“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mei 22, 2008

Kehamilan perlu dirancang

Meskipun kaedah mencegah kehamilan hanya digunakan untuk menggelakkan kehamilan berlaku iaitu mencegah persenyawaan sperma dalam ovum, tetapi masih ramai yang sangsi.


PERANCANGAN keluarga menjamin kesihatan dan keharmonian keluarga.

MENYULAM cinta dan seterusnya mengambil keputusan mendirikan rumah tangga antara situasi lazim dilalui oleh setiap pasangan yang bercinta. Lebih indah lagi bahtera perkahwinan apabila diserikan dengan kehadiran cahaya mata.

Tapi, bagaimana pula di kalangan mereka yang masih belum bersedia?

Inilah antara kebimbangan yang sentiasa menjadi tanda tanya. Tanpa persediaan dari segi mental dan fizikal, ia bukan sahaja mengganggu fikiran ibu bapa malah turut menjejaskan kesihatan anak-anak.

Justeru, bagi merungkai dan menyelesaikan masalah yang berlaku, ibu bapa seharusnya membuat perancangan. Bagaimana dengan merancang keluarga? Masih terdapat ramai pasangan yang beragama Islam yang keliru dan was-was tentang undang-undang Islam berkaitan perancangan keluarga.

Mereka merasakan amalan tersebut bertentangan dengan agama. Sehubungan itu, mereka hanya berserah kepada takdir tanpa memikirkan risiko kepada kesihatan ibu dan ekonomi keluarga.

Jika diperhatikan ramai di kalangan pasangan yang kurang berkemampuan memiliki anak yang ramai.

"Tidak dinafikan setiap anak yang lahir di dunia memiliki keistimewaan dan memberi rezeki. Namun, bagaimana pula dengan nasib mereka sekiranya tidak mendapat mendapat keperluan yang sepatutnya?

"Hati saya cukup tersentuh dan kecewa melihat keluarga miskin yang memiliki anak yang ramai. Dek kerana wang yang tidak mencukup, anak-anak bukan sahaja tidak ke sekolah, malah terpaksa menahan lapar dan bekerja pada usia yang muda," luah pengacara TV dan juruhebah radio Hot fm, Sharifah Aleya Syed Zainal Rashid, 25, yang mengimpikan lima orang anak.

Aleya yang mendirikan rumah tangga pada tahun lepas berpendapat, merancang keluarga amat penting terutamanya bagi pasangan yang sedang mengukuhkan ekonomi keluarga.

Dia dan suaminya yang turut merancang keluarga sedang gigih bekerja dan belajar untuk menjadi ibu bapa yang baik.

Lantas bagi menangkis tanggapan negatif dan bertujuan meningkatkan kesedaran perancangan keluarga menerusi kaedah pencegahan kehamilan yang tidak bertentangan dalam ajaran Islam, Bayer Schering Pharma Malaysia dan dua orang pakar merungkai masalah tersebut.


ISLAM tidak menegah amalan merancang keluarga kerana ia mempunyai keperluan tersendiri.


Menurut Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj amalan perancangan keluarga tidak pernah ditentang oleh agama Islam. Tidak pernah tercatat dalam al-Quran yang mengharamkan merancang keluarga.

Berdasarkan statistik yang diberikan secara purata sejak tahun 1997 hingga 2000, 55 peratus kematian wanita hamil di Malaysia kerana tidak pernah mengamalkan perancangan keluarga. Pecahan statistik itu ialah 59.5 peratus (1997), 65.4 peratus (1998), 64.9 peratus (1999) dan 58.9 peratus (2000).

Bukan itu sahaja, bayi yang dilahirkan juga berisiko mati sekiranya kakak atau abang berusia 18 bulan lebih muda, berbanding yang berusia dua tahun.

"Perancangan keluarga seharusnya dilakukan supaya menjarakkan usia anak daripada anak yang lain, menjaga kesihatan dan keselamatan ibu dan merancang kelahiran apabila pasangan sudah cukup bersedia (kewangan, fizikal dan mental).

"Tidak dinafikan ramai yang beranggapan bahawa amalan ini seperti membunuh zuriat. Ini tidak betul kerana kaedah mencegah kehamilan hanya digunakan untuk menggelakkan kehamilan berlaku, iaitu mencegah persenyawaan sperma dalam ovum," ujar Harlina lagi.

Harlina menyatakan, Islam membenarkan penggunaan kaedah mencegah kehamilan yang boleh diterbalikkan seperti pil oral kontraseptif, Sistem Intra-Uterin (IUS) dan kondom.

Ini kerana kaedah yang dinyatakan tidak memusnahkan sama sekali keupayaan untuk hamil dan melahirkan. Di samping itu, beberapa kaedah kontraseptif yang terdiri daripada pil oral pula boleh memberikan manfaat kesihatan tambahan kepada wanita dalam mengurangkan risiko kanser endometrium dan ovari.

Beliau juga menasihatkan setiap pasangan supaya mendapatkan nasihat dan panduan. Sebaik-baiknya, pergi berjumpa doktor berdua berbanding si isteri atau suami pergi bersendirian.


MERANCANG keluarga untuk menjarakkan usia anak adalah diharuskan.


Sementara itu, Ahli Perundangan Syariah, Pengarah Eksekutif Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Kewangan (ISRA), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Mohammad Akram Laldin menjelaskan, matlamat perancangan keluarga adalah untuk memastikan setiap kehamilan dirancang dan dikehendaki.

"Institusi keluarga adalah unit sosial yang penting dalam masyarakat. Sungguhpun Islam menggalakkan lelaki dan wanita berkahwin dengan tujuan mendapatkan zuriat, tetapi kualiti hidup perlu dititikberatkan.

"Perancangan keluarga boleh diamalkan dengan persetujuan suami dan isteri," tegas Akram bahawa merancang keluarga sebahagian agenda pembangunan keluarga untuk menjarakkan usia anak atas alasan kesihatan, pendidikan dan kesejahteraan keluarga.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails