“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, November 13, 2007

Adakah Cadar Anak Anda Basah Lagi?


Oleh Prof Madya Dr Kanahes Yoganathan, Pakar Perunding Pediatrik

Kencing malam boleh menjadi sesuatu yang mengecewakan dan memalukan. Ikut langkah-langkah ini untuk membantu memastikan cadar anak anda kering setiap pagi.

Kanak-kanak tidak akan kencing malam dengan sengaja, atau disebabkan mereka berasa sakit hati atau sekadar untuk menyusahkan ibu bapa mereka. Perkembangan setiap kanak-kanak adalah berbeza, begitu juga dengan kebolehan mengawal sistem perkumuhan mereka. Kencing malam adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak yang berumur lima tahun ke bawah.

Jika kencing malam masih lagi berlaku selepas usia ini, keadaan ini mungkin disebabkan oleh beberapa perkara; anak tidur dengan nyenyak, anak anda mungkin tidak bangun atas rangsangan pundi kencing yang sudah penuh; anak anda mungkin mempunyai kapasiti pundi kencing yang kecil; atau anak anda mungkin menghasilkan air kencing yang banyak pada waktu malam. Dalam kebanyakan kes, tiada penyebab yang jelas mengapa berlakunya kencing malam. Kebanyakan kanak-kanak akan meninggalkan tabiat kencing malam apabila mereka membesar; oleh itu janganlah anda bimbang. Sebaliknya, ambil langkah-langkah berikut:

Jangan menghukum, mencemuh atau mengusik kerana ini boleh menjejaskan mental kanak-kanak bagi jangka masa yang panjang dan berkekalan.

Tetapkan matlamat yang betul.
Latih anak anda supaya ia bangun ke bilik air waktu malam. Mendukung anak anda ke tandas walaupun anak anda dalam keadaan separuh terjaga hanya akan memburukkan masalah ini (begitu juga dengan
menggunakan lampin secara berterusan). Permudahkan anak anda. Pastikan lokasi bilik mandi anak anda dekat dan mudah dituju.
Lampu malam
juga dapat membantu.

Tidak memberi air secara berlebihan. Minum dengan banyak pada waktu siang akan melatih pundi kencing menahan air kencing dalam jumlah yang banyak.
Bagaimanapun, kawal jumlah air yang anak anda minum selepas makan malam. Elakkan minuman yang berkafein (cth: teh, kopi, kola dan coklat) kerana makanan ini merangsang pengeluaran air kencing.

Elakkan sembelit kerana ia mengurangkan jumlah air kencing yang mampu ditampung dengan selesa oleh pundi kencing. Beri anak anda sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin-bijirin dan cecair dengan banyak, dan galakkannya bersenam.

Galakkan anak anda memikul tanggungjawab sebanyak mungkin (cth: Menukar cadarnya sendiri apabila dia cukup besar untuk melakukannya). Ingatkan anak anda untuk membuang air kecil sebelum tidur. Notis bertulis juga dapat membantu.

Simpan rekod basah dan kering.
Pada setiap malam, rekodkan sama ada dia kencing malam atau tidak untuk mengukur kemajuan anak anda. Beri ganjaran untuk malammalam yang 'kering' dengan pujian atau upah.

Bersabar, penyayang & beri galakan.
Untuk mendapat malammalam yang kering akan mengambil masa.

BILAKAH IA MENJADI MASALAH SEBENAR?

Pada tahun 2001, satu kajian yang dikendalikan di atas kanak-kanak sekolah rendah di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya telah mendapati bahawa sembilan peratus daripada kanak-kanak berumur 7 tahun dan dua peratus daripada kanakkanak berumur 12 tahun masih kencing pada waktu malam. Kanak-kanak yang lebih tua dan kencing lebih daripada tiga malam dalam seminggu berkemungkinan sukar untuk mengatasi tabiat ini.

Jika kencing malam berlarutan sehingga berumur lebih dari tujuh tahun atau jika ia memberi tekanan kepada anak atau keluarga, dapatkan bantuan profesional. Sejumlah kecil kanak-kanak yang mengalami kencing malam mungkin disebabkan oleh jangkitan salur kencing, menghidap diabetes, kecacatan neurologi atau mengalami kerencatan perkembangan.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails