“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mei 18, 2012

Masjid, surau tidak terlepas jadi medan jenayah



Assalamualaikum warahmatullah,

Pernahkah anda kehilangan barangan berharga seperti telefon bimbit, dompet dan sebagainya ketika berada di masjid atau di surau? Alhamdulillah jika tidak pernah. Tetapi awas! Masjid atau surau yang menjadi tempat umat Islam beribadah sebenarnya tidak terlepas daripada menjadi sasaran lokasi pihak tidak bertanggungjawab untuk melakukan jenayah seperti mencuri.

Mungkin kehilangan selipar atau kasut sudah menjadi satu perkara yang biasa, tetapi jika anda kehilangan barangan berharga seperti telefon bimbit seperti yang pernah dialami oleh salah seorang sahabat saya, anda mungkin fobia untuk beribadah dengan tenang, yang disangka tempat paling selamat. 

Apa yang pasti, jemaah yang hadir untuk melakukan ibadah, mengikuti majlis ilmu atau pelbagai aktiviti dianjurkan tidak akan menyangka ada yang tergamak melakukan perkara menyalahi syariat Islam di rumah Allah.

Jika ada beranggapan kecurian di masjid atau surau adalah perkara kecil kerana jenayah boleh berlaku di mana saja tetapi kejadian itu memberi impak sangat besar apabila masih ada yang berani mencemarkan kesucian masjid dan surau.

Barangan seperti kasut, telefon bimbit, motosikal, tabung derma dan sebagainya menjadi sasaran mereka yang tidak sedar bahawa setiap perbuatan walaupun tidak dilihat mata manusia tetapi tidak terlepas daripada Allah SWT.

Manusia tangan panjang ini seakan tidak takut dengan hukum Allah SWT seperti dinyatakan dalam al-Quran. Memang di negara ini hukum hudud tidak dikuatkuasakan tetapi setiap jenayah tetap memerima balasannya sama ada di dunia atau akhirat.

Firman Allah yang bermaksud, “Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan degan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah al-Maidah, ayat 38)

Kecurian di masjid atau surau bukan perkara baru dan seriusnya jenayah itu memaksa pihak pentadbiran masjid menampal notis amaran supaya jemaah berhati-hati dengan barangan peribadi milik mereka.

Secara tidak langsung, notis yang ditampal seperti ‘jangan mencuri kerana Allah melihat segala perbuatan yang kamu lakukan’ menceritakan masjid turut menjadi lokasi pencuri. Ingatan itu juga meminta supaya jemaah tidak memandang ringan ancaman pencuri kerana malang tidak berbau.

Apabila disusuri masalah yang timbul, jelaslah bahawa faktor kekurangan didikan agama punca berlakunya perbuatan jenayah itu. Ini kerana masjid yang mengingatkan kita kepada kuasa Allah SWT yang Esa, gagal menginsafkan mereka yang melakukan jenayah.

Jika mereka menghayati didikan agama yang mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, sudah pasti mereka malu untuk mengambil yang bukan hak di rumah Allah.

Mungkin tanggapan umum bahawa masjid adalah lokasi selamat menjadi kelebihan pencuri untuk melakukan perbuatan jenayah itu dengan mudah. Apa lagi jika sering terlepas, maka mereka akan mengulangi perbuatan itu di lokasi yang sama.

Mereka mencari jalan mudah untuk menyara kehidupan dengan mencuri di masjid atau surau kerana tempat sedemikian lebih selamat dan senang untuk melakukannya. Lebih-lebih lagi tiada syak wasangka kerana yang datang adalah untuk menunaikan ibadah.

Langkah sesuai yang boleh diambil ialah dengan menerapkan nilai agama dalam diri anak-anak kita. Pada masa sama, hendaklah perbanyakkan ceramah atau peringatan kepada jemaah mengenai kesan daripada perbuatan jahat bukan sahaja terhadap diri sendiri, juga kepada orang lain.

Pihak masjid atau surau boleh mewujudkan ahli jawatankuasa untuk memantau kawasan persekitaran, meningkatkan tahap keselamatan dan jika berkemampuan memasang kamera litar tertutup di dalam dan luar perkarangan masjid.




Sumber : BHarian 03/05/2012

1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails