“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mac 21, 2012

Ðaun stevia

Ðaun stevia kawal gula dalam darah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Stevia merupakan sejenis tumbuhan agak baru di negara ini, biarpun hakikatnya sudah lama digunakan di sesetengah negara sebagai bahan pemanis. Kegunaan daun stevia sebagai pemanis mula disedari oleh orang Eropah pada kurun ke-16. sejak itu, ia mula digunakan dengan meluas di Eropah sehinggalah dibawa ke Asia.

Stevia merupakan 100% ekstrak pemanis semulajadi daripada spesies tumbuhan herba stevia rebaudiana. Ia juga termasuk dalam keluarga yang sama dengan bunga matahari iaitu ateraceae. Selama berkurun, ekstrak daripada daun stevia telah digunakan secara efektif sebagai pemanis minuman herba pahit di India. Kini, stevia telah digunakan di seluruh dunia secara meluas untuk tujuan memaniskan makanan dan minuman atau digunakan sebagai makanan tambahan.

Ðikenali juga dengan nama ‘sweet honey leaf’, daun stevia dikatakan berasal dari kawasan tropika dan sub-tropika di negara Amerika Selatan dan Amerika Tengah. Ekstrak daun stevia banyak ditemui dalam produk pengguna di seluruh dunia, terutamanya di Jepun, China dan Amerika Selatan. Minuman, gula-gula dan gula-gula getah menggunakan ekstrak stevia sebagai pemanis banyak dihasilkan oleh pengeluar makanan utama di Jepun. Ði negara-negara lain terutamanya di Amerika Syarikat, ekstrak stevia banyak digunakan dalam produk makanan tambahan, minuman protein dan pelbagai jenis teh.


Stevia adalah sejenis pokok renek berbatang lembut. Ðaunnya berbentuk bujur. Stevia mengeluarkan bunga halus dan bergerutu berwarna putih. Bunganya akan menghasilkan biji benih apabila matang. Ia dikenali juga sebagai daun manis atau madu kerana mengandungi bahan yang 300 kali lebih manis daripada gula biarpun masih ada rasa pahitnya. Selain itu, stevia mengandungi dua komponen utama pemanis di dalamnya iaitu steviosid dan rebaudiosid A. Kedua-dua bahan pemanas itu akan berkurangan jika tanaman berkenaan dituai lebih awal.

Ðaun stevia mentah mengandungi kira-kira hampir 100% zat fito dan minyak meruap yang telah dikenal pasti. Ini termasuklah sejumlah bahan rutin (daripada belulang) dan B-Sitosterol (daripada daun). Ðaun stevia mengandungi zat yang dikatakan mampu membantu mengawal gula dalam darah. Ini termasuklah kromium, zink dan vitamin B3 (niasin).

Oleh kerana daun stevia tidak mempunyai kalori, karohidrat dan indeks glisemik, maka ia amat sesuai untuk individu yang tidak boleh atau tidak mahu tahap glukos dalam darah berubah-ubah pada tahap mendadak. Ini termasuklah mereka yang menghidap diabetes, hipoglisemia, hiperglisemia dan mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat.

Menurunkan berat badan

Selain dikatakan boleh digunakan sebagai pemanas, ciri-ciri khasiat ubatan pada daun stevia adalah sebagai ubat bagi menurunkan kadar gula dalam darah, melawaskan kencing, menurunkan tekanan darah, membunuh bakteria, membunuh kulat, membunuh virus, mengurangkan keradangan dan mampu menurunkan berat badan. Biasanya dos yang digunakan untuk tujuan pemanas adalah dengan menggunakan ¼ sudu makan daun yang telah dihancurkan bagi menggantikan satu sudu makan gula biasa. Tidak seperti gula asli, stevia tidak menghasilkan rasa manis dengan segera.

Ðalam peruabtan tradisional, penggunaan daun stevia dikatakan mampu mengurangkan keinginan untuk memakan makanan manis dan berlemak. Meminum teh yang ditambah dengan daun stevia dikatakan mampu membantu mengurangkan keinginan untuk mengguna tembakau dan minuman beralkohol.

Terdapat juga kajian yang menunjukkan ekstrak daun stevia mampu menyekat pertumbuhan dan penghasilan semula beberapa bakteria yang bertanggungjawab terhadap kerosakan gigi. Malah, dikatakan ekstrak daun stevia turut digunakan dalam ubat gigi dan ubat kumur di negara China dan negara-negara lain disebabkan kasiat tersebut.

Sungguhpun begitu, dikatakan kanak-kanak dan wanita hamil tidak digalakkan mengambil stevia untuk tujuan perubatan.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat ubatan daun stevia, namun begitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Sumber : MW#1387 dan En.Wikipedia ~ stevia.

1 ulasan:

  1. Dapatkan daripada kami bekalan Gula Stevia yang paling murah di Malaysia. Gula Stevia di proses di kilang tempatan dan di edarkan oleh syarikat islam bumiputra, di jamin halal.

    Harga: 1/2 KG -> RM45

    Untuk Maklumat Lanjut:
    call/sms 013-431 2808 (omar)

    http://www.facebook.com/pages/Pemanis-Stevia-Rebaudiana-Paling-Murah-Di-Malaysia/350979478353752

    http://steviasentral.wordpress.com/

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails