“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Januari 25, 2011

Mengapa impian 2010 anda gagal?


Assalamualaikum warahmatullah,

Peralihan tahun sentiasa berlaku, tetapi sasaran dan matlamat yang anda harapkan akan berjaya, akhirnya terkandas begitu sahaja. Mengapa kegagalan yang sama berulang setiap tahun? Tahun baru pasti menerbitkan azam baru dan perancangan baru, tentu saja dengan semangat baru, apakah cukup hanya dengan modal semangat?

Allah SWT berfirman supaya hamba-hamba-Nya mempunyai sikap sentiasa muhasabah diri, tidak cukup setahun sekali, tetapi setiap kali mereka melakukan suatu tindakan semestinya disertai dengan penilaian, adakah ia suatu amal saleh atau sebaliknya.

“Amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka air oleh orang-orang yang dahaga, tetapi bila didatanginya air itu, dia tidak mendapatinya sesuatu apa pun. Ðan didapatinya (ketetapan) Allah di sisinya, lalu Allah memberikan kepadanya perhitungan amal-amal dengan cukup dan Allah adalah sangat cepat perhitungan-Nya.” (Surah an-Nur 24:39)

Siapa pun anda, pastinya punya mimpi dan cita-cita yang indah, untuk berjaya sebagai pekerja, pengurus, peniaga, suri rumahtangga, wanita berkarier tinggi atau apa-apa saja jawatan yang anda genggam sekarang. Tidakkah anda tergerak untuk mencari punca dan sebab kegagalan kelmarin ketika anda sibuk mengarang azam menjelang tahun baru?

Apakah anda sudah menemukan jawapan dari masalah-masalah peribadi yang menyumbangkan kegagalan itu? Semaklah beberapa tip untuk mencungkil beberapa tips yang mampu mencungkil kejayaan anda pada masa hadapan.

1 – Jangan memaafkan diri anda

Setiap orang pernah gagal, jadi jangan bersedih. Tetapi jangan pula suka memaafkan diri sendiri sehingga membuat diri anda tidak merasa bersalah atas kegagalan itu. Anda harus mengakui kegagalan datang dari kesilapan anda dan jangan mencari alasan untuk lari dari kenyataan ini.

Orang yang selalu memaafkan diri sendiri cenderung bersifat lemah, dia selalu berkata: “Ala tak apa...”, “Ala, esok masih ada masa panjang...”, “Ala, besok boleh buat...”, “Tak apa, orang lain pun lambat juga...” atau “Ala.. orang lain pun rugi juga...”. akhirnya tenggelamlah dia dengan sikap serba ‘ala tak apa” ini.

2 – Rahsia kejayaan, usaha lebih dari orang lain

Mengapa dalam persaingan sukan lari pecut 100 meter misalnya, ada yang menang dan yang kalah? Bukan kerana yang kalah itu tidak hebat kerana jarak masa mereka hanya sedetik dua sahaja.

Tetapi yang menentukan kemenangan itu kerana si pemenang ada usaha yang lebih dari yang kalah. Begitu juga saat kita melakukan perancangan, kalau kita suka menyerah dan tiada usaha lebih, pastinya hasil yang didapati tidak ke mana. Kita hanya perlukan usaha yang lebih keras sedikit dari orang lain untuk memenangi persaingan ini. Kalau anda bersaing dengan sifat malas, maka anda harus mengatasinya.

3 – Berbangga dengan ujian

Hanya orang yang mempunyai cita-cita tinggi yang merasai ujian berat. Semakin tinggi pokok dipanjat, semakin kencang angin yang bertiup. Jadi berbanggalah kalau anda diuji keranan ia membuktikan anda seorang yang berwawasan luas. Kalau si pemalas memanglah selesa dalam zon aman yang diciptakannya sendiri.

Maka itu dia tidak memiliki cita-cita tinggi, tiada impian dan sentiasa mengulangi kegagalan yang sama. Sesungguhnya mereka yang terkorban di jalan perjuangan ini ramai disebabkan sikap dan pemikiran negatif yang suka menyalahkan orang lain dan persekitarannya. Keadaan ini terus diperbesar-besarkan hingga mereka hilang tumpuan, putus asa, lemah semangat dan cenderung menyalahkan persekitaran yang menguji itu.

4 – Aksi bukan mimpi

Cukuplah dengan sikap suka berangan dan berkhayal, sudah tiba masanya anda beraksi, buat tindakan dan selesaikan pekerjaan anda, jangan berhenti di tengah jalan. Kegagalan berkait rapat dengan sikap kita yang suka menunda dan berhenti di tengah jalan.

Habiskanlah pekerjaan anda dan fokus pada yang satu, jangan biarkan perkara-perkara lain mencuri perhatian anda. Sikap disiplin dan menghargai masa amat penting untuk melancarkan aksi anda dengan mulus.

Kadang-kadang anda beralasan tiada mood melakukan kerja, sebenarnya kejayaan itu bergantung dengan bagaimana kita menciptakan mood yang baik, jadi jangan tunggu mood datang ia mesti diciptakan.

5 – Ambil pengajaran dari yang gagal dan yang sukses

Pengalaman orang lain adalah guru paling berkesan memberi pengajaran lepada kita. Tidak rugi jika kita suka memerhati cara berfikir, bertindak dan berkomunikasi dengan mereka yang berjaya.

Begitu pula dengan punca-punca kegagalan orang lain diharapkan boleh memberi kesedaran kepada kita dalam melalui perjuangan ini. Peranan ilmu yang diabadikan dalam buku-buku motivasi juga amat penting untuk membangkitkan semangat kita yang mungkin melemah. Jangan malu mengorek rahsia kejayaan orang lain dan jangan pula sombong apatah lagi dengki-mendengki. Ðengki punca tertutupnya peluang berkongsi.

Lima tips ini diharapkan boleh membantu kita menjayakan setiap perancangan masa depan, apakah ia berkait dengan kerjaya, rumahtangga ataupun hubungan sosial anda dengan orang lain. Agar tidak terkubur selamanya niat yang baik itu, jom sambut tahun baru dengan aksi, bukan mimpi!




Sumber : Ðr Juanda Jaya #1415

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails