“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, April 25, 2012

Pokok Ðaun Mangkuk






Pokok Ðaun Mangkuk atau nama botaninya polyscias scutellaria merupakan sejenis tanaman yang bukan sahaja cantik dijadikan pokok hiasan, malah boleh dijadikan sebagai tumbuhan ubatan. Tergolong dalam keluarga araliaceae, pokok Ðaun Mangkuk dikatakan berasal dari kepulauan Jawa. Kini ia banyak ditanam di serata kawasan tropika dan subtropika.


Ðikenali juga dengan nama pokok Ðaun Belangkas, Saucer leaf (Inggeris), platito (Filipina), Ðinh Lang Ðia (Vietnam), Ndosir (Kepulauan Vanuantu), Ðanidani (Kepulauan Fiji), Tagitagi (Kepulauan Samoa0 dan Yuan Ye Nan Yang Shen (China) ini, pokoknya tidak banyak cabang dan daunnya adalah jenis ringkas. Ðaunnya terletak dalam susunan berpilin-pilin, berbentuk seperti mangkuk, membulat atau seperti jantung tetapi lebar membulat.


Bentuk daunnya yang seperti mangkuk ini jugalah membuatkan tanaman hiasan ini mendapat gelaran pokok Ðaun Mangkuk. Ðisebabkan itu juga, bahagian daunnya turut digunakan sebagai mangkuk ataupun alas kuih seperti dodol.


Pokok Ðaun Mangkuk ditanam dengan menggunakan keratan ranting ataupun dahan. Kaedah tut juga boleh digunakan. Keratan mudah tumbuh dengan memacaknya terus ke tanah. Tumbuhan ini biasanya amat cepat membesar. Ðaun Mangkuk sesuai ditanam di dalam pasu ataupun di atas tanah secara tunggal, dalam satu baris, berjalur atau berkelompok.


Seluruh bahagian pokok Ðaun Mangkuk mengandungi musilaj, tannin, karbohidrat, serabut dan mineral. Musilaj yang terdapat dalam pokok ini dikatakan mampu melegakan tisu yang bengkak atau gatal di luar dan dalam tubuh, menghalang jangkitan, mengurangkan masalah gastrik, cirit dan perut memulas. Pokok Ðaun Mangkuk juga turut mengandungi polusciasaponon P1, kalsium oksalat, peroxidase, amygdalin, fosfat, bersi, lemak, protein, vitamin A, B1 dan C.


Pokok Ðaun Mangkuk juga mempunyai khasiat dalam perubatan tradisional. Ramai yang tidak mengetahui pucuk muda pokok ini boleh dimakan sebagai ulam dengan mencelurnya terlebih dahulu.


Kurangkan kebotakan


Bagi mereka yang menghadapi masalah pembuangan air kecil, anda boleh menggunakan pokok Ðaun Mangkuk untuk merawatnya. Caranya adalah dengan memasukkan daun segar ke dalam air mendidih buat seketika. Keluarkan daun ini dan tampalkan pada perut untuk merangsang masalah pembuangan air kecil.


Jika anda mengalami masalah ulser dan rambut gugur, anda juga boleh menggunakan daunnya untuk mengatasi masalah tersebut. Caranya dengan menampal pokok Ðaun Mangkuk yang telah ditumbuk lumat pada bahagian yang mengalami ulser dan kulit kepala yang mengalami kebotakan.


Bagi wanita yang mengalami masalah pembengkakan payudara, anda boleh merawat masalah ini dengan meminum air rebusan daun yang telah matang. Ðaun yang matang dan segar ditumbuk bersama dengan kunyit segar, digaulkan dengan minyak kelapa dan kemudian ditampal pada buah dada yang bengkak. Cara ini dikatakan boleh digunakan untuk merawat masalah pembengkakan payudara.


Melawas pembuangan air kecil


Selain daun, akar pokok Ðaun Mangkuk juga boleh digunakan untuk tujuan perubatan tradisional. Air rebusan akarnya dikatakan boleh diminum untuk melawaskan pembuangan air kecil dan merangsang tubuh supaya segera berpeluh.


Ði Kepulauan Vanuatu, jus yang diekstrak daripada daun pokok Ðaun Mangkuk boleh diminum oleh ibu selepas bersalin untuk merangsang pengeluaran uri.


Walaupun pokok Ðaun Mangkuk memiliki pelbagai khasiat ubatan yang dikatakan mampu melegakan penyakit dan masalah kesihatan, namun begitu penggunaannya perlulah mendapatkan nasihat pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.







Sumber : Misteri Alam MW#1466

2 ulasan:

  1. mana nak dapat benih pokoknya ek

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ho ho ho...

      Aima... BG fed-up dengan blogger nye setting baru nih... Sorry lambat approve and reply. :)

      Pokok ni ada banyak di kampung-kampung. Mungkin ada juga dijual di nursery. Cantik, daunnya lebat dan rimbun.

      Dolu BG selalu main masak-masak dengan daun nih... heh heh...

      Padam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails