“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Julai 28, 2008

Sumber makanan untuk segera hamil


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Setiap pasangan suami isteri yang mendirikan rumahtangga pasti menantikan kehadiran cahaya mata. Namun nasib setiap pasangan ini tidak sama, ada yang berupaya hamil tidak lama selepas mendirikan rumahtangga dan ada juga yang terpaksa menunggu bertahan-tahun lamanya untuk menerima kehadiran si kecil. Bagi yang memang mahu segera menimang cahaya mata, sebenarnya ada usaha yang boleh dilakukan agar impian tercapai. Caranya adalah dengan mengatur pola makan anda dan pasangan. Ia haruslah dilakukan dengan teratur kerana kehamilan tidak dapat dicapai dalam tempoh yang singkat.

Jadi kalau merancang untuk segera mendapat anak, sebaiknya mullah merancang pola makanan anda berdua sejurus selepas bernikah. Ada beberapa zat gizi penting yang perlu anda ambil jika anda mahu menyambung keturunan. Berikut adalah antaranya.

Daging, telur dan tauhu

Zat protein yang terdapat dalam sumber makanan ini berfungsi sebagai zat pembangun atau pembentuk sel baru. Bagi memastikan keperluan protein ini, seseorang wanita dewasa memerlukan lebih kurang 48 gram per hari manakala lelaki dewasa perlu mengambil 55 gram per hari zat ini. Bagi bakal bapa, kekurangan protein boleh mengganggu proses pembentukan sperma.

Taugeh dan kekacang

Sumber makanan ini mengandungi vitamin E yang tinggi. Ia berfungsi meningkatkan kemampuan sperma membuahi sel telur dan berperanan dalam pembentukan hormon testosteron. Bagi wanita, zat ini juga mampu mencegah risiko keguguran kerana peranannya dalam menjaga kesihatan rahim dan plasenta.

Ikan salmon, susu, keju dan mentega

Semua ini adalah sumber vitamin D. Fungsinya selain banyak terlibat dalam pembentukan tulang, vitamin D juga banyak berperanan dalam proses metabolisme di otak, jantung, kelenjar kelamin, kelenjar prostat dan payudara.

Bagi lelaki, vitamin D mampu meningkatkan gerakan sperma (sperma mampu berenang dengan lebih cepat) dan meningkatkan penghasilkan sperma. Bagaimanapun, anda hanya disarankan mengambil zat ini tidak lebih dari 4000 IU per hari. Pengambilan vitamin ini secara berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, nafsu makan hilang, gatal, kerap kencing, sakit perut, dehidrasi dan mampu menyebabkan kerosakkan ginjal.

Kerang dan daging

Dua sumber makanan ini mempunyai kandungan zink yang diperlukan oleh tubuh terutama untuk menghasilkan keturunan. Bagi bakal ibu, zink perlu untuk membantu penghasilan genetik yakni kromosom yang ada dalam sel telur ketika pembuahan terjadi.

Manakala bagi bakal bapa pula, zat zink diperlukan untuk proses pembentukan sperma yang sihat.

Hati, kuning telur, sayuran hijau dan kacang merah

Di dalamnya terkandung zat besi yang berfungsi menjaga pusingan ovulasi yang dapat diketahui melalui pusingan haid yang teratur. Sekiranya pusingan haid tidak teratur, maka pematangan sel telur menjadi kurang baik dan perkara ini mampu memberi kesan kepada proses pembuahan.

Ayam, ikan dan beras merah

Tiga makanan ini mengandungi sumber vitamin B6 yang banyak terlibat dalam proses sistem reproduksi wanita. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan hormon tidak seimbang, Walhal keseimbangan hormon estrogen dan progesterone sangat penting untuk proses kehamilan.

Makanan laut, ikan tuna dan bawang putih

Ia mengandungi selenium yang berperanan penting dalam penghasilan sperma yang sihat. Setengah dari kadar selenium dalam tubuh lelaki ditemui dalam cairan sperma.

Brokoli, bayam, tomato, mangga dan lobak merah

Ia mengandungi vitamin A yang penting dalam pembentukan sel telur. Kurangnya kadar vitamin ini akan mengakibatkan penurunan tahap hormone LH (Lutenizing Hormone) dah FSH (Follicle Stimulating Hormone) yang diperlukan untuk pembentukan sel telur. Bagaimanapun, anda disarankan mengambil vitamin A ini tidak lebih dari 25,000 IU per hari. Pemgambilan vitamin A secara berlebihan akan menbuatkan anda mual, kerana zat ini akan berkumpul dalam hati.

Buah limau, jambu, betik, epal, tomato dan kiwi

Semua buah yang senang diperolehi ini mempunyai Khasiat vitamin C yang tinggi. Ia membantu memperkuatkan sel sperma, menjaga kesihatan fungsi indung telur dan pembentukan sel telur. Selain itu, vitamin C juga bekerjasama dengan vitamin E dan beta karotin dalam melindungi sel-sel organ tubuh dari radikal bebas yang mampu mempengaruhi kesihatan sistem reproduksi wanita.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails