“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mei 22, 2008

Menangani isteri ‘kaki shopping’

Wanita memang sangat sinonim dengan aktiviti membeli belah. Pantang tertera papan tanda jualan murah di pusat membeli belah, pasti ada yang akan terdorong ke sana walaupun saat hujung bulan atau belum gaji, yang pasti akan sampai juga mereka ke sana.

Mengapa wanita suka membeli belah? Jawapannya cukup mudah, ia satu aktiviti yang cukup menyenangkan lagi menggembirakan kaum hawa. Ibaratnya segala masalah yang berkumpul di minda boleh hilang apabila membeli belah. Pasti ramai yang menyetujui kenyataan ini. Tetapi itu secara luarannya sahaja. Hakikat sebenarnya tidak demikian. Aktiviti membeli belah akan memberikan kesusahan jika dilakukan secara berlebihan. Sungguhpun ada wanita atau isteri mendakwa ia takkan jadi masalah sekiranya apa yang dibeli menggunakan wang sendiri, namun sikap ini sebenarnya tetap tidak disenangi oleh pasangannya.

Boros, walaupun menggunakan duit sendiri pasti akan memakan diri. Bagi kaki shopping, tidak cukup dengan wang tunai, mereka mungkin menggunakan kad kredit. Sekiranya terlebih guna, anda sendiri boleh dapat mengagak bahananya. Dalam hal ini, suami juga secara tak langsung akan turut menerima tempias. Bila isteri terlebih belanja, sudah tentu suami pula terpaksa menampung hutangnya.

Konflik rumahtangga juga bakal muncul jika perkara ini tidak ditangani. Selain itu, gara-gara ‘shopping’ tanpa tujuan, kewangan keluarga boleh berantakan. Mana tidaknya, ada yang sanggup menggunakan wang dapur ataupun wang persekolahan anak-anak untuk memenuhi keperluan membeli belahnya. Jika ada kalangan anda sudah berada di tahap ini, maka anda boleh disifatkan sebagai ‘gila shopping’.

Tahap pengendalian diri jadi punca

Bagi suami yang memiliki pasangan yang suka membeli belah, anda mungkin harus memahami bahawa sikap ini takkan muncul tanpa sebab. Ada tiga punca ia berlaku iaitu pengaruh persekitaran, dorongan kewangan dan juga tahap pengendalian diri yang rendah. Semua faktor ini tidak berdiri sendiri, semua berkait satu sama lain.

Kebiasaannya cara seseorang itu membeklanjakan wang mereka bermula dari keluarga dan orang sekeliling mereka. Rasa ingin berbelanja secara berlebihan itu akan muncul dari perasaan iri hati apabila melihat teman-temannya sudah emmiliki barang tertentu, sedangkan dia pula tidak memilikinya.

Punca lainya adalah kerana takut dikatakan ketinggalan zaman. Kebanyakkan wanita tidak mahu dicap sedemikian, mereka mahu menjadi sebahagian daripada trend yang sedang digemari oleh kaum wanita lain. Ini juga perkara yang menyebabkan mereka ingin selalu tampil berbeza dari persekitarannya hingga terbabit dalam tingkah laku boros membeli belah.

Dalam hal kewangan pula, hobi membeli belah ini tidak akan menjadi sekiranya tidak seimbang dengan peruntukan kesangan yang ada. Mana mungkin memeruskan aktiviti membeli belah jika modalnya tiada. Tapi jika peruntukan wangnya ada dan banyak pula. Tidak mustahil makin menjadi-jadilah sikap borosnya.

Tambah kronik sekiranya pasangan memang menyediakan banyak dana untuk berbelanja, seseorang itu bebas menggunakannya. tidak mustahil sikap ini akan tambah menggila dengan keadaan ini. Sebanyak manapun wang yang diberikan boleh dihabiskan dalam masa yang singkat.

Bagi aspek pengendalian diri pula, ia sangat bergantung kepada kemampuan setiap individu. Tahap perndidikan biasanya menjadi dasar bagi seseorang untuk berfikir sebelum membeli barang. Semakin tinggi pendidikan seseorang, semakin berfungsilah tahap pengendalian dirinya. Ketika ini dia akan memutuskan sama ada perlu membeli atau tidak.

Akan tetapi lain pula halnya dengan wanita yang bekerja. Perilaku ‘kaki shopping’ ini memiliki faktor pendorong lain, iaitu pendapatan. Secara psikologinya wanita suka berbelanja, tambah lagi jika mempunyai pendapatan sendiri. Mereka beranggapan bahawa dengan pendapatan yang diperolehi, mereka bebas membeli apapun yang diingini terutama untuk meningkatkan harga diri di kalangan teman sekerjanya. Tambah lagi jika seseorang wanita itu memiliki jawatan yang tinggi, pergaulan akan mula berubah dan mereka akan berusaha membeli barang-barang yang sesuai dengan teman pergaulannya.

Izin dari suami

Biarpun sikap suka membeli belah ini sukar dihilangkan, namun ia masih boleh dikurangkan. Perilaku ‘berbelanja secara bijak’ yang ditanamkan oleh ibubapa tatkala usia masih remaja mampu melenyapkan sikap ini secara perlahan-lahan.

Sikap ibubapa yang memanjakan anak dengan membiarkan mereka membeli apa yang disukai tanpa mengira batasan harga ibarat mendidik sikap boros atau ‘kaki shopping’ di kalangan anak mereka.

Peranan suami atau pasangan juga sangat penting untuk mengawal rasa ingin membeli ini. Oleh itu bagi lelaki yang memiliki isteri ‘kaki shopping’, mereka haruslah mencari cara menanagani sikap tersebut. Antara yang boleh dilakukan adalah dengan mebuat kesepakatan. Pastikan isteri meminta keizinan daripada suami untuk membeli apa yang diigini terutama jika harganya agak mahal. Dengan cara itu, suami dapat mengawal apa yang dibeli oleh isteri dan apa barang yang sudah dimilikinya. Meskipun ini hanya sebagai pemberitahuan saja, tetapi izin suami ini sangat berkesan dalam menangani sifat suka membeli belah sang isteri.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails