“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Mac 19, 2012

Bahaya! Anak ketagih gadjet


Assalamualaikum warahmatullah,

Apakah anak-anak anda terselamat dari bahaya ketagih gadjet? Setelah membeli bermacam-macam gadjet terbaru, perasan tak perubahan perangai anak-anak? Ya, mereka jadi tidak sensitif lagi. Makan tak mahu duduk semeja, masing-masing suka memerap dalam bilik melayan ‘game’, Facebook dan YouTube sepanjang hari. Ibu tak dilayan, ayah lagi mereka tak perasan, bagaimana hendak belajar?

Tak hairan kalau prestasi mereka merosot di sekolah, jangan biarkan gadjet menjajah anak-anak kita! Bayangkanlah jika ia seolah-olah dijadikan ‘Tuhan’, manakan tidak, kalau tidak kalau setiap saat sentiasa digenggam.

Waktu terus berlalu, mereka semakin dewasa. Malangnya tidak cukup masa bagi anda untuk meninggalkan kesan-kesan bererti yang akan mereka ingati sepanjang hidup. Bagaimana kalau anda tidak sempat mengajarkan mereka cara sembahyang, mengenal Allah, mengamalkan akhlak Rasulullah SAW?

Takkan gadjet itu yang akan menyelamatkan mereka dalam kubur kelak? Oleh itu, sebelum melepaskan anak-anak, sebebas-bebasnya menggunakan alat canggih itu, baik anda fikirkan kesan-kesanya nanti, bila nak digunakan dan apa aturan menggunakannya. Ada mesti disiplinkan anak-anak supaya mereka tidak menjadi mangsa ketagih gadjet.

Sebagai ibu bapa, anda perlu hadapi tatangan ini dengan ilmu keibubapaan yang cukup. Anak zaman sekarang terlalu canggih hati dan perasaannya. Orang tua mesti bersikap lebih proaktif menangani gejala kecanduan ini. Wajarkah dibiarkan anak anda tumbuh dengan ‘jiwa main-main’ yang membentuk sikap tidak bertanggungjawab? Jangan terkejut kalau anak-anak tidak pedulikan orang tuanya kerana sibuk melampiaskan nafsu gadjetnya!

Bagaimana cara didikan bersifat interaktif mengikut sunnah Rasulullah SAW yang boleh membantu anda menangani masalah ini?

1 – Ðialog, jangan banyak berleter

Anda puas hati kalau boleh meluahkan kemarahan anda kepada anak, bukan? Berleter memang menyeronokkan, apatah lagi kalau anak anda tak berani menjawab, membela diri atau melawan leteran anda. Tapi, adakah diamnya itu tanda dia ok? Siapa pun tak mahu terima jika dipersalahkan seratus peratus. Mereka diam sebab malas hendak melayan anda saja, bukan bermakna sertuju apa yang anda leterkan. Leteran anda itu jadi tidak berguna sama sekali dan buang masa sebenarnya. Elok lagi anda ajak anak berbincang sambil ingatkan dia dengan kata-kata perangsang untuk berubah.

Rasulullah SAW pernah didatangi seorang pemuda yang berterus-terang meminta izin mahu berzina. Baginda SAW ridak terus menghukum, memarahi apatah lagi memulaukan pemuda ini. Bahkan dengan cara penuh kecerdasan, diajaknya pemuda itu berdialog. Apakah dia setujuk jika ada seorang lelaki berzina dengan ibunya atau dengan saudara perempuannya? Akhirnya pemuda itu insaf dan faham mengapa zina itu amat dibenci oleh agama dan budaya masyarakat yang suci. Ikutlah cara Rasulullah SAW yang amat bersabar dengan memperbanyakkan dialog, bukan monolog yang menyakitkan hati.

2 – Puji untuk bangkitkan kesedaran

Anak yang bermasalah menandakan dia kurang disentuh, banyak dikasari atau langsung tidak dipedulikan. Bukankah kelembutan menjadi rahsia kejayaan didikan Rasulullah SAW kepada sahabat-sahabatnya? Contoh sabda Rasulullah SAW yang banyak memuji sahabatnya supaya mereka lebih bersemangat mempertingkatkan kemahiran akhlak dan keimanan.

“Sebaik-baik pemuda adalah Salamah bin al-Akwa.”

Sabdanya lagi, “Orang yang paling amanah dalam umat ini adalah Abu Ubaidah bin Jarrah.”

Ðan sabda Rasulullah SAW lagi, “Seandainya Umar al-Khattab berjalan di suatu tempat maka syaitanpun memilih jalan lain.”

Sabda Rasulullah lagi, “Sebaik-baik pemuda adalah Abdullah bin Umar jika dia tetap menjalankan solat lail.”

3 – Jadual seimbang

Tak mungkin anda menyekat terus keinginan anak-anak yang suka berhibur, bermain dan bersantai-santai. Tapi cubalah jelaskan tentang keutamaan yang perlu didahulukan dalam kehidupan. Buatlah jadual yang seimbang untuk keperluan emosi, rohani, jasmani dan minda anak. Beri ganjaran setiap kali anak berdisiplin memenuhi jadual dengan baik. Jangan berlebihan menyekat kegembiraan mereka dengan didikan ala-ala militeri. Allah SWT menegaskan tentang keutamaan berlembut di dalam al-Quran, “Sekiranya kamu bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu.” (Surah Ali-Imran 159)

4 – Kenali Allah SWT sebelum kenal gadjet

Gadjet bukan musuh anak, ia boleh dimanfaatkan untuk pendidikan jika betul caranya. Mengapa takut dengan gadjet jika anda ajar anak menggunakannya dengan amanah? Ibu bapa yang bertanggungjawab, tidak sesekali biarkan anak berleluasa menggunakan gadjet sebebas-benasnya.

Jangan buka pintu kejahatan untuk anak dengan tangan anda sendiri. Awasi dan temani anak melayari gadjetnya dengan kesedaran bahawa Allah SWT Maha Melihat. Pastikan iman anak telah cukup kuat untuk menepis godaan maksiat tawaran gadjet. Anak perlu diingatkan setiap masa, mereka sering lalai sebagaimana kita manusia dewasa. Kecintaan kepada Allah SWT perlu ditanamkan sebelum mereka asyik mencintai permainan dan hiburan. Ajari anak bertanggungjawab dan adil mengisi masa mereka, untuk dunia dan akhirat mesti seimbang.

Banyak ilmu yang boleh diteroka dalam duania internet dan tidak sedikit jurang bahayanya, jika anda menemani, Insya Allah selamat melayari samudera ilmu sejati. Ilmu yang boleh mendekatkan diri kepada Ilahi kini di hujung jari.




Sumber : Ðr Juanda Jaya, MW#1469

1 ulasan:

  1. Anak-anak ketagih gadget..
    jika tidak dikawal memang akan melalaikan mereka...
    Mereka akan lupa tanggung-jawab sebagai hamba Allah, lupa tanggungjawab sebagai pelajar, lupa tanggungjawab membantu tugas di rumah...

    Jemput singgah ke blog Koding...

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails