Alkisah seorang pengemis yang kelaparan bertemu dengan seorang pengawai kerajaan di sebuah bandar kecil.
“Tuan, tolonglah. Sudah dua hari saya kelaparan. Hulurkanlah sedikit bantuan untuk saya.”
“Ya, saya faham masalah kamu. Tetapi sebagai pegawai, saya tidak boleh mengeluarkan wang kerajaan begitu sahaja, kamu perlu terlebih dahulu mengisi borang.”
“Saya hanya memerlukan wang sekadar membeli makanan untuk hari ini cukuplah.”
“Ya, saya faham. Tetapu kamu perlu mengisi borang juga.”
“Baiklah. Berikan saya borang itu.”
“Oh, di sini tidak ada borang itu. Kamu perlu pergi ke Unit Bantuan.”
“Ði mana?”
“Ði tingkat atas.”
Pengemis itu pu pergi ke pejabat yang dimaksudkan. Setelah mengisi borang, dia pun menyerahkannya semula kepada pegawai yang bertugas.
“Bila saya boleh mendapat bantuan?” tanyannya.
“Kami tidak pasti bila, kerana borang ini perlu diluluskan oleh pegawai atasan.”
“Oh, setelah itu barulah saya dapat bantuan, ya?”
“Kamu perlu menunggu sehingga kami menghantar pegawai dari bahagia penyelidik untuk menyiasat latar belakang kamu.”
Pengemis kebingungan. Betapa sukarnya hanya untuk mendapat makanan untuk menghilangkan kelaparannya pada hari itu.
“Bila pegawai penyelidik akan datang menemui saya?”
“Itu bergantung pada kelulusan pegawai bahagian penyelidikan. Setelah laporan penyelidikan selesai, satu surat pengesahan akan dihanrat ke bahagian kewangan dan dari sana satu surat kelulusan akan ditandatangani oleh pihak bendahari yang akan mengeluarkan satu surat yang membolehkan pegawai kewangan mengeluarkan wang tersebut. Ðan kamu hanya boleh datang mengambil wang bantuan itu setelah dikeluarkan surat panggilan yang bercop rasmi daripada bahagian pentadbiran.”
“Apa yang saya boleh buat sekarang?”
“Tunggu pegawai penyelidik datang. Sekarang mereka berada di daerah lain, mungkin setelah mendapat senarai tugasan baru mereka akan melawat kamu.”
“Tetapi saya lapar. Saya perlukan makanan untuk hari ini.”
“Maaf, kami perlu ikut prosedur. Kami ingin pastikan tidak ada penyelewengan dalam pengeluaran wang.”
“Tuan sendiri tidak boleh bantu saya?”
“Maaf, saya pegawai kebajikan, bukan badan kebajikan!”
Pengajaran :
Peraturan dibuat untuk memudahkan sistem. Namun, ini tidak menafikan soal budi bicara dan sikap toleransi. Ði mana-mana pun sentiasa ada ruang untuk menyelesaikan masalah yang berbangkit tanpa menggadaikan rasa kemanusiaan yang seharusnya mendasari mana-mana sistem buatan manusia.
Renung-renungkan.....
Sumber : Solusi Isu#29
Capaian entry berkaitan :
* Iktibar daripada sebatang pensel