“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, November 09, 2007

Benarkah memasak dan mengemas tanggungjawap isteri?

Assalamualaikum warahmatullah,

Al-kisahnya seorangg teman di egroup menghantar email, “Berani pakai tak?” untuk imej di bawah :


Ada yang geli tengok imej ini, walau bagaimanapun, ada pula seorang bapa mithali membalas, “nak geli apanya… besok ada anak dia berak kena basuh tau, kalau dia selsema hidung sumbat kena sedut guna mulut tau. Itu taik pelastik apa la sangat....”

Saya selalu tertanya-tanya, masih adakah suami yang mahu bersusah-payah bersama-sama isteri dalam hal-hal berkaitan anak-anak dan rumahtangga? Yelah, selalunya dalam bab anak dan rumahtangga, kebanyakan suami akan lepas tangan, beranggapan urusan anak-anak (terutama anak-anak yang masih kecil) dan rumahtangga (memasak dan mengemas rumah, contohnya) ini kerja mutlak isteri.

Alhamdulillah, syujin (suami) saya tak berkira soal remeh-temeh bab menguruskan anak-anak. Diapun tak kisah kalau terpaksa bersingsing lengan bertarung di dapur sekali-sekala di kala saya dilanda angin pening-pening lalat. Dan, alhamdulillah, hari ini saya jumpa lagi satu contoh seorg suami mithali… Sekalung tahniah untuk En Mohd Fadley (mohdfadley@gmail.com).

Hari ini saya kongsikan artikel dari Pn SuzanaGhazali dalam kolumn “Resipi Hidup” yang bertajuk, “Benarkah memasak dan mengemas tanggungjawap isteri?”




“Assalamualaikum Puan.

Saya 'S' dari perlis. Saya sudah berkahwin 7 tahun, ada anak 3; 6thn, 3 thn dan 2thn. Masalahnya isteri saya dari mula kahwin hingga sekarang malas memasak dan kemas rumah. Isteri saya seorang guru. Balik kerja isteri saya tengok tv dari pukul 2 hingga pukul 7 mlm. Makan, minum suami dan anak-anak tidak dipedulikan. Saya ingatkan anak-anak saja, kalau tak, dah lama saya bercerai. Tolonglah saya.”

- Inilah petikan satu sms yg saya terima baru2 ni.

Luahan hati seorg suami yg tertekan dengan sikap isteri yang dikatakan malas memasak dan mengemas rumah. Sikap malas si isteri betul-betul menekan si suami hinggakan beliau berhasrat untuk menceraikan isteri, jika tidak memikirkan kebajikan anak-anak. Betapa beratnya kesan daripada sikap si isteri yang tidak melakukan kerja-kerja memasak dan mengemas rumah. Kenapa sampai begitu kesannya? Apakah memasak dan mengemas rumah memang menjadi tugasan isteri? Apakah memasak dan mengemas rumah adalah tanggungjawap isteri?

Beban tugas


Saya teringat kata-kata Mak saya tika saya di usia remaja dan agak liat untuk membantu kerja-kerja memasak: "Org perempuan ni, walau pandai macamana sekalipun, memang tak lepas dari dapur." Saya akui, memang secara lumrahnya, memasak dan mengemas rumah adalah tugasan wanita. Setiap anak perempuan, apabila sudah boleh disuruh dan diharapkan untuk melakukan sesuatu maka kerja-kerja rumah akan mula diberikan kepadanya. Bermula dengan menyapu sampah, mencuci pinggan mangkuk dan akhirnya memasak.

Kembali kepada persoalan saya di awal tadi, apakah memasak dan mengemas rumah mmg menjadi tugasan isteri? Apakah memasak dan mengemas rumah adalah tanggungjawap isteri?

Kalau dilihat kepada tanggungjawap seorang isteri yang disenaraikan menurut tuntutan syariat, tidak tertulis pun bahawa seorang isteri perlu memasak atau mengemas rumah
. Tanggungjawap dan kewajipan seorang isteri adalah untuk melayan suami pada setiap masa dan ketika.

Diriwayatkan di dalam satu kisah yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW, seorang wanita menunggu kepulangan suaminya ke rumah dalam keadaan dirinya berpakaian yang boleh menimbulkan keinginan suami untuk melakukan hubungan kelamin. Dijelaskan juga bahawa Rasulullah berpesan kepada para suami yang keluar dari rumah dan berjumpa dengan mana-mana wanita agar segera pulang untuk 'bersama' dengan isteri. Kenapa? Kerana lelaki mempunyai keinginan yang satu dan kuat dan menjadi tugas serta tanggungjawap isteri untuk melayani keinginan suami.

Air tangan wanita

Ulama juga pernah menjelaskan bahawa menjadi kewajipan seorang suami yang berkemampuan untuk menyediakan pembantu rumah kepada isterinya bagi membantu menguruskan kerja-kerja rumahtangga malah menjadi WAJIB jika isterinya itu memang berasal daripada keluarga yang sememangnya mempunyai pembantu rumah. Diriwayatkan juga Rasulullah SAW bertindak menjahit pakaiannya sendiri malah baginda juga turut menyusun kasut. Semua huraian dan penerangan ini menjelaskan bahawa memasak dan mengemas rumah bukanlah tugasan dan tanggungjawap isteri.

Dalam erti kata lain, seorang isteri tidak boleh dimarahi apatah lagi diceraikan apabila beliau enggan atau malas melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak atau mengemas. Namun, seperti yang selalu saya jelaskan: peranan, tugas dan tanggungjawap seorang isteri adalah utk menjaga kebajikan suaminya. Maka adalah menjadi satu BONUS jika isteri yang memasak dan mengemas rumah sendiri. Masih ingat lagi perbincangan saya mengenai “Rahsia Air Tangan Wanita”? Ya! Seperti yang saya jelaskan, tangan wanita mempunyai rahsia yang tersendiri dan yang paling penting, air tangan wanita mampu menambat kasih sayang seorang lelaki. Saya teringat pesanan Mak saya, walau sesibuk mana pun, usahakanlah juga untuk menyediakan sendiri hidangan untuk suami kerana kasih suami akan bertambah dan 'melekat' jika perutnya sentiasa diisi dengan hasil air tangan isteri.

Secara logiknya juga, kasih suami akan bertambah jika isteri bijak menguruskan rumah tangga, menghias persekitaran dan mampu menyediakan hidangan yang lazat dan menyelerakan. Saya pernah mengendalikan kes seorang lelaki yang kembali mencari isteri pertama yang telah diceraikan gara-gara mengikut kehendak isteri kedua yang lebih muda dan cantik, dengan alasan isteri pertamanya bijak membaca selera makannya dan pandai menyediakan hidangan yang lazat untuk dirinya.

Namun, perlu dingat! Walaupun memasak dan mengemas rumah menjadi satu bonus kepada isteri untuk terus menawan hati suami bukan bererti isteri perlu melakukan segalanya bagai HAMBA. Penat di pejabat belum habis, dah perlu mengadap urusan di rumah sedangkan suami memanjakan diri di depan televisyen atau menghitung huruf di muka akhbar. Perkara sebegini TIDAK WAJAR BERLAKU. Kerja-kerja rumah perlu dilakukan bersama-sama ataupun lakukan pembahagian tugas. Isu 'queen control' tidak boleh diwujudkan jika suami membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah.

Merujuk kepada kes di awal tadi, walaupun memasak dan mengemas rumah bukan tanggungjawap isteri tetapi sikap si isteri yg mengabaikan langsung kebajikan suami dan anak-anak memang tidak wajar berlaku. Cubalah berbincang dan cari jalan penyelesaian kerana kewajipan dan tanggungjawap seorang ibu adalah menjaga dan mendidik anak-anaknya. Ikhtiar untuk mengatasi masalah adalah lebih baik daripada terus lari daripada masalah.



Moral of the story : Pandai-pandailah bawak diri bila dah melangkah ke alam rumahtangga ek...




Capaian entry berkaitan :

  1. Suami dengar nasihat isteri
  2. Tanggungjawab suami uruskan rumah - Fatwa Mufti Kerajaan Johor
  3. Awas, suami perdaya isteri!
  4. Nasib isteri tak pegang duit
  5. Memperkasakan pelajar lelaki
  6. Jadilah suami idaman
  7. Benarkah Tugas Istri Itu Mengurus Rumahtangga?
  8. Nafkah isteri - Kewajipan Suami Menyediakan Pembantu
  9. Batas-batas taat seorang isteri kepada suami
  10. Ramai suami tak berilmu?

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails