini dilakukan bersama dengan vaginal repair, tetapi kadang-kala jika ini gagal dan masalah ‘stress incontinence’ atau kencing yang tidak terkawal masih berlaku, pembedahan melalui perut atau di bahagian ari-ari mungkin perlu dilakukan untuk menjahit otot di permukaan pundi kencing.

Pembedahan adalah satu jalan terakhir jika usaha-usaha lain yang dilakukan menerusi exercise, kegunaan alat PSX atau kaedah rangsangan elektrik pada otot dan lantai punggung telah dibuktikan gagal.

6. Kegunaan Pessary

Bagi wanita yang berumur dan mengalami masalah prolapse yang teruk dan tidak sesuai menjalani pembedahan khususnya tidak sesuai menerima bius, maka cara yang lain ialah untuk menggunakan satu alat yang dimasukkan ke dalam faraj. Alat ini digelar dengan nama ‘Ring pessary’. Alat ini boleh mencegah rahim daripada jatuh ke bawah. Wanita yang menggunakan pessary perlu menjaga kebersihan faraj untuk mencegah jangkitan kuman, biasanya pemeriksaan perlu dilakukan antara tiga hingga enam bulan sekali.

7. Mengamalkan petua, jamu dan urut tradisional

Rahim terkeluar atau tombong boleh dirawat dengan mengamalkan petua, jamu dan urut tradisional. Sila dapatkan khidmat nasihat daripada bidan tradisional.

Butiran selanjutnya ...

Jumaat, Oktober 30, 2009

Intiplah jiwa pasangan


Assalamualaikum warahmatullah,

Benarkah jiwa lelaki sukar difahami? Lelaki pula berkata jiwa wanita yang payah dimengertikan! Sebenarnya jiwa manusia tidak kira lelaki atau perempuan mempunyai keunikan tersendiri. Sesiapa yang suka mengkaji dan menilai dirinya maka dia akan menemui jalan untuk menguasai dirinya itu dan mengawalnya ke arah yang diredai Allah SWT.

Selain disuruh mengenal kelemahan dan kekuatan diri sendiri, kita juga dianjurkan untuk membantu pasangan untuk berbuat yang sama supaya keimanan rumahtangga dapat dikecap bersama. Tak hairan jika ada isteri yang cuba menyelongkar rahsia suami, fail-fail cinta semasa bujangnya dan sejarah hidupnya daripada mertua. Tetapi ramai yang mengambil pendekatan ‘past is past, life must go on’. Jangan usik yang lama, sekarang tiba masa lebaran baru dibuka. OK, tetapi sejarah mesti diambil kira juga, untuk mengenal pasti keburukan tidak berulang lagi dan tetap komited dengan harapan yang dibina bersama. Jadi, bagaimanakah kita mengenal diri secara lebih dalam dan juga intip jiwa suami untuk kebahagiaan rumahtangga? Lima petua mengenal jiwa anda dan pasangan telah diajarkan oleh al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 30-39 yang berkisar kisah hidup manusia lelaki dan wanita pertama. Lelaki dan wanita ini tidak akan berubah.

1. Jiwa yang unik

Suami dan isteri merupakan makhluk ciptaan Allah SWT yang unik, mereka bukan malaikat dan bukan juga haiwan. Jadi tidak mungkin suami dan isteri memiliki sifat seperti malaikat yang suci daripada dosa dan mereka sepatutnya tidak berperangai seperti binatang yang hanya mengutamakan kepuasan nafsu semata.

Mereka adalah manusia yang dimuliakan berbanding makhluk lain kerana karakter unik yang dibekalkan Allah sehingga malaikat dan iblis pun diperintah untuk sujud tanda penghormatan. Karakter pemimpin mesti dijiwai dalam diri suami dan isteri sesuai dengan matlamat penciptaan manusia sebagai khalifah Allah di bumi. Jika anda berdiri sebagai seorang pemimpin, sudahkah anda tunaikan segala tanggungjawab sebagai suami dan isteri?

2. Jiwa yang berilmu

Ketinggian ilmu melahirkan karakter bersih. Suami yang suka mengkaji al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah SAW dan mengamalkan apa yang dipelajari tidak akan melakukan kezaliman kepada anak dan isteri. Begitu juga isteri, fahamilah suami dengan ilmu, bukan emosi.

Agama hendaklah menjadi sandaran dalam berkasih sayang. Jika suami boleh merancang percutian keluarga sekali setiap tahun, maka bolehkah mereka merancang mengkhatamkan al-Quran dan tafsirnya sekali setahun bersama anak-anak? Ilmu mampu menghidupkan jiwa, melahirkan peribadi yang bersih dan menumbuhkan kasih sayang.

3. Jiwa rindu hidayah

Suami dan isteri memiliki jiwa yang rindukan hidayah Allah. Mereka berasa tidak tenang, sedih, dukacita, dihimpit masalah jika kehilangan hidayah. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud, “Maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, nescaya tidak ada kekhuatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Surah al-Baqarah, ayat 30)

Jiwa suami akan tenang jika isteri menjaga agamanya, begitu juga sebaliknya. Jika anda dan suami menghadapi konflik, sebenarnya punca utama adalah jiwa yang kering dari hidayah Allah SWT. Di manakah hidayah?

Hidayah perlu dicari di dalam majlis-majlis ilmu, ketika bersama para ulama yang boleh membimbing dan mengasuh jiwa. Ketika membaca al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah SAW serta memfokuskan hati kepada-Nya, ketika solat dengan kenikmatan khusyuk, ketika bergaul dengan orang-orang soleh dan ketika rela mengorbankan apa saja kerana mengharapkah redha Allah SWT. Apakah hidayah boleh bertambah dan berkurang? Ya, jangan biarkan hidayah itu hilang kerana maksiat dan kelalaian anda.

4. Jiwa diliputi nafsu

Kekuatan manusia terletak pada ilmu dan hidayah yang dimiliki sedangkan kelemahan yang paling besar adalah mereka dapat dikalahkan oleh hawa nafsu. Allah Taala berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh manusia berbuat kejahatan.” (Surah Yusuf, ayat 53)

Jika suami rasa tergoda dengan wanita lain, ingatlah itu angkara hawa nafsu, kalau isteri suka sangat berleter, marah-marah, merajuk tak mahu dipujuk, ingatlah itu angkara hawa nafsu. Apabila ibu bapa membiarkan anak tanpa jagaan dan didikan disebabkan tamak harta, ingatlah, itu juga angkara hawa nafsu. Jika hawa nafsu dapat dipatahkan, maka Bahagialah keluarga yang dibina.

5. Jiwa suka bertaubat

Tiada manusia yang sempurna, mereka semua pernah berdosa. Hanya manusia yang cepat bertaubat yang paling baik di sisi Allah. Taubat seakan-akan khabar gembira yang disampaikan kepada Allah SWT, ia tentang kembalinya seorang hamba, pulang setelah lama tersesat dan dia akan disambut dengan tangan terbuka dan dakapan hangat mengalu-alukan kedatangannya.

Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah gembira menerima taubat hamba-Nya melebihi kegembiraan seseorang yang menemukan kembali untanya yang hilang di padang pasir yang luas.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Seandainya dosa itu dapat dihidu, nescaya manusia akan lari disebabkan terlalu buruknya bau dosa tersebut, tetapi Allah SWT Maha Pengampun, ditutupi segala aurat kita dan diberi peluang untuk kita bertaubat. Bahkan Dia melafazkan kata cinta kepada hamba-hamba yang suka bertaubat dalam firman-Nya yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan suka membersihkan diri.” (Surah al-Baqarah, ayat 222)

Ajaklah pasangan anda bermuhasabah dan kemudian bertaubat atas segala kejahatan diri. Fahamilah jiwa pasangan anda, kelemahan dan kekuatannya supaya tercapai matlamat kehidupan anda yang sebenar iaitu mencapai kebahagiaan di sisinya, di dunia dan di akhirat dengan redha Allah SWT.

Renung-renungkan!




Sumber : Dr Juanda Jaya

Butiran selanjutnya ...

Hak Muslim: Mahu halang bekas suami jual rumah dibeli ketika bersama

Soalan:

SUAMI menceraikan saya yang kini bersama-sama empat anak tanpa sebarang nafkah sejak enam bulan lalu. Buat masa ini saya dan anak terpaksa menyewa di rumah flat, sedangkan suami saya mempunyai dua rumah yang dibeli ketika tempoh perkahwinan kami. Demi menjaga hak saya dan anak-anak, saya memohon kepada mahkamah syariah tuntutan harta sepencarian terhadap kedua-dua rumah itu. Saya mendapat maklumat bahawa bekas suami saya akan menjual salah sebuah rumah itu dan akan berkahwin baru. Saya amat risau jika sekiranya rumah itu terjual dan jatuh ke tangan isteri baru bekas suami saya sebelum kes saya selesai. Apa yang perlu saya lakukan?

Rokiah Dali
Segambut, Kuala Lumpur


Jawapan:

Pertamanya saya amat bersimpati dengan apa yang menimpa puan dan anak-anak. Saya juga bangga kerana puan tahu apa hak puan dan anak selepas diceraikan.

Bagi melindungi hak dan kepentingan puan terhadap kedua-dua rumah itu, cara terbaik untuk puan menghalang bekas suami puan daripada menjual atau memindahkan rumah itu kepada orang lain adalah membuat permohonan kaveat persendirian di pejabat tanah yang berkaitan mengikut Seksyen 324(1) Kanun Tanah Negara (KTN).

Kaveat persendirian adalah hak untuk menghalang sebarang urus niaga dan juga bukan urus niaga terhadap sesuatu hartanah oleh mana-mana individu yang mempunyai kepentingan berdaftar terhadap hartanah itu. Ini jelas diperuntukkan Seksyen 323 KTN.

Untuk tujuan permohonan kaveat ini puan perlu mengisi borang 19B yang boleh diambil di pejabat tanah berkaitan berdasarkan kepada nombor hak milik yang tertera pada geran tanah itu. Selanjutnya borang 19B, itu hendaklah dilampirkan bersama-sama akuan bersumpah puan bersama-sama dengan alasan mengapa kaveat persendirian didaftarkan. Akuan bersumpah itu hendaklah ditandatangani dan diikrarkan di hadapan pesuruhjaya sumpah atau pentadbir tanah.

Seterusnya puan boleh nyatakan bahawa kaveat ini didaftarkan bagi tujuan tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Tinggi Syariah sebagai alasan bagi permohonan itu.

Adalah diingatkan bahawa bayaran pendaftaran bagi permohonan kaveat berbeza dari negeri dengan satu negeri yang lain. Kaveat persendirian ini hanya boleh berkuat kuasa selama tempoh enam tahun saja. Sekiranya tempoh itu tamat maka puan dikehendaki membuat permohonan baru di pejabat tanah berkenaan pada setiap enam tahun sekali tanpa apa-apa had melainkan bekas suami puan mempunyai perintah mahkamah agar kaveat itu dikeluarkan atau dibatalkan.

Kesan daripada pendaftaran kaveat persendirian ini, bekas suami puan tidak dapat menjual rumah berkenaan kerana urus niaganya dihalang oleh kaveat itu. Pada kebiasaannya sebelum mana-mana perjanjian jual beli dibuat, satu carian hak milik akan dibuat di mana-mana pejabat tanah berkaitan bagi memastikan status tanah itu. Hasil daripada carian itu, pembeli akan memaklumkan kepada suami puan bahawa urus niaga jual beli terhalang dan tidak dapat dibuat disebabkan kaveat itu .

Oleh itu hak puan terpelihara sehingga mahkamah syariah membuat keputusan sewajarnya. Saya menasihatkan puan agar melantik mana-mana peguam yang berpengalaman dan bertauliah dalam membuat permohonan kaveat, bagi melicinkan perjalanan kes puan. Saya harap jawapan saya ini boleh membantu puan dalam menyelesaikan permasalahan berkenaan.

Jawapan ini disediakan oleh Exco Penerbitan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Yusmawati Abllah

Sumber : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Agama/20091028235002/Article/

Butiran selanjutnya ...

Awas puting bayi!

PENGGUNAAN puting bayi perlu dielakkan sejak peringkat awal lagi.

ADAKAH anak anda menggunakan puting bayi? Jika ya, anda mungkin perlu menghadapi kenyataan yang pahit hasil penemuan terkini bidang perubatan.

Kanak-kanak yang menggunakan puting bayi sebenarnya berisiko tiga kali ganda menghadapi kesukaran bercakap ketika usia mereka menjelang dewasa kelak. Kajian saintis mendapati kanak-kanak prasekolah yang menggunakan puting bayi sekurang-kurangnya selama tiga tahun lebih cenderung mempunyai kesukaran membuat ucapan berbanding kanak-kanak yang langsung tidak menggunakan alat tersebut.

Penyelidikan tersebut turut membuktikan kanak-kanak yang menghisap jari juga menghadapi risiko lambat bercakap.

Kajian yang dijalankan sebelum ini oleh The American and Chilean adalah bagi mengetahui hubung kait antara tabiat suka menghisap ibu jari, penyusuan ibu dan penggunaan puting bayi bagi menenangkan bayi terhadap 128 orang kanak-kanak yang berumur antara tiga hingga lima tahun. Mereka juga menggunakan ujian linguistik bagi mengenal pasti tahap normal perkembangan kebolehan bertutur dalam kalangan kanak-kanak tersebut terutama yang melibatkan sebutan dan bunyi huruf.

Menurut ketua penyelidik dari Universiti Washington, Dr. Clarita Barbosa, kanak-kanak yang menghisap jari, ibu jari atau puting bayi untuk tempoh sekurang-kurangnya selama tiga tahun akan mengalami gangguan dari segi perkembangan bahasa dan pertuturan sehingga tiga kali ganda.

BOTOL susu juga berupaya mengganggu perkembangan kanak-kanak.

Berbanding kanak-kanak yang diberi susu ibu sehingga mencecah usia sembilan bulan dan langsung tidak menggunakan botol susu, risiko terhadap mereka amat rendah.

"Hasil ujian ini menjelaskan bahawa lebih lama penggunaan puting bayi, kesukaran untuk bertutur akan semakin meningkat," jelas Barbosa.

Tambahnya, walaupun keputusan ini memerlukan bukti yang lebih mendalam terutama melibatkan jangka masa penyusuan ibu, orang ramai harus melihatnya sebagai langkah berjaga-jaga.

Perdebatan mengenai penggunaan puting bayi tersebut telah lama merunsingkan ibu bapa kerana sesetengah kanak-kanak amat selesa menggunakan puting tersebut bagi menenangkannya.

Doktor gigi bagaimanapun berkata, penggunaan puting bayi pada keadaan tertentu berupaya mengubah pembentukan gigi apabila digunakan terlalu lama.

Kajian itu dilakukan oleh sebuah pasukan dari de Rehabilitacion Club De Leones Cruz del Sur dan Universiti Washington. Ia diterbitkan dalam jurnal BMC Paediatrics.

AMALAN menggunakan puting bayi boleh mengakibatkan gejala kerosakan gigi pada kanak-kanak. - Gambar hiasan

Penggunaan secara berlebihan

Penggunaan puting bayi secara berlebihan, secara salah atau terlalu lama sehingga melangkaui zaman persekolahan boleh membawa kepada masalah mulut dan gigi.

Gejala-gejalanya ialah:

  • Gigi beralih posisi - Gigi tertolak ke depan menyebabkan gigi bawah dan atas bahagian depan tidak bertemu dengan baik.
  • Kerosakan gigi (bahagian depan) - Berlaku jika puting bayi dicelup ke dalam bahan manis sebelum dihisap.
  • Bernafas melalui mulut - Anak anda mungkin akan lebih cenderung untuk bernafas melalui mulut berbanding hidung. Keadaan ini boleh menyebabkan anak mengalami masalah air liur meleleh berpanjangan.
  • Masalah pertuturan dan bahasa - Anak anda mungkin tidak dapat menggunakan sepenuhnya pergerakan lidah yang diperlukan untuk menghasilkan semua sebutan dan peluang mereka mungkin lebih tipis untuk menggunakan bunyi bagi tujuan berkomunikasi.
  • Menggalakkan anak berhenti menggunakannya - Kebanyakan kanak-kanak berhenti menghisap puting bayi, jari atau ibu jari pada umur antara dua dan empat tahun. Bagaimanapun, menghisapnya terlalu lama melebihi enam atau tujuh tahun (ketika gigi kekal sedang tumbuh) boleh mengakibatkan masalah gigi dan mulut.
Sumber : kosmo!

Butiran selanjutnya ...

Lelaki berdiam diri tanda protes

Oleh Nor Affizar Ibrahim


Pasangan perlu tahu apa masalah belenggu suami termasuk
mungkin bosan dengan kerenah isteri


SEORANG wanita yang secara kebetulan bertemu dengan teman lama dan mengetahui rakannya itu sepejabat dengan suami secara spontan bertanya, bagaimanakah sikap suaminya ketika di tempat kerja.

Kata wanita itu, di rumah suaminya seorang yang agak pendiam dan sukar diajak berbual. Malah, sepatah ditanya maka sepatah yang lazimnya akan dijawab oleh suami. Wanita itu mengeluh lagi, katanya, keadaan itu membuatkannya berasa bosan dan ada kala tertekan dengan sikap suami.

Peliknya ketika bercinta dulu, suami rancak bercakap dan pelbagai topik dibangkitkan hinggakan kadangkala dirinya sendiri tidak berpeluang bercakap.

Bagaimanapun, wanita itu mengakui suaminya seorang lelaki yang baik, dan tidak pernah mengabaikan keperluan rumah tangga termasuk tanggung jawab terhadap anak. Cuma yang tidak menyenangkan hati, suami terlalu pendiam dan lebih suka membuat hal sendiri seperti membaca surat khabar, lebih gemar tidur walaupun waktu siang hari atau rajin membasuh kereta selepas berkahwin.

Mendengar segala luahan itu, teman lamanya agak sedikit terkejut. Setahunya, di pejabat suami kepada rakannya itu tidak berhenti bercakap dan ada saja topik yang hendak dibincangkan. Kadangkala, bergurau dan mengusik rakan lain serta rajin juga bergosip sesama teman. Kenapa pula jadi begitu?

Kaunselor berdaftar Universiti Malaya, Hushim Salleh, berkata senario suami menjadi pendiam dalam rumah tangga dan berubah watak apabila berada di luar memang banyak berlaku. Malah, sepanjang mengendalikan kaunseling perkahwinan, masalah seumpama itu adalah antara isu atau konflik rumah tangga yang kerap diluahkan oleh isteri.

Beliau berkata, ada isteri yang mengadu mereka putus asa dan membiarkan suami dengan sikap pendiam asalkan rumah tangga bahagia. Namun, ada juga wanita yang terus bersabar dan terpaksa memendam perasaan serta terus berada dalam keadaan tertekan.

“Berdasarkan kajian kes banyak faktor yang menyebabkan suami menjadi pendiam ketika di rumah dan antaranya ialah tidak wujud lagi hubungan mesra antara pasangan berkenaan seperti mana mereka bercinta dulu. Faktor lain ialah timbul kebosanan suami terhadap kerenah isteri yang selalu mengongkong, banyak bertanya dan asyik membebel atau bercakap tidak berhenti-henti tanpa mengira tempat dan keadaan. Untuk ‘melarikan diri’ daripada semua itu dan tidak mahu menimbulkan konflik serta keadaan haru biru, lelaki memberontak atau protes secara diam dengan mengambil sikap mendiamkan diri,” katanya.

Beliau berkata, sikap seperti itu sebenarnya tidak baik untuk hubungan antara suami isteri. Sikap dan tindakan suami itu akan lebih menyakitkan hati isteri yang tidak faham serta tidak tahu apa-apa dipendamkan oleh pasangannya.

Bagaimanapun, Hushim, berkata tidak semua lelaki bersikap seperti itu sebaliknya, ada yang boleh bersoal jawab dan tidak kisah jika pasangannya bertanya apa saja dilakukannya serta mengetahui segala tindak tanduknya. Begitu pun, beliau berkata, lazimnya antara lelaki dan wanita, pihak isteri sememangnya paling banyak mengajukan pertanyaan. Wanita menganggap dengan bertanya dan bersoal jawab ia sebagai suatu cara untuk mencari jalan penyelesaian. Malah, ada isteri begitu agresif bertanya itu dan ini sehingga terkeluar kata-kata yang tidak elok didengar.

“Selain kedua-dua faktor itu, suami bertukar menjadi pendiam mungkin juga disebabkan ada orang ketiga dalam rumah tangga. Suami bukan takut dengan isteri tetapi mengambil jalan selesa dengan hanya berdiam diri dan membiarkan isteri saja bercakap atau bertanya.”

“Suami seperti itu bijak bermain psikologi dan dia tahu, apabila tiba masa isteri akhirnya akan berhenti bertanya apabila soalan diajukan tidak dijawab. Selain itu, ada suami yang bimbang jika dia menjawab maka akan lebih banyak lagi pembohongan yang dibuatnya kepada isteri,” katanya.

Hushim berkata, memang ada suami yang hanya bersikap pendiam di rumah atau bersama pasangan, tetapi tidak bersikap seperti itu ketika berada bersama rakan atau di luar rumah seperti di tempat kerja. Suami yang bersikap sedemikian boleh dianggap berada dalam dua dunia berbeza atau bertopeng apabila berada dalam situasi berbeza. Antara alasan diberikan, tiada cerita yang boleh dikongsi bersama atau topik menarik yang perlu dibincangkan dengan isteri. Ada juga yang selamba berkata, ketika bercinta dulu, sudah banyak perkara dibincangkan bersama sehingga tiada ‘modal’ lagi untuk dijadikan bahan perbualan.

“Kata-kata seperti itu silap sama sekali. Selepas berkahwin sepatutnya, lebih banyak yang perlu diperbincangkan dan dirunding bersama kerana tanggungjawab semakin bertambah. Ini termasuklah, cara menguruskan kewangan atau hal pelajaran anak. Berbanding ketika bercinta, isu yang dibincangkan tentulah lebih banyak mengenai soal kasih sayang, kesetiaan dan perasaan cinta,” katanya.

Beliau berkata, selain berbincang mengenai isu kekeluargaan dan tanggung jawab, suami isteri juga boleh berkongsi cerita atau meluahkan perasaan masing-masing mengenai hal di luar seperti masalah di tempat kerja atau tekanan dihadapi. Sebagai contoh, apabila suami bercakap mengenai sesuatu hal seperti masalah di pejabat, isteri sepatutnya cuba menyesuaikan topik itu dan perlu memberi sokongan kepada pasangan. Sebagai wanita, tidak rugi jika sekali-sekala mengalah dan mendengar apa yang dicakapkan suami daripada anda bercakap hal lain. Pada masa sama, isteri perlu menjadi pendengar yang baik kepada suami dan cuba elakkan banyak menyampuk supaya suami tidak berasa bosan.

Hakikatnya, kata Hushim, sindrom suami menjadi pendiam di rumah tidak boleh dibiarkan berlanjutan kerana konflik seperti itu bukan saja membuatkan rumah tangga menjadi hambar, tetapi turut menyebabkan sehingga berlaku perceraian.

“Lelaki perlu bersikap terbuka dan membuka ruang untuk berkomunikasi selalu dengan isteri. Sikap suami yang terus membisu boleh memberikan tekanan kepada isteri. Malah, konflik yang timbul boleh memberi kesan kepada anak. Paling dikhuatirkan, isteri yang dalam keadaan tertekan akan bertindak melampaui batas sehingga bersikap ‘pindah gantian’ kepada anak dan melakukan perkara negatif seperti yang berlaku dalam beberapa tragedi sedih antara ibu dan anak sebelum ini,” katanya.

Butiran selanjutnya ...

Rabu, Oktober 28, 2009

Suami ugut bunuh isteri tak lamar bakal madu



KUANTAN 28 Okt. – Tidak dapat berkahwin lagi, isteri jadi mangsa. Inilah yang berlaku apabila seorang pengawal keselamatan mengugut untuk membunuh isterinya itu kerana dia tidak melamar wanita yang ingin dinikahinya suaminya.

Kejadian dilaporkan berlaku di Pancing dekat sini semalam.

Lebih malang kepada lelaki tersebut, wanita yang hendak dilamar itu telah pun bersuami.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Pahang, Supritendan Mohd. Haris Daud berkata lelaki tersebut yang juga anggota Rela yang berumur 57 dipercayai marah apabila isterinya yang berumur 60 tahun yang pergi ke rumah nenek wanita berkenaan petang semalam untuk merisik, tidak menyampaikan hasrat suaminya itu.

Ketika pulang ke rumah, suaminya yang mengesyaki dia tidak memaklumkan hasratnya kepada pihak wanita berkenaan, bertindak mengacukan parang ke leher isterinya sambil mengugut untuk menyembelih mangsa dan mahu menembak isterinya dengan senapang patah.

“Mangsa yang ketakutan nekad melarikan diri ke rumah anaknya yang terletak berhampiran sebelum ke Balai Polis untuk membuat laporan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Berikutan itu, polis menahan suami wanita berkenaan atas kesalahan melakukan ugutan jenayah, kata Mohd. Haris. – BERNAMA.

Sumber : UM 28/10/2009


Butiran selanjutnya ...

Isnin, Oktober 26, 2009

Dahulukan memberi, bukan menerima


Assalamualaikum Warahmatullahi Ta’ala Wabarakatuh...

Segala puji-pujian ke hadrat Allah subhanahu wata’ala, kepada-Nya kita menyembah. Salam serta selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.

Sebuah akhbar harian melaporkan satu hasil kajian mengenai kelebihan sifat pemurah sebagai penyumbang kepada keceriaan kehidupan. Kajian terbaru ini mendedahkan bahawa individu yang menderma kepada orang lain sebagai hadiah atau tujuan amal lebih gembira sementara mereka yang hanya menghabiskan wang untuk diri sendiri adalah sebaliknya.

Analisis secara statistiknya mendedahkan bahawa menghabiskan wang untuk tujuan persendirian tidak memiliki apa-apa hubungan dengan kegembiraan manusia, sementara menghabiskan wang untuk orang lain dan kebajikan mempunyai hubungan dengan pemangkin kegembiraan.

Menurut Elizabeth Dunn, ahli psikologi dari University of British Columbia, Vancouver, Kanada yang mengetuai kajian tersebut berkata, “Tidak kira bagaimana banyaknya pendapatan seseorang itu, mereka yang menghabiskan banyak wang untuk orang lain dilaporkan lebih gembira, sedangkan orang yang menghabiskan kebanyakan wang untuk dirinya sendiri tidak sedemikian.” Hasil penelitian ini terbit di jurnal ilmiah dunia, Science, volume 319, 21 Mac 2008. Judul karya ilmiah yang membongkar mitos di bidang ilmu ekonomi itu bertajuk “Spending Money on Others Promotes Happiness” (Membelanjakan Wang untuk Orang Lain Meningkatkan Kebahagiaan).

Melihat gelagat anak-anak kecil bersama ibu bapa ketika berkunjung ke kedai-kedai atau ke pasar-pasar sering menyentuh emosi. Sudah kebiasaan, anak-anak kecil mahukan itu dan ini, sama ada berbentuk makanan ataupun mainan. Ibu bapa yang tidak kisah dalam soal berbelanja, permintaan si anak seumpama itu tidak menjadi masalah untuk ditunaikan.

Saat paling menyentuh emosi apabila melihat hajat si anak tidak ditunaikan. Maka pelbagai cara terpaksa dilakukan ibu bapa agar anak-anak tidak dimanjakan dengan kemewahan hingga semua yang mereka mahukan, akan diperolehi. Selalunya episod seperti ini berakhir dengan luahan emosi kekecewaan di kedua-dua belah pihak.

Episod yang dipaparkan ini merupakan sebahagian dari apa yang kita semua lalui dalam kehidupan. Berbekalkan sumber pendapatan yang diperolehi, sebanyak itulah juga yang terpaksa dibelanjakan bagi memenuhi keperluan diri dan keluarga. Bagi individu yang berpendapatan tinggi, soal untuk berbelanja tidak menjadi sebarang masalah. Sebaliknya, tekanan hidup sering terjadi berpunca daripada sumber pendapatan yang terhad.

Amalan berbelanja

Amalan berbelanja demi kepentingan orang lain sudah menjadi cara hidup Islam semenjak zaman Rasulullah SAW. Apa yang menarik tentang kajian yang dipaparkan ini ialah kaitan amalan berbelanja dengan menjana kecerdasan emosi individu terbabit. Kajian ini membuktikan sifat pemurah menyumbang kepada kegembiraan dan keceriaan hidup kita.

Allah SWT menjelaskan, “Orang-orang yang membelanjakan hartanya di waktu malam dan siang, sama ada secara sembunyi ataupun terang-terangan, maka mendapat ganjaran di sisi Tuhannya dan tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati.” (Surah al-Baqarah [002], ayat 274)

Dengan kata lain, ganjaran yang Allah sediakan untuk orang-orang yang murah berbelanja untuk orang lain tidak terbatas ganjaran pahala sahaja. Bagi individu yang ikhlas berbelanja, Allah SWT memberi kekuatan emosi dan spiritual dengan cahaya kegembiraan memerangi hati mereka. Pada zaman Rasulullah SAW, ayat al-Quran diturunkan sempena memuji sahabat yang lebih mengutamakan orang berbanding dirinya sendiri. Pada suatu hari, seorang tetamu berkunjung ke rumah Rasulullah, tetapi baginda tiada apa-apa untuk dihidangkan kepada tetamu tersebut. Maka seorang sahabat dari golongan Ansar menjemput tetamu tadi berkunjung ke rumahnya.

Secara kebetulan, sahabat Ansar itu juga tidak cukup makanan di rumahnya, yang ada hanya sedikit sahaja. Apabila tiba waktu makan, sahabat Ansar itu berpakat dengan isterinya supaya lampu dipadamkan ketika waktu makan dan berpura-pura turut makan bersama-sama tetamu tadi, sebagai tanda layanan baik kepadanya. Apabila tiba waktu makan, makanan dihidangkan kepada tetamu yang sudah lama menunggu. Ketika hendak makan, sahabat Ansar dan isterinya melaksanakan apa yang dirancang sebelum itu, iaitu lampu dimatikan dan mereka berpura-pura turut sama makan bersama tetamu berkenaan dalam suasana gelap. Semua itu dirancang supaya tetamu yang hadir itu berasa selesa dengan layanan yang disediakan.

Pada keesokan harinya, Rasulullah SAW menemui sahabat Ansar ini dengan membawa wahyu daripada Allah SWT yang memuji tindakannya melayan tetamu pada malam sebelumnya. Allah memuji sahabat itu kerana sifat mereka yang mengutamakan orang lain dengan firman-Nya, “Dan orang-orang yang telah menempati (mendiami) Kota Madinah dan telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka mencintai orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan (memerlukan apa yang mereka berikan itu). Dan barang siapa yang terpelihara dari kekikiran dirinya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung (bahagia).” (Surah al-Hasyr [059], ayat 9)

Kisah Saidina Uthman

Dalam satu peristiwa di zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq, pernah berlaku suatu keadaan kekurangan bekalan makanan yang sangat kritikal di kalangan penduduk Madinah. Keadaan itu benar-benar menguji kehidupan masyarakat sehinggakan Khalifah Abu Bakar terpaksa menenangkan keadaan dengan ungkapannya, “Bersabarlah sehingga Allah SWT menolong kamu semua.”



Pada suatu hari, Saidina Abu Bakar mendapat berita bahawa seribu ekor unta yang sarat membawa bekalan makanan telah sampai ke rumah Saidina Uthman al-Affan. Berita itu amat menggembirakan Saidina Abu Bakar kerana kekayaan sebanyak itu datang kepada seorang sahabat yang terkenal dengan sifat dermawan dan suka membantu perjuangan Islam dengan harta kekayaan yang dimilikinya. Beberapa orang peniaga Madinah segera pergi ke rumah Saidina Uthman bertujuan mendapatkan bekalan makanan bagi dijual kepada seluruh penduduk yang amat memerlukannya. Kedatangan para peniaga sudah diduga oleh Saidina Uthman.

Beliau bertanya kepada mereka, “Apa yang kamu semua mahukan?”

Mereka menjawab, “Kamu mendapat berita bahawa seribu ekor unta yang membawa bekalan makanan telah sampai kepada tuan. Jualkanlah barangan tu kepada kami supaya kami dapat membahagikannya kepada fakit miskin di Madinah.”

Saidina Uthman bertanya kepada para peniaga, “Berapa keuntungan yang kamu sanggup berikan kepada aku bagi barangan yang aku belikan dari Syam ini?”

Mereka menjawab, “Setiap sepuluh dirham, kami bayar dua belas dirham.”

Balas Saidina Uthman, “Aku pernah ditawarkan dengan keuntungan yang lebih daripada itu.”

Mereka berkata, “Kami tawarkan sepuluh dirham dengan empat belas dirham.”

Balas Saidina Uthman pula, “Aku ditawarkan lebih lagi daripada itu.”

Balas peniaga, “Kami tawarkan sepuluh dirham dengan lima belas dirham.”

Jawab Saidina Uthman, “Aku ditawarkan lebih lagi.”

Para peniaga Madinah itu bertanya pula, “Siapakah yang akan membayar keuntungan sebanyak itu kepada kamu, sedangkan kami adalah peniaga-peniaga di Madinah?”

Kata Saidina Uthman, “Dia akan membayar sepuluh untuk setiap satu dirham. Adakah kamu sanggup membayar lebih daripada jumlah itu?”

Mereka menjawab, “Tidak, kami tidak mampu membayar setinggi itu.”


Kaya belum tentu bahagia


Akhirnya Saidin Uthman memberitahu kepada semua peniaga yang hadir itu, “Saksikanlah wahai peniaga-peniaga Madinah bahawa semua bekalan makanan ini adalah sedekah aku untuk fakir-fakir miskin di Madinah.” Berita itu amat menggembirakan Khalifah Saidina Abu Bakar yang selama ini amat mengharapkan krisis kekurangan makanan di Madinah dapat diatasi dengan segera.

Sebenarnya apa yang dimaksudkan oleh Saidina Uthman dengan kata-katanya, “satu dirham dibayar sepuluh” ialah sebagaimana yang difirmankan Allah SWT, “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan harta mereka di jalan Allah adalah seumpama denga sebutir benih yang menumbuhkan tujuh dahan, pada setiap dahan ada seratus biji. Allah melipat-gandakan (ganjaran) bagi sesiapa yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas (kurniaan-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 261). Firman-Nya yang lain, “Barang siapa membawa satu amalan yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali ganda amalannya.”

Hati yang rela, melahirkan pekerjaan yang murni. Kerelaan dan kepasrahan menandakan keikhlasan dan kejujuran yang tidak terperi, tanpa kesangsian dan paksaan. Kejujuran inilah yang melahirkan kegembiraan yang sungguh membahagiakan. Apakah yang lebih diharapkan oleh setiap insan di muka bumi ini selain daripada kebahagiaan? Kaya belum tentu bahagia dan miskin bukan ukuran derita dan sengsara. Lebih baik miskin harta tetapi kaya hati. Kekayaan hati inilah pancaran daripada cahaya kasih sayang sesama manusia. Semangat ‘memberi’ lambang kekayaan hati dan kebahagiaan diri yang suci, hanya mengharapkan keredhaan Illahi.

Kelebihan memberi dapat kita lihat dalam al-Quran dan hadis seperti berikut :

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.” (Surah Saba’ [034], ayat 39)

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufik) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik (halal) yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka kebaikan dan faedah (pahala) itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keredhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya (disempurnakan balasannya) dengan cukup sedang kamu sedikit pun tidak akan dianiaya (dirugikan).” (Surah al-Baqarah, ayat 272)

Firman Allah SWT yang bermaksud, “(Berinfaklah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak dapat (berusaha) di muka bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 273)

Dari Ibnu Mas’ud r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak boleh irihati melainkan pada dua perkara: (1) Seorang diberikan Allah harta lalu dia menginfaqkannya pada perkara ketaatan dan (2) seorang diberikan Allah hikmah (ilmu berkaitan Al-Quran) lalu dia beramal dengannya dan mengajarkannya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Ibnu Mas’ud r.a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Siapakah di kalangan kamu yang menyayangi harta warisnya melebihi dia menyayangi hartanya sendiri? Mereka berkata: Wahai Rasulullah, tiada seorangpun dari kami melainkan dia lebih menyayangi hartanya sendiri. Sabdanya: Sesungguhnya harta seseorang itu adalah harta yang telah dia infaqkan manakala harta warisnya adalah harta yang dia simpan (kerana jika dia mati maka harta yang disimpan itu akan diberikan kepada waris sedangkan harta yang dia infaqkan akan diterima balik pada hari kiamat dalam bentuk ganjaran).” (Hadis riwayat Bukhari)

Dari ‘Adiy bin Hatim r.a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Jagalah dirimu dari api neraka walaupun dengan (menginfaqkan) separuh kurma.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak pernah Rasulullah diminta sesuatu dan Baginda menjawab: Tidak boleh.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Dari Abu Hurayrah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Allah Taala telah berfirman: Berinfaqlah wahai anak Adam nescaya Allah berinfaq ke atas kamu (yakni menggantikan apa yang kamu belanjakan).” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dar Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Sesiapa menafkahkan di jalan Allah sepasang binatang nescaya diseru dia di pintu-pintu syurga : “Hai hamba-hamba Allah, ini suatu kebajikan.” Dan sesiapa berada dari golongan orang yang bersembahyang dipanggil dia dari pintu sembahyang. Orang yang masuk di kalangan ahlul jihad dipanggil dia dari pintu al-Jihad. Sesiapa yang masuk dari golongan orang yang berpuasa diseru dia dari pintu al-Rayyan. Dan sesiapa yang masuk dari kalangan orang yang bersedekah diseru dia dari pintu sedekah. Maka berkatalah Abu Bakar: “Engkau ku tebus dengan ibu dan ayah ku, ya Rasulullah. Tiada suatu kemelaratan bagi orang-orang yang diseru dari pintu-pintu itu. Maka adakah seseorang yang akan dipanggil dari semua pintu? Nabi menjawab : “Ya! Dan aku harapkan engkau termasuk ke dalam golongan itu.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kelebihan bersedekah

Daripada ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis di atas, dapatlah kita fahami bahawasanya banyak kelebihan bersedekah. Antaranya :

  1. Membawa rahmat kepada pengamalnya
  2. Penebus dan pelupus dosa
  3. Membuka pintu kebajikan yang boleh menghalang daripada api neraka.
  4. Bersedekah menunjukkan seseorang itu bersyukur dengan rezeki kurniaan Allah di mana ia merupakan kunci utama ketenangan dan kebahagian hidup di dunia.
  5. Akan dimurahkan rezekinya oleh Allah,
  6. Terhindar atau dipelihara daripada bala bencana, boleh mencegah daripada kematian yang buruk di mana orang yang selalu bersedekah akan dilindungi daripada ditimpa kemalangan yang menyebabkan kematian dalam keadaan yang ngeri atau mati dalam keadaan tidak beriman (su’ul khatimah)
  7. Dipanjangkan umur,
  8. Menghapuskan sifat sombong, takbur dan menunjuk-nunjuk dengan pemberiannya.
  9. Tidak perlu bimbang tentang kekurangan hartanya kerana Allah Taala berjanji menambahkan keberkatan ke atas hartanya itu.
  10. Memuliakan maruah seseorang
  11. Merupakan latihan jiwa atau rohani agar diri seseorang itu mempunyai perasaan halus (peka dan prihatin) dan sebagai tanda bersyukur di atas nikmat yang diberikan oleh Allah SWT.
  12. Sesiapa yang melakukan amal kebajikan dalam apa jua bentuk maka di akhirat kelak seluruh pengawal-pengawal pintu syurga, masing-masing mempersilakan masuk orang-orang yang melakukan amal kebajikan ini melalui pintu yang dijaga mereka dan ada juga segolongan orang yang mendapat penghormatan untuk memasuki kesemua pintu-pintu kebajikan.

Ikhlas memberi


Kesucian hati dan pengorbanan yang kita lakukan akan meletakkan kita pada zone yang akan memberikan kita ketenangan jiwa dan perasaan hingga menghasilkan tenaga dalam diri yang cukup kuat. Tenaga dalaman ini menjana keyakinan diri yang tinggi. Dengan keyakinan diri, terpancarlah keyakinan dan kepercayaan yang tidak mengharap apa-apa daripada membelanjakan sesuatu, hanya mengharapkan redha Tuhan.

Sehubungan dengan itu, mekarlah di mana anda berada dengan banyak memberi, bukan menerima. Sifat positif dan ikhlas anda boleh merubah keadaan. Jangan hanyut dengan suasana, malah binalah suasana kemenangan bersama keluarga, tempat kerja dan masyarakat dengan mengharapkan keredhaan Pencipta. Semangat dan budaya hidup yang digerakkan berteraskan konsep memberi, mampu membahagiakan hati ke arah kehidupan yang diredhai-Nya.

Semoga dapat walau sedikit manafaat daripada entry ini.

Sumber : RMJ dan tambahan sendiri.


~ 睡眠不足のママ ~
http://bawangorengnet.blogspot.com

Butiran selanjutnya ...

Ahad, Oktober 25, 2009

Q&A : Pembaca keliru surah al-Taubah tanpa Bismillah

Soalan:
Mengapakah kita tidak membacakan Bismillah pada awal surah al-Taubah.

Pelajar bingung,
Melaka.


Jawapan:


Ada pelbagai penjelasan ulama tafsir berhubung perkara ini. Sebagai contoh diperjelaskan oleh al-Qurtubi dalam tafsirnya, al-Jamik Li ahkam al-Quran.


Pandangan pertama ialah menjadi tradisi masyarakat Arab yang sengaja menggugurkan al-Basmalah apabila berlaku pencerobohan atau memungkiri janji. Sikap pihak Quraisy memungkiri janji menyebabkan surah ini diturunkan tanpa dimulakan dengan al-Basmalah.

Pandangan kedua pula yang diriwayatkan al-Nasaei ahmad daripada Muhammad al-Muthanna bahawa Ibn Abbas pernah bertanyakan kepada Uthman Affan, mengapakah surah al-Taubah termasuk dalam kategori suah al-Mi`in digabungkan dengan al-Anfal yang sebahagian surah al-Mathani.

Jawapan Uthman adalah perkara itu ditetapkan Nabi SAW tanpa penjelasan sehingga Baginda wafat. Uthman hanya berkata, kedua-dua surah itu mengandungi mesej hampir sama. Perkara ini juga diriwayatkan al-Tirmizi dalam jalan periwayatan.

Pandangan ketiga pula daripada Abu Ismah dan Kahrijah bahawa sahabat berselisih pandangan terhadap surah al-Anfal dan al-Taubah. Apakah kedua-duanya membentuk surah yang sama atau berbeza.

Apabila kedua-dua golongan itu tidak bersetuju, maka jalan tengah yang dipilih ialah membiarkan surah al-Taubah tanpa dimulakan al-Basmalah bagi menerima pandangan yang mengatakan ia sebahagian surah al-Anfal. Pada masa yang sama, surah al-Taubah dimulakan dengan nombor pertama bagi menerima hujah pihak kedua yang mengatakan ia adalah surah berbeza.

Pandangan keempat yang menjadi pilihan kebanyakan ulama bersumberkan daripada Ibn Abbas yang mengatakan al-Basmalah yang diletakkan pada permulaan surah membawa syiar kedamaian sedangkan surah al-Taubah ini mengetengahkan mesej yang tegas iaitu amaran dan peperangan.

Surah ini menyampaikan pernyataan umum putusnya ikatan dan perjanjian antara Muslimin dengan Musyrikin, kecuali sebahagian perjanjian yang sudah ditetapkan ketika berlakunya hingga ke waktu tertentu. Itupun jika perjanjian itu tidak dilanggar atau dirosakkan. Musyrikin sengaja melakukan helah terhadap Muslimin seperti menjalin hubungan dengan Yahudi dan mengingkari ketetapan yang ditandatangani bersama.

Perkara ini mengakibatkan ikatan persefahaman yang dimeterai bersama dirungkai dan tiada lagi tanggungjawab moral terhadap pengkhianatan itu.

Islam mesti membuat perhitungan dengan mereka. Demikian latar belakang peristiwa berkaitan dengan turunnya surah al-Taubah atau dinamakan juga sebagai al-Bara`ah seperti yang diperjelaskan Ibn Jarir dalam tafsirnya. Inti pati peringatan daripada surah ini dapat difahami dengan jelas menerusi ayat pertama surah berkenaan iaitu: "(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) daripada Allah SWT dan Rasul-Nya terhadap golongan kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka)."

Menurut Sufyan Uyainah, al-Basmalah yang terletak pada awal surah mengandungi makna rahmat yang diperuntukkan untuk kalangan Mukminin. Ini berbeza terhadap golongan Musyrikin, munafik dan kafir yang menjadi penentang Islam. Mereka tidak layak mendapat jaminan itu.

Bagaimanapun, setiap penjelasan ini sebenarnya adalah pandangan ulama di kalangan sahabat dan tabi'in. Memadailah untuk kita mengatakan setiap perkara yang berhubung dengan al-Quran adalah ketetapan Allah SWT secara tawqifiy.

Apabila Nabi SAW memperdengarkan bacaan al-Anfal hingga ke penghujung, maka Baginda menyambung dengan surah al-Taubah tanpa membacakan al-Basmalaha, wallahu a'lam.


Sumber : BHarian 2009/10/25

Butiran selanjutnya ...

Jumaat, Oktober 23, 2009

I’m worth a lot

Something nice to share...

In a brief conversation, a man asked a woman he was pursuing the question, "What kind of man are you looking for?"

She sat quietly for a moment before looking him in the eye and asking, "Do you really want to know?"

Reluctantly, he said "Yes."

She began to expound..., "As a woman in this day and age, I am in a position to ask a man what he can do for me that I can't do for myself. I pay my own bills. I take care of my household without the help of any man….. or woman for that matter. I am in the position to ask, what can you bring to the table?"

The man looked at her. Clearly he thought that she was referring to money. She quickly corrected his thought and stated, "I am not referring to money. I need something more. I need a man who is striving for perfection in every aspect of life."

He sat back in his chair, folded his arms, and asked her to explain.

She said, "I am looking for someone who is striving for perfection mentally because I need conversation and mental stimulation. I don't need a simple-minded man. I am looking for someone who is striving for perfection spiritually because I don't need to be unequally yoked... believers mixed with unbelievers is a recipe for disaster. I need a man who is striving for perfection financially because I don't need a financial burden. I am looking for someone who is sensitive enough to understand what I go through as a woman, but strong enough to keep me grounded. I am looking for someone who I can respect. In order to be submissive, I must respect him. I cannot be submissive to a man who isn't taking care of his business. I have no problem being submissive... he just has to be worthy. God made woman to be a help mate for man. I can't help a man if he can't help himself."

When she finished her spill, she looked at him. He sat there with a puzzled look on his face. He said, "You’re asking a lot."

She replied, "I'm worth a lot."

Send this to every woman who worth a lot.... and every man who needs to know.

Butiran selanjutnya ...

Khamis, Oktober 22, 2009

Hadiah yang sangat diperlukan...

Buat sarass di KIV, mohon cilok gambar ini ek!

Assalamualaikum Warahmatullahi Ta’ala Wabarakatuh...

Segala puji-pujian ke hadrat Allah subhanahu wata’ala, kepada-Nya kita menyembah. Salam serta selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.

Inilah entry yang sudah agak lama saya ingin kongsikan di sini. Saya pernah memberi komen dalam entry Bos rumahtangga, jika pembantu rumah diberi kelebihan begini i.e. gaji minimum, caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Elaun Sara Hidup (Cola), cuti tahunan, bonus dan sebagainya, bagaimana pula nasib surirumah sepenuh masa yang kadang-kala khidmat mereka seolah-olah tidak dihargai dan tidak pula mendapat layanan baik daripada suami? Namun ada yang tidak setuju dengan saya, katanya, “Suri rumah bukan pembantu rumah. Surirumah adalah ketua rumah selepas suami. Kalau surirumah diberi gaji, suami boleh buat aduan jika tak menepati piawaian dan isteri tentu tak rela, kan?”

Surirumah atau isteri tidak layak mendapat upah atau apa-apa ganjaran? Pada pendapat saya, jika isteri tidak layak mendapat apa-apa ganjaran daripada suami, bermakna status isteri itu lebih rendah daripada seorang pembantu rumah dan lebih hina daripada seorang hamba! Hamba di zaman dahulu pun diberi upah oleh pemiliknya. Jika anda juga berfikiran sama seperti feedback yang saya terima di atas, bacalah sampai akhir dan cuba fahami apa yang ingin saya sampaikan.

Lelaki sebagai Pelindung

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa ayat 34 yang bermaksud, “Kaum laki-laki itu adalah pemimpin (pelindung) bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka.”

Allah juga berfirman lagi dalam surah al-Baqarah ayat 233 yang bermaksud, “....Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran (upah) menurut yang patut. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.”

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anak-anaknya dan ahli keluarganya, maka ia (iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Dalam Islam, wanita sebagai isteri mempunyai hak mendapat nafkah zahir dan batin. Isteri tidak diwajibkan bekerja mencari nafkah. Pemberian nafkah oleh suami terhadap keluarga merupakan satu amanah yang wajib ditunaikan, di mana nafkah tersebut merangkumi perbelanjaan makan minum, tempat tinggal, keselamatan dan perlindungan. Upah atau ganjaran ini dikategorikan salah satu bentuk nafkah perlindungan. Oleh sebab inilah, setiap wanita yang bergelar isteri, tidak kira sama ada isteri ini seorang surirumah atau berkerjaya, mereka wajar diberi upah oleh suami. Dato’ Dr. Noor Laily Abu Bakar (NURY) juga mempunyai pendapat yang sama, malah beliau pernah memberi cadangan kepada Suruhanjaya Hal Ehwal Wanita (rujuk MW Bil 1349, siaran 25/09/2009 dalam kolum ‘Permata Hatiku’) agar surirumah dibayar gaji dan elaun (diberi upah) atas sumbangan mereka kepada pembangunan keluarga dan juga negara. Jika anda masih ragu-ragu, anda boleh sila semak entry Nasib isteri tak pegang duit untuk penjelasan lebih terperinci mengapa isteri wajar mendapat upah daripada suaminya.

Kasih dan sayang

Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Tiada siapa boleh pertikaikan, persoalan rezeki, jodoh, ajal, maut semuanya telah ditentukan Allah SWT. Dan tiada sesiapapun di antara kita yang tahu bilakah ajal akan menjemput kita. Pernahkah kita terfikir, apakah yang akan berlaku jika kita dijemput Allah secara tiba-tiba? Adakah kita telah bersiap sedia? Bagaimana pula nasib orang-orang yang kita tinggalkan? Adakah orang-orang yang kita sayangi ini mempunyai jaminan untuk meneruskan kehidupan dengan selesa selepas pemergian kita? Lebih malang nasib mereka, jika kita seorang sahaja sole bread winner (penjana pendapatan) dalam keluarga.

Saya yakin, kita semua pernah mengucapkan perkataan ‘sayang’, mengetahui dan memahami erti ‘sayang’. Ibu bapa sayangkan anak dan sebaliknya, suami sayangkan isteri dan sebaliknya, malah, jika dilihat dalam konteks global, kita juga perlu ada rasa sayang sesama saudara-mara, rakan-taulan, jiran-tetangga dan juga saudara seagama.

Mulut manusia memang mudah mengucapkan kata ‘sayang’ tetapi ada kalanya tindakan kita tidak selari dengan apa yang keluar daripada mulut kita. Saya tertarik dengan kata-kata Puan Suzana Ghazali, jika kita benar-benar sayangkan isteri dan anak-anak, kita perlu selarikan kata-kata sayang tersebut dengan tindakan kita. Ini bermakna, seorang suami yang meluahkan kata sayang kepada isteri, perlulah bertindak merealisasikan maksud kasih-sayang tersebut dalam berntuk tanggungjawab yang PERLU dan WAJAR sebagai seorang suami. Sama juga, seorang isteri yang meluahkan kata sayang kepada suami perlulah bertindak merealisasikan maksud kasih sayang tersebut dalam bentuk tanggungjawab yang perlu dan wajar sebagai seorang isteri juga. Dalam entry ini, saya cuma akan fokus ‘sayang’ suami kepada isteri dan anak-anaknya.

Menurut Syeikh Muhammad al-Ghazali, sesebuah rumahtangga yang bahagia dapat dibina dengan struktur asas iaitu :
  1. Al-sakinah (ketenangan)
  2. Al-mawadah (kemesraan)
  3. Al-tarahum (timbang-rasa)

Jika salah satu daripada elemen ini tiada, maka amat sukar sekali sesebuah rumahtangga itu akan bahagia apatah lagi jika ketiga-tiga elemen ini tiada, maka sudah tentulah mustahil untuk kita mendirikan sesebuah rumahtangga.

Bagaimanakah caranya untuk kita wujudkan ketiga-tiga elemen ini?

Orang dulu-dulu selalu kata, cinta yang sejati tidak memandang pada harta semata-mata. Cukup dengan cinta yang dipenuhi oleh kasih sayang dan janji sehidup semati. Tetapi itu dahulu, di mana segalanya masih boleh diperolehi tanpa menghulurkan wang ringgit yang banyak. Masih boleh meneruskan kehidupan hanya dengan bekerja cukup makan.

Jika tidak, masakan Amran dalam filem ‘Penarik Beca’ boleh tertarik kepada Azizah dan Azizah pula menyambut cinta Amran Walhal masing-masing berbeza dalam banyak aspek. Berkorban apa saja, harta ataupun nyawa, itulah kasih mesra, sejati dan mulia… waahhh.. dek kerana cinta, segalanya mungkin. Itu era 50-an dan 60-an. Zaman sudah berubah, dunia semakin maju, jika terdapat seorang lagi Amran yang sama situasinya dengan Amran era 50-60-an, boleh dia hidup bersama Azizah membesarkan anak-anak pada zaman ini? Jawapannya, BESAR kemungkinan tidak! Mungkin ada yang tidak setuju, namun tidak kurang yang kata tidak. Persepsi manusia berbeza-beza. Tetapi apa yang hendak dijelaskan di sini ialah dalam zaman serba moden ini, segalanya memerlukan wang sehingga ada pepatah berbunyi “wang bukan segalanya, tetapi segalanya memerlukan wang”. Ada benarnya juga pendapat seperti ini. Iyalah, nak sedekah kena ada duit, nak melepaskan hajatpun (di tandas awam) kena bayar sekurang-kurangnya 20 sen. Betul tak?

Benarkah wanita zaman ini ramai yang mata duitan dan materialistik? Demand sana demand sini, sebelum kahwin sudah tetapkan syarat itu ini. Pernahkan kita fikirkan, mengapa mereka bersikap terlalu mementingkan wang dan material? Sebenarnya, jika kita kaji dengan lebih mendalam, mereka punya alasan yang tersendiri yang agak boleh diterima-pakai. Kadang-kala wanita perlu begitu kerana mereka merasakan perlu ada perlindungan dan jaminan dalam meneruskan kehidupan dalam rumahtangga. Jangan pula selepas kahwin, hendak makan pun susah apatah lagi hendak menikmati hidup yang selesa dan tenteram. Jika asyik dihambat susah dengan hutang, bagaimana mahu hidup dengan tenang?

Tahukah anda (kaum lelaki) bahawa wanita memang menginginkan perlindungan, jaminan dan hidup yang selesa daripada anda? Jika selepas berkahwin lebih sengsara, siapa yang hendak berkahwin? Terdapat beberapa hadiah dan pemberian daripada suami yang sememangnya amat diingini oleh isteri, Cuma kadang-kala tidak terluah oleh kata-kata. Tetapi, sebenarnya mereka inginkan apa yang tersenarai di bawah ini sepanjang hidupnya. Bagi kaum lelaki, cuba selidik dan renung-renungkan.

1. Jaminan hidup

Semua wanita apabila sudah bergelar isteri mempunyai impian agar hidupnya terjamin hingga ke akhir hayat. Berkongsi hidup bersama seorang suami adalah satu impian yang tidak boleh dipertikaikan, tetapi sejauh mana mereka yakin bahawa mereka bahagia selamanya adalah sesuatu yang sukar untuk dijawap.

Memiliki rumah yang selesa di samping suami yang setia adalah satu impian setiap wanita. Jaminan inilah yang diperlukan. Isteri tidak perlu bertanya sepanjang masa adakah suaminya setia kepadanya atau masih sayang kepadanya. Cukuplah dengan perhatian dan keperluan yang disediakan. Antaranya, tempat tinggal yang selesa, makan minum yang mencukupi, keluarga yang bahagia dan perbelanjaan untuk isteri yang cukup. Dalam hal ini, hadiah sebeginilah yang paling diperlukan oleh setiap wanita yang bergelar isteri.

2. Wang

Tidak disangkal lagi bahawa peranan wang amat besar sekali, bukan untuk mengajar seseorang menjadi hamba wang, tetapi perlu diingat segala yang diperlukan kini memerlukan wang. Dari mula mengandung, melahirkan dan membesarkan anak-anak sahaja memerlukan bajet yang bukan sedikit. Ini belum termasuk kes kecemasan seperti sakit demam dan sebagainya.

Hadiahkan isteri anda dengan kewangan yang MANTAP dan pasti isteri anda akan menyukainya dan menyintai anda tanpa berbelah bagi. Pada zaman kini juga sudah wujud satu trend di mana gaji suami lebih tendah daripada isteri. JANGAN anggap suami sudah terlepas daripada tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Jika ini berlaku, suami kena berusaha lebih dan jangan asyik bergantung pada isteri sahaja.

3. Barangan peribadi

Suami yang sayang dan kasih kepada isterinya tidak akan lupa memberikan sebarang bentuk hadiah, walaupun bukan pada tarikh istimewa mereka. Belilah dan berilah isteri anda sesuatu yang boleh menampakkan dirinya kelihatan lebih cantik. Bukankah lebih elok jika suami selalu menghadiahkan sesuatu yang boleh diingat sampai bila-bila? Lagipun bukankah memberi hadiah itu salah satu sunnah Rasulullah SAW. Rujuk entry hikmah memberi hadiah jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang sunnah yang ini.

Ada suami yang langsung tidak menghiraukan isteri mereka. Mentang-mentanglah isterinya hanya surirumah sepenuh masa, baju baru hanya diberi pada hari raya atau jika ada majlis keramaian sahaja. Lebih malang, jika si isteri punya pendapatan sendiri, suami beranggapan tidak perlu membelikan pakaian (nafkah zahir) untuk isteri kerana isterinya boleh beli dengan duit sendiri.

Telefon bimbit juga boleh dijadikan hadiah istimewa. Pemberian hadiah sebegini akan mengingatkan isteri pada suami sepanjang masa. Tidak percaya? Cubalah! Wanita memeng tidak boleh lari daripada meminati barang kemas sebagai hiasan diri. Emas dan aksesori seperti kristal, berlian, batu permata, mutiara dan macam-macam algi memang diciptakan untuk kecantikan wanita. Jadi, si suami kenalah faham akan hal sebegini dan jangan kedekut untuk memberikan sesuatu yang berharga pada isteri anda.

4. Saat kecemasan

Hadiahkan insurans atau wang simpanan kepada isteri anda dan pastinya dia gembira. Jangan ambil remeh hal kesihatan dan keselamatan isteri dan anak-anak anda. Dengan memberikan perlindungan berbentuk insurans, sudah pasti mereka terasa diri mereka dilindungi. Itulah hadiah yang paling berharga. Simpanan berbentuk wang juga menunjukkan bahawa anda menyayangi mereka. Jika tidak mampu memberi dengan banyak, buatlah simpanan secara bulanan. Jika tidak banyak, sedikit pun jadilah.

5. Aset

Aset juga tidak kurang pentingnya jika dijadikan hadiah untuk isteri yang tersayang, terutama sekali tempat tinggal yang selesa dan sempurna. Berilah isteri anda rumah yang boleh dijadikan pelindung untuk dirinya dan anak-anak. Memang jika hendak memberi rumah, agak tidak mampu tetapi apa salahnya anda bersedia dari awal lagi. Jika mahu menghadiahkan rumah, hendaknya rumah itu cukup luas (tidak terlampau luas, tapi juga tidak terlampau sempit), kerana di antara kebahagiaan seorang muslim ialah mempunyai tetangga yang soleh, rumah yang luas dan kenderaan yang meriangkan. (Hadis riwayat Ahmad dan al-Hakim)

Bagi suami, sebelum berkahwin, tanamkan azam dan impian untuk memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah dan sebuah pengangkutan yang boleh diguna-pakai selepas berkahwin nanti.

6. Alam maya

Hadiah yang tidak boleh dilihat melalui mata kasar adalah hadiah yang paling berharga sekali. Ia tidak perlu ditunjuk atau diungkapkan dengan kata-kata, cukup melalui perbuatan dan pergerakan anda sahaja. Ia sudah cukup menjadikan anda dan suami sebagai satu pasangan yang ideal dan hebat. Apa yang penting, hadiahkan isteri anda dengan kejujuran, tanggungjawab dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Tidak perlu dilafazkan seperti “...sayang, abang jujur denganmu....”. Nampak ‘plastik’ dan hipokrit. Lebih elok jika anda buktikannya melalui perbuatan, bukan pengucapan semata-mata.


Ujian hidup sebagai pendorong

Salah satu ibadah yang paling besar di dalam Islam adalah berkhidmat kepada isteri, bukan isteri seorang sahaja yang dituntut supaya berkhidmat kepada suami. Ini telah dijelaskan firman-Nya yang bermaksud, “Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (Surah al-Nahl [016], ayat 97)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Duduknya seorang lelaki dengan isterinya kemudian membahagiakan isterinya, pahalanya sama dengan orang yang itikaf di masjidku.” Kita dapat saksikan para jemaah haji ketika tinggal selama seminggu di sana mereka berusaha melakukan itikaf dengan sebaik-baiknya di masjid Nabawi. Kita akan memperoleh pahala yang sama seperti itikafnya para jamaah haji kalau kita duduk bersama isteri dan berusaha membahagiakan, memberikan ketenteraman dan keselesaan kepadanya.

Sediakan payung sebelum hujan, adalah pepatah yang sesuai untuk dijadikan amalan. Seorang suami yang soleh tidak akan membiarkan isterinya tanpa bekalan baik di dunia, mahupun di akhirat, sebelum timbul penderhakaan isteri di kemudian hari. Jangan lupa fikirkan masa depan kewangan anda dan keluarga, sebelum apa-apa kemalangan berlaku suatu hari nanti. Yang demikian, ini adalah contoh orang yang berwaspada terhadap kemungkinan buruk yang akan berlaku pada bila-bila masa.

Allah SWT tidak akan mensia-siakan balasan bagi orang yang melakukan sesuatu kebaikan, ini jelas diterangkan dalam firman-Nya yang bermaksud, “Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula.” (Surah az-Zalzalah [099], ayat 7-8)

Jika anda tidak setuju dengan entry ini, cuba renung sejenak nasib ibu-ibu tunggal (semoga mereka diberi ketabahan, kesabaran dan kekuatan dalam mengharungi dugaan hidup) di luar sana yang terpaksa bertungkus-lumus, bersusah-payah keluar bekerja mengharungi pahit-maung membesarkan anak-anak dengan seribu satu macam kepayahan, semata-mata kerana suami (yang telah pergi atau bercerai hidup) gagal memberikan jaminan (nafkah dalam bentuk keselamatan dan perlindungan). Kita yang masih bernafas lagi, mahukah tinggalkan isteri dan anak-anak hidup dalam kesusahan dan melarat pula?

Ingatlah peringatan Allah SWT yang bermaksud, “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (Surah adz-Dzaariyaat [051], ayat 56)
Dan firman-Nya lagi yang bermaksud, “Dia yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya…” (Surah al-Mulk [67], ayat 2)


Jangan kedekut


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak ada suatu hari pun yang seorang hamba bangun pagi-pagi melainkan turun dua malaikat ke bumi. Yang satu berdoa, ‘Ya Allah! Berilah ganti kepada hamba-Mu yang menafkahkan hartanya.’ Dan yang satu lagi berdoa, ‘Ya Allah! Binasakanlah ke atas harta orang-orang yang kedekut.’” (Hadis Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a. katanya, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Perumpamaan orang yang kedekut dengan orang yang pemurah seperti dua orang yang memakai baju besi yang menutupi dadanya sampai ke leher. Orang yang pemurah, bajunya lapang dan sempurna menutupi badannya hingga ke anak-anak jarinya dan menghapus jejaknya (dosanya). Sedangkan orang yang kedekut disebabkan ia tidak mahu menafkahkan hartanya, maka tiap-tiap cantuman bajunya sendat di tempatnya; ia berusaha mahu melonggarkannya tetapi tidak pula longgar.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Daripada Sa’ad bin Abi Waqas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda kepadanya, “Sesungguhnya engkau tidak membelanjakan satu nafkah sama sekali untuk mencari keredhaan Allah melainkan engkau diberi pahala atasnya sehinggakan apa yang engkau masukkan dalam mulut isteri mu.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Memenuhi keperluan nafkah merupakan satu ibadah yang besar ganjarannya di akhirat kelak. Anda yang ‘kemut’ atau berkira dengan isteri (dan anak-anak), renung-renungkanlah. Tepuklah dada, tanya iman, pastikan anda lulus di yaumil Mahsyar nanti!

Semoga dapat walau sedikit manafaat daripada entry ini.


~ 睡眠不足のママ ~
LAMANSERi MAYA PERSADA

Butiran selanjutnya ...

Rabu, Oktober 21, 2009

Taat taat juga... tapi ingat, jangan taat 'BODO'!

Assalamualaikum Warahmatullahi Ta’ala Wabarakatuh...

Saya nak membebel sikit hari ini. Siapa nak baca, bacalah. Siapa tak nak baca, saya harap baca jugalah. Mudah-mudahan kita dapat kongsi ilmu. Jika ada yang nak berkongsi sesuatu, tinggalkan komen. Jika tiada apa-apa yang hendak dikongsikan, tinggalkanlah juga sebarang komen. Sekurang-kurangnya saya tahu, ada yang singgah baca, ada yang mahu ambil tahu atau ada juga yang perihatin.

Hari ini keluar isu taat lagi. Sebetulnya saya naik bosan, jelak, muak dengan individu yang ketegaq kata isteri wajib taatkan suami, seolah-olah taat itu tiada kompromi.

Pendapat “Syurga isteri di bawah tapak kaki suami; hatta suami yang jahil sekali pun kerana jodoh itu datangnya dari Allah” ini sebenarnya salah, negatif, serong, tersasar lagi mengelirukan. Bukan nak salahkan sesiapa, tetapi jika kita perasan, pak ustaz juga yang selalu bawa keluar hadis wajib taatkan suami, kalau isteri nusyuz/derhaka tak cium bau syurga. Katanya, “Isteri wajib taat, sebab syurga isteri di bawah tapak kaki suami”... adoiii... kut ye pun nak berritorik janganlah direndahkan martabat syurga itu di kaki manusia pula! Maka berduyun-duyun isteri taat ‘B.O.D.O’ tahap gaban walaupun suaminya jahil, zalim, nusyuz lagi fasik, alasannya sebab takut tak dapat cium bau syurga!

BETUL, seorang isteri wajib taat kepada suami kerana wujudnya ikatan pernikahan, walau bagaimanapun tanggungjawab itu bukanlah mutlak (rujuk taatkan suami bukan mutlak) tanpa batas sempadan. Antara syarat yang mewajibkan isteri mentaati suami ialah suami juga perlu menjalankan sepenuhnya tanggungjawabnya terhadap isteri. Segala hak dan tanggungjawab saling bertimbal balik. Hak isteri adalah tanggungjawab suami. Sementara hak suami pula adalah tanggungjawab isteri.

Ambillah inisiatif sikit, belajar. Bukannya luak kita belajar. Malangnya, tak ramai yang mahu cari ilmu atau buat ulangkaji. Benar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak boleh taat kepada seseorang dalam melakukan maksiat kepada Allah. Sesungguhnya ketaatan itu dalam melakukan kebaikan.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Melalui hadis di atas kita akan dapati, sesiapa yang melakukan maksiat tidak perlu kita taati, tidak kiralah dia seorang Sultan, Presiden, Kolonel, Jeneral, Perdana Menteri hatta seorang suami sekalipun, tiada iMUNiTi kepada mana-mana manusiapun tak kira betapa tinggi pangkat yang dipengangnya sekalipun. Ini bermakna, suami yang melakukan maksiat kepada Allah (suami yang jahil, zalim, nusyuz lagi fasik seperti tidak menunaikan sembahyang, puasa atau tidak menunaikan tanggungjawap sebagai seorang suami yang sepatutnya dan lain-lain lagilah), tidak layak ditaati oleh isterinya. Hadis menyuruh isteri mentaati suami yang betul-betul seorang suami. Apa maksud betul-betul seorang suami? Rujuk sini --> Siapa suami yang layak dihormati?.

Orang perempuan, lebih-lebih lagi yang berstatus isteri kena tahu apa yang dia wajib taat dan tak wajib taat. Contoh batas-batas ketaatan boleh dirujuk di sini Batas-batas taat seorang isteri kepada suami. Memanglah lebih elok kalau dapat memenuhi permintaan suami sebab Nabi pernah bersabda, “Sebaik baik kamu dari lelaki, adalah orang yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya dan sebaik-baik wanita ialah yang mentaati suaminya.”

TAPI suami tidak boleh mengekploitasi konsep ketaatan ini kerana isteri hanya diwajibkan mentaati suaminya selagi suaminya mentaati Allah. Banyak sebenarnya salah faham masyarakat tentang status ketaatan isteri sebab penerangan dari orang berpengetahuan agama ini (yang salah bawa ajaran ini lelakilah selalunya ) kadang-kala di‘blurr’kan sebab mereka ada kepentingan juga.

Dunia... dunia...

Buat para suami di luar sana, ingatlah kata-kata ini, TAAT is for you to EARN it, NOT ask for it!

Renung-renungkan!




~ 睡眠不足のママ ~
LAMANSERi MAYA PERSADA

Butiran selanjutnya ...

Selasa, Oktober 20, 2009

Ubat-Ubatan dan Penyusuan Susu Ibu


Kesedaran terhadap peri pentingnya penyusuan susu ibu di kalangan ibu-ibu telah banyak mempengaruhi sebahagian besar kaum wanita untuk menyusu anak-anak mereka dengan susu badan. Walau bagaimanapun terdapat sebahagian dari mereka ini terpaksa mengambil ubat-ubat atas sebab-sebab tertentu ketika menyusukan anak mereka. Ini memerlukan perhatian kerana ia boleh menimbulkan kesan ke atas anak yang menyusu.

Kebanyakan dari ubat-ubat ini mengalir melalui saluran darah dan sebahagian kecil darinya akan masuk ke dalam susu ibu. Sesetengah dadah atau ubat-ubat ini boleh menimbulkan masalah kepada bayi. Untuk mengurangkan pendedahan bayi anda terhadap ubat-ubatan, anda perlu berbincang dengan doktor atau pegawai farmasi.

Bagaimanakah anda dapat mengurangkan pendedahan bayi anda terhadap ubat-ubatan?

  • Beritahu doktor bahawa anda sedang menyusukan anak anda setiap kali berjumpa doktor untuk sesuatu rawatan.
  • Hentikan pengambilan ubat tersebut sekiranya tidak begitu perlu.
  • Mengambil ubat selepas sahaja menyusukan bayi bagi memastikan kadar ubatan di dalam susu berada pada kadar yang rendah bagi penyusuan seterusnya..
  • Mengambil ubat sebelum bayi tidur untuk jangka waktu yang lama.
  • Hentikan penyusuan buat sementara waktu jika perlu.

Apakah langkah pengawasan yang perlu diambil?
  • Mintalah nasihat dari doktor ataupun ahli farmasi sebelum mengambil sesuatu ubat.
  • Sekiranya anda menyusu badan dan perlu mengambil ubat-ubatan tertentu, bawalah
  • bayi anda untuk pemeriksaan tetap bagi mengesan sebarang tindakbalas atau kesan sampingan yang mungkin berlaku.
  • Ambil ubat sebaik sahaja selepas bayi disusukan supaya paras dadah di dalam susu adalah pada kepekatan terendah sebelum penyusuan seterusnya diberikan.

Jangan sekali-kali:
  • Merokok
  • Meminum alkohol
  • Mengambil sebarang ubat kecuali sangat perlu
  • Merasa bimbang
  • Terasa tertekan

Bahan-bahan yang mendatangkan kemudaratan

Mana-mana ubat yang tidak dinyatakan di bawah ini tidak bermakna ia selamat digunakan ketika penyusuan. Dadah yang biasanya digunakan yang tidak memerlukan preskripsi doktor. Sentiasa ingatkan doktor anda atau pegawai farmasi bahawa anda menyusukan anak anda dengan susu badan setiap kali anda berjumpanya untuk sesuatu masalah kesihatan. Senarai ubat-ubatan dan bahan-bahan yang tidak selamat digunakan semasa menyusukan bayi yang kerapkali digunakan adalah seperti berikut:

Alkohol - Penggunaannya mendatangkan mudarat. Penggunaan secara kerap meninggalkan kesan buruk. Dan boleh menimbulkan risiko walaupun digunakan sekali-sekala.

Analgesik (penahan kesakitan) – Kesan berbahaya tidak diketahui setakat ini.

Aspirin - Jika digunakan sekali-sekala ia adalah selamat, tetapi jika diambil selalu boleh memudaratkan.

Parasetamol - Belum terdapat kesan yang memudaratkan walaupun diambil selalu.

Codeine - Belum terdapat kesan yang memudaratkan walaupun diambil selalu.

NSAIDS (Ubat anti-radang tanpa steroid, contohnya Diklofenak, Asid mefenamik, Naproksen dan sebagainya) - Gunakan secara berhati-hati. Berbincanglah dengan doktor atau pegawai farmasi.

Antihistamina - Penggunaannya tidak digalakkan. Ia mengurangkan bekalan susu dan mengganggu bayi. Berbincanglah dengan doktor atau pegawai farmasi

Antasid - Belum terdapat kesan yang memudaratkan walaupun diambil selalu.

Ubat menghalang cirit-birit
  1. Antidiarrhoeals– Kesan berbahaya tidak diketahui setakat ini.
  2. Kaolin - Kesan berbahaya tidak diketahui setakat ini.
  3. Loperamide - Gunakannya dengan berhati-hati. Berbincanglah dengan doktor atau pegawai farmasi
  4. Atropin - Penggunaannya tidak digalakkan.

Kafein - Kandungan kafein yang tinggi dalam minuman boleh menyebabkan gangguan pada bayi (4 cawan atau lebih sehari).

Sediaan ubat batuk dan selsema
  1. Dekstrometorfan - Tiada sebarang kesan mudarat yang diketahui setakat ini
  2. Fenilproparolamin/fenilefrin - Guna dengan berhati-hati. Ia boleh mengurangkan bekalan susu menyebabkan kerengsaan pada bayi. Berbincanglah dengan doktor atau pegawai farmasi.
  3. Folkodein - Gunakan dengan berhati-hati. Berbincanglah dengan ahli farmasi.
  4. Pseudoefedrin - Gunakan dengan berhati-hati. Boleh mengurangkan pengeluaran susu dan menyebabkan bayi meragam. Berbincanglah dengan doktor atau ahli farmasi.

Ubat sedut (untuk asma)
  1. Salbutamol - Tiada sebarang kesan mudarat yang diketahui setakat ini.
  2. Terbutalin - Tiada sebarang kesan mudarat yang diketahui setakat ini.

Zat Besi (untuk Anaemia) - Tiada sebarang kesan mudarat yang diketahui setakat ini jika makan mengikut dos yang disarankan oleh doktor.

Iodin - Penggunaannya adalah dilarang semasa penyusuan susu badan, ianya mungkin memberi kesan kepada kelenjar tiroid. Jika perlu digunakan, hentikan penyusuan susu ibu

Julap
  1. Laksatif atau julap - Tiada sebarang kesan mudarat yang diketahui setakat ini
  2. Julap Perangsang - Boleh menyebabkan cirit- birit pada bayi.

Nikotin (contoh: Tampalan Nikotin bagi rawatan pengurangan tabiat merokok) - Boleh mengurangkan pengeluaran susu, menyebabkan bayi muntah, cirit birit dan meragam. Jangan guna sewaktu tempoh kehamilan dan penyusuan ibu

Vitamin - Berhati-hati dengan pengambilan vitamin D, E, piridoksin dan tiamin dalam kuantiti yang banyak. Jangan ambil Vitamin A dalam dos yang tinggi sewaktu hamil. (Tidak dibenarkan sewaktu hamil)

Ubat cacing
  1. Pyrantel pamoat - Kesan berbahaya tidak diketahui.
  2. Mebendazol - Pengambilan tidak digalakkan semasa penyusuan susu ibu.
  3. Albendazol - Pengambilan tidak digalakkan semasa penyusuan susu ibu.

PERINGATAN

Ubat-ubat yang tidak boleh diambil ketika menyusukan anak, termasuklah:

Bromokriptin (parlodel) - Ubat yang digunakan untuk penyakit Parkinson. Ia juga mengurangkan bekalan susu ibu. Dadah kemoterapi untuk rawatan kanser. Memandangkan ia membunuh sel di dalam badan ibu, mungkin boleh membahayakan anak anda.

Ergotamin (untuk migran) - Menyebabkan muntah, cirit-birit, sawan pada bayi.

Lithium (penyakit mental) - Dirembeskan melalui susu ibu.

Methotrexate (arthritis) - Mengganggu sistem pertahanan tubuh bayi.

Asap rokok, nikotin dan pelbagai kimia (perokok aktif atau pasif) - Jangan merokok ketika menyusukan anak. Nikotin boleh menyebabkan bayi muntah, cirit-birit dan kelesuan malah susu ibu juga akan berkurangan. Merokok semasa mengandung, atau menyedut asap rokok orang lain (passive smoke) boleh meningkatkan risiko kematian bayi secara mendadak (SIDS) dan meningkatkan jangkitan saluran pernafasan dan jangkitan dalam telinga.

Kokain dan Pensaiklidin (PCP) - boleh menghayalkan bayi dan memberikan kesan keracunan pada bayi anda.

Amfetamin, heroin and marijuana - Memberikan berbagai kesan termasuklah tidak selesa, kerengsaan, gangguan tidur, menggigil dan muntah-muntah. Bayi juga boleh menjadi ketagih dengan pengambilan dadah ini melalui susu badan.


Kompilasi dari sumber : http://www.infosihat.gov.my/penyakit/penyakitU/Ubat_Penyusuan%20susu%20ibu.pdf dan http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Ubat/LaktasiUbat.pdf

Butiran selanjutnya ...
Related Posts with Thumbnails