“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Mei 26, 2012

Letih dan bosan berpanjangan, tanda tak cukup hormon kortisol



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ðalam entry kali ini, Laman-Seri kongsikan satu artikel menarik berkaitan kesihatan iaitu keadaan letih dan bosan yang berpanjangan. Pernahkah di antara kita berasa sangat bosan tahap gaban dan ada kalanya kita mencari alasan untuk tidak pergi kerja atau berat untuk mengangkat badan dari katil?

Anda sangat-sangat disarankan membaca artikel ini sehingga habis jika anda pernah mengalami perkara-perkara di bawah :

Tidak semena-mena merasa sangat bosan untuk bekerja
Bukan sahaja bosan untuk ke pejabat, malah bosan untuk bersiap untuk melakukan pekerjaan lazim
Anda merasakan seolah-olah kehilangan tenaga yang kronik dan anda kelelahan
Akibat rasa letih yang melampau, anda sering marah-marah jika ada yang tidak kena (walaupun perkara kecil) atau cepat merajuk

Menurut Ðr Rushmini Maris, masalah yang dihadapi di atas berpunca dari hormon adrenal yang rendah. Walau bagaimanapun, hal ini mestilah ditentukan dahulu dengan pemeriksaan darah. Hormon penting yang dirembeskan oleh kelenjar adrenal dinamakan hormon kortisol.

Kortisol sering disebut juga hormon stres atau ‘hormon tekanan’ kerana ia terlibat dalam tindak balas terhadap tekanan. Kadarnya akan meningkat sewaktu seseorang sedang stres. Kortisol juga merupakan satu-satunya hormon yang kadarnya meningkat, seiring dengan penambahan umur kita.

Kebiasaannya, kortisol hadir di dalam tubuh pada tahap yang lebih tinggi pada waktu pagi dan pada tahap paling rendah pada waktu malam. Menurut Ðr Rushmini lagi, peningkatan kecil kortisol mempunyai beberapa kesan yang positif, antaranya :
→ Fungsi memori yang kian meningkat
→ Membantu tubuh menahan stres
→ Membantu mengekalkan hemostasis dalam badan

Fungsi kortisol
→ Menambah nafsu makan
→ Menambah tenaga
→ Memperbaiki pencernaan
→ Mengurangi reaksi alergi dan peradangan
→ Meningkatkan imuniti tubuh badan

Tahap kortisol yang rendah akan menyebabkan seseorang itu gagal mengawal tekanan atau stres hingga boleh menyebabkan sindrom keletihan kronik, fibromyalgia, gangguan tekanan post-traumatik, sensitiviti, sakit badan dan penyakit radang.

Makanan anti stress

Ðalam menangani stress, kita sebenarnya boleh melakukannya dengan cara semulajadi iaitu melalui pengambilan sumber makanan yang tepat. Antaranya :

1 – Asparagus

Asparagus kaya dengan asid folik yang mampu menstabilkan mood. Begitu juga vitamin B. Kedua-dua asid folik dan vitamin B berguna bagi menghasilkan serotonin dalam otak kita. Serotonin ialah neurotransmitter dalam otak yang membantu menwujudkan rasa tenang dan gembira.

Apabila dilanda tekanan, tubuh akan diganggu oleh paras hormon kortisol yang tinggi. Hormon ini menyebabkan serotonin pada otak merosot. Kehadiran asid folik dan vitamin B menjadikan paras serotonin menjadi stabil semula. Jumlah yang sesuai dimakan ialah tujuh batang asparagus bersaiz setengah inci dan dimasak sebagai sayur goreng atau sup.

2 – Ðaging

Meskipun ramai yang berkata daging lembu bukan makanan sihat, namun ia sesuai bagi mereka yang dilanda stres. Memasak stik atau memanggang daging semasa stres melanda memudahkan stres dirawat. Ia mengandungi zink, zat besi, vitamin B yang penting dalam mengawal mood. Jumlah yang perlu diambil ialah satu cawan kecil daging merah digoreng atau dibuat sup.

3 – Susu segar

Susu segar mengandungi anti oksidan vitamin B2 dan B12, sumber protein dan kalsium. Ambil susu segar bersama bijirin pada waktu pagi merupakan permulaan yang baik bagi menikmati hari tanpa stres. Jumlah yang disyorkan ialah setengah cawan. Minum tanpa gula, ia akan menjadi ubat anti stres yang baik.

4 – Kacang almond

Almon mengandungi vitamin E, B2, magnesium dan zink. Jumlah sesuai ialah 1/3 cawan bersamaan dengan 306 kalori.

5 – Tuna

Ia adalah hidangan makanan tengahari yang hebat. Ia kaya dengan vitamin B6. namun, semasa menyediakannya, contoh untuk sandwich elak mencampurkan terlalu banyak mayones ke dalam tuna.

6 – Emping jagung atau bertih beras

Sesuai sebagai minuman petang yang kaya dengan vitamin dan folik asid. Jumlah yang sesuai satu cawan empeng jagung atau dua cawan bertih beras.

Semoga bermanfaat!



Sumber rujukan : Ðr Rushmini Maris di MW#1486

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails