“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, April 26, 2008

Memilih jantina bayi

KEBAHAGIAAN menjadi seorang ibu apabila dikurniakan anak-anak yang sihat dan comel. – Gambar hiasan
APABILA hidup bujang, orang akan bertanya bila kita akan berkahwin. Selepas berkahwin, soalan lain pula timbul. Bila hendak memperoleh cahaya mata? Apa bila sudah memperoleh anak, jika ia anak perempuan, orang akan bertanya bila hendak mendapat anak lelaki dan begitulah seterusnya.

Memang, lumrah bagi setiap orang untuk melihat individu yang mereka sayangi menikmati kebahagiaan dalam berkeluarga. Jika lengkap sebuah institusi keluarga itu, maka ramai yang akan turut gembira.

Bagi pasangan suami isteri yang memperoleh sepasang cahaya mata lelaki dan perempuan, pasti berasa bertuah dan gembira dengan anugerah tersebut. Bagaimanapun, ada juga antara pasangan suami isteri yang hanya dikurniakan anak lelaki atau anak perempuan sahaja. Keadaan ini menyebabkan mereka begitu teringin untuk mempunyai anak daripada jantina yang berbeza bagi melengkapkan keluarga mereka.

Zaman berubah seiring dengan kemajuan teknologi. Dengan mempraktikkan kaedah tertentu yang telah dikaji dan terbukti, pasangan suami isteri boleh merancang jantina bayi mengikut keperluan keluarga.

Kaedah yang diperkenalkan oleh pakar dan ahli sains di Perancis ini di akui dan dicadangkan oleh Pakar Sakit Puan dan Kesuburan di Pusat Perubatan St. Vincent, New York, Dr. Niels Lauersen.
Ia merupakan kaedah semula jadi tanpa perlu mengambil sebarang suntikan atau ubat-ubatan.
Teknik tersebut diperkenal dan dibawa ke Malaysia melalui syarikat Choice Baby (K.L) Sdn. Bhd., sejak 2001. Setakat ini, lebih 5,000 pasangan suami isteri dari seluruh negara menyertai program tersebut.

Pengurus pemasarannya, Jennifer Chin berkata, teknik tersebut dilakukan berdasarkan pemantauan pada sperma dan ovum mengikut tarikh dan bulan. Katanya, pengeluaran jumlah sperma oleh lelaki yang sihat adalah konsisten pada setiap hubungan kelamin, berbanding penghasilan ovum yang jumlahnya berbeza mengikut tempoh kesuburan wanita tersebut.

“Orang yang lebih tua dan berpengalaman mungkin mempunyai panduan untuk menentukan jantina bayi berdasarkan kepercayaan mitos, namun peratusan kejayaannya tidak dapat dipastikan. Namun, dengan kajian berdasarkan sains dan teknologi terbukti membantu pasangan memilih jantina anak mereka. Sperma membawa bahan genetik yang dipanggil kromosom X atau Y yang menentukan jantina bayi."

“Apabila sperma yang membawa kromosom Y bergabung dengan ovum yang subur dengan gabungan kromosom XY, bermakna bayi lelaki akan terhasil. Sebaliknya, apabila sperma yang membawa kromosom X bergabung dengan ovum yang akan menghasilkan gabungan kromosom XX, bayi perempuan akan terhasil,” jelas Jennifer.

Kaedah yang dinamakan Choice (yang dahulunya dikenali sebagai kaedah Selnas) ini menggunakan Kitaran Polariti yang telah ditemui dalam kajian ahli biologi selular dari Perancis, Patrick Schoun.

Kitaran polariti ini didapati boleh diramal, walaupun seakan kitaran haid, namun ia sebenarnya berbeza. Apabila caj pada membran ovum adalah neutral, sperma yang membawa kromosom X atau Y akan bergabung dengan ovum dan menyuburkannya. Dalam tempoh ini peluang untuk pasangan mendapat bayi lelaki atau perempuan adalah 50:50. Namun, apabila caj pada membran ovum adalah positif, ia akan menarik sperma yang membawa kromosom X (yang bercaj negatif) dan menghasilkan bayi perempuan. Sebaliknya, apabila caj pada membran ovum adalah negatif, ia akan menarik sperma yang membawa kromosom Y (yang bercaj positif) dan menghasilkan bayi lelaki.

Penemuan kitaran polariti ini adalah disebabkan jantina dipengaruhi oleh apa yang dipanggil saintis sebagai ‘faktor ionik’ yang menghasilkan caj pada membran ovum dan sperma. Maklumat peribadi ibu seperti umur, kumpulan darah, kitaran haid dikumpul dan akan dihantar ke makmal di Perancis untuk dianalisis. Setelah dianalisis, petugas di makmal tersebut akan menghantar satu carta kesuburan setahun yang menunjukkan tarikh atau jangka masa yang sesuai untuk mendapatkan anak lelaki atau perempuan.

Carta kehamilan Choice akan disediakan untuk pesakit selepas analisis data dibuat. Carta akan siap dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh borang diterima.

Terdapat kira-kira 70 hari dalam setahun untuk setiap polariti. Ini bermakna setiap pasangan suami isteri mempunyai kira-kira 70 hari dalam setahun untuk mendapat anak lelaki dan 70 hari lagi untuk mendapat anak perempuan. Selebih 200 hari lagi memberikan peluang sama rata untuk mendapat jantina anak yang diingini.

Menurut Jennifer, kaedah ini terbukti 98.7 peratus berkesan menerusi ujian klinikal yang dijalankan. Bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah ini boleh layari laman web www.adam-n-eve.biz.

Sumber: UtusanOnLine 15/04/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails