“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”
“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”
Khamis, Mac 29, 2012
‘Insya-Allah’, jangan dibuat main!
Susunan :
Bawang Goreng
pada
3/29/2012 10:00:00 PG
Assalamualaikum warahmatullah,
Manusia ini
memang tidak terlepas daripada membuat perancangan dan berjanji. Sebagai ibu bapa,
kadang-kala kita merancang segala yang terbaik demi keluarga dan anak-anak.
Sebagai manusia juga, kita tidak dapat mengelak daripada berjanji. Sama ada
tercapai atau tidak, segalanya tertakluk kepada ketentuan Dia yang Maha
Berkuasa.
Merancang dan
berjanji; dua perkara yang mungkin berbeza tetapi masih dalam konteks yang sama
iaitu perkara yang akan dilakukan pada masa depan. Umpamanya ibu berjanji
dengan anaknya untuk membelikan barang mainan kegemaran si anak. Sama ada
perancangan itu terlaksana atau janji itu dapat dilakukan, ia berada di bawah
takluk kuasa Allah.
Ada orang
yang merancang tetapi perancangannya tidak menjadi kenyataan. Ada orang
berjanji tetapi apabila tiba masa menunaikan janji, hilang tak nampak bayang!
Perancangan tidak menjadi, itu suatu perkara di luar jangkaan. Janji tidak
dapat ditepati, itu sama ada ingkar sendiri atau kerana masalah teknikal yang lain.
Islam
mengajar satu konsep yang amat mudah dalam perkara membuat perancangan dan
membuat janji, iaitu mengiringi perancangan dan janji itu dengan kata ‘insya Allah’.
Namun selalu juga berlaku, kita main-main dengan ungkapan ‘insya Allah’ itu.
Umpamanya, apabila mendapat undangan daripada sahabat, kita dalam keadaan serba
salah sama ada mahu hadir atau tidak. Hendak menolak terang-terangan, rasa
tidak sampai hati. Hendak menjawab ya, hati memang berat hendak memenuhi
undangan itu. Lalu ada di antara kita mengambil jalan tengah, ‘insya Allah’ tetapi dalam hati, “insya Allah, tak datang!”
Kisah
mengenai ‘insya-Allah’ ini, Allah nyatakan dalam surah al-Kahfi ayat 23-24 yang
bermaksud, “Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu:
“Sesungguhnya aku akan mengerjakannya esok”, kecuali dengan menyebut ‘insya Allah’.”
Ayat ini
mengingatkan kita mengenai kekuasaan mutlak yang hanya milik Allah. Oleh itu
apabila melafazkan janji, mengikrarkan sumpah atau membuat perancangan, kita
akan selalu ingat bahawa kita makhluk yang lemah dan segala yang terlancar dari
mulut kita itu akan jadi kenyataan jika diizinkan Allah. Sebab itulah kita
sebut ‘insya Allah’ iaitu ‘dengan kehendak Allah’.
Menurut
riwayat Ibnu Jarir, ayat 23-24 surah al-Kahfi tersebut diturunkan oleh Allah
berikutan peristiwa yang tercetus antara Nabi Muhammad dengan kaum kafir
Quraisy. Pada suatu hari, kaum Quraisy mengutus dua orang utusannya, an-Nadr
bin al-Hars dan Uqbah bin Abi Muith untuk menemui para pendeta Yahudi di
Madinah. Tujuan mereka adalah untuk memastikan kenabian Muhammad sebagai
seorang rasul dengan cara menceritakan sifat-sifatnya dan segala yang
dikatakannya. Kaum Quraisy beranggapan bahawa para pendeta berkenaan mempunyai
kepakaran dalam memahami kitab-kitab lama yang telah diturunkan dahulu dan
memiliki pengetahuan yang mendalam mengenai tanda-tanda kenabian. Lalu, kedua-dua
utusan tadi mengemukakan masalah yang sedang dihadapi koleh kaumnya kepada para
pendeta yang ditemui.
Para pendeta
itu pun menyarankan bahawa untuk memastikan sahih atau tidaknya kenabian
Muhammad, ajukan tiga persoalan kepada Muhammad. Pendeta Yahudi berkata, “Tanyakanlah
kepada Muhammad akan tiga hal. Jika dia dapat menjawabnya, dia Nabi yang
diutus. Akan tetapi, jika tak dapat menjawabnya, dia hanyalah orang yang
mengaku sebagai Nabi. Pertama, tanyakan tentang pemuda-pemuda pada zaman dahulu
yang berpergian (mengembara) dan apa yang telah berlaku kepada mereka. Kedua,
tanyakan juga tentang seorang pengembara yang sampai ke Masyriq dan Maghrib dan
apa yang terjadi padanya. Ketiga, tanyakan pula kepadanya mengenai roh dan
apakah itu roh.”
Utusan itu pulang
kepada kaum Quraisy dan menceritakan pesanan yang diberikan oleh para pendeta
Yahudi itu. Kemudian, mereka berangkat pula menemui Nabi Muhammad SAW dan
menanyakan ketiga persoalan yang tersebut di atas. Nabi Muhammad SAW berjanji
dengan pasti bahawa baginda akan dapat menjawab ketiga-tiga persoalan yang
dikemukan tanpa disertai kalimah ‘insya Allah’.
Dari sehari
ke sehari, Baginda menantikan turunnya wahyu yang akan menerangkan jawapan
kepadaa ketiga-tiga persoalan tersebut. Rasulullah SAW menunggu-nunggu wahyu sehingga
15 malam, namun malangnya Malaikat Jibril tidak juga muncul sehingga
orang-orang Makkah mulai merasa sangsi terhadap Baginda. Rasulullah sendiri berasa
sangat sedih, gundah gulana dan bingung mengenai jawapan yang harus diberikannya
kepada kaum Quraisy yang menunggu-nunggu jawapan Baginda.
Akhirnya
setelah 15 malam berlalu, turunlah Malaikat Jibril membawa wahyu iaitu beberapa
ayat daripada surah al-Kahfi dan al-Isra sebagai jawapan kepada ketiga-tiga
persoalan yang dikemukakan. Sambil itu, Malaikat Jibrail membawa teguran Allah
terhadap sikap Nabi Muhammad yang berjanji tanpa mengucapkan ‘insya Allah’. (QS
al-Kahfi [18]:23-24).
Mufassir Ibnu
Jarir ath-Thabari dalam Kitab Jaami'ul Bayan menjelaskan, “Inilah pengajaran
Allah kepada Rasulullah SAW agar jangan memastikan suatu perkara akan terjadi
tanpa halangan apa pun, kecuali menghubungkannya dengan kehendak Allah SWT.”
Dalam kesempatan
itu juga, Jibril menyampaikan tentang pemuda-pemuda yang berpergian, yakni
Ashabul Kahfi (18:9-26); seorang pengembara, yakni Dzulqarnain (18:83-101); dan
perkara roh (17:85).
Kalimah ‘insya
Allah’ bukan perkara yang boleh dibuat main, sama ada ketika hendak merancang
sesuatu atau pun semasa perancangan telah dibuat. Berikut antara perkara yang
perlu kita berikan perhatian apabila berjanji dan membuat perancangan :
1 – Buat
janji ikut kemampuan
Jangan
berjanji sekiranya kita tidak tahu kita tidak mampu untuk menunaikan janji.
Sekiranya tidak yakin atau tahu diri tidak mampu menunaikan janji, maka lebih
baik kita berterus-terang saja. Berterus-terang mungkin akan menyebabkan ada
pihak berkecil hati tetao itu lebih baik daripada mungkir janji. Sekiranya kita
yakin dapat menunaikan janji, ucapkanlah ‘insya Allah’ sebagai penyerahan
kepada Allah, segalanya akan berjalan lancar dengan izin-Nya.
2 – Janji
harus sedaya upaya ditunaikan
Apabila sudah
berjanji, cubalah sedaya upaya menunaikannya. Yang penting ada usaha untuk
melunaskan janji kerana dengan usaha itu, insya Allah akan dipermudahkan Allah.
3 – Berserah
kepada Allah apabila berjanji (tawakal)
Jika ungkapan
‘insya Allah’ diucapkan dengan penuh sedar dan faham, bermakna kita menyerahkan
segala urusan kepada Allah. Kalimah ‘insya Allah’ ibarat satu doa, dengan
mengharapkan reda Allah supaya memberikan kita kekuatan dan kejayaan menunaikan
janji dan membuat perancangan. Apabila kita menyerahkan segala bentuk urusan
kepada Allah, bermakna kita sampai ke peringkat bertawakal selepas melakukan
segala usaha yang perlu dan patut.
4 – ‘Insya
Allah’ jangan dibuat main!
Kalimah ‘insya
Allah’ bukan sebarang ungkapan yang boleh dibuat main. Apabila mengucapkan ‘insya
Allah’, haruslah dengan penuh sedar, tekad yang ikhlas dan ada kesungguhan yang
padu melaksanakan segala janji. Jangan jadikan ‘insya Allah’ sekadar ungkapan
di mulut tetapi tiada makna langsung. Boleh jadi hukum haram, andainya kita
ungkapkan ‘insya Allah’ tetapi dalam hati memang tidak mahu melunaskan janji
atau hati memang tahu tidak dapat menunaikannya. Jika ‘insya Allah’ diungkapkan
dengan hati tidak ikhlas, itu juga boleh jadi suatu bentuk penipuan.
5 – Janji
tapi tiada niat hendak tunaikan a.k.a. munafik
Berdusta dan
ingkar janji adalah antara sifat orang munafik. Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud, “Tiga perkara yang berada di dalam dirinya, maka dia munafik,
walaupun dia berpuasa, sembahyang dan mengaku dirinya Muslim. Apabila bercakap
dia berbohong, apabila berjanji dia mungkir janjinya dan apabila dipercayai dia
khianat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
6 – Janji
tapi terlupa, maka tidak mengapa
Rasulullah
SAW menjelaskan dalam sabda yang bermaksud, “Apabila seseorang berjanji dengan
saudaranya dan dia berniat akan menepati janji itu, tetapi dia tidak memperoleh
jalan untuk menepatinya, maka tidaklah dia berdosa.” (Hadis riwayat Abu Daud
dan at-Tirmidzi)
Apabila janji
diucap, usaha dibuat untuk menunaikan janji, tetapi kemudian ada halangan lain
yang datang sehingga akhirnya janji tidak dapat ditunaikan. Janji yang gagal
ditepati atau perancangan yang tidak menjadi walaupun sudah habis
berusaha, dianggap menepati maksud ‘insya Allah’ – kerana Allah tidak
mengizinkannya berlaku.
7 – Selalu
menyerahkan segala urusan dan perancangan pada ketentuan Allah
Sebagai
manusia, kita selalu membuat perancangan dan beriya-iya berusaha agar
perancangan itu menjadi kenyataan. Apabila perancangan tidak berjalan seperti
dirancang, kita kecewa teramat, kita menyalahkan orang lain, malah kadang kala
sukar menerima hakikat kegagalan. Inilah yang berlau apabila kita tidak
menyerahkan segala urusan kita kepada Allah. Kita selalu menyangka kejayaan
kita semata-mata kerana usaha kita sahaja. Tetapi kita terlupa kadang kala
Allah menguji kita dengan sedikit kegagalan kerana Dia ingin menguji kekuatan
kita.
Kisah Nabi
Sulaiman dengan kalimah ‘insya-Allah’
Suatu hari
nabi Sulaiman yang memiliki 60 orang isteri berkata kepada dirinya, “Aku akan
meniduri isteri-isteriku yang seramai 60 orang ini secara bergilir-gilir dalam
satu malam. Sudah tentu, semua isteriku ini akan mengandung dan melahirkan
anak-anak lelaki dalam masa yang sama. Dengan demikian dapatlah aku membentuk
satu pasukan berkuda yang terdiri daripada anak-anak lelakiku ini untuk berjuang
dan berperang di jalan Allah.”
Maka nabi
Sulaiman pun meniduri isteri-isterinya secara bergilir dalam satu malam sahaja.
Malangnya daripada 60 orang isterinya itu, hanya seorang yang mengandung dan
melahirkan seorang anak lelaki.
Kisah Nabi
Sulaiman a.s. ini diceritakan oleh Rasulullah SAW kepada sahabat dalam suatu
majlis ilmu. Kisah ini diriwayatkan dari sebuah hadis oleh Imam Bukhari.
Rasulullah selanjutnya bersabda, “Seandainya Nabi Sulaiman menyertakan azam
atau hasratnya itu dengan kata-kata ‘insya Allah’ (jika Allah menghendaki),
sudah tentu semua 60 orang isterinya itu akan mengandung dan melahirkan anak
lelaki, yang boleh dijadikan pasukan berkuda untuk berjuang di jalan Allah
sebagaimana yang diharapkannya.”
Wallahu a’lam.
Sumber : MiDi
1 Oktober 2011
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Banyak yg sebut InsyaAllah kerana nak sedapkan hati. Tapi hakikatnya tau tak dpt utk menunaikannya.
BalasPadamMoga selepas membaca artikel ini, para pembaca yg budiman mengambil iktibar agar tidak melafazkan insyaAllah sesuka hati...
BalasPadamapa hukumnya mengucapkan insya Allah kpada orang yang brbeda agama...??
BalasPadam