“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Januari 26, 2011

ABIM desak Kuan Yew minta maaf


LKY = barking dog?

Anggap kenyataan Menteri Mentor Singapura guris perasaan umat Islam.

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew memohon maaf secara terbuka kepada umat Islam di Singapura dan seluruh dunia berhubung kenyataannya mencadangkan rakyat Islam di negara itu melonggarkan pegangan agama mereka.

Setiausaha Agungnya, Mohamad Raimi Ab Rahim, berkata pihaknya turut menggesa Singapura bersifat lebih terbuka dan demokratik dengan membuka ruang dialog antara agama serta kebudayaan lebih luas membabitkan hak umat Islam mengamalkan ajaran mereka di negara itu.

“ABIM menganggap kenyataan Lee itu dibuat daripada perspektif cetek dan tidak didasari dengan kefahaman menyeluruh mengenai konsep asas dalam ajaran Islam.
“Ia jelas menyinggung sensitiviti umat Islam bukan saja di Singapura, tetapi di seluruh rantau ini secara keseluruhan termasuk Malaysia.

“Lee perlu sedar bahawa sejarah kedatangan dan penyebaran Islam di rantau ini membuktikan bahawa Islam agama yang berasimilasi dengan sosio-budaya masyarakat setempat dan disebarkan dengan aman serta saksama,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Ahad lalu, akhbar melaporkan Lee menggesa umat Islam di Singapura supaya tidak terlalu kuat berpegang pada ajaran Islam bagi membantu proses integrasi dan pembangunan negara.

Laporan berkenaan turut menyebut Lee selalu menekankan pentingnya keharmonian antara kaum di Singapura yang mempunyai penduduk majoriti berketurunan Cina dan masyarakat minoriti termasuk orang Melayu dan kaum India.

“Saya berpendapat hari ini kita boleh mengintegrasikan semua agama dan kaum kecuali Islam,” katanya yang dipetik daripada bukunya Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going.

Mohamad Raimi berkata, kenyataan Lee itu juga bermotifkan politik dan didasari sifat Islamophobia dengan mengaitkan Islam sebagai agama yang tertutup serta tidak progresif.

“Dalam konteks inilah, perspektif mengenai Islam perlu diperluaskan dengan merujuk fenomena positif dijelmakan umat Islam di seluruh dunia. Muslim di negara Barat misalnya bukan saja hidup harmoni dalam suasana masyarakat majmuk bahkan menyumbang secara produktif sebagai warga negara yang taat,” katanya.




Sumber : BHarian 26/01/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails