“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Ogos 08, 2008

Q&A: Isteri enggan dedah kisah lampau


SOALAN :


SEORANG isteri pernah melakukan perkara yang tidak disukai suami sebelum berkahwin, tetapi isteri sudah meninggalkan perkara terbabit sebelum perkahwinan dan bertekad tidak akan mengulanginya lagi.

Selepas berkahwin, suami ada berkata pada isteri, sekiranya dia tahu isteri pernah melakukan perkara yang tidak disukai itu sebelum berkahwin, dia akan memaafkan tetapi tidak mahu bertemu isteri lagi. Suami mengungkapkan kata-kata itu dalam nada bersahaja. Isteri terus merahsiakan perkara lalu itu kerana tidak mahu merosakkan hubungan. Padanya yang berlalu hanyalah sejarah sebelum bergelar isteri dan dia tidak akan mengulanginya.

Dia tidak faham maksud kata-kata suami ‘tidak mahu bertemu lagi’ sama ada bermaksud cerai atau tidak kerana ketika menyebut perkataan itu kelihatan bersahaja.

Isteri takut bertanya lebih lanjut kepada suaminya. Apakah ini membabitkan talak tanpa sengaja? Perlukah isteri berterus terang, tetapi dia takut suami akan berpisah dengannya hanya kerana sejarah lama itu.

NOORLINA, Batu Pahat, Johor.


JAWAPAN :


KITA tidak digalakkan membuka aib sendiri dan aib orang lain kepada orang lain termasuk suami. Aib diri sendiri dan orang lain hendaklah ditutup agar tidak ketahui ramai. Mencari-cari aib orang lain juga salah. Dengan itu, isteri tidak perlu berterus terang mengenai sejarah lalu kepada suami. Jadikan ia sebagai pengajaran dalam menempuhi perjalanan hidup.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Wahai sekalian orang yang beriman dengan lisannya dan iman itu belum masuk ke dalam hatinya. Janganlah kalian mengghibah kaum muslimin dan jangan mencari-cari atau mengintai aurat (aib) mereka. Kerana orang yang suka mencari-cari aurat kaum muslimin, Allah akan mencari-cari auratnya. Dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah, nescaya Allah akan mem bongkarnya di dalam rumahnya (walaupun ia tersembunyi dari manusia).” (Ahmad 4/420, 421, 424 dan Abu Daud, no 4880) (man haj-salafi-membuka-aib-sesama-muslim)

Mengenai kata-kata suami yang kurang difahami itu, anda bolehlah bertanya kepadanya dengan lebih lanjut, meminta penjelasan daripadanya supaya kekeliruan dapat diatasi.

Dalam hubungan berumah tangga, seboleh-bolehnya elakkan daripada sebarang percakapan atau tindakan yang boleh mengeruhkan perhubungan suami isteri. Masing-masing sepatutnya berusaha ke arah mewujudkan suasana rumahtangga yang harmoni. Kisah lampau sepatutnya tidak diungkit.




Sumber : HMetro 2008/08/08

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails