“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mac 28, 2008

Doa untuk kebaikan dunia dan akhirat


“Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab neraka.” (surah al-Baqarah: 201)

And there are men who say: "Our Lord! Give us good in this world and good in the Hereafter, and defend us from the torment of the Fire!"

Keterangan ayat:
Berbeza dengan sikap orang yang tidak beriman yang disebut dalam ayat ke-200, orang Mukmin memohon daripada Allah kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Dunia penting untuk menyempurnakan akhirat. Hasanah atau kebaikan dunia merupakan kesihatan, pasangan yang soleh atau solehah, rumah yang luas dan sebagainya. Semua itu penting untuk perjalanan hidup ke alam akhirat. (Tafsir al-Sawi, tafsir ayat 201 surah al-Baqarah).

Khasiat dan kaifiat beramal: Ayat ini hendaklah sentiasa diamalkan sebagai doa harian kerana dalam hadis sahih riwayat Anas r.a., Nabi s.a.w sentiasa beramal dengan doa ini.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails